Woning kopen of huren?

23-01-2015 07:46 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 23 januari 2015 @ 09:59:

Tsk, al die zure reacties weer hier, logisch dat TO haar OP heeft weggehaald!!



Maar even on topic: in 2007 mijn flatje gekocht. Dit jaar ein-de-lijk kunnen verkopen met een restschuld van *kuch*meerdanvijftigduizendeuro*kuch*. Nog een geluk dat we er al een paar jaar op voorbereid waren en er inmiddels aan gewend zijn. En natuurlijk fijn dat ik niet van patserauto's houd!! Christus te paard
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat ik nu wel iets heel doms ga zeggen hoor...



Maar ik erger me heel erg aan mensen in onze omgeving die zeggen dat je nooit moet huren want dat is weggegooid geld.. En vervolgens hebben diezelfde mensen een aflossingsvrije hypotheek want dat was zo lekker goedkoop.



Maar met een aflossingsvrije hypotheek bouw je toch ook niets op? Of begrijp ik dat nou zo verkeerd? Elke maand alleen rente betalen is toch ook geld weggooien? En dan heb je ook nog eens een huis waar je zelf eens per 8 jaar alle schilderwerk moet (laten) doen, eens per 20 jaar een nieuwe keuken, een nieuwe badkamer, misschien eens wat onderhoud aan de tuin, eens per 25 jaar een nieuwe cv-ketel etcetera. En aan het eind van de looptijd van 30 jaar is het huis nog steeds van de bank want je hebt niets afgelost en alleen geinvesteerd. Terwijl bij huren dat allemaal onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder valt.



Laat mij voorlopig maar een appartementje huren, ik geniet wel van de flexibiliteit en het gebrek aan zware verantwoordelijkheid die wel aan een eigen huis hangt.
quote:Kastanjez schreef op 23 januari 2015 @ 09:59:

Tsk, al die zure reacties weer hier, logisch dat TO haar OP heeft weggehaald!!

was al na 1 reactie he
quote:Desperate_Housewive schreef op 23 januari 2015 @ 09:41:

[...]



Hoezo bouw je niks op? De huizenprijzen komen nu juist uit die dip. Wij hebben in 2009 ons huis gekocht, maar dan wel met de intentie om er minimaal 20 jaar te blijven wonen. En eigenlijk de volle 30 jaar vol te maken. En in die 30 jaar stijgen de huizenprijzen echt wel weer.

Nee, helaas geldt die stijging niet overal, en verreweg de meeste mensen maken de dertig jaar niet vol:



Hoe zeker is groei op de woningmarkt op de lange termijn?

De regionale ruimtelijke scenario’s die het PBL in het kader van de Ruimtelijke Verkenningen heeft ontwikkeld, laten zien dat groei in huishoudens en werkgelegenheid op de langere termijn in veel regio’s onzeker is. Voor een groot deel van het land zijn op de lange termijn zowel groei, krimp als stabilisatie mogelijk. In regio’s als het Rivierengebied, de Veluwe en delen van het Groene Hart zijn krimp en groei van bevolking, mobiliteit en werkgelegenheid beide goed denkbaar. In stedelijke regio’s als Almere, Groningen, Arnhem/Nijmegen en Utrecht zullen bevolking, werkgelegenheid en mobiliteit de komende tijd blijven groeien. Krimp treedt de komende periode vrij zeker op in regio’s aan de rand van Nederland, zoals Oost-Groningen en Midden-Limburg.



en



Hoe vaak verhuizen mensen gemiddeld gedurende hun leven?

Nederlanders verhuizen gemiddeld zeven keer in hun leven. Dat is dus gemiddeld één keer in de tien jaar. Maar dat gemiddelde zegt niet zoveel: jongeren verhuizen immers veel vaker dan ouderen.



bron: http://www.pbl.nl/dossiers/wonen/veelgestelde_vragen
quote:Kastanjez schreef op 23 januari 2015 @ 09:59:

Tsk, al die zure reacties weer hier, logisch dat TO haar OP heeft weggehaald!!



Maar even on topic: in 2007 mijn flatje gekocht. Dit jaar ein-de-lijk kunnen verkopen met een restschuld van *kuch*meerdanvijftigduizendeuro*kuch*. Nog een geluk dat we er al een paar jaar op voorbereid waren en er inmiddels aan gewend zijn. En natuurlijk fijn dat ik niet van patserauto's houd!! Ik hou enorm van mijn derdehands bakkie
Ik ben trouwens al 12 keer verhuisd. Ik krik het gemiddelde lekker op
quote:laylalala schreef op 23 januari 2015 @ 10:10:

Misschien dat ik nu wel iets heel doms ga zeggen hoor...



Maar ik erger me heel erg aan mensen in onze omgeving die zeggen dat je nooit moet huren want dat is weggegooid geld.. En vervolgens hebben diezelfde mensen een aflossingsvrije hypotheek want dat was zo lekker goedkoop.



Maar met een aflossingsvrije hypotheek bouw je toch ook niets op? Of begrijp ik dat nou zo verkeerd? Elke maand alleen rente betalen is toch ook geld weggooien? En dan heb je ook nog eens een huis waar je zelf eens per 8 jaar alle schilderwerk moet (laten) doen, eens per 20 jaar een nieuwe keuken, een nieuwe badkamer, misschien eens wat onderhoud aan de tuin, eens per 25 jaar een nieuwe cv-ketel etcetera. En aan het eind van de looptijd van 30 jaar is het huis nog steeds van de bank want je hebt niets afgelost en alleen geinvesteerd. Terwijl bij huren dat allemaal onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder valt.



Laat mij voorlopig maar een appartementje huren, ik geniet wel van de flexibiliteit en het gebrek aan zware verantwoordelijkheid die wel aan een eigen huis hangt.

Wat betreft de aflossingsvrije hypotheek heb je gelijk. Maar die is dan ook afgeschaft inmiddels.



Wat betreft onderhoud ligt het wel iets genuanceerder. Sociale huur is goedkoop, maar het huizenbestand verouderd en niet energiezuinig. Die hoge energiekosten moet je als huurder ook betalen. Bij een koophuis kun je je huis zo zuinig maken als je zelf wilt en bespaar je uiteindelijk na je investering op energiekosten. De corporaties moeten ook bezuinigen en dan is onderhoud het eerste wat vervalt. Veel onderhoud doen ze al niet meer, dat is hier al verantwoordelijkheid van de huurder.

Bij vrije sector huur is de huur in mijn regio 030 zo hoog dat een hypotheek voor datzelfde huis goedkoper is. Dan is snel kunnen verhuizen de enige reden om te huren.



En tot slot: als je zorgt dat je je hypotheek gewoon binnen die 30 jaar aflost maakt het niet zoveel uit als je huis in waarde is gedaald. De rest van de woningen daalt dan immers ook in waarde. En dan heb je wel 30 jaar de vrijheid gehad om je huis aan te passen aan jouw wensen, eisen (energiezuinig).

Maar een huis kopen is dus wel voor de lange termijn. Zoals vlak voor de crisis huizen voor max 5 jaar werden gekocht om met winst naar iets groters te kunnen na die 5 jaar zit er niet meer in en is nu dom.
Mensen met een aflossingsvrije hypotheek speculeren op de waardevastheid van hun huis. Als bij verkoop het huis minstens evenveel opbrengt als het gekost heeft, kan de hypotheekschuld daarmee afgelost worden en heeft het de koper in de loop der tijd alleen rente gekost.
quote:Pantax schreef op 23 januari 2015 @ 10:27:

Ik ben trouwens al 12 keer verhuisd. Ik krik het gemiddelde lekker op Ha, ik ook. Al 9 keer verhuisd en pas 27 jaar oud.
Ik ben het wel met je eens hoor Laylala. Maar wat Pantax zegt is ook grotendeels waar. Al denk ik dat die mensen er niet over nadenken wat er gebeurt als ze na 30 jaar het huis niet willen verkopen en wel een nieuwe hypotheek nodig hebben....



Overigens ben ik op alleen tussen mijn 21e en 36e al een keer of 15 verhuisd, maar nu heb ik een huis waar ik minstens 20 jaar wil blijven!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 23 januari 2015 @ 09:41:

[...]



Hoezo bouw je niks op? De huizenprijzen komen nu juist uit die dip. Wij hebben in 2009 ons huis gekocht, maar dan wel met de intentie om er minimaal 20 jaar te blijven wonen. En eigenlijk de volle 30 jaar vol te maken. En in die 30 jaar stijgen de huizenprijzen echt wel weer. Om de zoveel jaar heb je een tijd van crisis, dat is bij mijn ouders ook zo geweest. Maar die hebben toch flink verdient op hun huis. En ik ga er vanuit dat dat met ons ook wel zal gebeuren, zeker als ik zie dat nu de huizenprijzen alweer stijgen.



Ja, dat komt vast goed met al die dode huizenbezittende babyboomers....



In de stad blijft altijd vraag door schaarste, maar daar omheen zal het wel flink afnemen.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels is de aflossingsvrije hypotheek inderdaad afgeschaft en dat vind ik eigenlijk ook wel logisch.

Ik erger me vooral aan die mensen die tegen ons zeggen dat wij echt dom zijn dat we huren want dat is weggegooid geld..



Maar ergens de komende jaren zullen wij ook wel gaan kopen, al is het maar omdat onze sociale huur inmiddels gigantisch de klauwen uit aan het stijgen is. Mijn schoonouders zoeken een huis in dezelfde regio en die kunnen voor hetzelfde maandbedrag een hypotheek van 3,5 ton krijgen.

Maar we wachten nog even af tot we beiden een leuke baan in de regio hebben aangezien het contract van mijn man dit jaar afloopt.

Wel lullig als je net een huis hebt gekocht en hij zou hier geen werk kunnen krijgen.
Je moet bij mensen die zeggen dat huren geld weggooien is voor de grap eens voorrekenen wat ze aan rente aan de bank betalen in de looptijd van hun hypotheek. Daar heb je dus geen huis mee gekocht, dat heb je aan de bank gegeven in ruil voor het voorfinancieren van jouw huis. Zeker als ze in een lekker degelijke bankspaarhypotheek zitten schrikken ze zich vaak dood. Banken bedachten die constructie niet omdat het voor jou zo lekker zeker is, maar omdat ze daar het lekkerst aan konden verdienen!



Als investering rendeert een huis dat je zelf bewoont ook niet zo hard. Je moet het huis kopen waar je zelf in woont gewoon niet zien als een belegging/investering/manier om geld te genereren, maar als kostenpost.
Wonen is hoe dan ook duur



Ik zie mijn eerste huis als een 8-jarige kluscursus. Prijzig, maar wel nuttig, want de kennis die ik heb opgedaan neemt niemand me meer af, en als bijkomend voordeel heb ik ook nog 8 jaar leuk gewoond, in een gezellige straat met alle voorzieningen op loopafstand En nu woon ik weer leuk. Wat zeg ik, nóg leuker
quote:marana schreef op 23 januari 2015 @ 10:20:

[...]



Nee, helaas geldt die stijging niet overal, en verreweg de meeste mensen maken de dertig jaar niet vol:



Hoe zeker is groei op de woningmarkt op de lange termijn?

De regionale ruimtelijke scenario’s die het PBL in het kader van de Ruimtelijke Verkenningen heeft ontwikkeld, laten zien dat groei in huishoudens en werkgelegenheid op de langere termijn in veel regio’s onzeker is. Voor een groot deel van het land zijn op de lange termijn zowel groei, krimp als stabilisatie mogelijk. In regio’s als het Rivierengebied, de Veluwe en delen van het Groene Hart zijn krimp en groei van bevolking, mobiliteit en werkgelegenheid beide goed denkbaar. In stedelijke regio’s als Almere, Groningen, Arnhem/Nijmegen en Utrecht zullen bevolking, werkgelegenheid en mobiliteit de komende tijd blijven groeien. Krimp treedt de komende periode vrij zeker op in regio’s aan de rand van Nederland, zoals Oost-Groningen en Midden-Limburg.



en



Hoe vaak verhuizen mensen gemiddeld gedurende hun leven?

Nederlanders verhuizen gemiddeld zeven keer in hun leven. Dat is dus gemiddeld één keer in de tien jaar. Maar dat gemiddelde zegt niet zoveel: jongeren verhuizen immers veel vaker dan ouderen.



bron: http://www.pbl.nl/dossiers/wonen/veelgestelde_vragen

Dat lang blijven wonen, heb je natuurlijk zelf in de hand. Dat je er zelf niet op let of het huis wat je koopt iets is waar je 30 jaar wil blijven wonen en daarmee een risico loopt op een restschuld oid, is een eigen keus. Wij hebben hier echt bewust op gelet, ook vanwege groei van het gezin en of dat zou passen. De omgeving, school voor kinderen enz. Maar ik zie vaak genoeg dat mensen meer gaan verdienen en dan groter willen wonen. Tja, dat is een keus die je maakt en het financiele plaatje dat daaraan hangt is ook een keus dan.

Regio, kan ook een keus zijn. Wij hebben echt gekeken of we naar Brabant zouden gaan eventueel, daar kom ik vandaan. Of hier bij Utrecht zouden blijven. De kansen hier zijn gewoon gunstiger, dus die keus was niet zo moeilijk. Ook qua werkgelegenheid. De dingen die hierboven genoemd worden, heb je toch enigszins zelf in de hand natuurlijk.
Nou nee, een scheiding had ik niet voorzien toen we het huis kochten, we hadden gedacht er veertig jaar te wonen.
quote:marana schreef op 23 januari 2015 @ 11:47:

Nou nee, een scheiding had ik niet voorzien toen we het huis kochten, we hadden gedacht er veertig jaar te wonen.

Er staat toch ook enigszins, er kunnen zich altijd onvoorziene omstandigheden voordoen. Maar het overgrote deel van de mensen wil vooral groter, groter, groter en beginnen dan te miepen dat ze een restschuld overhouden omdat ze na 5 jaar hun woning in crisistijd willen verkopen.

Ik heb soms echt het idee dat mensen niet zo heel goed nadenken over zo'n grote aankoop en er te makkelijk over denken. Dan verkopen we de boel toch gewoon weer. Dat hoor ik zo vaak.
En ik had mij weer niet kunnen voorstellen dat ik ooit zou willen samenwonen en een kind zou krijgen. Zo zie je maar.
quote:NYC schreef op 23 januari 2015 @ 11:55:

En ik had mij weer niet kunnen voorstellen dat ik ooit zou willen samenwonen en een kind zou krijgen. Zo zie je maar. toch maar goed dat je het wel gedaan hebt hè
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 23 januari 2015 @ 11:43:

[...]



Dat lang blijven wonen, heb je natuurlijk zelf in de hand. Dat je er zelf niet op let of het huis wat je koopt iets is waar je 30 jaar wil blijven wonen en daarmee een risico loopt op een restschuld oid, is een eigen keus. Wij hebben hier echt bewust op gelet, ook vanwege groei van het gezin en of dat zou passen. De omgeving, school voor kinderen enz. Maar ik zie vaak genoeg dat mensen meer gaan verdienen en dan groter willen wonen. Tja, dat is een keus die je maakt en het financiele plaatje dat daaraan hangt is ook een keus dan.

Wij kochten onze huis in de goede tijd als startersappartement, toen niemand ooit gehoord had van restschuld. Die hebben we nu dus.

Nu zijn we ons aan het oriënteren op een volgend huis, maar hoe kun je zoveel jaar vooruit kijken? Geen idee hoe het leven er dan uitziet. Misschien hebben wel wel vier kinderen of zijn we nog steeds met zijn tweeën. Zo makkelijk als jij stelt dat het is, is het dus niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 23 januari 2015 @ 12:00:

[...]



Wij kochten onze huis in de goede tijd als startersappartement, toen niemand ooit gehoord had van restschuld. Die hebben we nu dus.

Nu zijn we ons aan het oriënteren op een volgend huis, maar hoe kun je zoveel jaar vooruit kijken? Geen idee hoe het leven er dan uitziet. Misschien hebben wel wel vier kinderen of zijn we nog steeds met zijn tweeën. Zo makkelijk als jij stelt dat het is, is het dus niet.Nou ja voornamelijk dit dus. Je kocht het als investering want de huizen werden alleen maar meer waard. Haast iedereen sloot in die tijd een aflossingsvrije hypotheek af en financierde vaak een verbouwing er nog bij. Maar goed achteraf kan je een koe in zijn kont kijken. Van iedere ervaring leer je zullen we maar denken
Het leven hangt aan elkaar van onverwachte gebeurtenissen, dat maakt het juist zo leuk Desperate, dat het je tot nu toe gelukt is om te voorspellen hoe je leven eruit zou zien, is geluk, geen verdienste. Je bent nog zo jong, er kan, en er zál, nog van alles gebeuren waar je niet op hebt kunnen anticiperen. Het leven is grotendeels de keus die je níet maakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:GateKeeper schreef op 23 januari 2015 @ 12:03:

[...]



Nou ja voornamelijk dit dus. Je kocht het als investering want de huizen werden alleen maar meer waard. Haast iedereen sloot in die tijd een aflossingsvrije hypotheek af en financierde vaak een verbouwing er nog bij. Maar goed achteraf kan je een koe in zijn kont kijken. Van iedere ervaring leer je zullen we maar denken

En dan hebben wij het nog zo bescheiden gedaan

Op een inkomen te betalen, geen verbouwingen meegefinancierd. De pech zit erin dat wij een huis nodig hadden en dat de prijzen toen hoger lagen dan nu. En dat kan ons in de toekomst nog een keer overkomen natuurlijk (al hoop ik het niet).
Alle reacties Link kopieren
Eens met bootje_op_de_golven.



Vriendlief kocht zijn 2-kamer appartement aan het begin van de crisis voor een belachelijk hoge prijs. Maar ja: verdiende te veel voor sociale huur, te weinig voor particuliere huur en kon zich niet meer veroorloven dan een 2-kamer appartement en wilde toch écht op zichzelf wonen. En toen was het nog heel normaal om na een jaar of 5 je woning zonder verlies te verkopen, dus, zoals het er toen naar uit zag, zou het ook helemaal geen probleem zijn geweest. De realiteit nu is dat, ondanks dat de hypotheek voor de helft een annuïteiten hypotheek is, we er nu nog zo'n 30.000 euro op verliezen en dat had niemand toentertijd voorzien.



Nu we samen een huis hebben gekocht, hebben we er wél een stuk beter over nagedacht hele andere overwegingen gemaakt (vaste lasten betaalbaar op 1 salaris, annuïteiten hypotheek, huis waar we zouden kunnen blijven wonen totdat we te oud zijn om trappen te kunnen lopen en waar we zelfs 4 kinderen in zouden kunnen huisvesten). Maar dat is met de kennis van nu.
nena_ wijzigde dit bericht op 23-01-2015 12:14
Reden: niet zo zeer beter over nagedacht, maar andere overwegingen gemaakt met de kennis van nu
% gewijzigd
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 23 januari 2015 @ 10:58:

Je moet bij mensen die zeggen dat huren geld weggooien is voor de grap eens voorrekenen wat ze aan rente aan de bank betalen in de looptijd van hun hypotheek. Daar heb je dus geen huis mee gekocht, dat heb je aan de bank gegeven in ruil voor het voorfinancieren van jouw huis. Zeker als ze in een lekker degelijke bankspaarhypotheek zitten schrikken ze zich vaak dood. Banken bedachten die constructie niet omdat het voor jou zo lekker zeker is, maar omdat ze daar het lekkerst aan konden verdienen!



Als investering rendeert een huis dat je zelf bewoont ook niet zo hard. Je moet het huis kopen waar je zelf in woont gewoon niet zien als een belegging/investering/manier om geld te genereren, maar als kostenpost.Niet helemaal waar. Als je je hypotheek binnen de looptijd aflost, heb je geen woonlasten meer. Best prettig als je moet rondkomen van een karig pensioen, wat zeker voor mijn generatie het geval zal zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven