Zero waste home / minimalisme

04-01-2017 18:16 336 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er nog meer bezig met het verkleinen van haar ecologische voetafdruk? Of wil zich ook verdiepen in en meepraten over duurzaamheid? En het vermijden van plastic en van afval?

Ik zou graag inspiratie opdoen en tips krijgen.



Sinds een paar jaar ben ik steeds duurzamer gaan leven. Of misschien, met andere ogen gaan kijken naar mijn gedrag en naar de wereld om mij heen. Zo heb ik al een aantal (kleine) stappen gemaakt richting een eerlijker, respectvoller en groener leven.



Mijn doel is uiteindelijk een 'zero waste home'. Geen afval produceren. Alles hebben wat we als gezin nodig hebben en daar zuinig op zijn, niet langer verspillen, geen onnodige aankopen meer doen (en daardoor ook geld kunnen sparen) en gaan ontdekken wat ik nog meer met mijn tijd/geld/handen kan doen. En nu wil ik dat toch wel serieus gaan aanpakken! Wie doet er mee?
quote:Kraaienpootje schreef op 11 januari 2017 @ 16:28:

Ik haal de boodschappen vanuit mijn werk op weg naar huis (eens per week grote boodschappen). Ik rijd er zo goed als langs met de auto, dus ik hoef er niet speciaal voor heen te rijden. De rest van de week haal ik eigenlijk geen boodschappen meer en als ik dan iets nodig heb loop ik even naar de winkel. Dus wat dat betreft is er voor mij niet zo heel veel winst te behalen. Over het algemeen leef ik al behoorlijk duurzaam/minimalistisch, het heeft me altijd al heel erg bezig gehouden. Het zijn nu nog de kleine dingen om het af te maken! Maar dat zijn dan weer wel de meest lastige dingen...



Goed bezig



Daar heb je gelijk in, de laatste dingen zijn vaak de dingen die niet het gemakkelijkst gaan anders had je ze wel al eerder aangepast. Maar weet zeker dat het je gaat lukken
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
(Ik heb meteen maar even plaatjesrechten aangevraagd)
quote:novelle schreef op 11 januari 2017 @ 17:00:

(Ik heb meteen maar even plaatjesrechten aangevraagd)Kan je dat recht aanvragen?
quote:novelle schreef op 11 januari 2017 @ 17:00:

[img]http://slowyourhome.com/wp-content/uplo ... rarchy.jpg[/img]Zo waar
Alle reacties Link kopieren
quote:aife schreef op 11 januari 2017 @ 17:04:

[...]





Kan je dat recht aanvragen?Ja, moet je even kijken in het vaste moderatortopic op overige. Daar staat hoe.
Ik ga vooral eens een hoop inspiratie op doen in dit topic! Op termijn zou een zuinigere auto een grote winst zijn, maar financieel is dat nu niet haalbaar (auto helemaal weg doen gaat niet vanwege werk en wil ik ook niet vanwege hobby's). Verder kleine dingen als minder lang douchen (wat ik in de winter erg moeilijk vind) en minder vaak uit gemakzucht iets kopen (even snel een mascara halen, terwijl ik die ook in een duurzame winkel had kunnen halen) en dat soort dingetjes. Wat sommige dingen betreft ben ik gewoon niet duurzaam. Ik houd ontzettend veel van reizen en wil dat ook echt niet opgeven en ik ben een boeken verslaafde. Ik wordt gewoon zo blij van boeken.... Ik heb een e-reader voor tijdens reizen, maar die haalt het toch echt niet bij een echt boek. Dus het is nu vooral keuzes maken. In ieder geval voor dit jaar: alleen nog maar duurzame kleding, verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen kopen en plastic zakjes helemaal bannen!
Alle reacties Link kopieren
Goeie voornemens.

We kunnen ook boeken ruilen, Kraaienpootje. En zelf kom ik sinds een tijdje ook weer regelmatig in de bibliotheek.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een Nederlands blog over zero waste leven: Emma + John.

http://www.emmajohn.nl/20 ... en-niet-de-oplossing.html

Met een link naar een artikel waarom plastic recyclen nu niet de oplossing is.

(Waarom we het beter kunnen voorkomen te gebruiken).



Weten jullie nog andere interessante blogs?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier veel over een verpakking van glas verkiezen boven plastic, greenevelien schrijft dat dat minder milieuvriendelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft zero waste; wij scheiden ons afval en proberen ons afval te verminderen door geen voor ons onnodige dingen te kopen en te letten op verpakkingsmateriaal.



We proberen weloverwogen keuzes te maken met als doel milieuvriendelijkheid, maar soms vind ik dat ook lastig. Leuk topic wel!



We doen ook:

* Wasbare luiers en billendoekjes (ook papieren) wasbare doekjes voor het gezicht en wasbare wattenschijfjes voor mezelf (oude zoogcompressen). De luiers schelen hier heel veel afval.

* Het idee van een paperless kitchen spreekt me aan, maar niet voor alles geschikt. Keukenpapier staat wel moeilijk bereikbaar, zodat het niet voor het grijpen ligt. We hebben wel veel doekjes, die bewaren we in een wetbag en gaan dan uiteindelijk samen met de dweil etc. (van de stoomreiniger) in de was.



* Zoveel mogelijk natuurlijk huishouden. De allesreiniger hier is bijv. water, azijn en etherische olie.
quote:novelle schreef op 11 januari 2017 @ 17:08:

[...]





Ja, moet je even kijken in het vaste moderatortopic op overige. Daar staat hoe.Bedankt
quote:Kerenza schreef op 11 januari 2017 @ 18:24:

Ik lees hier veel over een verpakking van glas verkiezen boven plastic, greenevelien schrijft dat dat minder milieuvriendelijk is.Glas is wel weer beter voor je gezondheid. Ik koop trouwens het meeste gewoon vers, dus zonder verpakkingsmateriaal. Dat lijkt me nog de beste oplossing.
Alle reacties Link kopieren
quote:aife schreef op 11 januari 2017 @ 19:22:

[...]

Glas is wel weer beter voor je gezondheid. Ik koop trouwens het meeste gewoon vers, dus zonder verpakkingsmateriaal. Dat lijkt me nog de beste oplossing.

Ja, dat is zeker waar!



Ik vind het wel jammer dat het, voor mij i.i.g., soms lastig is om aan goede informatie te komen. Dan denk ik dat ik 'goed bezig' ben, en dan stuit ik ineens op dingen die ik dan liever eerder had geweten.
Daar heb ik ook veel last van Kerenza. Ook met het kopen van producten etc. Ik ben er bijvoorbeeld nog steeds niet uit of producten die van verder weg komen (veel transport, maar kweek kost minder energie en levert banen op in arm land) nu wel echt slechter zijn dan sommige (glastuinbouw) producten die hier lokaal gekweekt zijn. En zo blijken sommige vruchten als avocado's nog veel slechter voor het milieu te zijn dan ik al dacht. Welke bloemen kun je nu wel of niet kopen? Waar komt het vandaan? Pff af en toe wordt ik er echt moe van...
quote:Kerenza schreef op 12 januari 2017 @ 08:42:

[...]



Ja, dat is zeker waar!



Ik vind het wel jammer dat het, voor mij i.i.g., soms lastig is om aan goede informatie te komen. Dan denk ik dat ik 'goed bezig' ben, en dan stuit ik ineens op dingen die ik dan liever eerder had geweten.



Herkenbaar hoor, er is wel veel te vinden op internet, maar om dat allemaal door te kunnen lezen en uit te zoeken ben je dagen bezig.



De weg naar een duurzamer leven is mooi genoeg denk ik dan altijd maar
quote:Kraaienpootje schreef op 12 januari 2017 @ 08:55:

Daar heb ik ook veel last van Kerenza. Ook met het kopen van producten etc. Ik ben er bijvoorbeeld nog steeds niet uit of producten die van verder weg komen (veel transport, maar kweek kost minder energie en levert banen op in arm land) nu wel echt slechter zijn dan sommige (glastuinbouw) producten die hier lokaal gekweekt zijn. En zo blijken sommige vruchten als avocado's nog veel slechter voor het milieu te zijn dan ik al dacht. Welke bloemen kun je nu wel of niet kopen? Waar komt het vandaan? Pff af en toe wordt ik er echt moe van...



Bloemen kan je beter helemaal niet kopen, beter zet je een plant neer in je huiskamer.



Wat hier in Nederland wordt geproduceert is beter dan dat je het van ver haalt. En ander kiezen voor producten binnen west europa



Tenminste dat is hoe ik er over denk
Alle reacties Link kopieren
quote:Kerenza schreef op 12 januari 2017 @ 08:42:

[...]



Ja, dat is zeker waar!



Ik vind het wel jammer dat het, voor mij i.i.g., soms lastig is om aan goede informatie te komen. Dan denk ik dat ik 'goed bezig' ben, en dan stuit ik ineens op dingen die ik dan liever eerder had geweten.



Ja, dit! Ik vind dit erg frustrerend.

En ik ben toch zeker bereid om me in te lezen en om wat moeite te doen.



Voor mij is plastic toch wel juist iets om te vermijden omdat er grondstoffen voor worden gebruikt die opraken. En ik wil liever echt zero waste gaan leven uiteindelijk dan alleen maar afval netjes scheiden.

Dat laatste voelt toch als het probleem in stand houden. Maar ja, in het dagelijkse drukke leven zijn er nog zoveel afwegingen die ik moet maken en waar ik niet zomaar uitkom. En sommige producten kan ik gewoon niet verpakkingsvrij vinden.

Ik las gisteren wel op Facebook dat er waarschijnlijk een verpakkingsvrije winkel gaat openen in Middelburg, dat vind ik geweldig nieuws! Dan kunnen we misschien juist die zaken als kikkererwten, pasta en olie ook los kopen.



Mijn overwegingen nu zijn ongeveer als volgt:

Groente, kruiden en fruit koop ik zonder verpakking. Dat gaat goed omdat er een biologische groentekraam is op de weekmarkt hier en verder een groenteboer op het dorp. Daar halen we ook noten en dadels. Of bij de toko. Overig groente en fruit wat we tussendoor nodig hebben vinden we wel bij de supermarkt en dan neem ik ook gewoon mijn eigen tasjes en wasnetjes mee. Soms haal ik daar ook kartonnen doosjes fruit uit de vriezer. Ik volg een beetje wat ik kan vinden qua aanbod en daar kook ik mee.



Brood gaat ook prima verpakkingsvrij. Eén van de twee bakkers heeft alles al in plastic verpakt klaarliggen dus daar kom ik niet. Maar bij de andere bakker haal ik ongesneden broden, in mijn linnen tassen. Muffins, cake enzo maak ik zelf.



Thuis drinken we water of thee. Ik maak ook sappen en smoothies. Mijn vriend drinkt koffie en daarvoor haalt hij de biologische pads bij de AH. Voor de kinderen maak ik vaak zelf ijsthee of water met citroen. Voor school hebben ze schoolbekers, daar gaat water met citroen in en ik kan tot nu toe ook altijd wel limonadesiroop in glazen flessen vinden. Maar mijn vriend haal gerust zo'n plastic fles limonadesiroop voor de kinderen omdat hij dan toch niet bereid is even te zoeken naar een andere optie. Dat is gewoon het verschil ook: ik bedenk van te voren wat ik ongeveer nodig heb en waar/wanneer ik dat ongeveer ga vinden. Terwijl mijn vriend alles last minute doet en dan toch met plastic terugkomt.



Tarwemeel, speltmeel, quinoa en rijst e.d. zit in papier/karton. Maar pasta of noodles zit altijd in plastic. Andere opties zijn courgetti maken (courgettespiralen) of bloemkoolrijst. Havermout koop ik (goedkoop) in een papieren zak óf biologisch (duur) in een grote plastic zak. Dat vind ik al jammer. Zou liever bio eten. Dus deze laat ik afhangen van het budget op dat moment.



En er gaan hier veel kikkererwten doorheen, daarvoor kan ik kiezen uit: de bio (glazen) potjes bij de AH of een grote zak bij de toko of natuurvoedingswinkel. Heb dit jaar veel potjes gekocht en die hebben we dan weer gebruikt om tomaten in te doen.



Daarna wordt het lastiger.

Linzen: groot inkopen (plastic) of kant en klaar in een glazen potje? Sommige gedroogde kruiden: plastic of glazen potje met plastic dop? Rauwe cacao, hennepzaad etc. Plastic of glas. Tahin, pindakaas, notenpasta etc in glas. Hagelslag zit in karton.

Olijfolie, koolzaadolie en kokosolie in glas.



Ik maak zelf falafel, pizza, burgers. Maar mijn gezin wil ook wel eens spekjes of kip van de vegetarische slager. Tja, dan heb je alweer een stapel verpakkingen.



En dat zijn dan de basisboodschappen.
Alle reacties Link kopieren
Oja, ik vergeet de verpakkingen van mijn Oatly havermelk en de sojayoghurt die mijn kinderen graag eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:aife schreef op 12 januari 2017 @ 09:01:

[...]





Bloemen kan je beter helemaal niet kopen, beter zet je een plant neer in je huiskamer.



Wat hier in Nederland wordt geproduceert is beter dan dat je het van ver haalt. En ander kiezen voor producten binnen west europa



Tenminste dat is hoe ik er over denk Maar ik ben ook weer gehecht aan (fairtrade!) kokosmelk!
Alle reacties Link kopieren
wij eten ook zoveel mogelijk vers maar in dit land (of althans deze regio) ben je vrijwel altijd aangewezen op de supermarkt en de meeste dingen daar (ook op de verse afdelingen) zijn in plastic verpakt. Groenteboer / slager / weekmarkten, dat hebben wij hier niet... (de supermarkt is al zo'n 40 km van hier). Afgelopen jaren hadden we een kleinere moestuin, dit jaar hebben we een behoorlijke lap grond (ruim 0,5 hectare) voorbereid voor groenten en ik hoop dat we er toch heel wat in kunnen gaan zetten, en dat we dan meer in kunnen gaan maken voor de winterperiode. Daarnaast in de herfst doortuinieren met oa boerenkool en winterpeen.

Qua boodschappen wil ik gaan focussen op grootverpakkingen voor onze normale producten. Daarvoor zal ik ook een andere winkel moeten zoeken want voor bv meel en rijst kom ik in onze supermarkt al niet verder dan 2 kg... en met broden bakken gaat dat er dus snel doorheen dus daar kan ik veel grotere pakken van gebruiken. Maar dat soort dingen is in dit land minder makkelijk te vinden, molens bijv is ook al een hele zoektocht. Maar we gaan ermee aan de slag!

Bloemen oid koop ik inderdaad ook nooit, heb gewoon wat (grotere) planten in huis.



Novelle, mijn man en ik liggen best aardig op 1 lijn ja. We willen allebei graag duurzame oplossingen zoeken, wel werkbare overigens, we wonen hier midden in de natuur en het voelt dan gewoon goed om meer met de natuur bezig te zijn. Ik heb echter wel de neiging verder te gaan dan mijn man. En handigheid is aan te leren. Mijn man heeft vroeger in zomervakanties veel bij aannemers geholpen en dat scheelt wel veel. En hij vindt het leuk, ik ben voornamelijk assistent met af en toe een helder idee haha. Maar het is geweldig vind ik om bijvoorbeeld van hout wat je ergens afsloopt te hergebruiken voor een kinderbed. De jongste ligt in een bed wat gemaakt is van de wanden van een inbouwkast (de muur tussen de kamers hadden we eruit gehaald dus de inbouwkast ook). En voor onze kapstok bijv hebben we hele oude landbouwhaken gebruikt die nog in de schuur hier lagen, het is leuk om zo te werken en daarnaast maak je ook echt wat van jezelf. En zo nog veel meer. Elke plank die hier van de muur gehaald wordt wordt goed bekeken of hij nog gebruikt kan worden, spijkers eruit en bij de voorraad. Overigens is het ook gewoon zo dat hier niet alles op de straathoek te krijgen is dus dat scheelt ook wel, wordt je vanzelf vindingrijker

Qua recepten, voor deo gebruik ik het standaarrecept wat ik hier volgens mij ook al voorbij zag komen, met kokosolie etc. Voor wasmiddel en schoonmaak etc gebruik ik vaak marseillezeep met water en essentiele olie. In Nl gebruikte ik ook vaak azijn maar dat is hier niet echt goed te krijgen. En voor brood zijn er talloze recepten te vinden op internet, oa die bij xandrabaktbrood vind ik wel aardig.
Alle reacties Link kopieren
Wat een interessant topic! Ik probeer ook bewust mijn ecologische voetafdruk te verkleinen. Wat ik doe:

- Vegetarisch eten

- Geen plastic flesjes kopen, ik heb 2 doppers, eentje voor water en eentje voor sportdrank (die ik zelf maak van poeder)

- In plaats van frisdrank aanmaaklimonade kopen

- Linnen tasjes gebruiken ipv plastic tassen

- Kort(er) douchen

- De verwarming wat lager zetten

- Afval scheiden

- Zoveel mogelijk onverpakte producten kopen

- Groenten uit de moestuin eten, helaas is die erg klein dus het schiet niet zo op

- Fruit uit de boomgaard eten en daar appelmoes e.d. van maken

- Geen auto, alles met de fiets of OV



Over een paar maanden verhuizen we naar een nieuw huis en dat willen we zoveel mogelijk energieneutraal gaan maken. Dat wordt nog wel een puzzel, want het is een monument dus we kunnen bijvoorbeeld geen zonnepanelen op het dak aanleggen. Eigenlijk willen we helemaal geen gas meer gaan gebruiken, we denken eraan om een palletkachel te nemen en die te stoken op het groenafval uit onze boomgaard. En daar hebben we eindelijk een grote tuin, dus dan wil ik een flinke moestuin aanleggen in plaats van het kleine postzegeltje dat we nu hebben.



Ik hou dit topic in de gaten, leuk!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
overigens kies ik liever voor glazen verpakkingen als ik de keuze heb, dat hergebruik ik bijna altijd weer voor dingen als jam etc. Plastic verpakkingen hergebruik ik trouwens ook vaak zelf tot het echt "versleten" is (boterpakjes kunnen uitstekend in de diepvries met restjes of bietjes etc)
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, in ons nieuwe huis proberen we ook materiaal te hergebruiken, zo hebben we alvast een hele gave kast gemaakt van oude boerderijdeuren.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Gioia82 pelletkachels zijn erg fijn, geven super goed rendement. In ons eerdere huis hadden we er ook 1. Wil je een complete installatie of gewoon een stand alone? Eigen pellets uit eigen tuin is alleen nog niet zo makkelijk denk ik, de pelletkwaliteit is enorm belangrijk en er gaat nogal wat doorheen, zou je daar goed over laten informeren. Is een allesbrander dan niet makkelijker?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven