Zelfreinigende oven (pyrolyse)

08-02-2016 14:05 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben (nog steeds ) bezig met het samenstellen van een nieuwe keuken. Omdat ik een spuughekel heb aan het schoonmaken van een oven en ook graag kip grill en bak (waardoor mijn huidige oven soms het hele huis in de rook zet), overweeg ik een zelfreinigende oven te nemen. Met pyrolyse, dwz dat de oven zo heet kan worden dat het vuil wegbrandt.



Hebben jullie ervaring met een pyrolyse oven? En van welk merk?

Is het inderdaad zo handig als het lijkt? En ik las enkele verhalen over aangrenzende keukenkastjes die de hitte van zo'n oven niet trokken. Ik ben van plan een Nobilia keuken te kopen en heb een Bosch of Smeg solo-oven op het oog (er komt ook nog een combi-magnetron).
.
Ervaring: je blijft gewoon poetsen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vorig jaar een zelfreinigende oven van Neff in onze nieuwe keuken laten installeren en ik wil nooit meer anders!

Het klopt dat de oven bloedheet wordt, maar mijn kastjes lijden daar, tot nu toe, niet onder.
Ik heb een Bosch, al een jaar of 6, en gebruik de zelfreinigingsfunctie af en toe, als het nodig is. De vuiligheid verdwijnt, er blijft wat as over. Het is overigens niet dat hij daardoor als nieuw blijft, je ziet wel verkleuringen, ik denk door inbranden. Maar hij is daarna tenminste wel schoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het een tijd terug gedaan met onze Siemens combi-oven voor 't eerst en het enige wat overbleef in de oven was een klein laagje as, dat ik met een vochtig doekje heb weggehaald. Voor de rest was de oven weer als nieuw.

Je moet op zo'n moment wel goed ventileren, want het stinkt behoorlijk, maar dat neem ik graag op de koop toe.
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu 10 jaar een Bosch pyrolyse oven. Gebruik dit zo'n 1 a 2x per jaar. Ik vind het ideaal. Geen problemen met de kastjes in de omgeving. De oven is goed ingebouwd, met voldoende ventilatie. De kastjes van mijn keuken zijn niet gemaakt van spaanplat en niet beplakt met folie.
Alle reacties Link kopieren
In onze vorige woning hadden wij een Scholtes oven met pyrolyse en ik mis het nog steeds! De oven wordt weliswaar heel heet maar heeft nog nooit schade veroorzaakt en zoals genoemd blijft na afloop een restje as over. Onze huidige oven zonder pyrolyse wordt eerdaags vervangen en pyrolyse stond bovenaan het wensenlijstje!
Dansen is leuker dan lopen
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 08 februari 2016 @ 14:09:

Ervaring: je blijft gewoon poetsen.

Aan de binnenkant? Welk merk heb jij?

Het maakt me niet uit of het er schoon uitziet, als de oven na verloop van tijd maar niet gaat roken door aangekoekt vet.
.
quote:impala schreef op 08 februari 2016 @ 14:26:

[...]



Aan de binnenkant? Welk merk heb jij?

Het maakt me niet uit of het er schoon uitziet, als de oven na verloop van tijd maar niet gaat roken door aangekoekt vet.

merk, geen idee. geen C-merk.



Roken doet de oven hier niet, maar poetsen is wel degelijk nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 08 februari 2016 @ 14:29:

[...]



merk, geen idee. geen C-merk.



Roken doet de oven hier niet, maar poetsen is wel degelijk nodig.

Heb je een oven met pyrolyse functie of met zelfreinigende wanden? Dat is nl wat anders.



En als je poetst rookt ie vast niet nee. Maar ervaring leert dat ik dat niet doe

Er staat hier al jaren een ongebruikte bus ovenreiniger in de kast.
.
Alle reacties Link kopieren
wauw, ik heb hier nog nooit van gehoord, wat een topuitvinding! als ik ooit een nieuwe keuken koop weet ik het wel
Even een domme vraag hoor, maar wat is het symbooltje voor zelfreinigen?
Alle reacties Link kopieren
Oven schoonmaaktip voor luie mensen:



Zet s avonds voor je naar bed gaat de oven op 200 graden. En zet een volle waterkoker aan. Zodra de oven op temperatuur is zet je hem uit en zet je (op een rekje) bovenin de oven een (ovenvaste) kom met ammoniak. En onder in de oven een kom met kokend water. En dan de ovendeur weer dicht.

Volgende ochtend de deuren en ramen openzetten, oven opendoen en ff met een doekje er door vegen.



Zelf geen ervaring met een zelfreinigende oven. Collega van mij wel en die had idd problemen met haar keukenkastjes.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben al 2 jaar een Siemens. Wil nooit meer anders. Wij gebruiken hem zeker eens in de 2/3 maanden. Je ruikt het wel, maar even de ramen open en klaar.

Echt een superuitvinding als je je oven, zoals wij, veel gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een Miele oven met pyrolyse-functie. Inderdaad, ideaal. Ik gebruik de pyrolyse ca. 2x per jaar. Het enige wat overblijft is een hoopje as en een (bijna) nieuwe oven. En dat de aangrezende keukenkastjes te heet zouden worden, daar heb ik geen last van.
100% z'n geld waard. Wil ook niet meer anders. 6 jaar Siemens in bezit.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil echt niet meer anders! Ik heb er een van Siemens en die is nu zo'n 8 jaar oud. Gebruik het denk ik gemiddeld 1x in de 2 maanden, in ieder geval zodra er vlekken in de oven zitten of er iets van vlees of een ovenschotel geknoeid heeft.. I

k heb nog iets gemerkt aan de naastgelegen kastjes en heb aan 4 kanten kastjes er omheen.. Als hij klaar is veeg je met een vochtige doek het as eruit. Het enige wat je aan mijn oven kunt zien zijn een aantal ingebrande vlekjes op de wanden.

Het enige nadeel is dat bij de mijne het rekje niet erin kan blijven zitten tijdens het schoonbranden, dus dat moet ik alsnog met de hand poetsen. Ik weet niet hoe dat bij andere merken is.
Alle reacties Link kopieren
quote:bietel schreef op 08 februari 2016 @ 15:32:

Ik wil echt niet meer anders! Ik heb er een van Siemens en die is nu zo'n 8 jaar oud. Gebruik het denk ik gemiddeld 1x in de 2 maanden, in ieder geval zodra er vlekken in de oven zitten of er iets van vlees of een ovenschotel geknoeid heeft.. I

k heb nog iets gemerkt aan de naastgelegen kastjes en heb aan 4 kanten kastjes er omheen.. Als hij klaar is veeg je met een vochtige doek het as eruit. Het enige wat je aan mijn oven kunt zien zijn een aantal ingebrande vlekjes op de wanden.

Het enige nadeel is dat bij de mijne het rekje niet erin kan blijven zitten tijdens het schoonbranden, dus dat moet ik alsnog met de hand poetsen. Ik weet niet hoe dat bij andere merken is.Het rekje kan er bij mij ook niet in blijven zitten. Om te voorkomen dat dat rekje al te smerig wordt leg ik er, wanneer dat kan, en stuk bakpapier op voordat ik het ga gebruiken (bijv. onder een ovenschotel oid).
Alle reacties Link kopieren
quote:snowdogs schreef op 08 februari 2016 @ 15:36:

[...]





Het rekje kan er bij mij ook niet in blijven zitten. Om te voorkomen dat dat rekje al te smerig wordt leg ik er, wanneer dat kan, en stuk bakpapier op voordat ik het ga gebruiken (bijv. onder een ovenschotel oid).Welk rekje? Dat waar je de bakplaten opschuift? Kan dat makkelijk los of moet je dat losschroeven? Het rekje zelf kan in de vaatwasser denk ik?
.
Alle reacties Link kopieren
Het rooster inderdaad, en aan de zijkanten de "rekjes" waar je dit rooster en de bakplaten inschuift. Is er bij mij gewoon met de hand uit te klikken. Kan inderdaad in de vaatwasser, maar als er iets geknoeid heeft of ingebrand is, wordt het dan toch niet helemaal schoon, dus doe dit vaak maar met de hand.



Geen drama hoor! Maar het was natuurlijk helemaal ideaal geweest als dit zou kunnen blijven zitten tijdens het schoonbranden.
Alle reacties Link kopieren
En de bakplaat, laat je die er wel in zitten? Dat staat niet duidelijk in de beschrijving...dus die is nog vies en krijg ik met de hand niet schoon. (voor degenen met een Siemens).
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
quote:hallekie schreef op 08 februari 2016 @ 15:47:

En de bakplaat, laat je die er wel in zitten? Dat staat niet duidelijk in de beschrijving...dus die is nog vies en krijg ik met de hand niet schoon. (voor degenen met een Siemens).Bij de mijne kan het niet, maar ik weet niet of het tegenwoordig bij de nieuwe modellen wel kan.
Alle reacties Link kopieren
Bij Bosch mag er inderdaad 1 bakplaat in de oven staan op een bepaalde hoogte. Dat staat vast in de gebruikershandleiding van jouw oven.
Bakrooster en glazen bakplaat gaan hier in de vaatwasser. Mijne heeft geen rekjes aan de binnenkant.



Bakplaat van het materiaal van de binnenkant van de oven gaat in de pyrolyse. (Siemens)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds kort ook een zelfreinigende oven van Bosch (oftewel ons "mini crematorium" ). Tot op heden heb ik die functie nog niet gebruikt en ik ben er ook een beetje huiverig voor (i.v.m. de extreme hitte).

Onze aanpak is dus om de oven gewoon niet vuil te laten worden (voorkomen dat vuil inbrandt). En zodra hij wel vuil geworden is gelijk schoon te maken. Dus velletje bakpapier ergens onder, zorgen dat de ovenschaal niet te vol zit, aluminiumfolie indien nodig etc. Manlief heeft zelfs braadzakken gekocht, mocht hij kip willen bereiden in de oven .



Bij ons moeten alle binnenrekjes er uit gehaald worden. De bakplaat kan er wel in met twee aparte houders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven