Zijn wij geschikt voor een kat als huisdier?

18-04-2017 09:55 132 berichten
Ik weet het.......het is niet het eerste topic dat gaat over de aanschaf van een kat. Ook ben ik op de hoogte van de algemeen gangbare visie op dit forum mbt de aanschaf van een kat. Namelijk dat dit bij voorkeur dient te gebeuren via een asiel of herplaatsingsbureau of herplaatsingstussenpersoon.



Ikzelf heb altijd een hond gehad. In de loop der jaren diverse honden. Nadat ik op mezelf ben gaan wonen hond gekocht welke hoogbejaard werd. Veel lief en leed gedeeld. Het naderende einde en de keuzes die je als dierenbezitter moet maken op dat vlak hebben mij flink aangegrepen. De durf mbt een nieuw huisdier is dan ook dusdanig aangetast, alleen al omwille van dit gegeven.



Inmiddels moet ik bekennen dat de vrijheid zonder huisdier, het niet hoeven wandelen bij weer en wind, het niets hoeven inregelen bij vakanties of lange dagen er op uit mij goed bevallen.

Toch betrap ik me er op dat het idee van een dier in huis op zich wel blijft lonken.



In de straat wonen sinds kort nieuwe mensen welke een kat hebben. Binnenkat. Het ziet er gezellig uit. Ze zit vaak vanuit de bankleuning naar buiten te staren.

En ineens bekruipt mij de vraag........zou een kat een geschikt huisdier voor ons kunnen zijn? We hebben een kind van 5 en opgroeien met een huisdier is iets heel moois en waardevols.

Echter......totaal onervaren ben ik/zijn wij op dit gebied!



Wel weet ik zeker.......een huisdier zoals een konijn, cavia of hamster willen we niet!



Wat ik weet van katten is dat ze doorgaans niet vergelijkbaar zijn met een hond. Daar waar de hond midden in een gezin staat is de kat vaak een einzelgänger.

Ik zou overigens een kat niet buiten willen laten lopen. Dus het zou een binnenkat worden. Het idee dat ik niet weet waar kat is, hoe het met kat gaat, dat kat prooi en viezigheid naar binnen sleept en ook mijn idee mbt schoonheid en hygiene maken dat daar mijn voorkeur naar uit gaat. Is dat leuk voor zo'n dier? Of wil echt elke kat naar buiten?

En kan een kat langere tijd alleen zijn?



Het is niet zo dat ik koste wat kost een kat wil aanschaffen. Ik zie het openen van dit topic meer als een weloverwogen informatie inzamelen om oa op basis daarvan na te denken over de optie van aanschaf.



Er zitten hier vast veel kattenliefhebbers en/of kattenbezitter cq kattenhaters en/of mensen die geen kat hebben, die echter wel hun ervaring willen delen.
Ik kan dat alleen beoordelen aan de hand van een foto in bikini. Sorry.
Foto van man in zwembroek ook goed?
Alle reacties Link kopieren
quote:badmeester schreef op 18 april 2017 @ 09:56:

Ik kan dat alleen beoordelen aan de hand van een foto in bikini. Sorry. hahahaha hilarisch



not
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Niet alle katten willen persé naar buiten maar sommige wel. Ligt aan het temperament vd kat. Ik heb zelf 2 Brits kortharen zij vermaken zich prima binnen. Katten kunnen prima alleen zijn ze slapen veel :-) maar als ze regelmatig lang alleen zijn zou ik als ik jou was 2 katten overwegen dat is dan wel zo gezellig.
Alle reacties Link kopieren
Het mooie van katten in het asiel is dat vaak al wel vast staat waar ze behoefte aan hebben.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Troeteltje schreef op 18 april 2017 @ 10:00:

Foto van man in zwembroek ook goed?



Uiteraard. Ik moet niet te kieskeurig zijn:-)



Maar leuk dat je de humor er van in ziet!
Ik ben de beroerdste niet Badmeester.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 raskatten al van kitten af aan, de oudste is prima tevreden met een plekje in onze eigen tuin, de andere wil alleen maar weg en ver weg ook als ze de kans krijgt. Binnen of buitenkat zit ook wel echt in het karakter.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alleen al het feit dat je aan ons vraagt of je een kat zult nemen, zeg ik, niet doen.

Dat moet uit je hart komen, je wilt er dolgraag 1 of niet. Een kat binnenhouden is erg lastig, tenzij je weer een hoogbejaard exemplaar neemt.



Dus wil je altijd met alle ramen en deuren dicht zitten?

Heb je oppas voor de vakanties?

Ben je erg gehecht aan je meubels?
Alle reacties Link kopieren
quote:badmeester schreef op 18 april 2017 @ 09:56:

Ik kan dat alleen beoordelen aan de hand van een foto in bikini. Sorry.





Het is de beste keuze geweest in mijn leven om twee katjes aan te schaffen. Eerder een hond gehad maar ivm werk gewoon niet te doen en niet verwacht dat ik een kattenmens zou zijn. Maar geweldig die twee diertjes in huis . En einzelgangers zijn het echt niet. Ze vinden het heerlijk bij me te zijn. Lopen de hele dag met me mee, kletsen tegen me en terug, wachten blij bij de deur als ik thuiskom en luisteren net als honden naar bepaalde commando's zoals bijv dat ze binnen moeten komen als ze in de tuin hebben gespeeld.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
als eerste even inhaken op je zin over hygiëne: een kat verhaart over het algemeen, kun je daar tegen?



En verder, een kat is idd niet te vergelijken met een hond, waar een hond op gaat in de roedel, zal een kat zijn eigen gang gaan. Een kat binnenhouden, kan prima, maar is afhankelijk van de kat zelf. Die van mij kijkt nog niet eens als er een deur openstaat, andere katten breken de tent af als ze niet naar buiten kunnen en helaas merk je dat pas als je ze in huis hebt.

Een kat kan op zich prima alleen zijn voor een hele dag en als je genoeg voer er neer zet ook wel 2 dagen, maar je zult toch voor oppas moeten zorgen als je langer weggaat.

Ik ben echt een kattenmens, ik hou van het eigengereide van katten, maar dat moet ook bij je passen. Vaak vinden hondenmensen dat nou juist een nadeel.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
In een asiel heb je ook vaak genoeg katten zitten die per se binnen moeten blijven of niet met andere katten kunnen en dus beter af zijn zonder soortgenoten. Als je per se een binnenkant wilt zou ik naar deze katten kijken. Een gezonde jonge kat wil doorgaans graag naar buiten en dan is het erg zielig als dit niet mag.
Dank voor de tips tot zoverre.

2 dieren.....dat idee overweldigd me enigszins. Nog nooit over nagedacht.



Kat zou op zich niet vaak langdurig alleen zijn. Echter het kan voorkomen bijvoorbeeld nachtje weg of een lange dag er op uit.

Voor een vakantie regel je wat in, echter voor een nachtje of lange dag zou het fijn zijn wanneer niets ingeregeld hoeft te worden.
Een babykat heeft (nog) geen handleiding mbt in huis leven. Is dit zo aanleerbaar? Of hebben sommige katten een onbedwingbare behoefte om buiten te vertoeven?
Alle reacties Link kopieren
Een kat kan wel een centrale plek in het gezin hebben. Op bijna al mijn jeugdfoto's die in en om het huis zijn gemaakt staat poes. Verjaardagsfoto: poes op schoot, in het badje in de tuin, poes ligt er vlak bij, poes in de poppenwagen, familieportret, poes hoorde er ook bij.

Sommige katten zijn erg op zichzelf, andere zijn aanhankelijk, en horen erbij. Als je een kat uit het asiel haalt kunnen ze je hierin goed adviseren. Een kat kan prima een dagje alleen. Als je langer weg gaat zou ik er voor zorgen dat er dagelijks iemand komt en misschien een lieve buur die ook even met de kat wil knuffelen of spelen.

Onze katten namen nooit viezigheid van buiten mee naar binnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 18 april 2017 @ 10:07:

Een babykat heeft (nog) geen handleiding mbt in huis leven. Is dit zo aanleerbaar? Of hebben sommige katten een onbedwingbare behoefte om buiten te vertoeven? als je ze echt vanaf kitten binnen houdt, is het wel aan te leren, maar er zijn katten waarbij dat gewoon niet lukt

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluisi schreef op 18 april 2017 @ 10:06:

Alleen al het feit dat je aan ons vraagt of je een kat zult nemen, zeg ik, niet doen.

Dat moet uit je hart komen, je wilt er dolgraag 1 of niet. Een kat binnenhouden is erg lastig, tenzij je weer een hoogbejaard exemplaar neemt.



Dus wil je altijd met alle ramen en deuren dicht zitten?

Heb je oppas voor de vakanties?

Ben je erg gehecht aan je meubels?

Dat is echt niet altijd zo. Katten zijn prima binnen te houden, hier leven ze al jaren binnen. Ze spelen af en toe buiten in de tuin, maar meestal gaan ze voor de open deur naar buiten kijken, het zijn nogal mutsen.



Maar bij sommige katten is het onbedwingbaar en die zullen proberen te ontsnappen bij iedere deur die je open zet.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 18 april 2017 @ 10:06:

Dank voor de tips tot zoverre.

2 dieren.....dat idee overweldigd me enigszins. Nog nooit over nagedacht.



Kat zou op zich niet vaak langdurig alleen zijn. Echter het kan voorkomen bijvoorbeeld nachtje weg of een lange dag er op uit.

Voor een vakantie regel je wat in, echter voor een nachtje of lange dag zou het fijn zijn wanneer niets ingeregeld hoeft te worden.Dat is geen enkel probleem! Schone bak, vers water en voldoende brokken en ze redden zich uitstekend! Als ik een nachtje weg ben regel ik ook niets gaat prima!
Ik heb idd gehoord dat er een groot verschil is in de "hondenmens" en de "kattenmens".....alleen al omdat hond en kat zo divers zijn. Maakt mede dat ik twijfel.



En de opmerking er niet aan te beginnen omdat ik me afvraag of een kat iets voor ons als gezin is is ook een eye opener.
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 18 april 2017 @ 10:06:

Dank voor de tips tot zoverre.

2 dieren.....dat idee overweldigd me enigszins. Nog nooit over nagedacht.



Kat zou op zich niet vaak langdurig alleen zijn. Echter het kan voorkomen bijvoorbeeld nachtje weg of een lange dag er op uit.

Voor een vakantie regel je wat in, echter voor een nachtje of lange dag zou het fijn zijn wanneer niets ingeregeld hoeft te worden.Qua hoeveelheid werk maakt het niet uit of je er eentje of twee hebt hoor. Het kost je hooguit een minuut extra met kattenbakken schoonmaken.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Ik ben geen dierenexpert maar als jij met genoeg liefde voor de hond hebt gezorgd dan lukt die kat ook wel hoor.
Alle reacties Link kopieren
De meeste mensen vragen zich af of ze een dier in huis nemen voor ze er een aanschaffen.

Dat zegt niks over of je het nu wel of niet moet doen zet de voors en tegens voor jezelf op een rij en denk er een tijdje goed overna.

Het is niet dat kattenmens zijn een aangeboren eigenschap is ofzo...



Aanvulling: ik reageerde hier op het feit dat gezegd werd dat omdat je je afvraagt of een kat bij jullie past reden was om het dus niet te doen..en dat vind ik dus onzin
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds 4 jaar katten, eerst eentje...vond het een beetje zielig

wanneer we aan het werk zijn dus na een maandje nog eentje aangeschaft.

Helaas zijn ze geen dikke vriendjes geworden.

Maar ze zijn beide zo lief, we zijn echt gek op ze.



We hebben een grote balkon en met redelijk goed weer zitten en liggen ze daar, verder

zijn het binnenkatten. Ze kunnen langer samen thuis blijven maar langer dan een werkdag

willen we niet.

Wij zijn hier thuis veel en veel GELUKKIGER MET KATTEN dan zonder.(vriend,puberzoon en ik)



Ik lees heel veel over katten en vraag ook hier om advies.



Succes TO!
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 18 april 2017 @ 10:10:

Ik heb idd gehoord dat er een groot verschil is in de "hondenmens" en de "kattenmens".....alleen al omdat hond en kat zo divers zijn. Maakt mede dat ik twijfel.



En de opmerking er niet aan te beginnen omdat ik me afvraag of een kat iets voor ons als gezin is is ook een eye opener. dat laatste vind ik echt onzin. Zou willen dat iedereen zich eerst afvraagt of een kat of een bepaald hondenras wel bij hem of haar past. Scheelt een hoop asielkatten en -honden
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven