Zelf laminaat leggen

31-10-2014 08:32 17 berichten
Hoi meiden



Ik wil graag zelf laminaat gaan leggen volgende week.

Zijn er hier meiden met ervaring?

Is het een beetje te doen?
Ik ben zo weg, dus ik kan niet gelijk reageren als er gepost is.
Alle reacties Link kopieren
Ja wij hebben het bij ons thuis ook zelf gedaan. Het is wel handig als je iemand hebt in je omgeving die het een keer gedaan heeft en je kan laten zien hoe het moet. Kan je daarna zelf verder. En zorg voor een goed legsetje en een fatsoenlijke zaag.

Dunner laminaat schijnt trouwens lastiger te leggen te zijn ivm afbreken van hoekjes enzo (alles onder 7 mm) maar dat weet ik niet want wij hadden dus iets dikker laminaat.
Alle reacties Link kopieren
Laminaat leggen in hartstikke makkelijk.

Zols hierboven al genoemd, zorg voor een goed legsetje en zaag en dan moet het goed gaan . ohwja, en houd voldoende ruimte vrij langs de muren ivm rek en krimp van de vloer.

succes!
Alle reacties Link kopieren
Zorg in ieder geval voor een goede zaag zodat je geen stukjes van de bovenste laag afzaagt omdat je een botte zaag hebt.
ja hier de hele bovenverdieping 2x zelf gelegd (in 2 huizen) en ik vind het prima te doen



zorg voor een laminaatsnijder (bouwmarkt) dat scheelt veel tijd en rommel.

daarbij een goede decoupeerzaag voor de hoekjes die er uit moeten



liefst iemand die je de eerste paar rijen even helpt, maar een folder uit de bouwmarkt of youtube zijn ook prima



zorg wel dat je de plintjes mooi in verstek knipt (daar zijn tangetjes voor). dat is echt een geduld-werkje
Alle reacties Link kopieren
Prima te doen, zelfs met lichamelijke beperkingen (krukje en laaangzaaaam)

Goede fijne zaag nemen anders breken er kleine stukjes van de bovenlaag. En het goede gereedschap En vooral deze niet vergeten!

Bedankt voor jullie tips



Ik heb de laminaat al uitgezocht

Een laminaat snijder en plinten knipper lijken me erg handig dus die ga ik kopen



Ik ben benieuwd of het een beetje gaat lukken
Alle reacties Link kopieren
Bespaar vooral niet op de prijs van het laminaat.. Mijn ervaring is dat je goedkope laminaat snel stuk slaat... Kleine beschadigingen kan je eventueel met blanke nagellak aantippen (beschadigd laminaat zuigt water op bij het dweilen).. Succes met leggen..
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip: lees de handleiding door. Wij waren laatst begonnen met laminaat leggen zonder dat te doen, omdat we wel vaker laminaat hadden gelegd. Nou, het ging voor geen meter. Uiteindelijk de handleiding erbij gepakt en toen bleek dat we het verkeerd deden. We moesten namelijk eerst een hele baan erin leggen en dan de hele baan op de grond duwen. Daarna gingen we met deze techniek laminaat van een ander merk op een andere verdieping leggen en dat lukte ook niet. Voor dit merk moest je weer plank voor plank leggen. En plank voor plank leggen, dat ging als een zonnetje

Een laminaatsnijder is inderdaad erg handig!
Nou meiden het laminaat ligt erin



Nu alleen de plinten nog, maar daar heb ik geen zin meer in vandaag.



Laminaat snijder is idd erg handig.
Alle reacties Link kopieren
quote:saszee schreef op 08 november 2014 @ 19:45:

Nou meiden het laminaat ligt erin



Nu alleen de plinten nog, maar daar heb ik geen zin meer in vandaag.



Laminaat snijder is idd erg handig.



Heb je het laminaat laten "acclimatiseren"?

Beste is als je laminaat hebt gekocht dit 2 dagen al in je huis neer te leggen.

Als het bijvoorbeeld uit de koude loods komt of eerst in een koude (vochtige) schuur heeft gelegen kan het daarna nog gaan werken.
quote:hans1985 schreef op 09 november 2014 @ 11:19:

[...]





Heb je het laminaat laten "acclimatiseren"?

Beste is als je laminaat hebt gekocht dit 2 dagen al in je huis neer te leggen.

Als het bijvoorbeeld uit de koude loods komt of eerst in een koude (vochtige) schuur heeft gelegen kan het daarna nog gaan werken.Ooo nee dat heb ik niet gedaan, ik heb het laminaat vrijdag laten bezorgen en ik heb het zaterdag gelegd. Dat is dus niet zo slim van me, nu maar hopen dat het goed blijft.
Alle reacties Link kopieren
quote:saszee schreef op 09 november 2014 @ 13:26:

[...]





Ooo nee dat heb ik niet gedaan, ik heb het laminaat vrijdag laten bezorgen en ik heb het zaterdag gelegd. Dat is dus niet zo slim van me, nu maar hopen dat het goed blijft.Gaat in de meeste gevallen wel goed, zeker als je ruimte aan de kanten hebt gelaten en anders kun je het simpel herstellen met een multitool.



Met een van onze huizen gehad dat we laminaat kregen uit een vochtige koude loods. hadden wij zelfs 2 dagen laten acclimatiseren maar na 2 weken zaten er bulten in waar je u tegen zei.
Ik heb wel genoeg ruimte aan de zijkanten over gelaten zodat het laminaat kan uitzetten.



Nu maar hopen dat het laminaat niet uit een vochtige loods kwam want ik zou het toch wel zonde vinden als er bulten op mijn laminaat komen.

Ik ben namelijk erg blij met mijn laminaat
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je laminaatvloer



Nog een tip: plan het leggen van die plinten echt in. Plinten zijn natuurlijk niet zo belangrijk als de vloer zelf, dus vaak wordt dat klusje uitgesteld. Het ligt natuurlijk ook aan hoeveel kamers, hoeken, deuren je hebt, hoeveel werk het is, maar ik zie vaak in huizen waar het laminaat zelf is gelegd, dat er nog niet overal plinten liggen.



*kijkt rond in d'r eigen huis*
Dank je



Ik heb vrij vandaag, dus ik ben maar gelijk aan de plinten begonnen.



Het valt mee met de hoekjes ed, mijn huisje is niet zo groot dus het moet wel gaan lukken vandaag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven