Z.g.a. Nieuwe Auto? Of spaargeld?

10-04-2015 18:37 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan even wat meedenkhulp gebruiken..

Ik rij in een klein, heul oud autotje. Al veel aan vervangen, maar ik denk dat het binnen een jaar echt op is en niet meer rendabel.

Ik ben dus ( al een jaar) hard aan het sparen voor een andere. Het idee was om er een van een jaar of 6 a 7 oud te kopen, klein, zuinig. Vooral omdat het mijn woon-/werkverkeer auto is. Vriend heeft geen auto. Ik had mijn budget op zo'n 7000 euro gezet. Met de bedoeling toch wel voor zeker 5 jaar die auto te rijden, met niet te veel kosten.



Ook met mijn vriend over gehad en we kwamen er op dat het misschien verstandig is om toch een iets grotere, iets krachtigere auto te kopen, met het oog op de toekomst. Dus dat er 2 kinderstoeltjes inpassen, nog redelijk wat kofferbakruimte heeft en een die ook een aanhanger kan trekken.

Aangezien ik het belangrijk vind dat hij wel zuinig is (1:19) en max 1050 kilo weegt (wegenbelasting), kwamen we op een B-klasse auto uit, ipv een A klasse auto. Verschil tussen peugeot 107 en 206, toyota Aygo en Yaris. Beetje dat verschil.



Omdat ik de auto nodig heb en dus betaal, heb ik een model en merk gevonden die voldoet aan alle eisen die ik aan een auto stel (als ik zo veel geld uitgeef, moet hij ook wel heel goed zijn). Heel veel keus is er dan overigens niet, tot dat gewicht, zuinig en betrouwbaar. En dan ook niet te oud. En het verschil tussen dat type auto van 8 jaar oud of 3 jaar oud is 2000 euro, dus dat heb ik er dan wel voor over (minder km, jonger)



Echter: deze auto's staan te koop voor ca 10.000 euro (waaah!). Vriend wil mij helpen (ook ivm mijn budget) en 2000 euro inleggen, omdat dit ook de belangrijkste auto gaat worden en hij er ook profijt van heeft (kunnen er mee op vakantie, langere ritten comfortabeler). Ondanks dat het mijn auto wordt en ik hem het meest gebruik. Dat vind ik dus lief van hem.

Rest mij, nog 8000 euro in te leggen.

En dat vind ik heul veul geld. Iets meer dan een jaar sparen.

En als ik dan denk wat je nog meer voor dat geld kan doen (inleggen voor een huis te kopen bijv..) dan krijg ik het benauwd. Ook omdat mijn ouders vroeger geen cent te makken hadden, we best arm waren, en ik opeens een auto van 10.000 euro koop.

Na die aanschaf hou ik overigens nog zo'n 5000 euro spaargeld over.



Aan de andere kant, zo'n "nieuwe" auto heeft na een jaar of 5 a 8 nog best wat restwaarde, dus bij inruil krijg ik nog wat terug van die 10.000 euro.. Het is dus niet helemaal "weg".

En ik wil heel graag een auto die langer meegaat, niet zoveel onderhoud nodig heeft etc.

Wat ik ook met een auto van 7.000 euro en 8 jaar oud zou kunnen krijgen.. Alleen heeft die dus niet wat ik graag zou willen.



Iemand ervaringsverhalen of tips of meningen? Ook of die 10.000 over de top is, of juist verstandig?
slagroom-met-dip wijzigde dit bericht op 10-04-2015 19:56
Reden: Ik was onduidelijk...
% gewijzigd
quote:nina1966 schreef op 10 april 2015 @ 19:18:

[...]



Ik heb idd ook zo het vermoeden dat straks vriend merendeels in de nieuwe en TO in de oude auto blijft rijden. Als die het begeeft dan heeft vriend wel weer het argument dat 2 auto's toch wel heel handig is en dat ze er (op TO kosten) toch maar weer een kleintje bij nemen , waar vervolgens TO dan weer in rijd want, Makkelijker parkeren, voor haar als vrouw overzichtelijker etc etc. Enne, hij heeft de grote achterbak nodig want....etc etc.



Ik ken jouw vriend niet TO en ken jullie relatie niet maar kijk gewoon een beetje uit. Zeker als het al eens mis gegaan is.inderdaad, is precies de onderbouwing van mijn OP is OP
Alle reacties Link kopieren
quote:slagroom-met-dip schreef op 10 april 2015 @ 19:15:

[...]

Mijn vraag is, of mensen ervaring hebben met juist een duurdere/nieuwere auto kopen, of dat het het waard is.

En hoe ik het voor mijn gevoel beter kan krijgen (mijn ouders hebben bijv. nooit zoveel geld gehad, we waren best arm vroeger). Ik ken ook veel mensen die krapaan 2000 euro op hun spaarrekening hebben en daar jaren over gedaan hebben. En dan kom ik straks aan met een bijna nieuwe en hele dure auto.

Een auto van 5000 of 7000 euro valt dan opzich wel mee..



Ik denk eigenlijk dat het voor mij vooral dáár zit, nu ik het typ.



je vraagt dus eigenlijk of 10.000 euro veel geld is



tjsa, weet je, je kan het maar één keer uitgeven he.



als je 15.000 euro spaargeld hebt, en nog geen eigen woonst, dan vind ik 10.000 euro voor een auto eigenlijk best wel veel.

vooral omdat je nu (als ik het goed begrijp), die krachtigere en grotere auto nog niet nodig hebt.



7.000 euro voor een auto van 8 jaar zou ik ook niet doen, trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet om een hele grote auto he? Nogsteeds kleine middeklasse.

Vriend fiets nu een half uur naar zijn werk, geen auto is prima, wel auto is handig en comfortabel.

Als ik hem niet nodig heb neemt hij hem ook gewoon mee.

En hij gaat echt niet mijn auto "inpikken", zo zit hij niet in elkaar.



Mijn auto kan nu nog prima op de snelweg mee, komt zonder grote dingen door de apk, alleen 1 groot duur ding (800 euro) zit er waarschijnlijk wel in 1,5 jaar aan te komen als ik zoveel blijf rijden. Garage zegt ook dat hij er prima uitziet nog en er op dit moment niks mis mee is. Behalve dan dat grote ding, wat begint te slijten (mag ook wel na zoveel jaar). Dus hij is nog niet OP. Inruil doet niks meer, dus zolang hij nog vooruit komt, doen we hem niet weg.

Als vriend hem heeft, wordt het een soort stadautotje. Minder intensief gebruik. Dan kan hij nog wel even mee.

Maar hij betaalt dan de verzekering om jaren op te bouwen (verzekering is nog net niet gratis van die auto).



En we betalen steeds meer gezamelijk, dus autokosten zullen dit ook langzaamaan worden, zeker als mijn vriend zijn financieën langere tijd op orde heeft (zie ouder topic van mij). Ik denk dat het ook veel scheelt als we op een moment getrouwd zijn of kinderen hebben.

De reden dat we het nu dus nog zo doen is vooral uit voorzichtigheid, maar dat komt wel goed (stapje voor stapje).
quote:slagroom-met-dip schreef op 10 april 2015 @ 19:36:

Het gaat niet om een hele grote auto he? Nogsteeds kleine middeklasse.

Vriend fiets nu een half uur naar zijn werk, geen auto is prima, wel auto is handig en comfortabel.

Als ik hem niet nodig heb neemt hij hem ook gewoon mee.

En hij gaat echt niet mijn auto "inpikken", zo zit hij niet in elkaar.



Mijn auto kan nu nog prima op de snelweg mee, komt zonder grote dingen door de apk, alleen 1 groot duur ding (800 euro) zit er waarschijnlijk wel in 1,5 jaar aan te komen als ik zoveel blijf rijden. Garage zegt ook dat hij er prima uitziet nog en er op dit moment niks mis mee is. Behalve dan dat grote ding, wat begint te slijten (mag ook wel na zoveel jaar). Dus hij is nog niet OP. Inruil doet niks meer, dus zolang hij nog vooruit komt, doen we hem niet weg.

Als vriend hem heeft, wordt het een soort stadautotje. Minder intensief gebruik. Dan kan hij nog wel even mee.

Maar hij betaalt dan de verzekering om jaren op te bouwen (verzekering is nog net niet gratis van die auto).



En we betalen steeds meer gezamelijk, dus autokosten zullen dit ook langzaamaan worden, zeker als mijn vriend zijn financieën langere tijd op orde heeft (zie ouder topic van mij). Ik denk dat het ook veel scheelt als we op een moment getrouwd zijn of kinderen hebben.

De reden dat we het nu dus nog zo doen is vooral uit voorzichtigheid, maar dat komt wel goed (stapje voor stapje).Als je het toch allemaal zo goed weet te beredeneren, waarom open je dan een topic met verzoek om onze meningen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen: 50% inleggen of opzouten met je wensen. Maar dat wil je geloof ik niet horen
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
quote:Sharon-Viva schreef op 10 april 2015 @ 19:40:

[...]



Als je het toch allemaal zo goed weet te beredeneren, waarom open je dan een topic met verzoek om onze meningen?omdat TO's vraag niet gaat over hoe zij en haar vriend de financieën regelen, maar wel of ze die dure auto moet kopen.
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik niet om een mening vraag van of ik en vriend onverantwoord bezig zijn dat we niet alle financieen op een hoop gooien.

Maar over die 10.000 euro en of het dat waard is. Of dat het veel geld is. Of het beter is om meer geld te investeren in een nieuwere auto die ik/we nog 5 a 10 jaar kunnen rijden, of voor iets minder geld een auto die mogelijk minder jaar meegaat.



Ik zal de OP wel aanpassen, ik ben blijkbaar onduidelijk..
Alle reacties Link kopieren
quote:slagroom-met-dip schreef op 10 april 2015 @ 19:47:

Omdat ik niet om een mening vraag van of ik en vriend onverantwoord bezig zijn dat we niet alle financieen op een hoop gooien.

Maar over die 10.000 euro en of het dat waard is. Of dat het veel geld is. Of het beter is om meer geld te investeren in een nieuwere auto die ik/we nog 5 a 10 jaar kunnen rijden, of voor iets minder geld een auto die mogelijk minder jaar meegaat.



Ik zal de OP wel aanpassen, ik ben blijkbaar onduidelijk..

Met autorijden ben je altijd financieel onverantwoord bezig. Laat me dat voorop stellen. Het kost gewoon een boel geld.



Als je goedkoop wil rijden, ga je kijken op marktplaats. Auto's tot 1000 euro. Elk jaar een nieuwe, want je koopt hem met 1 jaar apk. Als de kosten te duur worden, weg doen. Als je voor de nieuwe apk moet en je weet het niet zeker, weg doen. Dan rijd je goedkoop, zeker als je vriend/een vriend van je ook nog eventueel wat kan repareren aan een auto.
Het is toch vaak een gokje met een auto, of hij nou nieuwer is of niet, je er meer voor betaalt of niet. Je kan pech hebben met onderhoud (zoveel mogelijk beperken door goed op te letten wat je koopt en de onderhoudshistorie, wanneer zijn de grote dingen 'aan de beurt'). Een nieuwere auto heeft niet per se minder onderhoud nodig, maar dat hoop je natuurlijk wel!



Maar je doet jouw auto 'weg' omdat hij op is en je verwacht dat het niet meer rendabel is om te onderhouden. Maar eigenlijk neemt je vriend hem over. Dan heb je dus 1 auto die niet rendabel is om te onderhouden, maar die je toch moet onderhouden en 1 auto die groter en duurder is dan je had gepland.



Die kleine auto's houden best wel wat waarde vast, dus je zou ook kunnen zeggen dat die je meer op gaat leveren als je later inruilt tegen de tijd dat je kinderen hebt. Als het je niet zo zeer om het geld gaat, zou ik voor een 3 jaar oude auto gaan en niet een 8 jaar oude auto (ook gelet op onderhoud en km stand) dat scheelt nogal wat.



En als je niet wil aankomen met een 'dure' auto, dan moet je gewoon in je ouwe bak blijven rijden. Lijkt me een bijzonder onverstandige reden om maar een goedkopere/oudere auto te kopen.



Dus op een rijtje:

- grotere auto heb je niet per se nodig nu, je kan prima een kleintje kopen voor minder geld. Kan je over een paar jaar inruilen voor iets groters mocht dat nodig zijn. Misschien verdient je vriend dan ook meer. Misschien hebben jullie dan gezamenlijk meer. Misschien zijn jullie dan uit elkaar. Misschien, misschien, misschien....

- je wil best wat meer geld uitgeven en een grotere auto kopen, dan beter voor de nieuwere auto gaan.

- je wil helemaal niet veel geld uitgeven (want andere mensen kunnen zo'n bedrag nooit sparen), blijf dan in je eigen auto rondrijden.
Voor 7000 heb je een 5 á 6 jarige B-klasse auto, met minder dan 90000 op de teller. Je zit voor dat bedrag echt niet aan een auto van 9 jaar vast. Als jullie veel provinciale weg en snelweg rijden en met de auto op vakantie willen, dan zou ik - ongeacht wel of geen kinderen - geen A-klasse nemen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de constructieve reacties, daar kan ik wat mee.



Een aanhanger kunnen trekken is wel handig. Als je bijvoorbeeld een kast wil kopen, die niet in de auto past (nieuw danwel marktplaats). Of naar de milieustraat wil, of een grote kerstboom wil kopen, of zand/kiezels nodig hebt voor de tuin (is nog niet af omdat we bezorgen te duur vinden en het niet achterin de auto kan). Of een kleine vouwwagen voor op vakantie. Het is nu soms best behelpen, het lukt opzich wel, maar als het zou kunnen zijn er wat die dingen betreft wat meer opties.

Dus vandaar!



Ik weet dat het geen garantie is dat een nieuwere auto beter is, ik kijk zeker naar de onderhoudshistorie e.d. Kans is alleen iets groter denk ik, hoop ik. De auto die ik op het oog heb, is goedkoop in onderhoud en de onderdelen zijn ook niet heel duur. Ik budgetteer 750 voor onderhoud per jaar, dus ieder jaar dat het minder is, is meegenomen ;)



Als ik nu een kleine auto koop, en ik hem over 1,5 jaar weer zou verkopen, heb ik dan niet heel veel afschrijving? Bijv, als ik nu 7000 betaal en hem inruil voor 4000 (garage moet er immers ook op verdienen) dan heeft ie me wel 3000 euro gekost. Of gaat dat niet zo hard?



Ik vind het eng om zoveel geld uit te geven, maar aan de andere kant, financieel gaat het best oke (misschien understatement, meer dan modaal). Mijn ouders zullen het heel fijn voor me vinden en trots zijn dat het zo goed gaat en dat ik iets heb wat zij nooit gehad hebben. Maar toch.. Voelt wrang. Of stel ik me aan? Voelt misschien patserig? (Mensen ervaring daarmee?)

Ik heb altijd zuinig aan gedaan, daarom heb ik ook "zoveel" geld. Maar om mezelf nu te "kietelen" met zoiets, vind ik wel eng (ik vind normaal een spijkerbroek van 100 euro al een enorme uitgave). En ik vond mezelf al retestoer met mijn huidige auto die 1500 euro gekost heeft (excl 3 jaar onderhoud a 2500 euro..).

Het is dus best psychisch



Op een moment willen vriend en ik samen een echte grote auto kopen, als dat nodig zou zijn (maatje station ofzo). Tegen die tijd denk ik dat 90% van de financiën gezamenlijk is, dus dat "auto" een gezamenlijke post is, ipv een persoonlijke. We groeien er langzaam in



Branwen, waarom zou je niet voor een A-klasse gaan? Ik rij bijna alleen maar snelweg (zo'n 80 km per dag)
Wat vind je B-klasse, TO? Een Skoda Fabia bijvoorbeeld, is een heel brave, zuinige auto. Die heb je echt wel voor 7000 Euro. Daarbij hoef je geen grote auto te hebben, alleen omdat je kinderen hebt. Met twee kinderen werd de Daihatsu Cuore die we hadden een beetje krap, maar als we het geld niet hadden gehad voor een ander, hadden we er echt wel mee kunnen rijden. Beide kinderen pasten erin en ook buggy en kinderwagen konden mee, al moesten die in stukjes.



Ik zou de boel eens goed op een rijtje zetten, blijekip heeft dat eigenlijk al gedaan
Oh, je angst om patserig over te komen, begrijp ik volkomen. Ik kom uit een gezin waar niet veel geld was, wel een auto, maar altijd een zoveeldehandse. Mijn ouders konden geen nieuwe auto kopen, maar vonden een nieuwe auto kopen ook heel dom, omdat je er gigantisch veel geld in verliest. Zij investeerden liever niet, zo zeiden ze, in een artikel dat al minder waard was geworden het moment dat ze ermee de garage uitreden. En ze hebben ten dele gelijk. Maar een nieuwe auto, met al zijn handigheidjes, garanties en zelf opgebouwde goede onderhoudshistorie valt er ook echt wel iets voor te zeggen een nieuwe auto te rijden. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik wel van de school van het afrijden ben, ik zou niet snel inruilen omdat ik bang ben dat ik dan verlies.
Alle reacties Link kopieren
De auto die ik op het oog heb valt onder de B-klasse volgens Deze link. Nogsteeds wel compact dus.



En inderdaad, als je wil kan alles en vind je wel een oplossing, ben ik van overtuigd.



Ik vind het gewoon ook eng om zo'n beslissing te maken. Snap niet zo goed dat mensen het zonder problemen doen, of iedere 4 jaar een nieuwe auto kopen, of "even" iets als een caravan voor 17.000 euro kopen. Liggen die daar niet wakker van? (Anyone? ) ookal stond er 30.000 euro op mn spaarrekening, het blijft gigantisch!
Ja, als je over 1,5 jaar alweer gaat inruilen zou ik die kleine overslaan. Ik dacht meer 4-5 jaar. Je hebt toch niet over 1,5 jaar 2 kinderen? Maar het is wat je zelf wil, zoveel maakt het niet uit. Als jij graag een grotere, krachtigere auto wil dan koop je die toch? Kan je 10 jaar vooruit, veel met de vouwwagen op vakantie, elk jaar een enorme kerstboom, je tuin opnieuw vullen met grind....poe, de mogelijkheden zijn eindeloos



Ik snap het gevoel dat je niet zo gewend bent om veel geld aan iets uit te geven. Maar dat is iets heel persoonlijks. Misschien moet je eraan wennen of misschien wil je gewoon nooit zoveel geld aan een auto uitgeven. Aan jou de keus. Je kan ook van dat geld lekker op vakantie, of het grind voor je tuin laten bezorgen, of vaker samen uit eten... maar dan geen nieuwere, grotere, krachtigere auto. Je kan het niet allebei hebben.



Slaap er anders nog wat nachtjes over. Volgens mij is het veel meer een gevoelskwestie waar je mee zit dan een verstandelijke.
quote:slagroom-met-dip schreef op 10 april 2015 @ 20:40:

De auto die ik op het oog heb valt onder de B-klasse volgens Deze link. Nogsteeds wel compact dus.



En inderdaad, als je wil kan alles en vind je wel een oplossing, ben ik van overtuigd.



Ik vind het gewoon ook eng om zo'n beslissing te maken. Snap niet zo goed dat mensen het zonder problemen doen, of iedere 4 jaar een nieuwe auto kopen, of "even" iets als een caravan voor 17.000 euro kopen. Liggen die daar niet wakker van? (Anyone? ) ookal stond er 30.000 euro op mn spaarrekening, het blijft gigantisch!Er zijn al genoeg reacties gegeven waaruit blijkt dat nu een grotere, duurdere auto kopen die je nu nog niet nodig hebt niet handig/logisch is. En dat het overnemen van jouw te duur in onderhoud oude auto overnemen door je vriend economisch onverstandig is. Maar dat is blijkbaar niet wat je wil horen, dus ik herhaal mijn vraag: waarom open je dan een topic als je toch niets doet met die input?
Alle reacties Link kopieren
Sharon, ik heb al een paar keer gezegd dat mijn vriend de auto dan op gaat rijden. Dwz geen of minimaal onderhoud (olie enzo). Daar is niks economisch onverstandigs aan. Als hij er nog 6 maanden mee rijdt voordat de auto naar de stort kan, dan zijn dat toch nog 6 maanden. En hij betaalt er misschien 400 euro voor. Wat hij er voor wil geven. (Uiteraard alleen als de auto door de apk komt). Zelfde idee als iedere jaar voor 1000 euro een auto kopen en van apk tot apk kijken. Niks onverstandigs aan toch, als hij al lang blij is dat ie niet hoeft te fietsen?



En ik heb ook al een paar keer gezegd dat het niet een hele grote auto is. Er zit maar 1 klasse onder, en dat zijn de mini's. Het gaat meer over de leeftijd en de aanschafkosten, niet of ik een volkswagen station wil kopen of een Aygo.



<bitchmode aan>Maar dat is blijkbaar niet wat je wil horen, dus waarom reageer je als je toch niet leest wat er verder gezegd wordt? <bitchmode uit>
Alle reacties Link kopieren
quote:blijekip schreef op 10 april 2015 @ 20:54:

Ja, als je over 1,5 jaar alweer gaat inruilen zou ik die kleine overslaan. Ik dacht meer 4-5 jaar. Je hebt toch niet over 1,5 jaar 2 kinderen? Maar het is wat je zelf wil, zoveel maakt het niet uit. Als jij graag een grotere, krachtigere auto wil dan koop je die toch? Kan je 10 jaar vooruit, veel met de vouwwagen op vakantie, elk jaar een enorme kerstboom, je tuin opnieuw vullen met grind....poe, de mogelijkheden zijn eindeloos



Ik snap het gevoel dat je niet zo gewend bent om veel geld aan iets uit te geven. Maar dat is iets heel persoonlijks. Misschien moet je eraan wennen of misschien wil je gewoon nooit zoveel geld aan een auto uitgeven. Aan jou de keus. Je kan ook van dat geld lekker op vakantie, of het grind voor je tuin laten bezorgen, of vaker samen uit eten... maar dan geen nieuwere, grotere, krachtigere auto. Je kan het niet allebei hebben.



Slaap er anders nog wat nachtjes over. Volgens mij is het veel meer een gevoelskwestie waar je mee zit dan een verstandelijke.



Dankjewel blijekip, als ik zou gaan kopen is dat toch pas ergens in September. Moet denk ik inderdaad even inzinken. En wat je zegt, goed nagaan of ik het het wel waard vind. En of ik het wel dát waard vind, of dat ik nog verderkijk. Keer gaan proefrijden tegen die tijd.

Of toch voor een goedkopere variant gaan en na een jaar of 3 pas die "nieuwere" auto kopen.



Of gewoon met de trein gaan, dan is er helemaal geen dilemma
Trein is duur
Slagroom met dip, ik vind het weinig auto. Het heeft alles van een auto, maar dan in het minimale. Een (iets) grotere auto vind ik prettiger in wegligging, is ruimer (mijn bijrijder hoeft niet met opgetrokken ellebogen te zitten), heeft (doorgaans) meer vermogen, heeft een grotere kofferbak en ik voel me er veiliger in.
Ik ben zelf een groot voorstander van gescheiden financiën en ik zou deze constructie je dan ook van harte afraden. Koop zelf een auto die aan jouw wensen voldoet.



Wat betreft of je beter een auto van 7 jaar of 3 jaar oud kunt kopen en wat uiteindelijk voordeliger is, geen idee. Ik denk dat je je beter even kunt aanmelden op een forum voor mensen die verstand hebben van auto's. Die zullen veel meer kunnen bedenken dan wij hier vrees ik.



Verder, je hamert erg op het feit dat jouw ouders vroeger geen geld hadden en het lijkt of je bijna vind dat je daardoor niet kunt maken om een auto van 10.000 euro te kopen. Dat is natuurlijk kolder. Jij bent niet jouw ouders, het is niet meer vroeger. Jij hebt jouw leven, waarin je je eigen geld verdient, je eigen keuzes maakt enzovoort. Er zullen altijd mensen zijn die afgunstig reageren, zelfs op een tweedehands auto. Dit zegt niets over jou. Jouw leven, jouw verdiende geld, jouw keuze.
quote:slagroom-met-dip schreef op 10 april 2015 @ 21:17:

Sharon, ik heb al een paar keer gezegd dat mijn vriend de auto dan op gaat rijden. Dwz geen of minimaal onderhoud (olie enzo). Daar is niks economisch onverstandigs aan. Als hij er nog 6 maanden mee rijdt voordat de auto naar de stort kan, dan zijn dat toch nog 6 maanden. En hij betaalt er misschien 400 euro voor. Wat hij er voor wil geven. (Uiteraard alleen als de auto door de apk komt). Zelfde idee als iedere jaar voor 1000 euro een auto kopen en van apk tot apk kijken. Niks onverstandigs aan toch, als hij al lang blij is dat ie niet hoeft te fietsen?



En ik heb ook al een paar keer gezegd dat het niet een hele grote auto is. Er zit maar 1 klasse onder, en dat zijn de mini's. Het gaat meer over de leeftijd en de aanschafkosten, niet of ik een volkswagen station wil kopen of een Aygo.



<bitchmode aan>Maar dat is blijkbaar niet wat je wil horen, dus waarom reageer je als je toch niet leest wat er verder gezegd wordt? <bitchmode uit>

Een auto die OP is komt echt niet door de APK. Of denk je dat die keuring voor de lol in het leven is geroepen?

Mja, beter gooien zowel jij als je vriend jullie geld in het water, dan zie je tenminste nog kringetjes.... Want dit gaat het niet worden. Succes met jullie geldverspilling, TO.
quote:Miss-Colorado schreef op 10 april 2015 @ 21:41:

Verder, je hamert erg op het feit dat jouw ouders vroeger geen geld hadden en het lijkt of je bijna vind dat je daardoor niet kunt maken om een auto van 10.000 euro te kopen. Dat is natuurlijk kolder. Jij bent niet jouw ouders, het is niet meer vroeger. Jij hebt jouw leven, waarin je je eigen geld verdient, je eigen keuzes maakt enzovoort. Er zullen altijd mensen zijn die afgunstig reageren, zelfs op een tweedehands auto. Dit zegt niets over jou. Jouw leven, jouw verdiende geld, jouw keuze.Plus dit. Niets mis mee om bescheiden te zijn, maar dat moet je er niet van laten weerhouden een auto aan te schaffen als je dat wil.
Alle reacties Link kopieren
Tja als je je geld echt verstandig wil uitgeven , zal een auto maar ook een huis niet mijn eerste keus zijn!

Het ligt eraan; wat heb je ervoor over?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat 10.000 Euro een hoop geld is voor een auto, maar jij bent de enige die kan beslissen of je het waard vind om zo veel geld uit te geven aan een auto. Collega's van mij geven er rustig het dubbele er aan uit.... en zelf rijd ik een oudere auto en ga ik liever op vakantie (en gaat mijn geld daar aan op). Het is maar net wat je zelf belangrijk vind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven