Wonen zoals het hoort

29-05-2008 16:41 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier op de wonenpijlert lezen we natuurlijk allemaal de woonbladen. Laten we eens kijken of we goed genoeg weten hoe je hip moet wonen.



Om te beginnen heb je geen keuken om alleen maar te koken, maar een zgn. leefkeuken. In deze keuken (strak met betonnen aanrechtblad) staat een kookeiland, "zodat je niet met je rug naar je gasten staat als je aan het koken bent". Je hebt namelijk regelmatig vrienden over de vloer die blijven eten (let op: alleen vrienden, nooit schoonouders of oma’s ofzo).



En terwijl je vrienden, gezeten op eames-stoelen aan de lange tafel die ooit een andere bestemming had in een oud pand, zich vergapen aan de zelfgemaakte placemats en tafeldecoraties, sta jij een eenvoudige maar heerlijke maaltijd te koken op je rvs zespitsfornuis met behulp van de restaurantspoelkraan, de quooker en de Amerikaanse ijskast.



Heb je plantenborders in je tuin en houd je van een beetje natuur bij je huis? Dat doe je dan helemaal fout! In een moderne tuin wordt niet getuinierd maar geloungd (spreek uit: gelaunzsjt). Wat daar precies onder wordt verstaan word je geacht gewoon te weten, maar je doet het in ieder geval op peperduur kolossaal meubilair "die in een zithoek niet zou misstaan" op je natuurstenen terras. Omdat het in Nederland driekwart van het jaar geen lekker weer is om buiten te zitten, hebben we de helft van de tuin overdekt met een stijlvol afdak of we bouwen een veranda. Zo kunnen we ook als het regent gezellig onder het afdak zitten koukleumen. Wat daar precies de fun van is doet er niet toe; het is hip dus we doen het. Dus sleep je vrienden naar buiten, voorzie ze van warme chocolademelk en een woonplaid, steek de buitenhaard aan en lounge je suf.



Een moderne tuin is ook niet compleet zonder buitenkeuken. Alleen maar bbq-en is helemaal passé. Onder je afdak hoort een complete keuken, dus sleep je je hele hebben-en-houwen naar buiten en verplaats je je gasten naar de Piet Hein Eektafel met steigerhouten bankjes. Vervolgens doe je daar precies hetzelfde wat je in je leefkeuken doet. Omdat je vrienden ook allemaal een afdak en een leefkeuken hebben, zijn je dagen aardig gevuld.



Er komt heel wat kijken bij hip wonen. Zie ik nog iets over het hoofd?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef op 29 mei 2008 @ 17:18:

@Nlies

En die buitenkeuken zat er al, dus nu alleen nog een toilet en een plasmascherm en je kunt er intrekken. Wel fijn voor de gasten, hebben ze lekker het huis voor zichzelf :)
wel schoenen uit he,want al dat spul dat eruit ziet alsof het tegen n stootje kan, kan dat waarschijnlijk niet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Waar laat je eigenlijk je kinderen van boven de acht, want die zie ik ook nooit in de woonreportages terug. Zelf heb ik geen kinderen. Kan dat eigenlijk wel of is dat alleen maar hip als je in een loft woont?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
eleonora, jij bedoelt dat hout waarvan je splinters uit je achterste moet trekken na erop gezeten te hebben?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
kinderen boven de acht gaan naar de uberhippe kostschool in zwitserland alwaar ze vijf verschillende talen leren
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
sabeltand, wat denk je van BSO, of kinderhotels?

of een interne cursus paardrijden of is paardrijden ook uit?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
pom508 schreef op 29 mei 2008 @ 17:26:

@Eleonora, gaan we binnenkort weer naar Frankrijk brocante shoppen? Lekker allerlei gehuchtjes bezoeken en kijken waar we weer unieke oude spullen kunnen vinden?

Gaan we ook weer mooie foto's maken, close up van de ogen en dan laten we deze afdrukken op canvasdoek van 1.50x1.50 in zwart wit.
Oh ja, dat is waar ook: foto's horen in een modern interieur. Niet een paar, maar véél. Die lijst je in en zet je op een richeltje. Als je leven niet interessant genoeg is om te fotograferen, mag je gerust oude sepia-foto's uit een antiekwinkel gebruiken.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Pffff, wat vre-se-lijk Hollands allemaal. Om je dood aan te ergeren. Eén van de redenen voor mij om niet terug te keren naar dat kikkerlandje. Bleeegh! Met zijn allen achter dezelfde hype(s) aanlopen. Kan het nog zieliger?
Alle reacties Link kopieren
Uh-oh wie zei daar tweedehands? We doen het voor niet minder dan vintage. Dat is iets heeeeel anders, dat snapt iedereen.



En die íngelijste foto's kunnen ook en masse tegen een Grote Witte Muur. Wel allemaal verschillende lijstjes en formaten. Een leuke variatie van snap shots uit je enorm enerverende bestaan ('oh, toen was ik in Nepal' (met klemtoon vooral op de tweede lettergreep of 'ja dat was lachen bij het filmfestival in Cannes').



Denken we ook aan de nonchalante grote stapels foto- en kunstboeken die een fortuin kosten en waar nooit in wordt gekeken maar dan draag je wel uit dat je een brede interesse hebt en oh zo bij de tijd bent.
Alle reacties Link kopieren
Daar vergis je je in Etessie. Veel van deze verbouwde panden staan in Scandinavië (m.n. Denemarken) Italië en Frankrijk. Ons interieur is een mix van stijlen. En wat is er mis het Hollands? Dutch Design is het helemaal tegenwoordig.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Hehehe, laten we niet de digitale fotolijstjes vergeten. Met een serie foto's van nul tot nu zeg maar, om te laten zien hoe ge-wel-dig we zijn terechtgekomen sinds onze jeugd in de jaren zeventig en tachtig.



O ja, en uiteraard de tv in de douche. Om toch even snel tijdens het douchen voordat we vertrekken naar onze snelle hippe baan Goedemorgen Nederland te kijken, ja hee, dat heet efficientie hoor.
Alle reacties Link kopieren
Estessie schreef op 29 mei 2008 @ 17:35:

Pffff, wat vre-se-lijk Hollands allemaal. Om je dood aan te ergeren. Eén van de redenen voor mij om niet terug te keren naar dat kikkerlandje. Bleeegh! Met zijn allen achter dezelfde hype(s) aanlopen. Kan het nog zieliger?




Dat wat jij doet is zoooooooo vreselijk Hollands, lekker schoppen tegen de Nederlandse gewoontes.

Maar ondertussen gewoon naar Nederland komen, naar de Hema toe voor de rookworsten, drop kopen, boterhammen met hagelslag eten, veelvuldig naar de Febo toe, sinterklaas vieren, een brok in de keel bij het Nederlandse volkslied, etc. etc.
Alle reacties Link kopieren
En voor de ramen geen gordijnen, maar shutters. Dat het opgepimpte louvredeurtjes zijn dat zeggen we niet.

De Senseo is ook zo oldfashioned, nee we drinken koffie van Nespresso of bouwen een koffiezetapparaat in. Wel vervelend als je koffie en melkcupjes op zijn, maar dat zeggen we niet.

LCD of Plasma van flink formaat is ook op z'n retour. Nee minstens bioscoopformaat, dan kom je er zo lekker in.
nlies schreef op 29 mei 2008 @ 17:29:

eleonora, jij bedoelt dat hout waarvan je splinters uit je achterste moet trekken na erop gezeten te hebben?
Indeed my dear. In bikini op je ligstoel op je enorme dakterras in de binnenstad van Amsterdam, is dan ook geen aanrader op dit tuinmeubilair.
itsme26 schreef op 29 mei 2008 @ 17:30:

kinderen boven de acht gaan naar de uberhippe kostschool in zwitserland alwaar ze vijf verschillende talen leren
Ja zeg! Ik ga me daar kinderen door mij design interieur laten banjeren. Kijk wel uit. Nee, die gaan fijn naar de Internationale school in Eerde. Goed voor de talen ook. Wie weet gaan we binnenkort wel op Ibiza wonen of in Zweden en dan moet je wel....
Alle reacties Link kopieren
ductch design is hot, zonder een compleet servies (liefst twee) van BLOND of ollily is je keuken niet compleet
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
Ik moet nodig weer eens naar Combitex voor lockers en andere legerspullen.....
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
ow en we eten natuurlijk altijd buiten de deur, er wordt niets vies gemaakt in de keuken en hij mag er niet uitzien alsof we erin leven
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Sabeltandcavia schreef op 29 mei 2008 @ 17:43:

En wat is er mis het Hollands? Dutch Design is het helemaal tegenwoordig.




Ducth design, niks mis mee. Internationaal alles door elkaar ook niet. Trouwens in andere landen zijn mensen net zo trendgevoelig, daar is niks Nederlandserigs aan. Italian design, zegt je dat iets? Kijk eens in de states, ook daar zijn de interieurs veelal op elkaar gelijkend, dat zie je in iedere Beau Monde en bij Oprah. Maar mensen die vanuit het verre en veel leukere buitenland lopen te zeiken op hun vaderland mogen wat mij betreft lekker ver weg blijven zitten waar ze zitten. Opgeruimd staat netjes zei mijn oude grootmoeder altijd en mijn oude grootmoeder had gelijk



In de armste delen van de wereld heeft men misschien niet zoveel met woontrends maar die hebben dan ook wel iets anders aan het hoofd dan een emmer van Alessi. Die maken hun hele leven al meubelen van sloophout, daar hebben zij Piet Hein Eek niet voor nodig.



Over Dutch Design en prijzen gesproken. Zo is er bijvoorbeeld het kledingmerk Jottum. Een überhip kledinglabel waarin kinderen met goed fatsoen natuurlijk niet kunnen spelen want wie gaat er nou van de glijbaan af in een jurk van 219 euro? Bijna niemand. Willen wel die kinderen, mogen niet van de ouders. De fraaie kleding wordt ontworpen door de vrouw van Sesamstraat Frank. Ach ja, daar moet de schoorsteen ook roken natuurlijk.



En niet alle kleding van dat merk is duur hoor. Welnee. Een simpel wit T-shirt koop je al voor 29,95 euro en dan wél met de kenmerkende Jottumknoop er in genaaid. Grootste afzetmarkt? de USA. En een paar Dolce en Gabanna gympen er onder en spelen maar!



Dutch design roels hoor.
In huize Julus wordt er ordinair (uit) gewoond..

De beste oplossing van dit hele probleem, is om nooit bezoek te ontvangen, hoef je ook niet te voldoen aan wonen zoals het hoort.



Ik schiet spontaan in een depressie als ik me bedenk hoe ik het in godsnaam voor elkaar moet krijgen om te gaan wonen zoals het hoort...zouden al die mensen die met hun kop/huis in de woonbladen staan, daar ook last van hebben?

Ik zie werkelijk nooit de jan modalen in zo'n blad staan, het is altijd hij is directeur van..en zij is mede-eigenaar van..

Mochten ze ooit failliet gaan dan kunnen ze altijd nog al die design troep verkopen.
Sabeltandcavia schreef op 29 mei 2008 @ 18:38:

Ik moet nodig weer eens naar Combitex voor lockers en andere legerspullen.....
Niet in de val van een muskietennet voor boven je bed trappen he. Kan niet meer. Hooguit als je op een vergrijsd cederhouten woonboot op de Loosdrechtse Plassen woont en de boel vergeven is van de muggen. Dan mag het wel.
Vergeten jullie niet om vooral ook een speciaal door Piet Boon ontworpen chalet voor de kinderen aan te schaffen? Die moet je tegenwoordig echt wel hebben hoor, anders willen andere kinderen echt niet meer met jouw kinderen komen spelen.
eleonora schreef op 29 mei 2008 @ 18:47:

[...]





Niet in de val van een muskietennet voor boven je bed trappen he. Kan niet meer. Hooguit als je op een vergrijsd cederhouten woonboot op de Loosdrechtse Plassen woont en de boel vergeven is van de muggen. Dan mag het wel.




Ha wat een geluk heb ik zeg! Nu nog even een design-verantwoord exemplaar op de kop zien te tikken.



Gewoon Gamma behang is uit den boze, je moet minimaal Eiffinger tegen je muur hebben hangen.
Alle reacties Link kopieren
kinderen hebben geen vriendjes, vriendjes zorgen voor rommel en chaos
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Kinderen hebben trouwens ook geen ordinair bed, maar slapen in een speciaal ontworpen bedstee.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan soms zoooooooooo treurig en ontevreden worden van die woonbladen .

Als ik ála een of ander hip blad een net zo'n kek nonchalant ubermodisch allegaartje op mijn tafel heb gepleurd geschikt komt er altijd wel iemand langs van mijn manvolk die zegt " is dat omgevallen ? " .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven