Wonen randstad

21-07-2015 19:29 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
In december begin ik met mijn eerste baan in Amsterdam. Rond die tijd zal mijn vriend ook afstuderen. Het plan is dan weer te gaan samenwonen.

Echter door overlijden van een familielid van vriend (zie ook mijn eerdere topic) vindt hij het lastig om vooruit te kijken en te gaan solliciteren. Hij weet gewoon nog niet wat hij wil (verder met onderzoek, bedrijfsleven, lesgeven, vakken vullen). Voor hem willen we dus zoveel mogelijk mogelijkheden openhouden (er zijn leuke onderzoekslijnen in Delft/Rotterdam/Utrecht/Amersfoort, leuke bedrijven in Eindhoven etc.)



Met mijn salaris is het mogelijk om eerst een plekje te zoeken (voor de komende 4 jaar, ik zie nogmaals verhuizen niet zitten.). Vriend kan dan vanaf vanaf daar rustig, op zijn tempo, een baan zoeken. Maar waar kunnen we dan het beste gaan wonen? Welke steden zijn leuk (en een beetje betaalbaar)?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Ik lees nu dat je momenteel in Groningen woont. Het is waarschijnlijk een vooroordeel, maar ik denk dat Utrecht, Den Haag en Leiden dan enorm kakkerig overkomen, dan is A'dam meer als Groningen. Of je moet van Vindicat komen natuurlijk.
quote:korenwolf schreef op 21 juli 2015 @ 20:28:

Ik lees nu dat je momenteel in Groningen woont. Het is waarschijnlijk een vooroordeel, maar ik denk dat Utrecht, Den Haag en Leiden dan enorm kakkerig overkomen, dan is A'dam meer als Groningen. Of je moet van Vindicat komen natuurlijk. Eh, nogal ja.
quote:Honeymoonquiz schreef op 21 juli 2015 @ 20:38:

[...]



Eh, nogal ja.Niet helemaal toch. Als je naar de verkiezingsuitslagen kijkt.
Alle reacties Link kopieren
@Korenwolf, Ik vind Leiden helemaal niet zo kakkerig, ligt er misschien aan in welk gedeelte.



Ik heb gister toevallig gezocht naar betaalbare woonruimte (voor mij is dat ¤800 inclusief) in Leiden en Amsterdam/Amstelveen.

Dan kom je toch snel op niet veel groter dan 25m2 uit.

Ik vind Leiden een hele leuke stad/dorp en Gouda absoluut niets.

Dorpen in de buurt van Leiden en het station op de fiets/met de bus dichtbij Zoeterwoude rijndijk Leiderdorp, voorschoten, geen idee hoe de prijzen hier zijn.



Den Haag vindt ik ook leuk, maar ik heb een vriendin die uit het midden van Nederland komt en die vindt het maar niets, zelfs na 4 jaar....



Woerden ook nog een mogelijkheid? Allemaal kleinere steden.
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Ik ken vrij veel mensen in Leiden, als ikzelf iets in de buurt van A'dam zou zoeken werd het Leiden of Haarlem. Leiderdorp en vooral Zoeterwoude zijn dan weer niet optimaal met OV naar A'dam. Moet er geregeld zijn, en met bussen aan beide kanten is het niks. Je kunt natuurlijk aan beide kanten een fiets neerzetten of met de OV-fiets gaan, dan valt het weer mee.
Het hangt er een beetje vanaf waar je naar op zoek bent. Ik ken Utrecht en Leiden goed en hou van die steden, maar ze zijn wel duur om te wonen (vooral Utrecht). Den Haag is qua prijzen in sommige gevallen wat beter te doen geloof ik. Als je ook zonder de drukte van de stad kunt is Voorschoten (want station) misschien een optie. Houten misschien ook wel, al is het niet mijn smaak. Maar dan zit je wel een eindje van Amsterdam vandaan en als je niet weet waar je vriend gaat werken heeft dat niet zo gek veel nut. Dan zou ik misschien toch mikken op iets dichter bij jouw werk, Amstelveen of Hilversum bijvoorbeeld. Alleen kan ik je daar niks over vertellen, want die plaatsen ken ik nauwelijks...
Alle reacties Link kopieren
Weesp

Haarlem

Breukelen

Almere

Purmerend
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 21 juli 2015 @ 20:17:

[...]



In wat voor villa woon je dan in Groningen dat je daar zoveel aan kwijt bent? Juist in Groningen zijn de huizenprijzen toch enorm laag? Of zit je daar in de binnenstad?



Even off topic

De stad Groningen is echt niet goedkoop hoor. Dat is een groot misverstand. Tuurlijk het is geen Amsterdam, maar omdat er veel studenten wonen is de kamerprijzen (zeker in het centrum) best hoog. 10 jaar geleden betaalde ik als student al ¤400,- per maand in Groningen.

Ook de starterswoningen in en rond het centrum en de grote eengezinswoningen vlakbij het centrum zijn prijzig.

In de wijken verder van het centrum zijn de prijzen relatief wat lager. En op het platteland is het goedkoop. ( Maar in Oost Groningen wil je nu echt niks kopen met al dat aardbevinggedoe )
Alle reacties Link kopieren
quote:Annabelle30 schreef op 21 juli 2015 @ 21:14:

[...]





Even off topic

De stad Groningen is echt niet goedkoop hoor. Tuurlijk het is geen Amsterdam, maar omdat er veel studenten wonen is de kamerprijzen (zeker in het centrum) best hoog. 10 jaar geleden betaalde ik als student al ¤400,- per maand in Groningen.

Ook de starterswoningen in en rond het centrum en de grote eengezinswoningen vlakbij het centrum zijn prijzig.

In de wijken verder vanafStadcentra zijn meestal duur, bij Groningen denk ik echter altijd aan de provincie ipv de stad. Daar zie je wel 'ns echt prachtige woonboerderijen op 'n flinke lap grond voor nog geen 3 ton voorbij komen.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Heemstede

Maarssen

Mijndrecht
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Hoofddorp

Alkmaar
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft de randstad eigenlijk een hoop mogelijke plekken om te wonen ;)
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 21 juli 2015 @ 21:17:

[...]



Stadcentra zijn meestal duur, bij Groningen denk ik echter altijd aan de provincie ipv de stad. Daar zie je wel 'ns echt prachtige woonboerderijen op 'n flinke lap grond voor nog geen 3 ton voorbij komen.Op het platteland kan je inderdaad veel woning (en vooral land) kopen voor je geld. En toch hebben hele gebieden te maken met leegloop...
Wij huren (binnenkort want het wordt nu nog gebouwd) voor 950euro (excl.) 120m2 met tuin van rond de 50m2, in Amsterdam, 20 minuutjes fietsen van CS.

Via een woningcorporatie. Wij waren zelf wel aangenaam verrast over de prijs



Nu huren we een oud appartementje van 65m2 met 3 kamers in de binnenstad voor 550excl.



Er is best wat betaalbaars te vinden, maar dat gaat allemaal wel echt viavia en middels particuliere verhuur.



Inkomenseis vind ik heel terecht. Ik wil niet meer dan eenderde van mijn netto-inkomen aan huur uitgeven zelfs. Misschien is dat een luxe-eis, maar wij hebben een tijdje gehad dat onze huur de huur de helft van ons inkomen was en dat was echt niet leuk. Maar goed jij krijgt er als het goed is snel een inkomen bij.



Als ik jou was zou ik lekker in Amsterdam komen wonen, want forenzen naar Amsterdam is echt irritant. Alle OV zit zo bomvol dat je wordt geplet, snelweg is niet eens een optie en zelfs de fietspaden zijn best druk 's ochtends.



Dus ik zou lekker op max een halfuur fietsen van je werk rondom A'dam gaan wonen.
In Hoofddorp en Nieuw-Vennep is veel betaalbaar huuraanbod (rond de 800 euro). Inkomenseis is 4x de huur bruto, als het van 1 inkomen komt (anders meer). In Nieuw-Vennep zou ik nog niet dood gevonden willen worden, maar het centrum van Hoofddorp is best leuk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annabelle30 schreef op 21 juli 2015 @ 21:46:

[...]





Op het platteland kan je inderdaad veel woning (en vooral land) kopen voor je geld. En toch hebben hele gebieden te maken met leegloop...In kleinere dorpen rondom de grote steden zijn de woningen ook redelijk betaalbaar maar daar is openbaar vervoer niet verzekerd.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
halleluja wat een prijzen

Hier in Groningen-stad durven ze ook al 600 euri te vragen voor een flat met twee slaapkamers hoor!

zonder lift uiteraard ook nog.Amper onderhoud
Alle reacties Link kopieren
In Groningen stad zijn de prijzen net zo hoor als in Amsterdam hoor.



Trouwens, als je de Nibud richtlijnen aanhoudt is een huur van 900 euro prima te doen als je als stel allebei net iets boven het minimumloon verdient.
Alle reacties Link kopieren
Fijn,Neweve, dat je bijna klaar bent met je studie en al een baan hebt.
Verschil tussen een lage en vrije sector huur is dat je voor het eerste in de randstad minstens vijf jaar punten moet verzamelen, tenzij je in Lelystad wilt wonen. Tegen de tijd dat je voldoende wachttijd hebt, is je inkomen meestal al hoger dan 34.000 euro en kom je niet meer voor die woningen in aanmerking.
Alle reacties Link kopieren
Gezien de studie waar je ergens over schreef in combinatie met Amsterdam is er ene grote kans dat je binnenkort een collega wordt (niet als in dat ik je herken, maar als in een van de 8000 collega's). Zo ja, welkom :-). Onze bereikbaarheid is met name goed vanuit de richting Utrecht, niet ten noorden van Amsterdam. Bovendien zou ik niet in Alkmaar gaan wonen als vriend 'ergens in de randstad' gaat belanden. Zou ik zelf toch hard zoeken in Amsterdam zelf, of in/richting Utrecht. Maar beiden is inderdaad niet goedkoop, en op 1 (beginners) inkomen vrijwel niet te doen. Je beste kans is dan nog via-via (laat echt de hele wereld weten dat je iets zoekt), of als vriend ook een inkomen heeft.
Nausicaa, werk jij waar ik mijn studie geneeskunde deed? Dat vraag ik me al een tijdje af. Ik studeerde daar waar je je broodje tussen de voeten kunt eten, is dat cryptisch genoeg? Haha, je weet vast wat ik bedoel als je in 'mijn' ziekenhuis werkt.
Ik zou trouwens sowieso niet zo snel in noord gaan zitten. Als ze die NZ-lijn nou eens afmaken. En Alkmaar is bijvoorbeeld echt heel best wel ver. 3 kwartier van Centraal - Alkmaar en dan ben je dus nog nergens.
quote:korenwolf schreef op 21 juli 2015 @ 20:28:

Ik lees nu dat je momenteel in Groningen woont. Het is waarschijnlijk een vooroordeel, maar ik denk dat Utrecht, Den Haag en Leiden dan enorm kakkerig overkomen, dan is A'dam meer als Groningen. Of je moet van Vindicat komen natuurlijk. Ken je deze vier steden eigenlijk wel? Leiden heeft de naam (waarschijnlijk vanwege het corps) maar Utrecht kakkerig? Den Haag? Waar dan?
quote:lux. schreef op 21 juli 2015 @ 21:49:

Wij huren (binnenkort want het wordt nu nog gebouwd) voor 950euro (excl.) 120m2 met tuin van rond de 50m2, in Amsterdam, 20 minuutjes fietsen van CS.

Via een woningcorporatie. Wij waren zelf wel aangenaam verrast over de prijs



Nu huren we een oud appartementje van 65m2 met 3 kamers in de binnenstad voor 550excl.



Er is best wat betaalbaars te vinden, maar dat gaat allemaal wel echt viavia en middels particuliere verhuur.



Inkomenseis vind ik heel terecht. Ik wil niet meer dan eenderde van mijn netto-inkomen aan huur uitgeven zelfs. Misschien is dat een luxe-eis, maar wij hebben een tijdje gehad dat onze huur de huur de helft van ons inkomen was en dat was echt niet leuk. Maar goed jij krijgt er als het goed is snel een inkomen bij.



Als ik jou was zou ik lekker in Amsterdam komen wonen, want forenzen naar Amsterdam is echt irritant. Alle OV zit zo bomvol dat je wordt geplet, snelweg is niet eens een optie en zelfs de fietspaden zijn best druk 's ochtends.



Dus ik zou lekker op max een halfuur fietsen van je werk rondom A'dam gaan wonen.Als je een beetje flexibel bent met werktijden, is drukte geen probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven