Z.g.a. Nieuwe Auto? Of spaargeld?

10-04-2015 18:37 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan even wat meedenkhulp gebruiken..

Ik rij in een klein, heul oud autotje. Al veel aan vervangen, maar ik denk dat het binnen een jaar echt op is en niet meer rendabel.

Ik ben dus ( al een jaar) hard aan het sparen voor een andere. Het idee was om er een van een jaar of 6 a 7 oud te kopen, klein, zuinig. Vooral omdat het mijn woon-/werkverkeer auto is. Vriend heeft geen auto. Ik had mijn budget op zo'n 7000 euro gezet. Met de bedoeling toch wel voor zeker 5 jaar die auto te rijden, met niet te veel kosten.



Ook met mijn vriend over gehad en we kwamen er op dat het misschien verstandig is om toch een iets grotere, iets krachtigere auto te kopen, met het oog op de toekomst. Dus dat er 2 kinderstoeltjes inpassen, nog redelijk wat kofferbakruimte heeft en een die ook een aanhanger kan trekken.

Aangezien ik het belangrijk vind dat hij wel zuinig is (1:19) en max 1050 kilo weegt (wegenbelasting), kwamen we op een B-klasse auto uit, ipv een A klasse auto. Verschil tussen peugeot 107 en 206, toyota Aygo en Yaris. Beetje dat verschil.



Omdat ik de auto nodig heb en dus betaal, heb ik een model en merk gevonden die voldoet aan alle eisen die ik aan een auto stel (als ik zo veel geld uitgeef, moet hij ook wel heel goed zijn). Heel veel keus is er dan overigens niet, tot dat gewicht, zuinig en betrouwbaar. En dan ook niet te oud. En het verschil tussen dat type auto van 8 jaar oud of 3 jaar oud is 2000 euro, dus dat heb ik er dan wel voor over (minder km, jonger)



Echter: deze auto's staan te koop voor ca 10.000 euro (waaah!). Vriend wil mij helpen (ook ivm mijn budget) en 2000 euro inleggen, omdat dit ook de belangrijkste auto gaat worden en hij er ook profijt van heeft (kunnen er mee op vakantie, langere ritten comfortabeler). Ondanks dat het mijn auto wordt en ik hem het meest gebruik. Dat vind ik dus lief van hem.

Rest mij, nog 8000 euro in te leggen.

En dat vind ik heul veul geld. Iets meer dan een jaar sparen.

En als ik dan denk wat je nog meer voor dat geld kan doen (inleggen voor een huis te kopen bijv..) dan krijg ik het benauwd. Ook omdat mijn ouders vroeger geen cent te makken hadden, we best arm waren, en ik opeens een auto van 10.000 euro koop.

Na die aanschaf hou ik overigens nog zo'n 5000 euro spaargeld over.



Aan de andere kant, zo'n "nieuwe" auto heeft na een jaar of 5 a 8 nog best wat restwaarde, dus bij inruil krijg ik nog wat terug van die 10.000 euro.. Het is dus niet helemaal "weg".

En ik wil heel graag een auto die langer meegaat, niet zoveel onderhoud nodig heeft etc.

Wat ik ook met een auto van 7.000 euro en 8 jaar oud zou kunnen krijgen.. Alleen heeft die dus niet wat ik graag zou willen.



Iemand ervaringsverhalen of tips of meningen? Ook of die 10.000 over de top is, of juist verstandig?
slagroom-met-dip wijzigde dit bericht op 10-04-2015 19:56
Reden: Ik was onduidelijk...
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat legt hij in bij de auto? alleen die 2000?? eh, koop 'm lekker alleen en gewoon die zuinige waar je al aan dacht.

Als hij nog niet toe is aan eerlijk de helft is hij zeker nog niet de eerste 5 jaar aan kinderen toe.
Als jij de auto zelf grotendeels betaalt, bepaal jij. Jij hebt hem nu nodig voor je werk. Ik zou gaan voor een kleine zuinige auto, die kun je voor jouw ¤7000 al bijna nieuw kopen. Als je samen aan wat anders toe bent, koop je die van jullie gezamenlijke rekening waar je vanaf nu voor gaat sparen.
Alle reacties Link kopieren
Hij koopt dan trouwens mijn oude autotje over voor een symbolisch bedrag en gaat hem helemaal oprijden als hij dan niet al op is. Ook verzekering enz.



En misschien niet onbelangrijk: mijn salaris is (op dit moment) bijna 2x zo hoog als die van hem. 2000 is voor hem dus een behoorlijk bedrag.
Alle reacties Link kopieren
als je het geld hebt zou ik die auto maar kopen
Alle reacties Link kopieren
Hij koopt jouw auto over?

En jij denkt aan binnen 2 jaar kinderen, eh echt niet. Als je nu nog niet in wij en samen kunt denken dan kun je die kinderen echt best nog wat jaren uitstellen hoor. Ga eerst eens kijken hoe het gezamenlijk gaat, met een gezamenlijk huishouden en een gezamenlijke rekening. Dan kopen JULLIE gezamenlijk een auto van de gezamenlijke rekening waar jullie gezamenlijk (naar rato) voor gespaard hebben.
Alle reacties Link kopieren
waarom moet de auto een aanhanger kunnen trekken?



als jullie binnen 1 à 2 jaar aan een gezin beginnen, dan heb je binnen 5 jaar vermoedelijk toch nog geen twee kinderen, denk ik?



één kind en een buggy zal wel lukken in een kleinere wagen ook.

Ik zou dan wel gaan voor een model waarvan je de achterbank deels van kan neerklappen.



dan kom je met je kleine auto een heel eind denk ik hoor.



tsss... mannnen... die willen ALTIJD een 'iets' grotere en krachtere auto
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor een nieuwe en kleine auto. Je zegt dat je een auto voor de toekomst wil kopen.

Straks gaat je relatie over

Kun je geen kinderen krijgen of wat dan ook dan zit je met je grote auto.



Je moet alleen een grote auto kopen als je hem zelf hebben wil ongeacht wat er in de toekomst gaat gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Mij lijkt een iets grotere/ krachtigere auto ook fijner. Vergelijkbaar met peugeot 107 tegenover een 206. Een 1.0 tegenover een 1.2 motor.

Net wat meer auto, sneller op de 100 km/u, minder lawaai bij 120 km/u, meer ruimte binnenin.

Dus ik sta wel achter de keuze van een iets grotere/krachtigere auto (ook handig voor op vakantie).

En als er kinderen komen binnen een paar jaar hoef ik die auto niet in te ruilen of hoeft er ook geen auto bij, de nieuwe auto voldoet dan namelijk al,



Alleen dat model heb je dus van 8 jaar oud voor 7000 a 8000 euro. Of 3 jaar oud voor 10.000 euro.



Het gaat dus meer om het bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Op zo'n bedrag vind ik 2000¤ niet eens zo heel veel.. Maar dat ben ik
Je wilde er 7000 euro aan uitgeven en nu gaat het 8000 kosten dus het scheelt 1000 euro toch? Is op dat bedrag nog wel te overzien lijkt me.

Even los gezien van het feit dat vriend van alles wil en jij ervoor moet betalen...
Alle reacties Link kopieren
quote:slagroom-met-dip schreef op 10 april 2015 @ 18:51:

Mij lijkt een iets grotere/ krachtigere auto ook fijner. ....



Alleen dat model heb je dus van 8 jaar oud voor 7000 a 8000 euro. Of 3 jaar oud voor 10.000 euro.



Het gaat dus meer om het bedrag.



maar wat vraag je nu eigenlijk?

of je er een van 8 jaar oud (7000 euro) of van 3 jaar oud (10.000 euro) moet kopen?
Alle reacties Link kopieren
Aliva, niet helemaal waar. Ik rijd in een Mitsubishi Colt uit '96, nu 19 jaar oud en rijd prima (ok, binnenkort even wat doen aan de lekke uitlaat, maar hé, je kunt niet alles verwachten). Totale kosten inclusief onderhoud: lang geen 2000 euro (heb ik wel bijna alles zelf gedaan, scheelt een hoop kosten in onderhoud). En echt klein is hij niet, maar het is ook geen dikke Mercedes of BMW.



Anyway, de auto zelf. Ik vind persoonlijk een auto van 8000 euro van 8 jaar oud duur. Hangt er vanaf wat voor een auto het is, maar als ik kijk naar auto's van die leeftijd met zo'n bedrag, kom ik bij een Volvo S60 uit of iets dergelijks, die wegen al snel 300 tot 400 kilo meer. Je wilt een beetje een ruime auto, niet te duur. Hoeveel kilometer denk je te rijden per jaar? Bij de meeste auto's van hetzelfde type met (bijna) dezelfde motor er in, ligt het omslagpunt voor diesel en benzine ergens tussen de 25.000 km/jaar en 30.000 km/jaar. Reken dat ook even goed na. En bekijk dan ook de verzekering, ligt bij diesel vaak een stuk hoger. Maar het belangrijkste is: ga voor een auto waar jij je goed bij voelt. Maak een proefrit, lijkt hij goed te rijden? Voel je je er prettig/veilig in? Op één van deze vragen een nee, niet kopen.
Ik snap dit soort mensen niet.... wel samen de kosten voor kinderen (als dat ze gegund zou zijn) maar niet samen de kosten voor een auto? Of gaan jullie straks ook naar rato, via gescheiden bankrekeningen de kosten voor kids ed verdelen? Weird....
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben drie jaar geleden een auto gekocht van 11.000 euro, maar wel met een hoogzwangere buik al. Dit is een Volvo XC90. Twee jaar later waren we voor een APK keuring met grote beurt, 3000 euro kwijt. Wij wisten dat we een dure auto qua onderhoud kochten en zeker na een aantal jaren zijn sommige zaken aan vervanging toe en als je auto anders niet door de APK komt, heb je dus geen keuze.



Wat ik ermee wil zeggen, is dat je heel goed moet beseffen dat je met het kopen van de auto nog niet klaar bent of kan zijn. En zeker als je het met het oog op de toekomst doet, terwijl dat nog niet direct prangend is.



Ik zou als ik jou was nu voor een tijdelijk kleinere auto gaan die je makkelijk weer kunt verkopen, wanneer de situatie zich aandient dat je wel kinderen achterin wilt plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Uit het jaar 2003, dat was ik vergeten te vermelden, dus toen 9 a 10 jaar oud.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sharon-Viva schreef op 10 april 2015 @ 19:02:

Ik snap dit soort mensen niet.... wel samen de koste voor kinderen (als dat ze gegund zou zijn) maar niet samen de kosten voor een auto? Of gaan jullie straks ook naar rato, via gescheiden bankrekeningen de kosten voor kids ed verdelen? Weird....



Hmm, ik begrijp het wel eigenlijk.



Stel dat ik in een relatie zit. En ik zeg dan tegen mijn vrouw/vriendin: ik wil graag een dikke BMW 5-serie halen (even op marktplaats gekeken, snel 10.000 euro voor een auto van 10 tot 11 jaar oud). En zij zegt: Wil ik niet hebben, veel te duur. Als ik dan zeg van: "Betaal ik hem zelf wel", tja, dat is de manier waarop ik het wel begrijp. Een BMW (en zeker zo'n dure, ook maandelijkse kosten technisch) is niet nodig en onbetaalbaar voor particulieren.



Maar in andere gevallen, ben ik het met je eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 10 april 2015 @ 18:46:

Hij koopt jouw auto over?

En jij denkt aan binnen 2 jaar kinderen, eh echt niet. Als je nu nog niet in wij en samen kunt denken dan kun je die kinderen echt best nog wat jaren uitstellen hoor. Ga eerst eens kijken hoe het gezamenlijk gaat, met een gezamenlijk huishouden en een gezamenlijke rekening. Dan kopen JULLIE gezamenlijk een auto van de gezamenlijke rekening waar jullie gezamenlijk (naar rato) voor gespaard hebben.



Het overkopen was meer als kleine bijdrage voor de nieuwe.

Ik ben zelf nogal voorzichtig met het financieel delen van alles, door nare ervaring hiermee. (Een relatiebreuk met complete boedelverdeling + ex die geld uitgaf aan onzin)



Sinds vriend werkt (sinds begin dit jaar) zijn we begonnen met samen sparen, dus dat loopt.

We wonen al een aantal jaar samen, en dat doen we gewoon samen hoor (sindskort ook betere verdeling qua inbreng).



En ik wil zelf ook die auto kopen, zodat het mijn auto is (wel gezamelijk gebruik) en we daar nooit gezeik over kunnen krijgen. En ik vind het raar als hij voor mijn auto moet betalen. Als ik een jas koop ga ik toch ook niet zeggen dat hij de helft moet bijleggen?

En 2000 euro is nog redelijk gemakkelijk terug te betalen, mocht het onverhoopt misgaan tussen ons.

Hij hóeft t niet wat mij betreft, juist ook omdat ik het beter kan betalen dan hij.



Verder ga ik liever niet in op dit soort opmerkingen, want daar gaat mijn vraag niet over dat lossen we samen wel op

Toch bedankt voor de kritische noot ;)
maar ontopic: waarom nu al kosten hebben voor iets wat pas in de toekomst misschien eens gaat spelen (grotere auto ivm gezinsuitbreiding)? Je kan een auto toch ook altijd nog inruilen, toch?
Alle reacties Link kopieren
Leuk argument van je vriend, dat van die kinderen, maar wil hij niet liever zelf gezien worden in de wat stoerdere auto? Meer een soort van statussymbool op jouw kosten? Ja, hij neemt jouw oude auto over (staat er toch), gaat hij daar dan daadwerkelijk in rijden?

Jouw auto, jouw keuze. Kleine auto's rijden veel zuiniger. Daarbij weet jij veel wat er allemaal gebeurt, eer dat er kinderen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het is wel een goed argument om de oude auto te houden wanneer je een gezin hebt en een stadsauto zeg maar wilt hebben.

Wij hebben als deal, degene die de kinderen heeft rijdt in de grote auto, en als je zelf even de stad in moet voor iets, pak je de kleine Fiat.



Maar goed, dan heb je dus al kinderen en dan doe je het voor de extra veiligheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:aliva schreef op 10 april 2015 @ 18:58:

[...]

maar wat vraag je nu eigenlijk?

of je er een van 8 jaar oud (7000 euro) of van 3 jaar oud (10.000 euro) moet kopen?



Mijn vraag is, of mensen ervaring hebben met juist een duurdere/nieuwere auto kopen, of dat het het waard is.

En hoe ik het voor mijn gevoel beter kan krijgen (mijn ouders hebben bijv. nooit zoveel geld gehad, we waren best arm vroeger). Ik ken ook veel mensen die krapaan 2000 euro op hun spaarrekening hebben en daar jaren over gedaan hebben. En dan kom ik straks aan met een bijna nieuwe en hele dure auto.

Een auto van 5000 of 7000 euro valt dan opzich wel mee..



Ik denk eigenlijk dat het voor mij vooral dáár zit, nu ik het typ.
Alle reacties Link kopieren
quote:vergrootglas schreef op 10 april 2015 @ 19:10:

Leuk argument van je vriend, dat van die kinderen, maar wil hij niet liever zelf gezien worden in de wat stoerdere auto? Meer een soort van statussymbool op jouw kosten? Ja, hij neemt jouw oude auto over (staat er toch), gaat hij daar dan daadwerkelijk in rijden?

Jouw auto, jouw keuze. Kleine auto's rijden veel zuiniger. Daarbij weet jij veel wat er allemaal gebeurt, eer dat er kinderen zijn.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Veel mensen zeggen: "Oh, daar zit een veel zwaardere motor in, moet wel onzuiniger rijden". Als je bijvoorbeeld een auto koopt met 70 of 90 pk. Echter, als je door die 20 pk op de snelweg veel lagere toeren kan draaien continu door, rijd je veel zuiniger, kan wel tot 2 kilometer op een liter schelen.



Zoals ik al zei, kijk naar een auto waar jij je veilig bij en in voelt. En waar je je prettig in voelt. Doe je dat niet? niet kopen.



quote:slagroom-met-dip schreef op 10 april 2015 @ 19:15:

[...]





Mijn vraag is, of mensen ervaring hebben met juist een duurdere/nieuwere auto kopen, of dat het het waard is.

En hoe ik het voor mijn gevoel beter kan krijgen (mijn ouders hebben bijv. nooit zoveel geld gehad, we waren best arm vroeger). Ik ken ook veel mensen die krapaan 2000 euro op hun spaarrekening hebben en daar jaren over gedaan hebben. En dan kom ik straks aan met een bijna nieuwe en hele dure auto.

Een auto van 5000 of 7000 euro valt dan opzich wel mee..



Ik denk eigenlijk dat het voor mij vooral dáár zit, nu ik het typ.



Een duurdere/nieuwere auto... Er zijn twee momenten waarop de prijs in één klap keldert: nadat je hem voor het eerst de garage uit rijd en een half jaar hebt gereden (is snel 30% van de waarde weg) en na 10 jaar gaat de helft van de dan huidige waarde weg (bijvoorbeeld auto heeft 20.000 gekost, gekocht na 9 jaar voor 2000 euro, is hij na 10 jaar nog 1000 euro waard). Omdat auto's in het algemeen geproduceerd zijn voor 10 jaar.



En sorry dat ik het zo hard stel eventueel. Ik heb het totaal niet breed (ben nog student) maar ik rijd wel een kleine auto. Vriend van me heeft geld genoeg, komt elke keer aanzetten in zijn dikke Mercedes of BMW. Ik ben daar niet jaloers op, ik gun het hem want ik weet hoe hard hij daar voor werkt. Als mensen in jouw omgeving jaloers er op worden en dat uitspreken... Ik denk dat jij ook een drukke baan hebt waardoor jij genoeg geld hebt om een duurdere auto te kopen. Kun je ook direct terug vragen of ze jaloers zijn op die hoeveelheid werk wat jij verzet om die auto te kopen.
anoniem_225629 wijzigde dit bericht op 10-04-2015 19:21
Reden: Quote toegevoegd en ingegaan op vraag van TO
% gewijzigd
quote:Sharon-Viva schreef op 10 april 2015 @ 19:09:

maar ontopic: waarom nu al kosten hebben voor iets wat pas in de toekomst misschien eens gaat spelen (grotere auto ivm gezinsuitbreiding)? Je kan een auto toch ook altijd nog inruilen, toch?

Daarbij komt: de auto die je nu rijdt is OP. Hoezo ga je dan die auto aan je vriend door verkopen, maakt dat de auto dan ineens meer waard ofzo? Nee, want OP is OP. Gaat hem echt klauwen met geld kosten, die dan toch ook wel van jullie gezamenlijk inkomen zullen worden betaald.



Echt, wat is de meerwaarde van deze constructie?
Alle reacties Link kopieren
quote:vergrootglas schreef op 10 april 2015 @ 19:10:

Leuk argument van je vriend, dat van die kinderen, maar wil hij niet liever zelf gezien worden in de wat stoerdere auto? Meer een soort van statussymbool op jouw kosten? Ja, hij neemt jouw oude auto over (staat er toch), gaat hij daar dan daadwerkelijk in rijden?

Jouw auto, jouw keuze. Kleine auto's rijden veel zuiniger. Daarbij weet jij veel wat er allemaal gebeurt, eer dat er kinderen zijn.

Ik heb idd ook zo het vermoeden dat straks vriend merendeels in de nieuwe en TO in de oude auto blijft rijden. Als die het begeeft dan heeft vriend wel weer het argument dat 2 auto's toch wel heel handig is en dat ze er (op TO kosten) toch maar weer een kleintje bij nemen , waar vervolgens TO dan weer in rijd want, Makkelijker parkeren, voor haar als vrouw overzichtelijker etc etc. Enne, hij heeft de grote achterbak nodig want....etc etc.



Ik ken jouw vriend niet TO en ken jullie relatie niet maar kijk gewoon een beetje uit. Zeker als het al eens mis gegaan is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven