Zelf huis bouwen, wie nog meer?

23-01-2014 13:50 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn bezig met de aankoop van een bouwkavel. We willen zelf een vrijstaand huis bouwen van ongeveer 200m2. Begane grond (woonkamer, keuken, bijkeuken en hal), 1e verdieping met 4 slaapkamers en een zolder. Spannend want dit is de eerste keer dat we gaan bouwen en hebben niet heel veel ervaring. Ook zijn we benieuwd of alles in ons budget gaat passen.. ons budget is maximaal 450.000 en de grond kost 200.000 incl. btw. Achten jullie dit haalbaar? We willen een gemiddeld afwerkingsniveau, degelijk maar hoeft niet super luxe te zijn. Zijn er meer mensen bezig met het bouwen van een huis of hebben in het verleden zelf een huis gebouwd? Ik ben benieuwd naar tips/trucs en zou graag ervaringen delen.



Verder ben ik benieuwd naar ervaringen met cataloguswoningen. Ik zie verschillende aanbieders op internet.. voor +/- 200.000 zou je een casco vrijstaand huis kunnen bouwen van 200m2. Wij gaan liever zelf met een aannemer en architect aan de slag.. maar twijfelen of we dan niet veel meer geld kwijt zijn. Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring met zelf een huis bouwen. Ik raad jullie wel aan om bij jullie zelf af te vragen waarom jullie een eigen huis willen bouwen. Willen jullie daar jullie hele leven blijven wonen? Willen jullie zo snel geld verdienen? Welke dingen vonden jullie vervelend aan huizen waar jullie eerder hebben gewoond?

Ik zou niet voor een cataloguswoning gaan. Voor dat geld kunnen jullie beter eerst even een gesprek aan gaan met een architect.
Wij zijn nu bezig met de bouw van ons vrijstaande huis:)

Zaterdag komen de dakpannen erop!



Wij hebben een aannemer in de arm genomen, waar mijn ouders al erg goede ervaringen mee hadden, twee keer een huis voor hen gebouwd. Goede gesprekken gehad. We hebben aangegeven welke stijl ons het meest aansprak en hij kwam daarna met voorbeelden. Deze mee naar huis genomen, met een bouwkundig tekenaar doorgenomen en daar is ons huis uit ontstaan. Daqanra precies op papier gezet wat wel en wat niet gebouwd moest worden, waar we stelposten voor wilden hebben en waar we zelf voor wilden zorgen. We hebben dus een behoorlijke vinger in de pap gehad, maar geen architect ingeschakeld. Dit was voor ons een goede oplossing en beduidend goedkoper.



Wij zijn overigens voor ons huis 180.000 kwijt, exclusief de kavelkosten. Kavel is 500 vierkante meter, huis wordt qua inhoud 600m3, totale grootte wordt 200m2. Keuken, badkamer zit daar niet bij geleverd, deze hebben we eruit laten halen. Huis wordt verfklaar opgeleverd, op de ouderwetse manier gebouwd, dus steen voor steen en niet prefab.



Ik merk wel dat er steeds meer kosten bijkomen in de loop van de tijd. Kavel laten ophogen, om zo minder last te hebben van regenwater, toch een extra stopcontact, toch de betere afwerkingsmaterialen, toch die zinken goot en de mooie knipvoeg, mooier deurbeslag etc. Dit hadden we vantevoren ingecalculeerd ( 10% voor onvoorziene kosten achtergehouden) en we zitten keurig op begroting op dit moment.



Wat mij vooral tegenviel was de bouwvergunning voor elkaar krijgen, maar dat lag grotendeels aan de gemeente. Veel gezeur gehad, veel controles tussendoor. Nu we een aantal maanden op weg zijn kan ik eindelijk zeggen dat ik ervan kan genieten, het zien opbouwen. En het resultaat mag er nu al zijn-;)



We denken hier de komende 30 jaar zeker te wonen, als het ons gegund is. Echt op de lange termijn denken wat dat betreft voor ons, dit huis:)
Alle reacties Link kopieren
quote:boekenlegger0 schreef op 23 januari 2014 @ 15:29:

Ik heb geen ervaring met zelf een huis bouwen. Ik raad jullie wel aan om bij jullie zelf af te vragen waarom jullie een eigen huis willen bouwen. Willen jullie daar jullie hele leven blijven wonen? Willen jullie zo snel geld verdienen? Welke dingen vonden jullie vervelend aan huizen waar jullie eerder hebben gewoond?

Ik zou niet voor een cataloguswoning gaan. Voor dat geld kunnen jullie beter eerst even een gesprek aan gaan met een architect.



Dank voor je reactie!

Wij willen een eigen huis bouwen omdat er kavels vrij komen op een te gekke plek, waar we heel graag willen wonen én omdat er weinig bestaande huizen zijn die aan onze smaak voldoen. Het is de bedoeling er zeker een jaar of 15 te gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chantilly21 schreef op 23 januari 2014 @ 15:37:

Wij zijn nu bezig met de bouw van ons vrijstaande huis:)

Zaterdag komen de dakpannen erop!



Wij hebben een aannemer in de arm genomen, waar mijn ouders al erg goede ervaringen mee hadden, twee keer een huis voor hen gebouwd. Goede gesprekken gehad. We hebben aangegeven welke stijl ons het meest aansprak en hij kwam daarna met voorbeelden. Deze mee naar huis genomen, met een bouwkundig tekenaar doorgenomen en daar is ons huis uit ontstaan. Daqanra precies op papier gezet wat wel en wat niet gebouwd moest worden, waar we stelposten voor wilden hebben en waar we zelf voor wilden zorgen. We hebben dus een behoorlijke vinger in de pap gehad, maar geen architect ingeschakeld. Dit was voor ons een goede oplossing en beduidend goedkoper.



Wij zijn overigens voor ons huis 180.000 kwijt, exclusief de kavelkosten. Kavel is 500 vierkante meter, huis wordt qua inhoud 600m3, totale grootte wordt 200m2. Keuken, badkamer zit daar niet bij geleverd, deze hebben we eruit laten halen. Huis wordt verfklaar opgeleverd, op de ouderwetse manier gebouwd, dus steen voor steen en niet prefab.



Ik merk wel dat er steeds meer kosten bijkomen door de loop van de tijd. Toch een extra stopcontact, toch de betere afwerkingsmaterialen, mooier deurbeslag etc. Dit hadden we vantevoren ingecalculeerd ( 10% voor onvoorziene kosten achtergehouden) en we zitten keurig op begroting op dit moment.



Wat mij vooral tegenviel was de bouwvergunning voor elkaar krijgen, maar dat lag grotendeels aan de gemeente. Veel gezeur gehad, veel controles tussendoor. Nu we een aantal maanden op weg zijn kan ik eindelijk zeggen dat ik ervan kan genieten, het zien opbouwen. En het resultaat mag er nu al zijn-;)Wat leuk, en spannend ! Wat voor stijl zijn jullie aan het bouwen? Wij willen graag een notariswoning gaan bouwen. Oke, zonder architect kan dus ook prima.. dat wist ik niet. Had je afbeeldingen meegenomen van wat je mooi vond en toen is de tekenaar gaan tekenen? Welke regio ben je woonachtig? Tips voor goede aannemers zijn altijd welkom. Goed te horen dat jullie het voor 180.000 gaan bouwen, weliswaar zonder keuken en badkamer. Dit is wel incl. alle overige afwerking (denk aan wandafwerking, vloer, raambekleding?).
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben zelf een huis (laten) bouwen. Er werd niet over vierkante meters maar over kubieke meters gesproken. Ons huis is 8.5 bij 11 meter en we hebben een kelder, 1e verdieping én een zolder.

Ik zou je adviseren om, dat hebben wij in elk geval gedaan en daar heb ik beslist geen spijt van, de basis goed te doen. Wij hebben met de aannemer stelposten afgesproken. Bij de badkamer zijn we daar ruim binnen gebleven (en we hebben echt een mooie badkamer met dubbele wastafel, douche, bad en toilet) en bij andere dingen gingen we er fors overheen. Bewaak in elk geval je budget.

Wij wonden nu 10 jaar in ons huis en zijn al die jaren nog bezig geweest met afwerking. Maar zo groeit het huis wel met je mee. We hebben pas de zolder afgemaakt (voorheen t goedkoopste projecttapijt; nu een mooie vloer en schuifkasten)

Daar komt wel bij dat we een grote tuin hebben, de garage (in dezelfde stijl als het huis) later zelf hebben gebouwd

Dit alles omdat je nou eenmaal niet alles in 1x kan doen



Als je budget het toelaat, zou ik je me klem adviseren een toezichter in te schakelen (dit wel van tevoren overleggen met de aannemer). Die persoon kan voor jullie in de gaten houden of eea verloopt zoals zou moeten (Wij hadden hiervoor een goede vriend die aannemer is ingeschakeld en daar ben ik tot vandaag super blij mee dat we dat zo hebben gedaan. Je wilt niet weten wat er allemaal mis gaat tijdens zo'n bouw)

Wij hebben verder 3 aannemers om offertes gevraagd en uiteindelijk ervoor gezorgd dat die 3 aannemers vergelijkbare offertse uitbrachten (dus eerst overwogen welke dakpalten/ pannen/ metselstenen e.d. moetsen worden gebruikt. En waar we wel, of niet, stelposten voor opnamen) Het is alleen dan mogelijk om een goed vergelijk te maken.



Wij hebben een architect in de arm genomen. Wel zo leuk; je kunt veel persoonlijke details toevoegen. Catalogus is wel goedkoper waarschijnlijk. Het zou best kunnen dat je daar zelf ook veel inbreng in kunt hebben; dat weet ik niet.



Ik denk dat je wel geluk hebt dat de bouw in zwaar weer verkeerd; ze zitten allemaal om werk verlegen. Je kunt dus onderhandelen. Doe geen aanbetalingen zonder waarborg. Leg alles contractueel vast



Succes!
Heel spannend:) We bouwen een huis in de Engelse stijl. We hebben gekeken naar een notariswoning, maar paste niet goed op de kavel. We hebben een langwerpige en dan hadden we het huis een kwartslag moeten draaien.



We hebben eerst heel veel rondgereden in nieuwbouwwijken, gekeken wat we mooi vonden, wat absoluut niet. Dit voorgelegd aan aannemer ( en aan de welstandscommissie, toen duidelijk werd dat we de kavel hadden, zo hadden we een idee wat wel en niet gewenst was vanuit de gemeente).



Aannemer had zelf net een huis gebouwd in een zelfde soort stijl op een paar kilometer afstand, dus daar direct langsgereden. Dat sprak ons aan, al wilden we wel onze eigen touch eraan geven.



Tekenaar ging daarna hiermee aan de slag, hij werkte bij een architectenbureau en deed dit in zijn vrije tijd. De overige berekeningen werden door een goede vriend van ons gedaan, waardoor we totaal 1500,- kwijt waren voor een volledige tekening met alles erop en eraan, in onze eigen stijl met onze eigen ideeen.



Het ligt er maar net aan wat je wilt, wij hadden ons huis al in ons hoofd, toen we langs het huis reden wat aannemer had gebouwd waren we helemaal overstag en het scheelde dat we mensen kenden die voor een schappelijke prijs alles zo aan konden passen dat het ons helemaal naar de zin was. Een architect was voor ons overbodig.



Daarna aangegeven bij de aannemer welke prijs we wilden betalen, onderhandelen met elkaar, aangegeven wat we er eigenlijk bij wilden hebben ( in ons geval een grote hoekerker, bestaand uit 12 ramen, een overdekt terras aan de achterkant en een carport in dezelfde stijl als het huis) en toen tot de prijs gekomen.





Hier zitten geen vloeren, raambekleding oid bij. Echt alleen het kale huis. Wel alles gestuct, mooie houten deuren, kozijnen, trappen, goede kwaliteit deurbeslag, ramen met weense roedes etc. De basis vonden we belangrijk, van daaruit kunnen we verder werken.



De afwerking ligt dus echt bij ons. We hebben al het hout in de grondverf gezet, dus alle kozijnen, boeien etc. zijn voor onze eigen rekening gekomen. Dat heeft ons al heel wat geld uitgespaard.



We wonen in regio Twente.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gekozen voor een huis in de 30-er jaren stijl. Wij zijn voor inspiratie in een woonwijk in Helmond (De Brandenburg) gaan kijken. Daar hebben we veel detailfoto's gemaakt waar de architect uiteindelijk mee aan de slag kon.

Het duurde bij de gemeente 5 jaar voordat we eindelijk mochten gaan bouwen, en toen moesten we onze bouwtekening helemaal herzien. De 2 hoge verdiepingen met schildenkap werd volledig afgekraakt door welstand (ze vonden het niet mooi; verder geen toelichting)

Ik baalde stevig dat we gedwongen werden een zadeldak te laten beginnen op de 1e verdieping

We hebben toen opnieuw de detailfoto's bekeken en daardoor konden we uiteindelijk toch een hele mooie oplossing/ stijl erin verwerken zodat het toch prachtig is geworden



We hopen hier nooit meer weg te hoeven
Alle reacties Link kopieren
quote:chocomousse schreef op 23 januari 2014 @ 15:53:

Wij hebben gekozen voor een huis in de 30-er jaren stijl. Wij zijn voor inspiratie in een woonwijk in Helmond (De Brandenburg) gaan kijken. Daar hebben we veel detailfoto's gemaakt waar de architect uiteindelijk mee aan de slag kon.

Het duurde bij de gemeente 5 jaar voordat we eindelijk mochten gaan bouwen, en toen moesten we onze bouwtekening helemaal herzien. De 2 hoge verdiepingen met schildenkap werd volledig afgekraakt door welstand (ze vonden het niet mooi; verder geen toelichting)

Ik baalde stevig dat we gedwongen werden een zadeldak te laten beginnen op de 1e verdieping

We hebben toen opnieuw de detailfoto's bekeken en daardoor konden we uiteindelijk toch een hele mooie oplossing/ stijl erin verwerken zodat het toch prachtig is geworden



We hopen hier nooit meer weg te hoeven Brandevoort in Helmond is inderdaad geweldig mooi !!! Goede tip, daar zullen we van het weekend eens heen rijden. Weet je nog wat jullie totaal aan het huis kwijt waren? (excl. grond). Hele goede tip detail foto's maken. Zo kun je goed laten zien wat je wil !.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chantilly21 schreef op 23 januari 2014 @ 15:51:

Heel spannend:) We bouwen een huis in de Engelse stijl. We hebben gekeken naar een notariswoning, maar paste niet goed op de kavel. We hebben een langwerpige en dan hadden we het huis een kwartslag moeten draaien.



We hebben eerst heel veel rondgereden in nieuwbouwwijken, gekeken wat we mooi vonden, wat absoluut niet. Dit voorgelegd aan aannemer ( en aan de welstandscommissie, toen duidelijk werd dat we de kavel hadden, zo hadden we een idee wat wel en niet gewenst was vanuit de gemeente).



Aannemer had zelf net een huis gebouwd in een zelfde soort stijl op een paar kilometer afstand, dus daar direct langsgereden. Dat sprak ons aan, al wilden we wel onze eigen touch eraan geven.



Tekenaar ging daarna hiermee aan de slag, hij werkte bij een architectenbureau en deed dit in zijn vrije tijd. De overige berekeningen werden door een goede vriend van ons gedaan, waardoor we totaal 1500,- kwijt waren voor een volledige tekening met alles erop en eraan, in onze eigen stijl met onze eigen ideeen.



Het ligt er maar net aan wat je wilt, wij hadden ons huis al in ons hoofd, toen we langs het huis reden wat aannemer had gebouwd waren we helemaal overstag en het scheelde dat we mensen kenden die voor een schappelijke prijs alles zo aan konden passen dat het ons helemaal naar de zin was. Een architect was voor ons overbodig.



Daarna aangegeven bij de aannemer welke prijs we wilden betalen, onderhandelen met elkaar, aangegeven wat we er eigenlijk bij wilden hebben ( in ons geval een grote hoekerker, bestaand uit 12 ramen, een overdekt terras aan de achterkant en een carport in dezelfde stijl als het huis) en toen tot de prijs gekomen.





Hier zitten geen vloeren, raambekleding oid bij. Echt alleen het kale huis. Wel alles gestuct, mooie houten deuren, kozijnen, trappen, goede kwaliteit deurbeslag, ramen met weense roedes etc. De basis vonden we belangrijk, van daaruit kunnen we verder werken.



De afwerking ligt dus echt bij ons. We hebben al het hout in de grondverf gezet, dus alle kozijnen, boeien etc. zijn voor onze eigen rekening gekomen. Dat heeft ons al heel wat geld uitgespaard.



We wonen in regio Twente.Wow, dat heb je goed gedaan voor 180.000 dan!! Carport, overdekt terras en grote hoekerker! Is het nu echt zo dat je flink kunt onderhandelen met een aannemer in deze tijd? Wij hebben inderdaad ook een bevriende tekenaar, wellicht dat we hem kunnen raadplegen. Scheelt zo een hoop geld. Afwerking hopen we ook veel in de avonduren zelf te doen en met hulp van vrienden en kennissen met twee rechter handen .
Je kunt behoorlijk onderhandelen, we hebben wel iemand meegenomen die precies wist hoe je deze man aan moest pakken, mijn vader. Dat heeft ons echt heel veel geld bespaard, ik had zelf niet zo ver kunnen gaan denk ik.



Al met al staat er straks een behoorlijk huis voor dat geld. Hiervoor keken we naar een nieuwbouw twee-onder-een-kap en uiteindelijk zijn we straks zo'n 11.000 meer kwijt voor deze woning, die EN vrijstaand is EN 300m2 meer grond heeft.
Alle reacties Link kopieren
O nog een tip. Let even op of de gemeente een bepaalde architect voorschrijft. Dat is namelijk vaak zo.
Alle reacties Link kopieren
Wij waren rond de 180 000 kwijt; in die tijd waren de huizenprijzen gigantisch en begon de markt net wat te wankelen.

We hebben wel, zoals ik straks al aangaf, gekozen voor een hele goede basis; mooie stenen, veel zink, veel deuren, erkers, dubbel stookkanaal voor een kachel/ open haard. Alles mooi gestuuct (dus plafondnaden weggewerkt enzo) Geen Prefab, maar 'ouderwets' degelijke bouw.



De afwerking (met name boven) hebben we minder grondig aangepakt. We waren zo bezig met architectuur e.d. dat we nauwelijks (achteraf te weinig) waren bezig geweest met de afwerking. Ik wist alleen dat ik een grote leefkeuken wilde. die hebben we ook. Maar ik heb, achteraf bezien dus, me iets te weinig bezig gehouden met de andere ruimten



Toch zul je zien dat er straks bepaalde zaken anders uitkomen dan je had gedacht. Zo hebben wij na een aantal jaar onze woonkamer nog aangepast. daarna was ie helemaal naar onze zin. We hebben ook toen pas onze droomvloer en een gashaard laten plaatsen



Achteraf gezien vind ik dat we het wel goed hebben aangepakt. Wat ik eerder al aangaf; het huis groeit zo met je mee. Dat is echt leuk!
Alle reacties Link kopieren
Spannend!



Stijl en buitenkant van het huis is natuurlijk erg belangrijk maar vergeet niet goed te kijken naar de plattegronden.



Tip: wanneer de eerste schetsen van de plattegronden klaar zijn deel deze uit aan vrienden en familie. Laat ze allemaal kijken naar de looproutes ( hoe beweeg je je door het huis) Bijvoorbeeld: als ik boodschappen heb gedaan kom ik daar binnen en moet ik door de hal, woonkamer, keuken, bijkeuken. En is dat handig?



Een architect gaat niet altijd voor praktisch. ( een ontwerp moet mooi zijn en hij/zij hoeft er niet te wonen)

Door meerdere mensen mee te laten kijken kom je soms op ideeën waar je zelf misschien niet over na hebt gedacht.

Bovendien kunnen tekeningen vooral als je daar niet regelmatig mee te maken hebt best abstract zijn. Door te denken in looproutes is het makkelijker te bepalen wat jullie wel en niet willen.



Heel veel succes
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn nu bezig met een architect. Grond is aangekocht. Wij hopen ook voor 450.000 klaar te zijn, grond is 135.000.

Wij laten ons huis casco opleveren, daarna gaa er een afbouwen in die de binnenmuren gaat plaatsen. Ook hebben we zelf contracten straks met de trappenleverancier en degene die onze keuken komt plaatsen.



Let wel op bij de prijzen van huizen die je ziet dat het echt standaard prijzen zijn. Wil je andere lichtknoppen, kost het geld. Wil je je stopcontacten lager, kost geld. Alles wat extra is, kost echt geld.



Kijk goed wat er bij casco wel en nier bij zit, wij hebben ook wel een offerte gezien met casco oplevering. Nou was echt casco, geen binnenmuur zat erin.
Ik zou de architect overslaan in jullie geval. Zonde van het geld, aannemers hebben ook tekenaars in dienst. Je budget zou wel toereikend moeten zijn als je inderdaad niet voor al te vreemde dingen kiest.



Ga niet over 1 nacht ijs, laat tekeningen even bezinken, kijk er dan nog eens naar.



Zijn dingen logisch ingedeeld bijvoorbeeld ook qua zon. Waar wil je de zon hebben op welk moment van de dag.

Zijn er genoeg muren om eventueel kasten te kunnen plaatsen (veel nieuwbouw hebben veel raam, nauwelijks muur).

Stopcontacten, zijn het er genoeg, op de goede plekken.



En nog een tip, bezuinig niet op hang- en sluitwerk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chantilly21 schreef op 23 januari 2014 @ 16:08:

Je kunt behoorlijk onderhandelen, we hebben wel iemand meegenomen die precies wist hoe je deze man aan moest pakken, mijn vader. Dat heeft ons echt heel veel geld bespaard, ik had zelf niet zo ver kunnen gaan denk ik.



Al met al staat er straks een behoorlijk huis voor dat geld. Hiervoor keken we naar een nieuwbouw twee-onder-een-kap en uiteindelijk zijn we straks zo'n 11.000 meer kwijt voor deze woning, die EN vrijstaand is EN 300m2 meer grond heeft.Ja vooral dat laatste hopen wij ook te bereiken! We willen heel graag vrijstaand wonen, wonen nu op een appartement en het lijkt me heerlijk om geen geluidsoverlast meer te hebben en zelf ook niet meer op te hoeven letten.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikdus2010 schreef op 23 januari 2014 @ 17:29:

Wij zijn nu bezig met een architect. Grond is aangekocht. Wij hopen ook voor 450.000 klaar te zijn, grond is 135.000.

Wij laten ons huis casco opleveren, daarna gaa er een afbouwen in die de binnenmuren gaat plaatsen. Ook hebben we zelf contracten straks met de trappenleverancier en degene die onze keuken komt plaatsen.



Let wel op bij de prijzen van huizen die je ziet dat het echt standaard prijzen zijn. Wil je andere lichtknoppen, kost het geld. Wil je je stopcontacten lager, kost geld. Alles wat extra is, kost echt geld.



Kijk goed wat er bij casco wel en nier bij zit, wij hebben ook wel een offerte gezien met casco oplevering. Nou was echt casco, geen binnenmuur zat erin.Oke, en is die 135.0000 in of exclusief btw? Balen he die 21% ik vind dat echt een hele smak !! jij hebt dus geen cataloguswoning begrijp ik?
Alle reacties Link kopieren
quote:jochebed schreef op 23 januari 2014 @ 19:50:

Ik zou de architect overslaan in jullie geval. Zonde van het geld, aannemers hebben ook tekenaars in dienst. Je budget zou wel toereikend moeten zijn als je inderdaad niet voor al te vreemde dingen kiest.



Ga niet over 1 nacht ijs, laat tekeningen even bezinken, kijk er dan nog eens naar.



Zijn dingen logisch ingedeeld bijvoorbeeld ook qua zon. Waar wil je de zon hebben op welk moment van de dag.

Zijn er genoeg muren om eventueel kasten te kunnen plaatsen (veel nieuwbouw hebben veel raam, nauwelijks muur).

Stopcontacten, zijn het er genoeg, op de goede plekken.



En nog een tip, bezuinig niet op hang- en sluitwerk.Ik ga inderdaad op jullie advies in om het zonder architect te gaan doen. Lijkt mij ook zonde, zeker aangezien we eigenlijk al heel goed weten wat we willen. Er is alelen 1 domper.. de makelaar heeft de waarde van ons appartement ietssss lager ingeschat als wij zelf dachten.. scheelt zomaar 25.000. We zullen dus nog even flink moeten sparen voor de afwerking! Misschien de zolder maar een tijdje casco laten anders.
Dat is jammer inderdaad!



Bedenk net nog een tip, laat alles in detail vastleggen qua afspraken. Welke materialen etc er gebruikt worden enzovoorts.
Eens met jochebed, zorg dat je precies weet wat je wel en wat je niet hebt.



Wij hebben echt per onderdeel laten beschrijven welke materialen gebruikt worden, wat de stelpost is etc. Dat zorgt voor erg veel inzicht.



De offerte van de installateur hebben we ook volledig gespecificeerd gekregen, we hadden de keuze uit twee bedrijven waar de aannemer zaken mee deed. Dit zorgde voor korting en onderhandelingsmogelijkheden met de aannemer zelf. We hebben wel gekeken naar een andere installateur, maar uiteindelijk bleken we duurder af te zijn.



Wel hebben we behoorlijk wat uit de offerte van de aannemer laten halen. We leggen dus zelf de dakpannen, met hulp van een van de medewerkers van de aannemer aankomende zaterdag. Het laten leggen door de aannemer was zo'n 1500,- nu zijn we straks ( wel is waar zwart) voor 250,- klaar. Daarnaast doen we dus al het schilderwerk zelf van al het hout in het huis. Al met al een kostenbesparing van zo'n 5000,- terwijl het in onze ogen niet al te grote klussen zijn. We vinden het ook leuk om zelf iets te kunnen bijdragen in het bouwproces.



Wat me wel is tegengevallen is hoeveel uitzoekwerk er bij komt kijken. Niet alleen voorafgaand aan de bouw, al was dat wel het grootste uitzoekwerk, zeker na een negatief bericht van de welstandscommissie, maar ook tijdens. 3x check of de stopcontacten op de juiste plek zitten voordat dit wordt ingefrezen, etc. Daarnaast waren we echt de tussenpartij tussen badkamerleverancier en installateur, dus elk wissewasje werd aan ons gemeld, moesten wij met de leverancier afstemmen en daarna weer terug naar installateur. En andersom. Idem met de keukenleverancier. Eigen keuze natuurlijk, we hadden alles via het installatiebedrijf kunnen spelen, maar ook dat was behoorlijk wat duurder. Heel leuk hoor, een huis bouwen, maar af en toe dodelijk vermoeiend en zwaar frustrerend! -;)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de architect zeker niet overslaan; die hieft niet zo heel erg duur te zijn en levert wel een goede bijdrage. Wij zijn met een brochure van een mooie bestaande vrijstaande woning naar de architect gegaan. Is inmiddels wel 6 jaar gelden. Volgens mij hebben we 5000 betaald (was de markt op zn top). Overigens was dit wel een architect waar de aannemer goede contacten mee had hoor. We hebben maar 1 gesprek gehad en rest via email, maar ik wist wel heel erg goed wat we wilden. Achteraf had ik naar tips van de architect moeten luisteren, maar we wilden toen snel door. De zoektocht naar een goede betaalbare aannemer had al zoveel tijd in beslag genomen. Gelukkig was welstand zo gepiept en ook de vergunning. Daarna kwam de sorus (faillisement aannemer). Zorg voor een goed vangnet, de bouwsector is nog steeds moeilijk. Je kan daarom vast goed onderhandelen, maar als de goedkopen aannemer failliet gaat, wordt het erg lastig om iemand te vinden die het voor dezelfde prijs afbouwt.

Vergis je niet in de kosten die naast het kavel en de aanneemsom van jullie huis er nog bijkomen. Dat is echt veel hoor, van kosten vergunning, aanleggen van tv, en andere voorzieningen, extra stopcontactjes, toch weer mooiere tegels, mooie deuren ipv standaard, tot aankleding woning en aanleggen tuin, hekwerk e.d.

We zijn nu echt blij met ons mooie 30-er jaren woning (herenhuis), maar ik zou die periode niet graag overdoen, heel veel stress, stress en stress. Gelukkig hebben we er hopelijk nog jaren plezier van. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, dit topic! Erg interessant om te lezen hoe anderen deze bijzondere periode ervaren.

Wij zijn eind oktober 2012 begonnen met het bouwen van ons eigen huis. Mijn vriend heeft een stuk grond geërfd, dus die kosten hebben we gelukkig niet. Ons huis wordt gebouwd in een moderne stijl en is vrijstaand.

Wij zijn begonnen met woonwijken rondrijden, op zoek naar mooie huizen of huizen met mooie elementen. Hier hebben we een collage van gemaakt en daarmee zijn we naar een gepensioneerde architect gegaan. Uiteindelijk zijn we met tekeningen, vergunningen e.d. anderhalf jaar bezig geweest.

Wij bouwen onder eigen beheer, zonder aannemer dus. We doen zoveel mogelijk zelf, vandaar dat we al zo lang bezig zijn. Deze manier van werken scheelt wel enorm in de kosten, omdat je voor elk onderdeel van de bouw de goedkoopste optie kan kiezen. Natuurlijk kost dit een heleboel tijd, maar het scheelt veel geld.

Inmiddels is ons huis bijna helemaal gestuukt en kunnen we beginnen met de vloerverwarming...
Alle reacties Link kopieren
Leuk apple!! Wat lijkt me dat spannend als je alles in eigen beheer doet. Wij zouden te weinig kennis hebben om dat te kunnen haha. Het duurt langer maar je hebt natuurlijk ook langer dubbele lasten dan, nietwaar? Hoe groot is jullie huis? En wat verwacht jij kwijt te zijn als je straks klaar bent? Ben benieuwd wat je zoal uitspaart. Ik hoor jou vergunningen zeggen.. Welke vergunning moet je nog meer aanvragen naast de omgevingsvergunning? Hoelang duurt dit gemiddeld?
Alle reacties Link kopieren
quote:fox21 schreef op vrijdag 24 januari 2014 06:34 Leuk apple!! Wat lijkt me dat spannend als je alles in eigen beheer doet. Wij zouden te weinig kennis hebben om dat te kunnen haha. Het duurt langer maar je hebt natuurlijk ook langer dubbele lasten dan, nietwaar? Hoe groot is jullie huis? En wat verwacht jij kwijt te zijn als je straks klaar bent? Ben benieuwd wat je zoal uitspaart. Ik hoor jou vergunningen zeggen.. Welke vergunning moet je nog meer aanvragen naast de omgevingsvergunning? Hoelang duurt dit gemiddeld?



Gelukkig heeft mijn vriend een bouwkundige opleiding gedaan, en die kennis hebben we hard nodig.

Dubbele lasten hebben we niet, zijn allebei weer bij onze ouders gaan wonen. Absoluut niet ideaal, maar anders is het financieel niet te doen.

We verwachten rond de 400.000 euro uit te komen. Waar we vooral op besparen is natuurlijk een aannemer, personeelskosten, materiaal (met name de huur van groot materiaal als kranen, graafmachines e.d.) vriend heeft vanwege zijn werk een netwerk, waardoor we vaak zaken goedkoper krijgen.

Wat betreft de vergunningen. Ons huis wordt vanwege de strenge energienormen verwarmd door aardwarmte. Hier zijn boringen voor nodig (wij hebben 5 boringen van elk 40 meter diep). Die vergunningen konden niet bij de gemeente worden aangevraagd, maar moesten via de provincie worden aangevraagd. Daar is veel tijd en geld in gaan zitten. Daarentegen is ons bouwkavel welstandsvrij, dat was dus snel geregeld.

Zoals gezegd zijn we anderhalf jaar bezig met alle papierwerk: vergunningen, hypotheken, samenlevingscontract, enz. Nog voor er nog maar een schep in de grond was geweest...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven