wonen rond Barneveld als niet gelovige

20-08-2016 20:42 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn op zoek naar een woning rond Barneveld, maar we zijn zelf niet gelovig. We hebben er geen problemen mee als er wat meer gelovige dan gemiddeld in het dorp wonen, maar we willen wel graag dat onze kinderen op zondag (liefst ook met buurtkinderen) lekker buiten kunnen spelen, zonder dat ze hier op aangekeken worden. We willen maximaal 25 km vanaf Barneveld wonen, welke dorpen raden jullie aan?
Ik wil hier liever mijn woonplaats niet noemen maar als je je PB functie aan zet dan dan wil ik best mijn ervaringen met je delen. Ik woon sinds 4 maanden op ongeveer 15km van Barneveld.
Alle reacties Link kopieren
Jij denkt dat het doodstil is in Barneveld op zondag? Is niet waar hoor, er spelen gewoon kindjes buiten.
...
Alle reacties Link kopieren
en dan lekker op zondag je gras maaien
quote:Rooss4.0 schreef op 20 augustus 2016 @ 20:53:

Jij denkt dat het doodstil is in Barneveld op zondag? Is niet waar hoor, er spelen gewoon kindjes buiten.Ik was laatst in staphorst op zonder (buiten aan het werk ;) ) maar er was neiemand behalve meerdere kerkgangen in stoet
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn opgegroeid in Barneveld en hebben altijd op alle dagen van de week buiten gespeeld, uiteraard met buurtkindjes.
Mensen verklaarden mij voor gek dat we in een zogenaamd heul christelijk dorp gingen wonen. In de praktijk merk ik er vrij weinig van. Ja, er lopen soms mensen met hoedjes langs ons huis op zondag en alles is dicht op zondag (maar dat vinden wij prettig) en verder kunnen we alles doen en laten zonder er op aangekeken te worden. Ja, er wonen hier bovengemiddeld veel christenen, maar nee, het is niet zo dat je hier alleen zwarte kousen ziet en niks mag.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon niet in Barneveld, maar wel op de Veluwe in een vergelijkbare plaats.

Als je Uddel, Elspeet en Kootwijkerbroek maar mijd, dan is het nog niet zo'n ramp hoor. Uddel / Elspeet / Kootwijkerbroek zijn wel extreem gelovig, daar wil je als 'vreemde' echt niet tussen zitten!



Barneveld, Garderen, Voorthuizen, Putten, Ermelo en Lunteren zijn prima te doen als niet-gelovige. Wij zijn ook niet gelovig, onze buren wel (streng gereformeerd). En ik doe gewoon alles op zondag: sporten, in de tuin werken, auto wassen, enzovoorts. Het enige wat wij op zondag niet doen is bijvoorbeeld gras maaien of iets anders dat veel herrie maakt buiten. Maar om eerlijk te zijn zou ik dat ook niet doen als ik in een niet zo gelovige plaats zou wonen.
Alle reacties Link kopieren
Vrienden wonen in een andere gelovige gemeente nabij Amersfoort. Zij mogen op zondag van de buurt niet de auto wassen bijv. En de buurtkinderen spelen dan ook niet buiten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lisbeth_Salander schreef op 20 augustus 2016 @ 21:08:

Vrienden wonen in een andere gelovige gemeente nabij Amersfoort. Zij mogen op zondag van de buurt niet de auto wassen bijv.



Maar dit laat je je toch ook niet opleggen??? Je buren hoeven toch niet te vertellen wat je wel en niet mag?



Wij wonen hier nu 6 jaar en hebben vanaf het begin ons 'gewone' ding gedaan. We blijven vriendelijk en als ik op zondag in de tuin werk zwaai ik aardig naar de buren die richting de kerk gaan. Maar als ze ons zouden vertellen dat dat niet 'mag', dan hebben hun toch echt zelf een probleem en kijken ze maar de andere kant op. Leven en laten leven. Dus ik zal onze buren op zondag nooit storen met onnodig lawaai (grasmaaier), maar ik verlang ook van hun dat ze ons wel vrij laten wat we op ons eigen erf doen zónder dat we overlast veroorzaken. En als ze dat niet kunnen aanzien, dan moeten ze maar de andere kant op kijken.

Hier gaat dat al jaren prima, we hebben prima contact met onze streng gereformeerde buren. We lopen de deur niet plat bij elkaar, maar kunnen wel een kopje suiker bij elkaar lenen en maken af en toe een praatje op straat. Prima dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lisbeth_Salander schreef op 20 augustus 2016 @ 21:08:

Vrienden wonen in een andere gelovige gemeente nabij Amersfoort. Zij mogen op zondag van de buurt niet de auto wassen bijv. En de buurtkinderen spelen dan ook niet buiten.



Spakenburg zeker?



Nou ik werk de hele week en als het droog is maai ik echt m'n gras. Jammer de bammer of de buurman moet het op maandag voor me doen. Ik vind het zo'n geneuzel, of je je auto wel of niet op zondag mag wassen. Pff dat bepaal ik lekker zelf.
Ja en?
quote:Leonie1983 schreef op 20 augustus 2016 @ 21:15:

[...]





Maar dit laat je je toch ook niet opleggen??? Je buren hoeven toch niet te vertellen wat je wel en niet mag?



Wij wonen hier nu 6 jaar en hebben vanaf het begin ons 'gewone' ding gedaan. We blijven vriendelijk en als ik op zondag in de tuin werk zwaai ik aardig naar de buren die richting de kerk gaan. Maar als ze ons zouden vertellen dat dat niet 'mag', dan hebben hun toch echt zelf een probleem en kijken ze maar de andere kant op. Leven en laten leven. Dus ik zal onze buren op zondag nooit storen met onnodig lawaai (grasmaaier), maar ik verlang ook van hun dat ze ons wel vrij laten wat we op ons eigen erf doen zónder dat we overlast veroorzaken. En als ze dat niet kunnen aanzien, dan moeten ze maar de andere kant op kijken.

Hier gaat dat al jaren prima, we hebben prima contact met onze streng gereformeerde buren. We lopen de deur niet plat bij elkaar, maar kunnen wel een kopje suiker bij elkaar lenen en maken af en toe een praatje op straat. Prima dus.

Dit dus. Gekke henkie die mij gaat verbieden om iets te doen op zondag.



Hier ook gereformeerde buren. Op zondag in het netste pak naar de kerk, kinderen en kleinkinderen op de koffie en buurman staat niet zijn auto te wassen op zondag en werkt ook niet in de tuin. Spreekt mij er totaal niet op aan als ik het wel doe. En als hij me er wel op zou aanspreken zou hij dikke vette pech hebben.
Alle reacties Link kopieren
Amersfoort! Binnen 20 minuten in Barneveld.
ik woon in Ede en is prima wonen.

winkels zijn 1x in de maand ook op zondag open.
Alle reacties Link kopieren
Overigens; gereformeerde mensen zijn lang niet zo erg als Jehova's in mijn mening. Jehova's proberen je veel meer hun geloof op te leggen, dat heb ik met 'Refo's' nog nooit meegemaakt in toch al heel wat jaren dat ik hier op de veluwe woon en werk. Die laten je veel meer in hun waarde. Wellicht dat ze achter je rug om wel roddelen, maar ach, daar heb ikzelf geen last van.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 20 augustus 2016 @ 20:44:

Ik wil hier liever mijn woonplaats niet noemen maar als je je PB functie aan zet dan dan wil ik best mijn ervaringen met je delen. Ik woon sinds 4 maanden op ongeveer 15km van Barneveld.nieuw op dit forum, ik moet even uitzoeken hoe ik pb aanzet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit last gehad van de gereformeerden. Heb jarenlang naast een gereformeerd gezin gewoond, en die kinderen mochten niet bij ons binnen spelen (tv) en niet op zondag buiten hun eigen tuin spelen. Maar er waren zat andere kinderen in de buurt.

Maar de contacten over en weer waren altijd goed. Men zegt elkaar hier tenminste nog gedag en dat gebeurde amper toen we nog in Amersfoort woonden bijvoorbeeld. Het is ook maar net wat je wil, dorps of stads wonen. Scheelt ook.

Er zijn hier ook openbare scholen, alleen voortgezet onderwijs is echt christelijk, of je moet je kind in Amersfoort naar school laten gaan. De nieuwbouwwijken zijn jonger qua inwoners, meer kinderen, en volgens mij ook meer "import".
Alle reacties Link kopieren
quote:Willemien83 schreef op 20 augustus 2016 @ 21:27:

[...]





nieuw op dit forum, ik moet even uitzoeken hoe ik pb aanzet.Volgens mij via mijn account, rechtsboven
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Onze voorkeur gaat uit naar dorps, mooie (fiets) omgeving. Dat op zondag de winkels niet open zijn vind ik op zich geen probleem, zou alleen een pluspunt zijn als het wel zo was. Graag een gezellige, sociale buurt waar het inderdaad ook normaal is dat je op straat gedag zegt tegen elkaar. Maar het belangrijkste vind ik dat de kinderen er ook kunnen aarden (4 en 7 jaar nu).
Alle reacties Link kopieren
In Nijkerk is de supermarkt wel open op zondag, misschien ook nog een optie. Ook wat dorpser.
Ik heb je een PB gestuurd TO!
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 20 augustus 2016 @ 20:54:

[...]



Ik was laatst in staphorst op zonder (buiten aan het werk ;) ) maar er was neiemand behalve meerdere kerkgangen in stoet

Staphorst is zooo geen Barneveld!



Ik heb 4 jaar in Bveld gewoond, helemaal prima. En ehm, zelfs mensen die af en toe naar de kerk gaan zijn best aardig en oke hoor.
...
quote:Rooss4.0 schreef op 20 augustus 2016 @ 21:45:

[...]



Staphorst is zooo geen Barneveld!



Ik heb 4 jaar in Bveld gewoond, helemaal prima. En ehm, zelfs mensen die af en toe naar de kerk gaan zijn best aardig en oke hoor.Geen idee van barneveld, maar wel beter dan:p
Alle reacties Link kopieren
Leven en laten leven hoor.



Ik woon aan de andere kant van de bible belt, maar vergelijkbare omgeving.

Als ik op zondag aan wassen toe kom hang ik op zondag de was buiten.

Als ik op zondag de auto wil wassen doe ik dat en als de dominee die schuin tegenover mij woont dan terug komt van de kerk, zeggen we elkaar gewoon vriendelijk goeiedag.



Het is zo moeilijk als je het jezelf maakt.
668, the neighbour of the Beast
Mag ik vragen waarom je niet in Barneveld zelf wilt wonen? Winkels zijn idd dicht op zondag, maar je kunt gewoon buiten spelen / voetballen / hockeyen / zwemmen (ja ja, het zwembad is tegenwoordig ook op zondag open). Je kunt alle kanten op fietsen, het is dorps, maar niet claustrofobisch dorps.

Ik woon zelf graag in de stad, dus ik zou er niet willen wonen. Maar er zijn genoeg mensen die ik ken die daar met heel veel plezier wonen. Niet-gelovigen én gelovigen.



Als je toch nóg dorpser wilt, zou je Hoevelaken / Voorthuizen / Hooglanderveen / Lunteren kunnen uitchecken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven