Wonen naast het spoor

23-09-2014 19:08 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop echt intens hier wat geruststellende verhalen te kunnen horen, want ik raak aan het einde van mijn latijn..



Ik ben recent verhuisd naar een appartement op 2 hoog wat zich langs het spoor bevindt. Bij de bezichtigingen hoorde ik hier eigenlijk nauwelijks iets van, maar hoe anders is het 's nachts (slaapkamer is aan straatkant)! Vooral het gedender van de intercity's is echt oorverdovend (zo voelt dat 's nachts )

Gevolg is dat ik nu al nachten zo'n 4/5 uur per nacht slaap en ik begin echt wanhopig te worden. Normaliter dacht ik na een slechte nacht: morgen vroeg naar bed, maar dat heeft nu absoluut geen zin. Het lijkt wel of ik een baby heb, om half 6 wakker en ik slaap niet voor 1 uur/half 2 (dan houdt dienstregeling op). Het begint nu zo door te werken dat ik ertegenop zie om na werk naar huis te gaan, maar op mijn werk begin ik ook minder te functioneren door de moeheid.



Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik heb allerlei oordopjes in huis (die gebruikte ik hiervoor ook al regelmatig) maar het zware geluid gaat overal doorheen. Ik heb voor morgen een afspraak gemaakt met huisarts om slaappillen te vragen als tijdelijke oplossing, maar ik voel me an sich zwaar ellendig hieronder. Ik ben iemand die relatief veel slaap nodig heeft en ik heb de pech dat ik licht slaap. Mensen om me heen zeggen dat het went, maar ik kan me niet voorstellen dat ik hier ooit lekker kan slapen



Ervaringsdeskundigen hier? Als iemand tips heeft om dieper te leren slapen of wat dan ook wat kan helpen, ik zou je heel dankbaar zijn!
Ik ben er aan gewend. Duurde wel een paar weken.
Alle reacties Link kopieren
Het went, echt, ik beloof het je!



De eerste nacht in mijn huis in Den Haag heb ik geen oog dichtgedaan. De trams reden tot een uur of 1 en vanaf een uur of half 6. Ik woonde in een bocht, waar die tram vrolijk bellend door heen ging. Verder was er ook nog een coffeeshop die volgens mij 24/7 open was en hoorde ik mijn huisgenoten bijna ademen.



Het heeft even geduurd, maar na een poosje sliep ik als een roosje. In mijn huidige huis is het heel stil en slaap ik heel vast. Ik ben volgens mij zo immuun voor nachtelijke geluiden geworden dat ik ook de kinderen vaak niet hoor. Gelukkig heb ik een man!
quote:elninjoo schreef op 23 september 2014 @ 20:38:

Niet echt 'n slimme keus he, om een huis vlakbij het spoor te kiezen. Hopelijk is het huur en kun je er snel weer vanaf.Dit.

De meeste mensen kunnen er aan wennen. Ik zou er niet aan wíllen wennen.
Alle reacties Link kopieren
quote:maree schreef op 23 september 2014 @ 19:34:



Ik ben sowieso al vrij gevoelig voor geluid, ))De een kan er nu eenmaal beter tegen dan de ander. Maar ik vraag me echt af waarom je als lasthebber van geluid in godesnaam langs het spoor gaat wonen.
Ik heb jaren op een scoutinggroep gezeten met het clubhuis langs het spoor. Wij sliepen daar ook regelmatig, ook met de ramen open (logisch als je met 20 kinderen of volwassenen in een lokaal ligt te slapen). De eerste nachten waren drama, daarna heb ik daar altijd prima geslapen. Ook met praten tegen een groep stopten wij vanzelf als er een trein langs reed, dat merkten wij niet eens meer. Pas toen iemand mij daar op wees merkte ik dat weer. Het went echt.
Alle reacties Link kopieren
quote:mala8 schreef op 23 september 2014 @ 19:57:

Bij een gehoorwinkel (bv. Beter Horen) kan je oordoppen op maat laten maken. Ja, het is prijzig, maar je doet er jaren mee. En je hoort nog gewoon de kinderen, de wekker en het brandalarm.



Geluid komt niet alleen door je oren binnen, maar ook via je schedel. Je kan eens proberen om met een donkere doek over je hoofd te slapen. (Neus en mond vrijlaten.) Of je koopt een slaapmuts: http://www.obilot.nl/coll ... kkelhemdje-zijde-341.html

http://www.pinkaminka.nl/c-61105/slaapmutsen-volwassen/

Dat scheelt enorm.Dank je voor de tip, hier had ik nog helemaal niet over nagedacht
Alle reacties Link kopieren
Heb je niet een andere slaapkamer TO, waar je in kunt slapen? Misschien scheelt dat het laatste stukje?
Alle reacties Link kopieren
quote:maree schreef op 23 september 2014 @ 19:34:

Ik overweeg inderdaad op maat gemaakte oordoppen, maar ze zijn vrij prijzig.....

Tja, het is maar net hoe belangrijk je het vindt, als dit voor jou DE oplossing is gezien alle problemen die het geeft dan is het het geld dubbel en dwars waard.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 23 september 2014 @ 20:46:

[...]



De een kan er nu eenmaal beter tegen dan de ander. Maar ik vraag me echt af waarom je als lasthebber van geluid in godesnaam langs het spoor gaat wonen.Dat vraag ik me nu ook af, hoe heb ik dat zo kunnen onderschatten? Het was denk ik dat het me bij de bezichtigingen niet was opgevallen en er is dubbel glas, dus dat ik daarom dacht dat het wel mee zou vallen. Mijn vader heeft vroeger het geluid van de trein als prettig ervaren en zei tegen me: daar wen je zo aan. Maar ik vind het ook raar van mezelf.
Alle reacties Link kopieren
@ sweetfireflee: het gaat me niet zozeer om het geld als wel om de twijfel of het de oplossing gaat zijn aangezien de wekker en kinderen erdoorheen komen (dan het zware geluid van een trein al helemaal denk ik)



@ mjdlh: Nee helaas. Ik kan misschien in de woonkamer gaan slapen, maar dat vind ik ook weer zo wat. Eerst maar proberen te wennen mbv de tips hier en de meestal opbeurende berichten
Alle reacties Link kopieren
Vervelend TO!



Ik woonde ooit in een huisje met enkel glas, aan een hele drukke (dag en nacht) straat. Als er mensen pratend langsliepen voelde het alsof ze op m'n bed zaten te kletsen...

Wat redelijk hielp waren geluidwerende gordijnen: gevoerd met een soort gewatteerd spul. Die voering is gewoon te krijgen op de markt en kan ook op bestaande gordijnen worden genaaid. Bijkomend voordeel was ook dat het isoleerde
Alle reacties Link kopieren
P.S.



Zorg dat je voldoende vitamine B binnenkrijgt. Een tekort aan vitamine B veroorzaakt namelijk een overgevoeligheid voor geluid.



Misschien dat je je ook prettiger voelt met dikke gordijnen in de slaapkamer. Of een rolgordijn plus gordijn.



Ik heb zelf naast een drukke verkeersroute gewoond en ik was er al snel aan gewend.



Ik hoop dat je lekker kunt genieten en lekker kunt slapen in je nieuwe woning.
Kun je aan de buitenkant geen rolluik ophangen? Desnoods eentje van marktplaats. Scheelt heel veel.
mijn oudelijk huis was net naast t spoor en ik was niets anders gewend, toen ik op mijn Eigen ging heb ik juist weken wakker gelegen omdat t zo verdomde stil was



ik vind het niet leuk voor je ! je nachtrust is heel belangrijk natuurlijk misschien indd het bovengenoemde, oordoppen op maat gemaakt.
iPod met relaxte muziek in je oren. Of op maat gemaakte oordoppen.
Muziek aan is sowieso een goed idee. Mijn moeder woont aan het spoor, waar ik aan moest wennen in de weekenden bij haar was dat het meestal stil was, en er dan ineens een trein langs raast. Dus van stil binnen een paar seconden naar herrie, naar weer stil. Met wat muziek op de achtergrond heb je in ieder geval constant wat geluid, misschien dat dat het geheel wat rustiger maakt voor je?
Het went inderdaad. Ik groeide op in een huis dicht bij een spoorlijn. Er reed niet veel maar het viel mij pas op hoe veel als we gasten hadden die elk half uur rondkeken met een blik van 'wat hoor ik nou'. Ik hoorde het niet meer. Tot ze de oude stoptreinen hadden vervangen door van die sprinters. Ander geluid, ik werd 5x per nacht wakker.



Ik ging weleens bij een vriendin in Amsterdam logeren. Zij woonde vlak bij de (een?) tramremise. Ik deed er geen oog dicht. Zij was er ook aan gewend.



Daarna ben ik gaan wonen op een plek waar veel ambulances langskwamen (druk kruispunt op toegangsweg). Wende ook. En toen nog naast een brandweergarage gewoond. Dat maakte wel erg veel lawaai als die uitrukten. Bovendien gebeurde het gelukkig niet zo vaak, dus dat wende minder. In eerste instantie zat ik rechtop in bed, later werd ik er nog wel wakker van maar maar een beetje half.



Vanuit mijn ervaring naast de spoorlijn: trilling, het denderen van de treinen, is een belangrijk effect. Je schreef al dat de glazen trillen. Zorg dat je in huis niks zelf neerzet dat gaat meevibreren, zoals twee wijnglazen die net naast elkaar staan, dan hoor je steeds 'triiiiing'. Je kan je bed ook op rubber pootjes zetten ofzo. Tegen die trillende ruiten zou je eens een dekbed tegen het raam kunnen doen en met een stoel ofzo zorgen dat er wat druk op blijft vanaf binnen. Dan kan je een nachtje testen of je gevoelig bent voor dat geluid.



Verder zou ik me er inderdaad zo min mogelijk druk over proberen te maken: het gaat wennen, dus erger niet niet, dan slaap je nu ook iets beter.

Stel je er iets leuks bij voor, als je ligt te schudden. Bijvoorbeeld dat je in een koets ligt te slapen, met paarden er voor, zij schudden je heerlijk in slaap. Of bedenk dat er buiten zo veel activiteit is en jij lekker mag liggen te slapen, hmmm.



Sterkte er mee.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor alle tips, het meedenken en de ervaringsverhalen, ik waardeer het heel erg en ga er met hernieuwde moed mee aan de slag

Heb meteen apps geïnstalleerd met rustige muziek, ga de raambekleding nog eens goed bekijken, een donkere sjaal om mijn hoofd leggen, op vitamine b letten, ik ben heel blij met jullie input!
Alle reacties Link kopieren
Ik woon naast een ziekenhuis en hier rijden ambulances echt af en aan, ook in de nacht. Ik hoor het inmiddels niet meer, terwijl mensen die op bezoek zijn er altijd van opkijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:aaaanne schreef op 23 september 2014 @ 22:15:



Verder zou ik me er inderdaad zo min mogelijk druk over proberen te maken: het gaat wennen, dus erger niet niet, dan slaap je nu ook iets beter.

Stel je er iets leuks bij voor, als je ligt te schudden. Bijvoorbeeld dat je in een koets ligt te slapen, met paarden er voor, zij schudden je heerlijk in slaap. Of bedenk dat er buiten zo veel activiteit is en jij lekker mag liggen te slapen, hmmm.



Sterkte er mee.Ahh, aaanne, wat een lief stukje Dank je! Wat hebben sommigen van jullie in de herrie gewoond zeg Fijn om andere perspectieven te lezen zo.
Alle reacties Link kopieren
Hoi maree,

Het lijkt erop dat je net zo'n slaper bent als ik en ik zit nu met een bijna-soortgelijke situatie... Heb een heel leuk huisje op het oog, maar vlak langs het spoor. Ik vroeg me af hoe het bij jou nu gaat. Ben je inmiddels een beetje gewend of word je er nog steeds horendol van?
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen ook direct aan spoor, toen we er net woonden en met de balkondeuren open sliepen hadden we wel eens last van goederentrein etc. Maar ik hoor het nu niet meer ben er helemaal aan gewend. En anders gewoon oordoppen indoen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Zigsta,



Ik ben heel blij dat ik je nu ook kan zeggen dat het écht went (Ik slaap trouwens nooit met raam open)

De goederentrein blijft erg (vooral ook omdat het huis dan trilt) en het is ook zeker niet zo dat ik het helemaal niet meer hoor, maar het is zo anders dan in het begin! Heb er nog nauwelijks last van. In mijn eerste weken hier (zie begin van het topic ;) geloofde ik iedereen dat het zou wennen, maar ik kon het me niet voorstellen toen, was echt de wanhoop nabij.

En nu heb ik vannacht voor het eerst een halve nacht zonder oordopjes geslapen Werd natuurlijk wakker, maar toen oordopjes ingedaan en verder geslapen. Het hangt er denk ik voor jouw overweging wel vanaf hoe druk het spoor langs je eventuele nieuwe huis is. Bij mij houdt het rond half 2 's nachts op en begint het weer om half 6 (los van de goederentrein trouwens), maar als je langs een spoor slaapt waar ook nachttreinen rijden kan het wel anders zijn. Maar ook daar wen je aan zo blijkt



Succes met de beslissing van je nieuwe huis! Hoop dat mijn verhaal (en de reacties op mijn noodkreet ;)) je een beetje heeft kunnen geruststellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik woonde vroeger langs het kanaal met sputterende en toeterende boten. In het begin heeel irritant maar toen ik s'nachts een soort van 'Steamboat Willy'achtig beeld van in mijn hoofd maakte (en het dus accepteerde) lukte het me om door te slapen en het te negeren.
Alle reacties Link kopieren
Ben je normaal een goede slaper of slaap je altijd niet zo goed vast?

Dubbelglas zou ik doen als dat er niet in zit,

Ik denk ook dat je nog moet wennen er aan,



Ik woon heel erg dicht naast een kerk en in het begin werd ik steeds wakker van de kerk klokken s'nachts. maar nu merk ik er niks meer van

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven