wonen in zeeland...dat lijkt me wel wat :-)

14-01-2012 06:17 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen zomer ben ik een paar dagen in een hotelletje in de buurt van Middelburg geweest. Vond het een prachtige stad. Daarna nog naar de kus gereden, Domburg, Veere, Wissekerke, Colijnsplaat....We hebben al die dorpjes wel gezien.



Het lijkt me heerlijk om in een van die dorpjes of bv in Middelburg zelf, te gaan wonen. Lekker veel naar het strand enz.



Toch vraag ik me af hoe het nou in het echt is. Accepteert de lokale bevolking mensen makkelijk die van buiten Zeeland komen? Hoe is het in de winter?



Wie heeft er ervaring?
Ik ga niet voor mijn plezier naar de Randstad (okee, behalve Schiphol, al probeer ik zelfs dat te vermijden als ik via Brussel kan vliegen) vind het dus niet erg dat het wat verder rijden is.

Afstand zegt trouwens ook niet alles, de wegen zijn in de Randstad allemaal dichtgeslibt, dus zelfs als je je daar maar 20 km moet verplaatsen ben je al langer onderweg dan 50 km hier in het rustige Brabant.
Alle reacties Link kopieren
Absoluut waar, dat je in Zeeland weinig verkeershinder hebt.



Maar ik ben zo'n suffe muts die bijvoorbeeld graag naar het afscheidsfeestje van ATWT was gegaan, als ik daar nog in de buurt woonde. Nu vind ik het te veel moeite. Daarentegen lig ik nu met elke zonnestraal aan het strand. En dat was toen ik hier nog niet woonde, ook weer te veel moeite en deed ik dat nooit.
Alle reacties Link kopieren
tja, je woont ver weg van de randstad, maar wat moet ik in de randstad?? 2x per jaar ofzo (minstens) ga ik een dagje shoppen in A'dam/ R'dam / Den Haag ofzo. En dan gaan we met de trein en dan steek je daar tijd in, maar wat geeft het. Het is dan wel echt een dagje weg en dat zou je minder hebben als je bij wijze van spreken elke dag al in zo'n grote stad rondloopt.
Alle reacties Link kopieren
ik kom uit zeeland dus vraag maar raak !
quote:elninjoo schreef op 14 januari 2012 @ 12:27:

Afstand zegt trouwens ook niet alles, de wegen zijn in de Randstad allemaal dichtgeslibt, dus zelfs als je je daar maar 20 km moet verplaatsen ben je al langer onderweg dan 50 km hier in het rustige Brabant.

Dat valt echt heel erg mee hoor. Ik woon net onder Utrecht, maar ben in een kwartier in Utrecht zelf met de auto. En amsterdam is ongeveer een half uurtje. Sinds de A2 verbreed is hebben we hier nooit meer file staan eigenlijk en ook richting Den bosch rijdt het tegenwoordig goed door. Die verbreding heeft daar heel veel aan meegeholpen en ik heb eigenlijk nooit last van files als ik ergens heen moet.



Maar vraag me wel af wat TO denkt ivm werk. Ik vroeg het al ergens, maar zie daarop geen antwoord. Volgens mij liggen de banen niet voor het oprapen in zeeland en vraag me echt af of TO daar al over heeft nagedacht. Het klinkt allemaal leuk, wonen op een plek die tijdens vakantie heel leuk is. Maar ik denk toch dat het uiteindelijk best nog kan tegenvallen. Tenzij je met pensioen gaat en dan daar gaat wonen. Als je elke dag vakantie hebt is het natuurlijk weer een ander verhaal dan dat je gewoon elke dag naar je werk moet enzo.
Waarom een uithoek? Waar moet je heen dan? We hebben hier alles. En geen files. Met toeristen valt het in sommige dorpen wel mee hoor. Domburg zou ik niet doen.

Iemand had het over het tempo? Wie bepaalt dat dat traag is? In de grote stad loopt iedereen elkaar omver, alsof dat normaal is. Ja als je blijkbaar niet beter weet ervaar je dat waarschijnlijk niet, maar ik word knettergek op Rotterdam centraal station bijvoorbeeld. Mensen behandelen elkaar daar als palen die in de weg staan ipv als mensen!
Oh ja er rijdt hier gewoon elk half uur een bus naar het station hoor, en daar ben je dan in 5 minuten. Alles is ook prima te fietsen hoor!!
Alle reacties Link kopieren
kijk eens naar eiland tholen.

daar zijn mooie ruime huizen nog betaalbaar.

30 min-40 min van rotterdam,roosendaal,antwerpen,goes,middelburg.mentaliteit is behoorlijk goed.leven en laten leven en met respect voor elkaar.ik woon bijna mn hele leven al in zeeland,maar nu bijna 5 jaar op dit eiland,echt heerlijk en fijn om hier te zijn.toerisme is wel groeiend,maar nog niet overvol.

openbaar vervoer is een ramp!

suc6 met je keuze.
Alle reacties Link kopieren
Tholen, daar wonen toch alleen griffo's?
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 14 januari 2012 @ 09:14:

Stations en OV heb je in west Brabant ook nauwelijks, maar je rijdt doorgaans filevrij en kunt overal (gratis) parkeren. Als je afgelegen gaat wonen heb je toch 'n auto nodig. OV zit meestal in de drukkere steden en daarvoor ga je niet naar 'n rustige provincie lijkt me.Krabbendijke, Kruiningen-Yerseke, Kapelle Biezelinge, Rilland-Bath en Arnemuiden. Dit lijken mij geen drukke steden, maar toch is er een NS-station.
Alle reacties Link kopieren
quote:sammie00 schreef op 16 januari 2012 @ 06:06:

Tholen, daar wonen toch alleen griffo's?Ja, daar wonen de ergste en vooral in St. Annaland, brrr.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ivetje schreef op 15 januari 2012 @ 14:35:

[...]



Dat valt echt heel erg mee hoor. Ik woon net onder Utrecht, maar ben in een kwartier in Utrecht zelf met de auto. En amsterdam is ongeveer een half uurtje. Sinds de A2 verbreed is hebben we hier nooit meer file staan eigenlijk en ook richting Den bosch rijdt het tegenwoordig goed door. Die verbreding heeft daar heel veel aan meegeholpen en ik heb eigenlijk nooit last van files als ik ergens heen moet.



Maar vraag me wel af wat TO denkt ivm werk. Ik vroeg het al ergens, maar zie daarop geen antwoord. Volgens mij liggen de banen niet voor het oprapen in zeeland en vraag me echt af of TO daar al over heeft nagedacht. Het klinkt allemaal leuk, wonen op een plek die tijdens vakantie heel leuk is. Maar ik denk toch dat het uiteindelijk best nog kan tegenvallen. Tenzij je met pensioen gaat en dan daar gaat wonen. Als je elke dag vakantie hebt is het natuurlijk weer een ander verhaal dan dat je gewoon elke dag naar je werk moet enzo.Ah, jij woont in Nieuwegein?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet zo goed waarom Tholen wordt aangeraden, TO wil graag vaak naar het strand. Nu zijn er wel wat zandplaten en dammen in de buurt, maar strand wil ik het niet noemen.
quote:sito1970 schreef op 16 januari 2012 @ 06:36:

[...]





Ah, jij woont in Nieuwegein? Nee :P Daar zou ik echt nooit willen wonen (op Oud-Vreeswijk na dan). Woon in het veel mooiere en gemoedelijkere Vianen haha!
Alle reacties Link kopieren
quote:sammie00 schreef op 16 januari 2012 @ 06:06:

Tholen, daar wonen toch alleen griffo's?



nee hoor niet meer,alleen maar griffo,s.

het barst van de import,en die jongen ook leuk aan

ik woon tussen mensen met allerlei geloofsovertuigingen.

niks mis mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:hurtigruten schreef op 16 januari 2012 @ 09:06:

Ik snap niet zo goed waarom Tholen wordt aangeraden, TO wil graag vaak naar het strand. Nu zijn er wel wat zandplaten en dammen in de buurt, maar strand wil ik het niet noemen.10 minuten van het Oosterschelde strand.is dat geen ECHT strand dan??
Alle reacties Link kopieren
quote:sito1970 schreef op 16 januari 2012 @ 06:35:

[...]Ja, daar wonen de ergste en vooral in St. Annaland, brrr. er zijn ook op de andere dorpen hele erge,maar je kan er gewoon omheen lopen hoor.

dat bedoelde ik ook met leven en laten leven.

als je instaat bent een eigen sociaal netwerk te hebben.de contacten die je dan in je omgeving er bij krijgt zijn dan mooi mee genomen.
Echt strand word denk ik gezien als strand aan de noordzee. Oosterschelde is toch meer een grote plas dan echt strand. Met storm heb je daar ook niet echt golven zoals bij de noordzee of wel? En je ziet de overkant...geeft toch minder het gevoel van "echt" strand. Maar goed, er ligt zand en het ligt san het water...dus als je het zo bekijkt is het een strand
Alle reacties Link kopieren
als je met een aantal zaken rekening houdt kunt je prettig wonen in zeeland

je moet niet proberen erbij te horen, behoudt je eigenwaarde en laat de echte zeeuwen links liggen, als ze zelf een praatje willen maken, kun je natuurlijk een gezellig praatje maken

vertrouw het niet als een zeeuwse ineens je uitnodigt, bekijk dat altijd met wantrouwen, wat voor belang heeft ze bij jou, meestal willen ze je vriendschap gebruiken om er zelf beter van te worden

bijvoorbeeld als je zelf een goede baan hebt, dan willen ze misschien daar binnen komen via jou, of via jou meer uren krijgen

als ze dan binnen zijn gaan ze jou eruit werken en nemen ze hun familie via een achterdeur mee

jij betekent voor hun niets, het gaat hun alleen om hun eigen belang

verwacht niet dat je ooit nog iets van hun hoort als je ziek bent of iets hebt

geef geen rondjes in het cafe want je krijgt niets terug, je houdt er alleen een lege portemonnee aan over

er is geen uitgaansleven, het is zo saai dat je met plezier een studie opneemt

zeeuwen gaan nooit studeren, want daar hebben ze geen belang bij, alleen als ze het voelen in hun portemonnee

als jij op je werk de enige bent die cursussen volgt verwacht dan niet dat je daar heel veel mee kan doen, want de zeeuwen wantrouwen cursussen en boeken

dus je moet je kennis op je eentje toepassen

ze kopen het liefst bij elkaar en sluiten iemand die niet van hier is buiten op allerlei vlak

zorg ervoor dat je niet in een isolement komt want dan ben je de pineut, zoek aansluiting met niet-zeeuwen die lopen er genoeg rond en vertrouw geen zeeuw, er is altijd een eigenbelang, het is nooit gebaseerd op liefde/vriendschap dat ze met je contact zoeken

kijk vanaf het begin of ze iets voor je over hebben ,het liefst hebben ze een vrouw die geld in het laatje brengt,

doordat ze zichzelf niet ontwikkelen hebben ze buitenstaanders nodig die bepaalde funktie's kunnen vervullen

ze moeten dus wel

de toeristenindustrie daar verdienen ze het meeste aan, ze vragen voor zeeuwse zaken veel te veel, en trekken je een poot uit

maar doordat ze zo op zichzelf zijn, is het strand niet commercieel wat wel een verademing is, je hebt zelf de ruimte om te doen wat je wilt doen, je hoeft niet constant mensen op de koffie te hebben

zorg dat je leuke contacten houdt die je al hebt, en je kunt je hart ophalen in een dagje uit naar amsterdam en rotterdam, het is een afwegen van voor en nadelen, de natuur en ruimte is echt geweldig en zomers naar het strand kunnen zonder in de file te zitten is ook heerlijk,

ieder voordeel heeft z'n nadeel en overal is het wat, maar kijk goed uit je doppen
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk helder betoog corriecor
En voor die verhelderende uitleg heb je je speciaal geregistreerd corriecor? Poeh, je doet er wel moeite voor zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ivetje schreef op 16 januari 2012 @ 09:59:

Echt strand word denk ik gezien als strand aan de noordzee. Oosterschelde is toch meer een grote plas dan echt strand. Met storm heb je daar ook niet echt golven zoals bij de noordzee of wel? En je ziet de overkant...geeft toch minder het gevoel van "echt" strand. Maar goed, er ligt zand en het ligt san het water...dus als je het zo bekijkt is het een strand ok dan doen we het zo;vanaf eiland Tholen rij je naar Renesse in 30 min, daar heb je ECHT Noordzeestrand. miz kan je al die afstanden prima aanrijden.voor elk wat wils.en Oosterschelde-golven zijn bij storm echt wel hoog
Alle reacties Link kopieren
jaja corriecor het leven in zeeland valt niet mee
Alle reacties Link kopieren
Zoals Nike al eerder aangaf ge je minder snel naar evenementen die in de Randstad plaatsvinden. Concerten oid, daar ga ik ook bijna nooit meer naar toe.



Aan de andere kant....als je in Utrecht woont en je gaat een dagje shoppen in Amsterdam, ga je aan het eind van de dag weer terug naar huis.



Wij maken er meteen een leuk weekendje van met een overnachting.



Het ligt ook helemaal aan jezelf of je een beetje geaccepteerd wordt in je nieuwe Zeeuwse buurtje. Als jij zelf ook nooit iets zegt tegen de mensen, eens een praatje aanknoopt ofzo, tja...dan zullen ze ook niet zo 1, 2, 3 op jou afstappen.



In de grotere "steden" zoals Middelburg en Vlissingen valt het allemaal wel mee hoor met die Zeeuwse mentaliteit. Maar in dorpjes zoals Arnemuiden of Aagtekerke, Meliskerke, etc. daar zou ik nog niet dood gevonden willen worden. Kwestie van smaak denk ik
Ik woon in Utrecht maar ga regelmatig weekendjes weg hoor. Alleen niet naar 020, maar goed. Voor een dag maastricht rij ik er ook niet heen hoor, dan overnacht ik ook daar. Of groningen ofzo, noem maar wat. Dus dat argument slaat nergens op en naar zeeland rij ik trouwens ook niet voor 1 dag, daar gaan wij dan ook een heel weekend of midweek hen. Da's toch hetzelfde, alleen dan de andere kant op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven