Zero waste home / minimalisme

04-01-2017 18:16 336 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er nog meer bezig met het verkleinen van haar ecologische voetafdruk? Of wil zich ook verdiepen in en meepraten over duurzaamheid? En het vermijden van plastic en van afval?

Ik zou graag inspiratie opdoen en tips krijgen.



Sinds een paar jaar ben ik steeds duurzamer gaan leven. Of misschien, met andere ogen gaan kijken naar mijn gedrag en naar de wereld om mij heen. Zo heb ik al een aantal (kleine) stappen gemaakt richting een eerlijker, respectvoller en groener leven.



Mijn doel is uiteindelijk een 'zero waste home'. Geen afval produceren. Alles hebben wat we als gezin nodig hebben en daar zuinig op zijn, niet langer verspillen, geen onnodige aankopen meer doen (en daardoor ook geld kunnen sparen) en gaan ontdekken wat ik nog meer met mijn tijd/geld/handen kan doen. En nu wil ik dat toch wel serieus gaan aanpakken! Wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
Geweldig!

Wat een heerlijke verhalen om te lezen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pop77 schreef op 11 januari 2017 @ 09:50:

Goedemorgen! Ik heb het topic doorgelezen, wat een mooie verhalen komen er voorbij!



Mijn verhaal: Ik woon met man en twee kinderen (en een kleine beestenboel ) in een huis dat we afgelopen jaren flink verbouwd hebben. Het is een oud huis. We hebben bij de verbouwing zoveel mogelijk gebruikt gemaakt van de materialen die tijdens het slopen te voorschijn kwamen: oude deuren opnieuw gebruikt, hout van de inbouwkasten boven gebruikt voor de lambrisering in de hal, etc.

We hebben wel veel nieuw materiaal gebruikt om het huis te isoleren.



Heel mooi dat jullie zoveel materiaal hebben hergebruikt. Lijkt me heel fijn om rond je heen te kijken en te weten dat je het zo duurzaam en met respect voor alle materialen hebt aangepakt. Hoe was het om zo lang in een verbouwing te leven? Met kleine kinderen? Heb je het in fases aangepakt? Hoe komt het eigenlijk dat jullie zo handig zijn en duurzaam te werk gaan?



Vooral de eerste zinnen uit de OP spreken me aan: "Wie is er nog meer bezig met het verkleinen van haar ecologische voetafdruk? Of wil zich ook verdiepen in en meepraten over duurzaamheid?"



We proberen om geen gas te gebruiken, en het gebruik van electriciteit tot een minimum te beperken.

De vloerverwarming en ons douchewater, etc. verwarmen we door een hout-gestookte kachel in de schuur. Die kachel verwarmt een groot buffervat (met daarin water).

Door het werk van mijn man komen we aan hout, vooral resthout van bijv. onderhoud van bossen, of reststukken hardhout uit de weg- en waterbouw.

Binnenkort gaan we de schuur verbouwen (met materialen van een eerder gesloopt bij-gebouwtje), en dan willen we nog wat zonnepanelen, zodat we nog minder energie verbruiken, en nog duurzamer kunnen leven.

Onze gas- en electriciteitsrekening van het afgelopen jaar was echt heel laag (zal eens aan man vragen hoeveel lager dan de jaren daarvoor, toen we nog in ons oude huis woonden.)



Wij hebben een klein huurhuis. Investeren op dit moment nog in studie en uitvogelen waar we naartoe willen, wat onze toekomstplannen zijn. Ik wil zelf heel graag ook een tijd in het geboorteland van mijn vriend gaan wonen, midden in de natuur. Echt een droom! Maar dan zijn we al wat jaren verder.

Voorlopig concentreer ik me op bewustwording/kennis verzamelen/stappen zetten richting een zero waste lifestyle. En ik hoop dit mee te geven aan onze kinderen.

Een aantal huizen in onze straat hebben al zonnepanelen gekregen. Ik wil dat ook! Maar het wordt gedaan bij wisseling van huurders en wij zitten hier nog wel even. Maar volgende week komen ze langs voor een energiekeuring en dan ga ik er wel over in gesprek.

Verder wil ik het energieverbruik gaan bijhouden. We hebben jarenlang maar wat gedaan, stonden in overlevingsmodus met kleine kinderen, babies, werk, studie en allerlei gedoe. Maar 2017 wordt mijn jaar. Ik wil dit. Ik wil geld sparen, zuinig zijn, hergebruiken, handig worden. En ik wil weten wat we verbruiken, wat we kunnen veranderen om nog groener te worden.



Op ons perceel groeien veel fruitbomen en struiken. Die stonden er al. In de jaren van verbouwen heb ik er niet zoveel mee gedaan, maar dit jaar heb ik het echt ontdekt.

Onze kelder staat vol met jam, sap en gelei van de bessen, bramen, aardbeien, frambozen, appels en peren uit eigen tuin. En we hebben een kleine kas waar druiven groeien, dus we hebben ook veel druivensap.

Afgelopen jaar heb ik amper fruit gekocht in een winkel, en als ik nu (in de winter groeit er niet veel hier in de tuin ;) ) fruit koop, dan schrik ik echt van de prijzen, maar ook van de kwaliteit. Aan de ene kant is er prachtig fruit te koop, maar ik denk dan ook aan het fruit wat de winkel niet haalde, en wat ik in mijn keukentje dus prima tot sap of moes had kunnen maken. Een smoothie van iets te rijpe frambozen... mmmm....



Geweldig!! En ben je veel tijd kwijt geweest met het maken van je voorraad? Hoe heb je dat aangepakt?



Vorig jaar ook begonnen met een moestuin, maar dat moet ik nog leren hoor... Mijn beginnersfouten:

-alles tegelijk planten. Héél blij zijn met de kleine sprietjes uit de potjes. Maar vervolgens alles tegelijk over moeten potten, uit planten én oogsten... Dit jaar dus gefaseerd planten

-courgettes groeiden bij ons heel goed. Zo goed... ik blééf courgettes uitdelen. Op iedere verjaardag, teamoverleg of gewoon zomaar kwam ik binnen met een paar courgettes onder mijn arm

-Goed opzoeken hoeveel ruimte een plantje eigenlijk nodig heeft. Ik had alles netjes in rijtjes geplant, zag er keurig uit. Man heeft mij flink uitgelachen... Een bietje heeft minder ruimte nodig dan een courgetteplant..

Dus toen alles ging groeien zag het bietjes rijtje er wat zielig uit, en was het courgette-rijtje een soort oerwoud geworden.



Dit jaar ga ik zeker planten:

-bietjes (zo lekker uit eigen tuin!)

-(iets minder) courgettes

-diverse soorten sla, makkelijk, je kunt eraf knippen wat je nodig hebt, en het groeit wel door.

-tomaten (in de kas)



En wat ik dit jaar ook ga proberen:

-worteltjes (al is het alleen maar omdat ik dit jaar géén wortel wil kopen á €1,- voor in de schoen in december )

-spinazie

-boerenkool



Heb je Pop met d'r courgettes

Ik zou al deze groenten ook in mn tuin willen Ik ga me hierin verdiepen. Het liefst bietjes en sla. Verder hebben we al twee jaar tomaten staan en dat gaat goed, we hebben inmiddels al wat leuke verschillende tomatenrassen gehad. Wij hebben ze in de volle grond gehad, met van die stokken in driehoeken om ze aan te binden. Boerenkool wil ik ook!



Nu de kinderen geen (wegwerp)luiers meer dragen, is onze container niet meer zo vol.

En groen-afval hebben we bijna niet: veel gaat naar de kippetjes, of naar de varkentjes van de buren.

En snoei- en bladafval gaat op de composthoop in de tuin. Stel je daar niet veel bij voor.. het is een hoekje tussen wat bomen waar takjes en bladeren op gooien, af en toe eens met een riek in roeren, en later op andere plekken in de tuin weer gaten mee vullen enzo.



We eten wel vlees, maar vooral biologisch: de buren laten weleens een koe of varken slachten, en dan krijgen we daar wat stukken van en daar eten we een flinke tijd van. Hier in de buurt veel biologische slagers, daar haal ik ook regelmatig wat om de vriezer mee te vullen.

We hebben eieren van onze kippen, en delen die ook graag uit.



Verder ben ik in huis en dagelijks leven wat minder groen dan een aantal van jullie denk ik.

Ben erg gehecht aan mijn verzorgingsproducten, kleding en ook voor de kinderen vind ik het moeilijk om 'zero-wasted' te leven. Maar ik ga mijn best doen, en zal af en toe eens mee lezen en schrijven, leuk!



Wat zou je als je eerst nieuwe zero waste doel voor dit nieuwe jaar willen stellen? Ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivian2016 schreef op 11 januari 2017 @ 14:26:

hey wat een interessant topic! Zou ook graag een beetje meekletsen en meer ideeën opdoen!



Wat grappig ook dat mijn verhaal veel overeenkomsten heeft met dat van Pop77. Wij wonen echter niet in Nederland maar hebben een paar jaar geleden een boerderijtje in Scandinavie gekocht. Daar proberen wij goed op te letten welke keuzes we maken en duurzaamheid is daar een erg belangrijk criterium bij voor ons.



Zo gaaf. En hoe komt het dat jullie daar zo (duurzaam) over denken? Ik ben nieuwsgierig

Denken jij en je partner er hetzelfde over? En over andere duurzame keuzes of onderwerpen?



Het huis had een vrij grote renovering nodig, net als Pop77 hebben we zoveel mogelijk materiaal wat uit huis/schuur kwam hergebruikt. Voor isolatie hadden we nog vrij veel liggen wat vorige eigenaren al hadden aangekocht en daarnaast proberen we ook zoveel mogelijk natuurlijke materialen te gebruiken.

Verwarmen doen we hier met een moeder-houtkachel in de kelder die inderdaad ook buffervaten vult, dit is voor warm water maar ook voor de radiatoren. Voor de niet zo koude dagen wanneer de radiatoren niet aan hoeven hebben we een tegelkachel, ideaal. Ik sta wel echt versteld van het isolerend vermogen van ons huis, de temperatuur is hier over het algemeen onder vriespunt in deze tijd van het jaar, maar ik heb er genoeg dagen bij dat we s middags pas eens wat aan verwarmen hoeven te doen (huis is gebouwd uit massief hout). Voor ons hout hebben wij eigen bos waarbij we selectief te werk gaan en ook ruimte creeeren waardoor bomen zich weer op natuurlijke wijze "voortplanten". Daarnaast gebruiken we uiteraard ook afvalhout voor de kachels. We zijn ook nog verder aan het verdiepen in gebruik van zonnewarmte (bv ook voor warm water aangezien dergelijke panelen op ons buffervat aangesloten zouden kunnen worden) maar dat is allemaal nog uitvogelen wat we precies willen.



Hoe komen jullie zo handig? Het lijkt me een hele uitdaging. Wat een werk.

En zijn de andere huizen in jullie omgeving ook zo gebouwd? Je bent veel buiten ook, zo te lezen. Is je leven erg veranderd sinds je verhuizing? Was je daar op voorbereid?



Voor groenten hebben we een vrij grote moestuin, voor onszelf, voor onze dieren en wellicht op termijn ook voor "anderen". we zijn ons op dit moment erg aan het verdiepen in hoe we hier meer uit kunnen halen. Qua fruit hebben we zelf een beetje appels, veel frambozen en rode bessen en hier in het bos een smulpartij aan bosbessen en vosbessen. Hier dus ook jams, moesen en sappen. Kippen hebben we voor eieren, zwijntjes voor de fok en uiteindelijk voor vlees (maar pas als ze minimaal 1,5 jr a 2 jr zijn, na veel modder-plezier) en sinds kort schapen (hoop oa te gaan vilten etc).

Voor mij is een aandachtspuntje wel echt minder afval produceren. We verspillen nooit geen voedsel ofzo want als er wat over is gaat dat naar de dieren. Van grotere spullen en bouwmaterialen gooien we ook zelden wat weg. Maar met name verpakkingsmaterialen, daar heb ik echt nog teveel van, daar wil ik wel echt beter op gaan letten.



Check! Ik ook dus! Ik daag je uit Ik wil hier werk van gaan maken en kijken hoever we kunnen komen. Jij hebt al een streepje voor met je voorraad en je tuin en alles, maar er zullen ook overeenkomsten zijn in de stappen die we kunnen zetten. Waar erger je je op dit moment het meest aan? Wat zou je eventueel vandaag al kunnen aanpakken?



Daarnaast is het ook echt wel de focus om zoveel mogelijk zelf te maken. Brood maak ik vaak zelf (maar eerlijk is eerlijk, wel met een keukenmachine voor het kneden want elke dag een brood zelf kneden gaat me teveel tijd kosten). Deo en wasmiddel maak ik ook sowieso zelf. Maar kan nog meer denk ik, het is erg leuk om op dat vlak meer te leren. No poo heb ik een aantal keer een tijdje geprobeerd maar dat werkt voor mij niet, voel mezelf er toch uiteindelijk niet prettig bij.



Wil je tips en recepten delen? Alles wat je maar de moeite waard vindt. Ik hoop dat we elkaar echt verder gaan brengen. Ik wil alles weten in ieder geval
Alle reacties Link kopieren
Nog een kijktip!

http://www.vpro.nl/progra ... 2016/einde-van-bezit.html

'We staan op de grens van een wezenlijke gedragsverandering. Het productiemodel waarin mensen werken om dingen te kunnen kopen loopt op zijn eind. We willen niet bezitten, we willen toegang hebben en gebruiken. Wel de lusten, niet de lasten: 'Don’t own, enjoy!' Wat betekent dat voor de manier waarop producten worden gemaakt, hoe wij bouwen, voor innovatie en voor economische groei? Een VPRO Tegenlicht Lab met Thomas Rau, de meest radicale bouwmeester van Nederland.'



Ik heb een lezing van Thomas Rau bijgewoond en dat was erg interessant. Hij stelde ons pittige vragen en neemt niet zomaar genoegen met zogenaamd duurzame oplossingen. Kwam met goede voorbeelden en doordenkers. Als het goed is komt er rond deze tijd ook een boek van hem uit. Over eigendom en (her)gebruik van materialen.
Alle reacties Link kopieren
quote:novelle schreef op 11 januari 2017 @ 14:19:

[...]





Ik daag iedereen uit om vandaag 1 ding te veranderen dat ook zero waste kan. Dus neem vanaf nu je Dopper mee naar je werk of een wasnetje voor de kiwi's bij de AH



Als je om recepten verlegen zit dan moet je vooral even zeggen wat je bijvoorbeeld in huis hebt dan denken we mee!Goed idee! Ik ga morgen een Dopper kopen om mee te nemen naar de sportschool. Ik gebruik altijd een flesje water, die ik een paar keer opnieuw gebruik. Maar na een paar keer gooi ik hem weg omdat ik hem niet schoon kan maken. Een bidon vind ik ook vies, want die krijg je uiteindelijk ook niet meer goed schoon.
quote:novelle schreef op 11 januari 2017 @ 14:19:

[...]





Ik daag iedereen uit om vandaag 1 ding te veranderen dat ook zero waste kan. Dus neem vanaf nu je Dopper mee naar je werk of een wasnetje voor de kiwi's bij de AH



Als je om recepten verlegen zit dan moet je vooral even zeggen wat je bijvoorbeeld in huis hebt dan denken we mee!



Leuke uitdaging



Ik koop een wasnet voor het brood (groente en fruit netten heb ik al) dan kunnen we ook brood eten zonder afval
Alle reacties Link kopieren
quote:quinta1976 schreef op 11 januari 2017 @ 15:55:

[...]





Goed idee! Ik ga morgen een Dopper kopen om mee te nemen naar de sportschool. Ik gebruik altijd een flesje water, die ik een paar keer opnieuw gebruik. Maar na een paar keer gooi ik hem weg omdat ik hem niet schoon kan maken. Een bidon vind ik ook vies, want die krijg je uiteindelijk ook niet meer goed schoon.



Ho wacht!! Eerst deze stappen doorlopen!

Deze pyramide he, http://scontent.cdninstag ... Tg5MDE1Njc1MTIzNzQ5MDQz.2

Dit is een afbeelding van 'The buyerarchy of needs'. Met eerst: Use what you have. Dan Borrow, Swap, Thrift, Make en als laatste dan als het eeeeecht niet anders kan Buy. En dat laatste dan natuurlijk eco-friendly, duurzaam, fairtrade.



Dus heb je geen leuke glazen fles of thermos liggen die voorlopig dienst kan doen? Of de Dopper van je broer die een half jaar op stage in het buitenland zit? Of een boek dat je uit hebt ruilen voor de Dopper die je nichtje toch dubbel heeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:aife schreef op 11 januari 2017 @ 16:00:

[...]





Leuke uitdaging



Ik koop een wasnet voor het brood (groente en fruit netten heb ik al) dan kunnen we ook brood eten zonder afval



Ho wacht!! Je hebt vast wel ergens een linnen tasje liggen! Die doen het ook goed als broodzak. Of een oud (tafel)laken, daar kun je per direct wat broodzakken en een stapel servetten uit halen.



Oh leuk! ik wil ook wel mee doen met proberen! Ben altijd al met dit onderwerp bezig en ben sinds vorig jaar al overgestapt op duurzame kleding en schoonmaak middelen. Zero waste vind ik erg lastig, maar ik denk dat ik hier wel ideeën op kan doen :-)
quote:novelle schreef op 11 januari 2017 @ 16:03:

[...]





Ho wacht!! Je hebt vast wel ergens een linnen tasje liggen! Die doen het ook goed als broodzak. Of een oud (tafel)laken, daar kun je per direct wat broodzakken en een stapel servetten uit halen.



Dat is een goeie, ik heb nog een linnentafellaken daar kan ik natuurlijk wel een stuk afknippen. Mijn tafel is niet zo groot dus er kan best een reepje van af.
quote:Kraaienpootje schreef op 11 januari 2017 @ 16:06:

Oh leuk! ik wil ook wel mee doen met proberen! Ben altijd al met dit onderwerp bezig en ben sinds vorig jaar al overgestapt op duurzame kleding en schoonmaak middelen. Zero waste vind ik erg lastig, maar ik denk dat ik hier wel ideeën op kan doen :-)



Top



Doe je ook mee aan de uitdaging?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kraaienpootje schreef op 11 januari 2017 @ 16:06:

Oh leuk! ik wil ook wel mee doen met proberen! Ben altijd al met dit onderwerp bezig en ben sinds vorig jaar al overgestapt op duurzame kleding en schoonmaak middelen. Zero waste vind ik erg lastig, maar ik denk dat ik hier wel ideeën op kan doen :-)Hoi! Leuk dat je meedoet
Alle reacties Link kopieren
quote:aife schreef op 11 januari 2017 @ 16:06:

[...]





Dat is een goeie, ik heb nog een linnentafellaken daar kan ik natuurlijk wel een stuk afknippen. Mijn tafel is niet zo groot dus er kan best een reepje van af. Geweldig, haha
Vanaf vandaag 1 ding veranderen dat ook zero-waste kan? Ja ga ik doen! Ik betrap mezelf er ook op dat ik te makkelijk de losse plastic zakjes pak in de supermarkt om los fruit/groenten in te stoppen. Ik gebruikte meestal al wel 1 zakje voor meerdere producten (waardoor ik dan weer een zakje had met 3 verschillende stickers van de weegschaal erop ) Maar die ga ik vanaf vandaag proberen helemaal te mijden! Ik vond het linnen tasje een goeie. Nu eraan denken die ook in mijn auto te gooien
quote:Kraaienpootje schreef op 11 januari 2017 @ 16:14:

Vanaf vandaag 1 ding veranderen dat ook zero-waste kan? Ja ga ik doen! Ik betrap mezelf er ook op dat ik te makkelijk de losse plastic zakjes pak in de supermarkt om los fruit/groenten in te stoppen. Ik gebruikte meestal al wel 1 zakje voor meerdere producten (waardoor ik dan weer een zakje had met 3 verschillende stickers van de weegschaal erop ) Maar die ga ik vanaf vandaag proberen helemaal te mijden! Ik vond het linnen tasje een goeie. Nu eraan denken die ook in mijn auto te gooien Leuk
Nog een tip, hou het linnen tasje gewoon bij je in je handtas. Dan kan je hem ook niet vergeten
Haha, moet ik eerst een handtas kopen. Das dan weer niet minimalistisch
Ik heb vaak wat van die linnen AH-tassen in mijn auto liggen die ik gebruik als ik boodschappen ga doen (of eigenlijk voor bijna alles....) Dus daar zal ik nog wat kleine tasjes bij gooien voor de losse groente en fruit!
quote:Kraaienpootje schreef op 11 januari 2017 @ 16:19:

Haha, moet ik eerst een handtas kopen. Das dan weer niet minimalistisch Haha nee dat is waar, rugzak dan? Of gebruik je helemaal geen tas/rugzak?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kraaienpootje schreef op 11 januari 2017 @ 16:14:

Vanaf vandaag 1 ding veranderen dat ook zero-waste kan? Ja ga ik doen! Ik betrap mezelf er ook op dat ik te makkelijk de losse plastic zakjes pak in de supermarkt om los fruit/groenten in te stoppen. Ik gebruikte meestal al wel 1 zakje voor meerdere producten (waardoor ik dan weer een zakje had met 3 verschillende stickers van de weegschaal erop ) Maar die ga ik vanaf vandaag proberen helemaal te mijden! Ik vond het linnen tasje een goeie. Nu eraan denken die ook in mijn auto te gooien No more plastic tasjes it is
quote:Kraaienpootje schreef op 11 januari 2017 @ 16:20:

Ik heb vaak wat van die linnen AH-tassen in mijn auto liggen die ik gebruik als ik boodschappen ga doen (of eigenlijk voor bijna alles....) Dus daar zal ik nog wat kleine tasjes bij gooien voor de losse groente en fruit!Volgende stap, met de fiets boodschappen doen, of woon je te ver van de winkels?
Alle reacties Link kopieren
quote:novelle schreef op 11 januari 2017 @ 16:01:

[...]





Ho wacht!! Eerst deze stappen doorlopen!

Deze pyramide he, http://scontent.cdninstag ... Tg5MDE1Njc1MTIzNzQ5MDQz.2

Dit is een afbeelding van 'The buyerarchy of needs'. Met eerst: Use what you have. Dan Borrow, Swap, Thrift, Make en als laatste dan als het eeeeecht niet anders kan Buy. En dat laatste dan natuurlijk eco-friendly, duurzaam, fairtrade.



Dus heb je geen leuke glazen fles of thermos liggen die voorlopig dienst kan doen? Of de Dopper van je broer die een half jaar op stage in het buitenland zit? Of een boek dat je uit hebt ruilen voor de Dopper die je nichtje toch dubbel heeft?Dit plaatje vind ik echt mooi en inspirerend!
Alle reacties Link kopieren
In je fietstas
Ik haal de boodschappen vanuit mijn werk op weg naar huis (eens per week grote boodschappen). Ik rijd er zo goed als langs met de auto, dus ik hoef er niet speciaal voor heen te rijden. De rest van de week haal ik eigenlijk geen boodschappen meer en als ik dan iets nodig heb loop ik even naar de winkel. Dus wat dat betreft is er voor mij niet zo heel veel winst te behalen. Over het algemeen leef ik al behoorlijk duurzaam/minimalistisch, het heeft me altijd al heel erg bezig gehouden. Het zijn nu nog de kleine dingen om het af te maken! Maar dat zijn dan weer wel de meest lastige dingen...
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig, Kraaienpootje. Ik ben benieuwd naar de dingen die je gaat doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven