Zijn wij geschikt voor een kat als huisdier?

18-04-2017 09:55 132 berichten
Ik weet het.......het is niet het eerste topic dat gaat over de aanschaf van een kat. Ook ben ik op de hoogte van de algemeen gangbare visie op dit forum mbt de aanschaf van een kat. Namelijk dat dit bij voorkeur dient te gebeuren via een asiel of herplaatsingsbureau of herplaatsingstussenpersoon.



Ikzelf heb altijd een hond gehad. In de loop der jaren diverse honden. Nadat ik op mezelf ben gaan wonen hond gekocht welke hoogbejaard werd. Veel lief en leed gedeeld. Het naderende einde en de keuzes die je als dierenbezitter moet maken op dat vlak hebben mij flink aangegrepen. De durf mbt een nieuw huisdier is dan ook dusdanig aangetast, alleen al omwille van dit gegeven.



Inmiddels moet ik bekennen dat de vrijheid zonder huisdier, het niet hoeven wandelen bij weer en wind, het niets hoeven inregelen bij vakanties of lange dagen er op uit mij goed bevallen.

Toch betrap ik me er op dat het idee van een dier in huis op zich wel blijft lonken.



In de straat wonen sinds kort nieuwe mensen welke een kat hebben. Binnenkat. Het ziet er gezellig uit. Ze zit vaak vanuit de bankleuning naar buiten te staren.

En ineens bekruipt mij de vraag........zou een kat een geschikt huisdier voor ons kunnen zijn? We hebben een kind van 5 en opgroeien met een huisdier is iets heel moois en waardevols.

Echter......totaal onervaren ben ik/zijn wij op dit gebied!



Wel weet ik zeker.......een huisdier zoals een konijn, cavia of hamster willen we niet!



Wat ik weet van katten is dat ze doorgaans niet vergelijkbaar zijn met een hond. Daar waar de hond midden in een gezin staat is de kat vaak een einzelgänger.

Ik zou overigens een kat niet buiten willen laten lopen. Dus het zou een binnenkat worden. Het idee dat ik niet weet waar kat is, hoe het met kat gaat, dat kat prooi en viezigheid naar binnen sleept en ook mijn idee mbt schoonheid en hygiene maken dat daar mijn voorkeur naar uit gaat. Is dat leuk voor zo'n dier? Of wil echt elke kat naar buiten?

En kan een kat langere tijd alleen zijn?



Het is niet zo dat ik koste wat kost een kat wil aanschaffen. Ik zie het openen van dit topic meer als een weloverwogen informatie inzamelen om oa op basis daarvan na te denken over de optie van aanschaf.



Er zitten hier vast veel kattenliefhebbers en/of kattenbezitter cq kattenhaters en/of mensen die geen kat hebben, die echter wel hun ervaring willen delen.
De aanschaf van welk dier dan ook is iets waarover ik niet zonder blikken of blozen beslis. Een huisdier kies je met de intentie dat het dier jaren bij je is en je als team door 1 deur kunt. Huisdier is voor mij onderdeel van het team.
Alle reacties Link kopieren
volgens mij hebben raskatten die uit ouders komen die ook niet buiten komen, zelf ook niet die beheofte.

Ik heb 2 raskatten en die komen nooit buiten.Geen probleem.

Denk er inderdaad wel aan dat je inboedel vaak aangetast wordt door de katten.
Alle reacties Link kopieren
als je er 2 neemt, kun je het beste 2 uit 1 nestje nemen. Het kan goed gaan met 2 katten uit verschillende nestjes, maar vaak komt dat niet verder dan elkaar tolereren
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Ik ben als kind opgegroeid met een hond maar heb nu zelf al een jaar of 20 alleen maar katten. Als je van dieren houdt dan zijn ze allebei leuk. Honden heb je meer werk aan. Onze katten zijn erg aanhalig, ik heb eigenlijk nooit een kat gehad die altijd op zichzelf was. Denk dat dat vaker voorkomt bij boerderijkatten ofzo die van jongs af aan alleen maar buiten zijn.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 18 april 2017 @ 10:18:

als je er 2 neemt, kun je het beste 2 uit 1 nestje nemen. Het kan goed gaan met 2 katten uit verschillende nestjes, maar vaak komt dat niet verder dan elkaar tolereren Dit, het verschil wat ik hier zie is enorm. Mijn katten zijn veel liever naar elkaar dan bij verschillende vrienden waarbij de katten uit verschillende nesten komen en op verschillende leeftijden bij elkaar gezet zijn.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
quote:miedo schreef op 18 april 2017 @ 10:18:

volgens mij hebben raskatten die uit ouders komen die ook niet buiten komen, zelf ook niet die beheofte.

Ik heb 2 raskatten en die komen nooit buiten.Geen probleem.

Denk er inderdaad wel aan dat je inboedel vaak aangetast wordt door de katten.



Sowieso als je dieren hebt, ik zie ook vaak genoeg afgekloven meubels of opgevreten schoenen bij hondenbezitters.

Onze katten krabben het liefst aan de krabton en de kokosmat bij de voordeur.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 18 april 2017 @ 10:10:

Ik heb idd gehoord dat er een groot verschil is in de "hondenmens" en de "kattenmens".....alleen al omdat hond en kat zo divers zijn. Maakt mede dat ik twijfel.



En de opmerking er niet aan te beginnen omdat ik me afvraag of een kat iets voor ons als gezin is is ook een eye opener.Ik ben ook een hondenmens, maar ik ben meer een dierenmens. Heb met veel liefde met een kat samengewoond. Helaas ben ik enorm allergisch voor katten, dus hebben we een hond, maar een kat leek me op zich handiger. De hond brengt me dan weer in beweging.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 rasloze katten. 1 daarvan is veel buiten en rent graag rond. De ander is het liefst binnen met ons en rent af en toe wat door de tuin. Ik ben opgegroeid met katten en vind dat het een echte toevoeging is aan het gezin. Persoonlijkheden van katten verschillen maar meestal zijn het vreselijk lieve beesten die houden van gezellig op schoot zitten en spelen met een balletje etc.



Een kat kan (zeker als hij niet beter weet) prima binnen leven. Is dan wel zo prettig voor het beestje als je niet in een mini appartement woont maar hij wat meer ruimte heeft.



Wat bedoel je met lange perioden alleen zijn? Een werkdag houden ze prima uit maar als dat elke dag is en hij is alleen en kan niet naar buiten vind ik het toch een beetje zielig. In dat geval kun je er beter 2 nemen. 2 katten tegelijk nemen is ook erg leuk omdat het dan vaak echt maatjes worden die tegen elkaar aan liggen en met elkaar spelen etc. (dat is als je ze beiden vanaf kitten af aan neemt).



Denk er vooraf wel aan dat kattenbakken ook niet heel fris ruiken en dat je die ook elke dag moet uitscheppen en verschonen (omdat je het over hygiëne hebt). Verder wordt een huis er niet mooier van als je katten neemt. Overal kattenharen, klauwen aan de bank en stoelen, hangen in de gordijnen, vaasjes en dergelijke omstoten. Een vaas bloemen kan niet zomaar op tafel staan, grote kans dat ze die omstoten. Dat laatste doen mijn katten wel maar die van mijn ouders bijvoorbeeld helemaal niet dus ja het verschilt wel per kat.
Alle reacties Link kopieren
Er zitten in het asiel niet alleen maar oude katten



Bedenk wel dat je een kitten ook moet opvoeden. En dat kan soms ook voor narigheid zorgen. Naast de bak hun behoefte doen bv



Ik moet zeggen dat ik al vanaf dat ik op mezelf woon al katten heb (30 jaar nu) en ik heb nooit geen opvoedingsproblemen gehad
Een kat kan niet lange tijd alleen zijn, dat ze solitair zijn, is al lang achterhaald. Een mens kan nooit een kat vervangen als gezelschap en er is niets leukers dan twee kittens samen zien opgroeien. Sterker nog, de kans is groot dat een leuk jong pluizenbolletje een sloper wordt uit verveling.
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 18 april 2017 @ 10:07:

Een babykat heeft (nog) geen handleiding mbt in huis leven. Is dit zo aanleerbaar? Of hebben sommige katten een onbedwingbare behoefte om buiten te vertoeven?Ik denk dat het mede eraan ligt in welke situatie waar je kitten is geboren. Maar júíst als je een kitten wilt nemen, is het een goed idee om er twee te nemen. zeker als je ze niet naar buiten wilt laten. Kittens hebben veel energie en willen spelen, dat kunnen ze het beste met elkaar en niet met je gordijnen doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:miedo schreef op 18 april 2017 @ 10:18:

volgens mij hebben raskatten die uit ouders komen die ook niet buiten komen, zelf ook niet die beheofte.

Ik heb 2 raskatten en die komen nooit buiten.Geen probleem.

Denk er inderdaad wel aan dat je inboedel vaak aangetast wordt door de katten.Ik heb een Britse korthaar gehad, echt binnen opgevoed maar dat was me een flierefluiter hoor. Die was het liefst een paar nachten weg
Waarom neem je niet weer een hond?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het goed van je dat je geen huisdier neemt om hem/haar maar op straat te laten lopen met alle gevaar en overlast van dien.



Als je ruimte hebt zowel binnen als buiten in je tuin zou ik het doen. Het dier moet wel naar buiten kunnen vind ik. Maar het klinkt alsof je liever een hond zou hebben. Zonde dat je je laat tegenhouden door het eerdere verlies.



Ik snap het volledig. Ik zou ook niet zomaar toe zijn aan een nieuwe hond als mijn twee beste kameraadjes er ooit niet meer zijn.



Sterkte met je beslissing, je klinkt als een lief baasje
Alle reacties Link kopieren
Oh, en ik vind het altijd zo apart als mensen roepen dat katten je huis en je meubels slopen. Ik heb blijkbaar heel bijzondere katten die dat niet doen. Misschien scheelt het dat ze naar buiten kunnen wanneer ze dat willen en daar aan een boom kunnen krabben enz, maar in huis hebben wij ook krabpalen.
Alle reacties Link kopieren
Zijn wij geschikt voor een kat als huisdier?



Misschien moet je het de kat in kwestie vragen?
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
quote:vivaratje schreef op 18 april 2017 @ 10:22:

Er zitten in het asiel niet alleen maar oude katten



Bedenk wel dat je een kitten ook moet opvoeden. En dat kan soms ook voor narigheid zorgen. Naast de bak hun behoefte doen bv



Ik moet zeggen dat ik al vanaf dat ik op mezelf woon al katten heb (30 jaar nu) en ik heb nooit geen opvoedingsproblemen gehad



Een kitten vergt zeker opvoeding in hoeverre het resultaat heeft hangt ook weer af van het karakter ze kunnen nogal eigenwijs zijn

Maar de meeste kittens zijn vanaf een week of 6 toch echt wel zindelijk hoor!

Onzindelijkheid heeft meestal een medische oorzaak of psychisch waarvan een vieze bak de meest voor de hand liggende is :-)
Alle reacties Link kopieren
Hoe gehecht ben je aan je spullen? Met katten heb je zo halen op de bank of in de mooie gordijnen. Ben je een schoonmaak freak?

Ik heb een oude hond die flink aan het verharen is ik ga nu elke dag met de stofzuiger door het hele huis heen.

Dierenartskosten rijzen de pan uit tegenwoordig.
Dat katten einzelgangers zijn is niet waar. Je hebt er wel exemplaren tussen hoor, maar veel katten zijn juist gezelligheidsdieren die ook midden in het gezin staan. Een van mijn katten bijvoorbeeld is als mijn schaduw, wringt zich overal tussen en als vriend en ik een goed gesprek voeren miauwt ze er dwars tussendoor terwijl ze ook op andere manieren de aandacht naar zich toetrekt. Een van mijn andere katten slaapt 22 uur per dag en wenst enkel geborsteld te worden op een tijdstip dat voor hem passend in zijn schema is. Om dit te communiceren springt hij op het gasfornuis (met klep dicht).



Katten zijn qua karakter heel erg verschillend en het is net of het klikt of niet. Katten kun je proberen iets te leren, bepaalde rassen pikken sneller dingen op is mijn beleving, zoals bijvoorbeeld een siamees.



In jouw situatie vind ik het lastig, ik zou je aan willen raden kittens te nemen zodat deze van kleins af aan leren omgaan met de gang van zaken bij jullie thuis. Aan de andere kant, je hebt nog nooit eerder katten gehad. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn maar stel dat het niet bevalt? Niet elke kat ligt enkel zoet te slapen, je hebt ook exemplaren die heel graag aan alles krabben en bijten. Daar moet je wel tegen kunnen.
quote:Kurk schreef op 18 april 2017 @ 10:28:

[...]





Een kitten vergt zeker opvoeding in hoeverre het resultaat heeft hangt ook weer af van het karakter ze kunnen nogal eigenwijs zijn

Maar de meeste kittens zijn vanaf een week of 6 toch echt wel zindelijk hoor!

Onzindelijkheid heeft meestal een medische oorzaak of psychisch waarvan een vieze bak de meest voor de hand liggende is :-)Klopt, maar 6 weken is veel te vroeg voor een kitten om bij de moeder weg te gaan. Dat is vragen om gedragsproblemen. Daarnaast voor het beestje zelf heel zielig.
Al met al is een dier onvoorspelbaar. En een handleiding is er ook nog niet voor uitgevonden. Veel zaken kun je vooraf onderzoeken, echter hoe de realiteit zal zijn zal moeten blijken. Dat lees ik in jullie berichten.

Daarnaast zijn de meningen verdeeld over binnen/buiten echter overall lezen jullie berichten als heel positief.

Ik weet dat, zoals ik al schreef, dergelijke beslissing niet over 1 nacht ijs zal worden gemaakt.



Haren, huisraad sneuvelen, verzorging etc. Dat zijn zaken die ook met een hond kunnen gebeuren. Sterker nog......het is gebeurd. Hij hing als pup in de gordijnen. Plaste en poepte binnen alvorens zindelijk te zijn, beet boeken kapot, scheurde keukenvloerzeil doormidden etc. Heel eerlijk.......niet iets waar ik met veel plezier naar uitkijk.

Ik ben me er van bewust dat je met de aanschaf van een babydier een "baby" in huis haalt. Met alle zorg van dien.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 18 april 2017 @ 10:00:

[...]



hahahaha hilarisch



not
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
quote:GinnyJones schreef op 18 april 2017 @ 10:32:

[...]





Klopt, maar 6 weken is veel te vroeg voor een kitten om bij de moeder weg te gaan. Dat is vragen om gedragsproblemen. Daarnaast voor het beestje zelf heel zielig.Maar dat zegt ze toch ook niet. Ze zegt dat ze dan wel zindelijk zijn, niet dat je ze dan al in huis moet nemen.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook eerst asiels afgegaan voor een kat, net als jij had ik een kind onder de twaalf. Er was er maar een in 6 provincies hieromheen die met een kind onder de twaalf kon. Helaas moest die naar buiten en was een kleine afgezette tuin niet voldoende.



Nu twee van dezelfde cattery met een paar jaar verschil (1 kitten en 1 herplaatser), heerlijk!
quote:a_nick_is_crini schreef op 18 april 2017 @ 10:27:

Zijn wij geschikt voor een kat als huisdier?



Misschien moet je het de kat in kwestie vragen?Ik wilde de situatie omdraaien. Veel mensen vinden dat een huisdier passend maakbaar moet zijn in hun plaatje en passend bij hun behoeftes. Het gaat om een levend wezen, met eigen behoeftes, en ik vraag mij af of wij als gezin kunnen voldoen aan die behoeftes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven