Wonen zoals het hoort

29-05-2008 16:41 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier op de wonenpijlert lezen we natuurlijk allemaal de woonbladen. Laten we eens kijken of we goed genoeg weten hoe je hip moet wonen.



Om te beginnen heb je geen keuken om alleen maar te koken, maar een zgn. leefkeuken. In deze keuken (strak met betonnen aanrechtblad) staat een kookeiland, "zodat je niet met je rug naar je gasten staat als je aan het koken bent". Je hebt namelijk regelmatig vrienden over de vloer die blijven eten (let op: alleen vrienden, nooit schoonouders of oma’s ofzo).



En terwijl je vrienden, gezeten op eames-stoelen aan de lange tafel die ooit een andere bestemming had in een oud pand, zich vergapen aan de zelfgemaakte placemats en tafeldecoraties, sta jij een eenvoudige maar heerlijke maaltijd te koken op je rvs zespitsfornuis met behulp van de restaurantspoelkraan, de quooker en de Amerikaanse ijskast.



Heb je plantenborders in je tuin en houd je van een beetje natuur bij je huis? Dat doe je dan helemaal fout! In een moderne tuin wordt niet getuinierd maar geloungd (spreek uit: gelaunzsjt). Wat daar precies onder wordt verstaan word je geacht gewoon te weten, maar je doet het in ieder geval op peperduur kolossaal meubilair "die in een zithoek niet zou misstaan" op je natuurstenen terras. Omdat het in Nederland driekwart van het jaar geen lekker weer is om buiten te zitten, hebben we de helft van de tuin overdekt met een stijlvol afdak of we bouwen een veranda. Zo kunnen we ook als het regent gezellig onder het afdak zitten koukleumen. Wat daar precies de fun van is doet er niet toe; het is hip dus we doen het. Dus sleep je vrienden naar buiten, voorzie ze van warme chocolademelk en een woonplaid, steek de buitenhaard aan en lounge je suf.



Een moderne tuin is ook niet compleet zonder buitenkeuken. Alleen maar bbq-en is helemaal passé. Onder je afdak hoort een complete keuken, dus sleep je je hele hebben-en-houwen naar buiten en verplaats je je gasten naar de Piet Hein Eektafel met steigerhouten bankjes. Vervolgens doe je daar precies hetzelfde wat je in je leefkeuken doet. Omdat je vrienden ook allemaal een afdak en een leefkeuken hebben, zijn je dagen aardig gevuld.



Er komt heel wat kijken bij hip wonen. Zie ik nog iets over het hoofd?
Ik vind hier dingen van.
quote:Zima schreef op 18 februari 2011 @ 13:32:

Ik heb de ecologische trend doorgetrokken naar mijn badkamer. Vooral het contrast met mijn 2011 keuken is groot. Het heeft een paar centen gekochten, maar ik oogst nu regelmatig zeewier voor voedzame Japanse gerechten. Die doe het zelf trend scheelt ook veel pecunia.



[afbeelding]



Ik zie dat jij de ecotrend van nu heel gedurfd hebt doorgezet.

Kuddo's voor jou hoor!
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zima schreef op 18 februari 2011 @ 13:21:

Ik wilde net vragen Leo. Kan dit nog is dit heel 2010?



[afbeelding]



Volgens mij is het dan zaak om één van die schemerlampen eruit te halen en te vervangen door dit:







zodat je je bezoek wel duidelijk maakt dat ze de rest als een überhippe knipoog naar het verleden moeten opvatten. Dan kun je je voor de rest alles permitteren, zelfs een zigeunerjongetje-met-traan aan de muur is dan weer helemaal só 2011!
quote:Zima schreef op 18 februari 2011 @ 13:32:

Ik heb de ecologische trend doorgetrokken naar mijn badkamer. Vooral het contrast met mijn 2011 keuken is groot. Het heeft een paar centen gekochten, maar ik oogst nu regelmatig zeewier voor voedzame Japanse gerechten. Die doe het zelf trend scheelt ook veel pecunia.



[afbeelding]Prachtig! Het lijkt heel erg op mijn stijl





Ik ben afgestapt van 'comfortabele living' en ga voor "confrontable living", een manier van leven waarin je continu bewust blijft van het afval wat je produceert en de gevolgen hiervan voor de aarde, je leefomgeving. Eco op zijn best noem ik het.
.
quote:Pompadoer schreef op 18 februari 2011 @ 13:44:

Wij overwegen nu ons riool te voorzien van een zeef en dan een aansluiting te maken naar de composthoop. Eco is dé trend hè. We hebben nu ook gras (geknikte woudplag van een biologische kwekerij in Ecuador) op de vloer in een deel van de woonkamer.



wat ook heel verfrissend werkt: plastic rioolbuizen. Het materiaal mag dan niet helemaal eco zijn, maar als je er een paar goudvissen door laat zwemmen breng je de natuur verder in huis.



Ik overweeg de schemerlamp dubbel aan te schaffen. Dan vormen mijn slaapkamer en badkamer weer meer een geheel.
Voornu: en naast japans zeewier oogst je ook champignons uit eigen huis. Heel bijzonder.
Dat is zeker bijzonder Zima. Ik vind het een verademing, zo leven/wonen. Geen gedoe meer met scoonmaakmiddelen, doekjes, sponsjes, dat scheelt een hoop chemische rotzooi waar ik mijn spullen vroeger nog mee mishandelde. Nu merk ik ook dat mijn interieur lééft, het maakt wat mee en dat laat zijn sporen achter. Wie ben ik om dat te verhullen? Ik kan echt ontroerd naar mijn wc-bril kijken, een verrijking van mijn leven is het!
Alle reacties Link kopieren
quote:eleonora schreef op 29 mei 2008 @ 17:14:

Ja Sabeltandcavia. Die vrienden van tegenwoordig zijn behoorlijk veeleisend. Dat valt mij ook op.



Je ziet een paar dingen over het hoofd, althans voor als je mijn vrienden hebt.



De Philip Starck stoelen voor bij de eettafel. Het vlindermodelletje maar dan tweedehands natuurlijk, want dat moet. Er moeten vooral retro spullen in je huis staan, wil je echt hip zijn. Dus tweedehands vloeren, die doen het goed, uit een oude vermolmde en ingestorte kerk. Die moet je dan zelf opgeknapt hebben en de houtworm er uitgeranseld en dan over je vloer leggen.



Je woont trouwens in een voormalige parochie natuurlijk of eventueel in een oude fabriekshal, waar je nu een enorm juten hoekbankstel hebt staan van Jan des Bouvries. Zijn vrouw heeft hem ontworpen. Een zogenaamd stokoude dekenkist, die je uit Zuid-Frankrijk hebt meegenomen doet dienst als salontafel. Je ziet aan de zijkant nog fragmenten van letters die er ooit opstonden in 2002 want je antieke dekenkist is natuurlijk niet echt antiek maar door een slimme meubelzakenman oudgeloogd.



Nonchalant liggen her en der gezellig kussens gemaakt van oude meelzakken verspreid. Je houdt niet zo van tutsels en frutsels. Nee, stoer, sterk en vooral niet truttig moet het wezen.



De AGA coocker in de keuken kost een paar centen en verbruikt zoveel energie dat je er een aparte electragroep voor hebt moeten aanleggen maar het is wel hip en hij komt helemaal terug in het woonmodebeeld. De Amerikaanse koelkast is van SMEG natuurlijk, dubbeldeurs maar wel van die originele bolle deuren met autodeurhandels. Je zet natuurlijk geen Siemens of een Whirlpool in je loft of oergezellige maar stoere boerenkeuken van de scheefgezakte, oude saksische boerderij die je voor een prikkie op de kop hebt kunnen tikken, omdat hij eigenlijk slooprijp was en waar je voor 4 ton aan hebt moeten verbouwen. Maar....het resultaat mag er wezen!



De lampen zijn van Koot. Want dat is design en je kunt al die vrienden natuurlijk niet ontvangen onder een tafellamp van Ikea. Het idee!



De badkamer is afgemaakt in 'tadelakt'. In het betongrijs met een gegoten betonnen vloer, inloopdouche en Villeroy & Boch wasbakken, toilet en kranen. De kleine witte tegeltjes bij de wastafels komen uit Portugal. Met de hand gebakken en geglazuurd. Ze zijn gewoon wit maar dat men niet denkt dat jij van de straat bent of zo en die tegeltjes gewoon bij de Gamma haalt!



In de huiskamer hangt natuurlijk een originele Herman Brood. Hemeltergend lelijk maar wel kunst.Jij snapt het ten minste echt! alleen met die Herman Brood sla je nog een misser (wiewildatnou??)
Alle reacties Link kopieren
quote:Zima schreef op 18 februari 2011 @ 13:55:

Voornu: en naast japans zeewier oogst je ook champignons uit eigen huis. Heel bijzonder.Als het zover komt, moet je misschien eens een constructeur laten kijken naar hoe rot je huis wel niet is.
quote:schouderklopje schreef op 18 februari 2011 @ 14:07:

[...]





Als het zover komt, moet je misschien eens een constructeur laten kijken naar hoe rot je huis wel niet is.Dit is een óórdeel. En zo wil ik niet leven wonen, ik neem mijn huis en spullen zoals ze zijn.
quote:voornu schreef op 18 februari 2011 @ 13:50:

[...]





Prachtig! Het lijkt heel erg op mijn stijl

[afbeelding]



Ik ben afgestapt van 'comfortabele living' en ga voor "confrontable living", een manier van leven waarin je continu bewust blijft van het afval wat je produceert en de gevolgen hiervan voor de aarde, je leefomgeving. Eco op zijn best noem ik het.



Zima en Voornu, wat gedurfd! Vooral die opengewerkte afvoer van de wastafel naar beneden, zegt heel goed dat de bewoner oog heeft voor de rauwe kanten van het leven.

Ik durf bijna wel te stellen dat dit niet 2011 is maar al 2012, zéér vooruitstrevend dus dames.



Zelf heb ik een andere invulling van eco gegeven voor mijn toilet.





Als je dit ook wil, moet je er wel voor zorgen dat de goudvissen in een aparte bak zwemmen, anders trek je ze steeds door. Da's wel lekker fris, maar niet zo diervriendelijk.
en als je nog iets verder back to basics wil (en een leuke knipoog naar het nog steeds trendy Frankrijk wil geven),

ga je voor een echt hurktoilet.

Alle reacties Link kopieren
Wat heerlijk dat dit topic ge-upt is.

Ik ben namelijk ontzettend in de war

Ik hang, als het ware, in de gordijnen van de stress



Op een andere pijler hadden we het over een rebound

Ik leg zelf even uit wat het dus is:

quote:Summerdance schreef op 18 februari 2011 @ 13:40:





Tuurlijk



Jij en ik hebben een relatie

Wij gaan uit elkaar en binnen een week heb ik een ander om jou te vergeten

Dan is die ander een rebound

Maar dan krijg ik dit:quote:Aureel schreef op 18 februari 2011 @ 13:42:

Thanks Summerdance.



Oooh, dat. Dat verschijnsel bestond ook in mijn jeugd; alleen heette dat toen geloof ik een 'in-between'.



Nu heb ik altijd gedacht dat de in-between een door Jan de Bouvries bedachte raam decoratie was

Tussen vitrage en overgordijn in...



Maar nu ben ik confused....

Heb ik dan al jaren twee lappen rebounders voor het raam hangen?



Want dan heb ik heel dringend een interieur coach nodig!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
.
Summerdance, ik begrijp je verwarring en frustratie maar hoop is nabij!

Omdat altijd alles terugkomt mag je gewoon weer aan de vitrage! Is dat goed nieuws of niet?



Kan jou die lappen voor je raam schelen. Morgen gewoon naar een hippe en trendy woonwinkel (mág ook De Bijenkorf zijn) en vitrage inslaan.



Let je op het eco keurmerk?
Alle reacties Link kopieren
Dames, dank voor de geruststellende woorden



Vitrage, weet het niet hoor je hebt zo'n inkijk...



Ik had eigenlijk zoiets in gedachten

Of wordt dat weer te donker met de komende zomermaanden?



Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
.
ik heb even een vraagje tussendoor over wat je het beste op je salontafel kan leggen.

Ik bedoel, het is decennia bonton geweest om die zgn koffietafelboeken te hebben. Je weet wel dikke, dure boeken met nutteloze foto's van weggeroeste oldtimers op het Franse platteland of in onbruik geraakte telefooncellen in Mexico-stad, maar ìs dat het nog?

Wat is anno 2011 hip op de koffietafel? Ik zou graag inventariseren wat jullie hebben.

Ik trap af:

Ik heb een antieke eiken tafel uit Vlaanderen met daarop:

- twee uitgebloeide blauwe druifjes net off centre geplaatst

- geflankeerd door een Pokemonvriendenboekje en een exemplaar van Borre en de ijscoman.

- Voorts balanceert op de rand nog een stapeltje post en verder liggen er nog accessoires als afstandbediening, flesopener en een jojo.



Ik ben benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Dat zou ik ook wel eens willen weten Starshine. Bij mij prijkt een vaas met afgeprijsde tulpen, een stapeltje nog te verwerken administratie en een half opgebrande dikke kaars op een onderbord.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen salontafel maar een hocker met dienblad, en op dit moment staat daarop, een doodgeslagen biertje en de nieuwe Linda die ik al 4 dagen probeer te lezen.



Dus ik hou me aanbevolen voor stijl tips
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik moet een beetje lachen Starshine, sorry hoor maar meen je dit nu serius?

Póst?

Pokémon vriendenboekje?

Uitgebloeide blauwe druifjes?

Really?



Als je er nog een Verkade koektrommel bij zet en de Privé uit de leesmap dan zat je in het interieur van mijn grootouders, dertig jaar geleden!



Nee Star, je maakt nu een enórme faux pas.



Wat mag er op je salontafel liggen?

Nou, een borduur of haakwerkje, dat is weer terug, handwerken.

Een ipad of iphone.

Een laptop.

De theatergids van je plaatselijke theater of schouwburg, waarin je aankruist waar je heen gaat (geen musical of kluchten!).

De 'Delicious' of een ander culinair tijdschrift.

Je universele afstandsbediening waarmee je alle hifi, audio, TV e.d. In één keer regelt.

Als je geestverruimende midelen gebruikt; een spiegel, scheermes en opgerold twintig euro biljet.



Maar dat was het ook wel hoor, dat is wel de grens aan het betamelijke.



Ik hoop dat je er iets mee kunt.
Alle reacties Link kopieren
Als je een kat hebt zoals de mijne: niks. Die mept er namelijk ALLES af. Gezellig hoor... ;p
quote:Sabeltandcavia schreef op 18 februari 2011 @ 19:19:

Dat zou ik ook wel eens willen weten Starshine. Bij mij prijkt een vaas met afgeprijsde tulpen, een stapeltje nog te verwerken administratie en een half opgebrande dikke kaars op een onderbord.



O mijn God, ik barst bijna in tranen uit!

En jij hebt een relátie?!
Ik streef naar een hoge vaas met 12 biologische citroenen, omringd door een cirkel van ecologische zwamgeurkaarsen. Staand op gelijke stukjes boomschors. En een katoen gehaakt kleedje natuurlijk.



Helaas is dit op dit moment in disbalans door een uitgeschoten blauw druifje, vieze koffie kopjes, giroafschriften uit de 20e eeuw en een babushka koektrommel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven