Woning kopen of huren?

23-01-2015 07:46 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je nog vrij jong bent?

Dan zou ik niet meteen een woning kopen maar eerst samenwonen in een huurwoning om te kijken hoe jullie relatie gaat.



En ja, onderhoud kost geld, vooral acute problemen. Het hangt er wel vanaf hoeveel je zelf kunt doen, als je alles uit moet besteden kost het klauwen met geld.
? op nu al weg? Vreemd, stond toch niets raars in.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in t begin gaan huren tenzij jij een hypotheek op alleen jouw salaris kan krijgen.



Nadelen van huren zijn is dat je huur jaarlijks omhoog gaat, voordeel is dat het onderhoud voor de woningcorporatie is.



Voordelen van kopen is dat je hypotheeklasten voor een periode van 10 jr t zelfde blijven, maar het onderhoud is voor jezelf. Stort de woningmarkt weer in elkaar zoals in 2008 dan staat je hypotheek onder water en heb je kans dat je bij verkoop een restschuld over houdt. Maar goed je hebt ook kans dat je woning na een paar jaar meer waard wordt.



Zet je de hypotheek op twee salarissen en de relatie gaat uit dan moet de een de ander uitkopen en indien dat niet lukt moet de woning verkocht worden.
Alle reacties Link kopieren
Da fuck.

Waarom de op weghalen?
Nou ja, ik zou huren aangezien je uit het ouderlijk huis gaat. Eerst maar eens wennen aan samenwonen.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 23 januari 2015 @ 08:06:

Da fuck.

Waarom de op weghalen?Je was ook wel Heel Gemeen hoor .
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 23 januari 2015 @ 08:09:

[...]





Je was ook wel Heel Gemeen hoor .
Alle reacties Link kopieren
Kopen! Met huren gooi je zoveel geld weg.



Wanneer je werk, vriend, woonplaats nog niet vast staat eerst huren. Al blijft het zonde van je geld naar mijn idee.
Huren! Ik heb de afgelopen acht jaar zoveel geld weggegooid door een huis te kopen... Zonde van mijn geld!
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 23 januari 2015 @ 09:14:

Huren! Ik heb de afgelopen acht jaar zoveel geld weggegooid door een huis te kopen... Zonde van mijn geld!Mag ik vragen hoe! Ben nieuwsgierig. Ik ben mij namelijk aan het oriënteren om te kopen omdat ik huren zonde van mijn geld vindt.
We hebben het huis in 2006 gekocht. En daarna is de huizenmarkt ingezakt. Het staat te koop voor 20.000 minder dan we ervoor betaalden toen, en ik heb nog geen enkele kijker gehad. De vraagprijs zal nog verder omlaag moeten dus. En dit naast de kosten die we hebben gehad aan onderhoud (die anders voor de verhuurder zijn).
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 23 januari 2015 @ 09:22:

We hebben het huis in 2006 gekocht. En daarna is de huizenmarkt ingezakt. Het staat te koop voor 20.000 minder dan we ervoor betaalden toen, en ik heb nog geen enkele kijker gehad. De vraagprijs zal nog verder omlaag moeten dus. En dit naast de kosten die we hebben gehad aan onderhoud (die anders voor de verhuurder zijn).Wow ja, dat is zeker niet voordelig.
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 23 januari 2015 @ 09:22:

We hebben het huis in 2006 gekocht. En daarna is de huizenmarkt ingezakt. Het staat te koop voor 20.000 minder dan we ervoor betaalden toen, en ik heb nog geen enkele kijker gehad. De vraagprijs zal nog verder omlaag moeten dus. En dit naast de kosten die we hebben gehad aan onderhoud (die anders voor de verhuurder zijn).



Hier idem. In 2006 gekocht, nu te koop staan voor EUR 12.500,-- minder. Aflossingsvrije hypotheek en de beleggingsverzekering dekt niet de gehele restschuld. Woning staat inmiddels 7 mnd te koop. Er zitten nu huurders in waardoor ik maandelijks aflos op mijn hypotheek, maar zet nog geen zoden aan de dijk.



Als ik toen wist wat ik nu weet......haha
Ik zou alleen kopen als je er echt heel zeker van bent dat je de komende járen op de plek wil blijven wonen waar je koophuis staat, Natuurlijk, niemand kan in de toekomst kijken wat er gaat gebeuren, maar als je 22 bent, single, geen kinderen, nog geen vast werk hebt etc. dan lijkt het me geen goed plan. Maar in veel steden is kopen nu eenmaal makkelijker/sneller/goedkoper dan huren, aangezien de wachttijd voor een huurhuis vaak lang is en de kosten voor je huur bijna net zo hoog zijn als voor je hypotheek. Als je de kans hebt zeg ik: voorlopig blijven huren! Wil je over drie jaar verhuizen naar de andere kant voor het land is je huur binnen een maand opgezegd maar een woning vaak niet binnen een maand verkocht (zeker appartementen niet).
Mijn eerste huis heeft mij een Volvo V60 gekost







Mooi hè. Als ik gehuurd had, had ik deze kunnen kopen.
Precies.



Twintig jaar geleden was huren inderdaad zonde van je geld, bij kopen bouwde je iets op. Nu is dat niet meer zo. Daarom snap ik ook niet goed dat ik bijv hier op het forum vaak lees dat je de hypotheek op 2 namen moet zetten als je bij je huisbezittende partner intrekt. Omdat je anders niks zou opbouwen. Zo is het niet meer, die tijd is geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 23 januari 2015 @ 09:28:

Precies.



Twintig jaar geleden was huren inderdaad zonde van je geld, bij kopen bouwde je iets op. Nu is dat niet meer zo. Daarom snap ik ook niet goed dat ik bijv hier op het forum vaak lees dat je de hypotheek op 2 namen moet zetten als je bij je huisbezittende partner intrekt. Omdat je anders niks zou opbouwen. Zo is het niet meer, die tijd is geweest.Dat is (mijn ervaring) het domste wat je kunt doen.
Vind ik ook, maar ik lees het echt zo vaak. Want anders kan hij je zo op straat zetten en heb je niets meer of zo. Nou lekker toch, hij heeft een schuld op het huis dan, ik heb liever niets in dat geval
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 23 januari 2015 @ 09:27:

Mijn eerste huis heeft mij een Volvo V60 gekost



[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... eldorf.jpg[/img]



Mooi hè. Als ik gehuurd had, had ik deze kunnen kopen.Zou ik gehuurd hebben dan zou mij dat ook zo'n auto gekost hebben. Maar nee moest zo nodig kopen en tada als ik nu verkoop 2 van zulkse auto's kopen. Is maar net natuurlijk en huisje kopen is een lange termijn iets.
fietsen varen vrouwelijk doen
quote:marana schreef op 23 januari 2015 @ 09:28:

Precies.



Twintig jaar geleden was huren inderdaad zonde van je geld, bij kopen bouwde je iets op. Nu is dat niet meer zo. Daarom snap ik ook niet goed dat ik bijv hier op het forum vaak lees dat je de hypotheek op 2 namen moet zetten als je bij je huisbezittende partner intrekt. Omdat je anders niks zou opbouwen. Zo is het niet meer, die tijd is geweest.

Hoezo bouw je niks op? De huizenprijzen komen nu juist uit die dip. Wij hebben in 2009 ons huis gekocht, maar dan wel met de intentie om er minimaal 20 jaar te blijven wonen. En eigenlijk de volle 30 jaar vol te maken. En in die 30 jaar stijgen de huizenprijzen echt wel weer. Om de zoveel jaar heb je een tijd van crisis, dat is bij mijn ouders ook zo geweest. Maar die hebben toch flink verdient op hun huis. En ik ga er vanuit dat dat met ons ook wel zal gebeuren, zeker als ik zie dat nu de huizenprijzen alweer stijgen.

Maar in crisistijd verkopen is gewoon niet handig en dan heb je inderdaad verlies. Blijven zitten en afwachten is dan het beste voor je geld
Of een duurder huis goedkoop kopen
Alle reacties Link kopieren
Met mijn ex kocht ik in 2005 een huis. Ik ben er alleen maar beter van geworden, toen we de hypotheek een jaar later alleen op zijn naam lieten zetten. Ik kwam met 4000 euro en een jaar later kreeg ik helft van de overwaarde, mijn deel was iets van 13.000.



Ik kan nu geen advies geven want TO heeft haar OP alweer weggehaald.
quote:Pantax schreef op 23 januari 2015 @ 09:43:

Of een duurder huis goedkoop kopen Dat is ook nog een optie idd! In de crisis een huis heel goedkoop kopen
Tsk, al die zure reacties weer hier, logisch dat TO haar OP heeft weggehaald!!



Maar even on topic: in 2007 mijn flatje gekocht. Dit jaar ein-de-lijk kunnen verkopen met een restschuld van *kuch*meerdanvijftigduizendeuro*kuch*. Nog een geluk dat we er al een paar jaar op voorbereid waren en er inmiddels aan gewend zijn. En natuurlijk fijn dat ik niet van patserauto's houd!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven