Wonen randstad

21-07-2015 19:29 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
In december begin ik met mijn eerste baan in Amsterdam. Rond die tijd zal mijn vriend ook afstuderen. Het plan is dan weer te gaan samenwonen.

Echter door overlijden van een familielid van vriend (zie ook mijn eerdere topic) vindt hij het lastig om vooruit te kijken en te gaan solliciteren. Hij weet gewoon nog niet wat hij wil (verder met onderzoek, bedrijfsleven, lesgeven, vakken vullen). Voor hem willen we dus zoveel mogelijk mogelijkheden openhouden (er zijn leuke onderzoekslijnen in Delft/Rotterdam/Utrecht/Amersfoort, leuke bedrijven in Eindhoven etc.)



Met mijn salaris is het mogelijk om eerst een plekje te zoeken (voor de komende 4 jaar, ik zie nogmaals verhuizen niet zitten.). Vriend kan dan vanaf vanaf daar rustig, op zijn tempo, een baan zoeken. Maar waar kunnen we dan het beste gaan wonen? Welke steden zijn leuk (en een beetje betaalbaar)?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je? In Amsterdam kun je als je blijft reageren op vrije sector huizen van woningcorporaties wel iets vinden tussen 800 en 1000 euro. Haarlem is iets makkelijker. Zaandam kan ook, wel iets minder spannend.
quote:Luisindepels schreef op 21 juli 2015 @ 19:31:

Wat wil je? In Amsterdam kun je als je blijft reageren op vrije sector huizen van woningcorporaties wel iets vinden tussen 800 en 1000 euro. Haarlem is iets makkelijker. Zaandam kan ook, wel iets minder spannend.Dit. Woningbouwcorporaties vragen alleen wel 3-4 keer de huur aan bruto maandinkomen.
Belangrijkste vraag, wat wil je zelf. En ook waar ben je naar opzoek in een stad. Amsterdam is natuurlijk ook alweer heel anders wonen dan Haarlem.



Utrecht is erg centraal, wat weer een voordeel voor je vriend kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk als je makkelijk wil kunnen reizen naar zowel amsterdam als rotterdam/delft/utrecht en amersfoort dat je als je dit met OV wilt kunnen het beste zitten in Utrecht. of misschien Leiden? Maar er zijn natuurlijk veel meer mensen voor wie dit de ideale woonplaats is ivm werk, dus goedkoop zal het niet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wil je vriend uberhaupt wel in 'n stad wonen?

En wil je wel bakken met geld kwijt zijn aan 'n kleine woning zonder tuin door in de randstad te gaan wonen?

Als je een dierbare van je vriend is overleden (een van zijn ouders?) wil hij misschien juist dichtbij de andere ouder blijven wonen.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet gaan samenwonen met iemand die zich niet medeverantwoordelijk gedraagt voor het inkomen. Pamperen en uitstellen gaat het niet helpen. Hij kan prima parttime werken tussen 12 en 20 uur en onder tussen uitzoeken wat hij wil ipv 100% op jou zak teren, facilitair je vriend niet in het niets doen want je helpt hem daar niet mee.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 21 juli 2015 @ 19:37:

Wil je vriend uberhaupt wel in 'n stad wonen?

Als je een dierbare van je vriend is overleden (een van zijn ouders?) wil hij misschien juist dichtbij de andere ouder blijven wonen.



Mijn vriend vind Amsterdam te groot. Zelf ben ik wel fan van de middel grote stad Utrecht/Amersfoort/Groningen/Breda.

Wat betreft wonen in de buurt van ouders/broer dat heeft zeker voordelen. We wonen nu helemaal in het noord-oosten met ouders op de Veluwe zijn de meeste plekken in de randstad dichter bij.



Wat betreft het pamperen van vriend. Daar zit wat in want wat mij betreft moet de keuze wel gemaakt worden. Het is meer dat de keuze niet vandaag gemaakt hoeft te worden maar het wel even kost om een woning te zoeken.Dus wat betreft plek moeten er wel knopen worden doorgehakt.



We hebben gepland staan om ergens komende tijd verschillende steden te bekijken, gewoon even sfeer proeven. Maar ik weet even niet meer waar te beginnen.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Als je stedelijk wilt wonen en je gaat zelf in A'dam aan de slag en je vindt Amsterdam een leuke stad om te wonen, dan zou ik daar naar een woning zoeken. Geen reistijd hebben is heeeeerlijk. Als je minder stedelijk/rustiger wilt wonen dan zou ik iets richting de kust zoeken, bijv. Noordwijk, Zandvoort of eventueel Den Haag (dichtbij de duinen).
quote:lovejewelry schreef op 21 juli 2015 @ 19:36:

Ik denk als je makkelijk wil kunnen reizen naar zowel amsterdam als rotterdam/delft/utrecht en amersfoort dat je als je dit met OV wilt kunnen het beste zitten in Utrecht. of misschien Leiden? Maar er zijn natuurlijk veel meer mensen voor wie dit de ideale woonplaats is ivm werk, dus goedkoop zal het niet zijn.Leiden - Utrecht is niet een heel prettige verbinding met de trein vind ik. Maar 2x per uur en vaak problemen op dat traject. Den Haag is dan handiger. Of Utrecht natuurlijk. Vanuit daar ben je overal wel redelijk snel.
Alle reacties Link kopieren
Amersfoort, Hilversum, Nieuwegein?
maar als je nog geen idee hebt waar vriend gaat werken, zou ik niet een andere stad dan A'dam kiezen. Wat als je kiest voor Utrecht en hij iets vindt in Delft? Dan moeten jullie beide elke dag een flink stuk reizen en zie je elkaar alsnog weinig. Handiger is dan als iig een van jullie geen reistijd heeft. Scheelt ook een hoop reiskosten.
Alle reacties Link kopieren
quote:neweve schreef op 21 juli 2015 @ 19:47:

[...]





Mijn vriend vind Amsterdam te groot. Zelf ben ik wel fan van de middel grote stad Utrecht/Amersfoort/Groningen/Breda.

Wat betreft wonen in de buurt van ouders/broer dat heeft zeker voordelen. We wonen nu helemaal in het noord-oosten met ouders op de Veluwe zijn de meeste plekken in de randstad dichter bij.Het noordoosten is toch prima om te wonen? Veel ruimte en goedkope (vrijstaande) woningen. En vast minder dichtgeslibt op de wegen. En als je toch 'n stad wil: Arnhem bijv? Dat ligt dicht bij de Veluwe.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Leiden en Den Haag komen op het lijstje (we hadden al staan Amersfoort, Almere, Gouda, Utrecht (maar die laatste kennen we redelijk goed). Abcoude leek ook wel interessant maar is erg duur.



We hebben een auto maar ik ben zelf geen fan van rijden, zie mezelf dat niet dagelijks doen. OV zie ik wel zitten, werk vergoedt bovendien het grootste deel van de kosten.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 21 juli 2015 @ 19:53:

[...]

Het noordoosten is toch prima om te wonen? Veel ruimte en goedkope (vrijstaande) woningen. En vast minder dichtgeslibt op de wegen. En als je toch 'n stad wil: Arnhem bijv? Dat ligt dicht bij de Veluwe.



Het noord-oosten is ook prima wonen maar ik ga niet (meer dan) 2 uur reizen voor deze gave baan. Dit is een keus die ik heb gemaakt, zekerheid een goed salaris, toekomstperspectief.

Op mijn huidige stageplek willen ze me graag houden maar er is geen geld en ik werk nu eenmaal niet gratis.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:neweve schreef op 21 juli 2015 @ 19:59:

[...]





Het noord-oosten is ook prima wonen maar ik ga niet (meer dan) 2 uur reizen voor deze gave baan. Dit is een keus die ik heb gemaakt, zekerheid een goed salaris, toekomstperspectief.

Op mijn huidige stageplek willen ze me graag houden maar er is geen geld en ik werk nu eenmaal niet gratis.Okee, maar wellicht is samenwonen dan gewoon geen goed idee. Als jij daar wil wonen en je vriend geen zin heeft in de randstad, kun je wellicht beter blijven/gaan latten?
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Gouda is ideaal als je de hele Randstad binnen bereik wilt hebben, een kleine stad met rondom heel veel weilanden en water.

Het is 20 minuten met de trein naar zowel Rotterdam, Den Haag als Utrecht. Leiden en Delft ongeveer 30 minuten. Amsterdam is 50 minuten (2x p/u rechtstreeks, veel vaker met overstap in Utrecht of Den Haag).
Alle reacties Link kopieren
In je eentje ga je wrs niet iets kunnen betalen waar je later ook kunt samenwonen. Of nou ja, ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar tis lastig, tenzij je rond de 3500-4000 bruto gaat verdienen (vanwege de inkomenseis die zo'n beetje alle woningcorporaties hier stellen). Ik heb trouwens een huis in Amsterdam gevonden door me in te schrijven op een nieuwbouwproject, daar zou je ook eens naar kunnen kijken. Er lopen wel wat projecten die dit jaar klaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Luisindepels schreef op 21 juli 2015 @ 19:31:

Wat wil je? In Amsterdam kun je als je blijft reageren op vrije sector huizen van woningcorporaties wel iets vinden tussen 800 en 1000 euro. Haarlem is iets makkelijker. Zaandam kan ook, wel iets minder spannend.

Zoveel???? Alleen voor die prijs zou ik al niet in amsterdam willen wonen.

Kan je niet iets zoeken in een kleinere stad/dorp dichtbij een grote stad? Scheelt veel in kosten
Als je iets betaalbaars (van 1 salaris) wil waar je ook nog comfortabel met zijn tweeën en op vrij korte termijn kunt wonen, denk ik eerlijk gezegd dat veel steden al afvallen en je helemaal niet zoveel keuze hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:jasminn schreef op 21 juli 2015 @ 20:06:

[...]

Kan je niet iets zoeken in een kleinere stad/dorp dichtbij een grote stad? Scheelt veel in kosten

Welk dorp dan en hoe is de reisafstand. Dorpen hebben minder vaak een station en soms zorgt dat voor een dubbel zo lange reistijd. En is 800-1000 echt zo veel? Ik woon momenteel in Groningen en daar ben je een vergelijkbaar bedrag kwijt voor een beetje een redelijke woning.

3-4 keer de inkomenseis is misschien wel een probleem Ik snap dat ze het stellen maar ergens is het raar want voor mijn kamer betaal ik momenteel niet veel minder.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:neweve schreef op 21 juli 2015 @ 20:12:

[...]



Welk dorp dan en hoe is de reisafstand. Dorpen hebben minder vaak een station en soms zorgt dat voor een dubbel zo lange reistijd. En is 800-1000 echt zo veel? Ik woon momenteel in Groningen en daar ben je een vergelijkbaar bedrag kwijt voor een beetje een redelijke woning.

3-4 keer de inkomenseis is misschien wel een probleem Ik snap dat ze het stellen maar ergens is het raar want voor mijn kamer betaal ik momenteel niet veel minder.In wat voor villa woon je dan in Groningen dat je daar zoveel aan kwijt bent? Juist in Groningen zijn de huizenprijzen toch enorm laag? Of zit je daar in de binnenstad?
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Echt? Ik vind dat veel geld ja, hier betaal je voor een middelgroot appartement tussen de 500 en 700 euro, kleine stad.

Ik ging voor de gein eens kijken naar een huurwoning in amsterdam, voor een kamer van 10 vierkante meter betaal je 600 euro. Echt belachelijk, ik ben niks gewend denk ik ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:jasminn schreef op 21 juli 2015 @ 20:19:

Echt? Ik vind dat veel geld ja, hier betaal je voor een middelgroot appartement tussen de 500 en 700 euro, kleine stad.

Ik ging voor de gein eens kijken naar een huurwoning in amsterdam, voor een kamer van 10 vierkante meter betaal je 600 euro. Echt belachelijk, ik ben niks gewend denk ik ;)

Poeh, ik vind dat ook veel geld hoor.

Ik heb jarenlang in een dorp gehuurd, wel gewoon via de sociale woningbouw. Ik huurde een redelijk ruim appartement voor 385 euro.

In de stad daarna ben ik ook eerst gaan huren. Particulier want ik stond daar niet ingeschreven bij de woningbouw. Dan betaal je gelijk al een stuk meer.
Den Haag is gemiddeld zo'n 5 graden kouder dan Amsterdam. (Of Amsterdam is warmer, kan ook.) OV-verbinding is goed. Den Haag is meer een 'echte stad' dan Leiden en Haarlem. Dichtbij het strand.



Leiden heeft veel minder plaatsen waar je goed uit eten kunt dan Amsterdam. Ook relatief dichtbij het strand.



Haarlem is iets betaalbaarder dan Amsterdam. Mocht je willen kopen, moet je wel snel zijn, want is alweer aan het stijgen daar. Alweer op fietsafstand van de duinen.



Verbinding Utrecht-Amsterdam in de spits is niet fijn, en Utrecht is voor zover ik weet net zo moeilijk en duur als A'dam.



Almere is heel veel woning voor je geld. Met de nieuwe treinverbinding via Lelystad naar Zwolle, is het noordoosten van het land ook wat dichterbij. Als je ondernemend bent, kan Almere goed zijn voor je netwerk, omdat je er alles zelf moet organiseren - dit in tegenstelling tot A'dam, waar alles voor je gedaan wordt.



Abcoude kun je niet betalen.



Delft, Rotterdam en Gouda is echt niet leuk als je elke dag naar A'dam moet met het OV. Zou ik tenminste gauw zat zijn. Amersfoort is op het randje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven