Zijn wij geschikt voor een kat als huisdier?

18-04-2017 09:55 132 berichten
Ik weet het.......het is niet het eerste topic dat gaat over de aanschaf van een kat. Ook ben ik op de hoogte van de algemeen gangbare visie op dit forum mbt de aanschaf van een kat. Namelijk dat dit bij voorkeur dient te gebeuren via een asiel of herplaatsingsbureau of herplaatsingstussenpersoon.



Ikzelf heb altijd een hond gehad. In de loop der jaren diverse honden. Nadat ik op mezelf ben gaan wonen hond gekocht welke hoogbejaard werd. Veel lief en leed gedeeld. Het naderende einde en de keuzes die je als dierenbezitter moet maken op dat vlak hebben mij flink aangegrepen. De durf mbt een nieuw huisdier is dan ook dusdanig aangetast, alleen al omwille van dit gegeven.



Inmiddels moet ik bekennen dat de vrijheid zonder huisdier, het niet hoeven wandelen bij weer en wind, het niets hoeven inregelen bij vakanties of lange dagen er op uit mij goed bevallen.

Toch betrap ik me er op dat het idee van een dier in huis op zich wel blijft lonken.



In de straat wonen sinds kort nieuwe mensen welke een kat hebben. Binnenkat. Het ziet er gezellig uit. Ze zit vaak vanuit de bankleuning naar buiten te staren.

En ineens bekruipt mij de vraag........zou een kat een geschikt huisdier voor ons kunnen zijn? We hebben een kind van 5 en opgroeien met een huisdier is iets heel moois en waardevols.

Echter......totaal onervaren ben ik/zijn wij op dit gebied!



Wel weet ik zeker.......een huisdier zoals een konijn, cavia of hamster willen we niet!



Wat ik weet van katten is dat ze doorgaans niet vergelijkbaar zijn met een hond. Daar waar de hond midden in een gezin staat is de kat vaak een einzelgänger.

Ik zou overigens een kat niet buiten willen laten lopen. Dus het zou een binnenkat worden. Het idee dat ik niet weet waar kat is, hoe het met kat gaat, dat kat prooi en viezigheid naar binnen sleept en ook mijn idee mbt schoonheid en hygiene maken dat daar mijn voorkeur naar uit gaat. Is dat leuk voor zo'n dier? Of wil echt elke kat naar buiten?

En kan een kat langere tijd alleen zijn?



Het is niet zo dat ik koste wat kost een kat wil aanschaffen. Ik zie het openen van dit topic meer als een weloverwogen informatie inzamelen om oa op basis daarvan na te denken over de optie van aanschaf.



Er zitten hier vast veel kattenliefhebbers en/of kattenbezitter cq kattenhaters en/of mensen die geen kat hebben, die echter wel hun ervaring willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een kat wel binnen wìllen houden, maar ze zijn gewiekst genoeg om naar buiten te glippen als ze naar buiten willen. Mijn 1e kat was als de dood als de voordeur open ging. Dus dat was makkelijk. De kat die we nu hebben, sprong van gekkigheid uit het raam om maar naar buiten te kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je misschien plek voor een kattenren?

Met mijn ex had ik katten en als we niet thuis waren zaten ze in de bijkeuken. We hebben een raampje vervangen voor een plank met een kattenluik erin dus konden ze lekker naar buiten. De ren was aan 1 kant dicht ( muur) dus lekker beschut en een klein houten hokje erin waar de kattenbak in stond. Dus dat stinkding tenminste niet in huis. Was ideaal.
Alle reacties Link kopieren
ik heb ook een binnen kat, en hij is grootste aandachtsjunk die er bestaat. zodra ik thuis kom staat hij al bij de deur te mauwen, hij achtervolgd me zelfs naar de wc, en ligt nachts het liefst tussen ons in en als er geen plek is maken we maar plek

ook ligt hij graag op bed naar buiten te kijken, vaak zet ik de andere ramen ook op een kier zodat er wat frisse lucht naar binnen komt schijnt ook heel fijn te zijn voor binnenkatten.



als we op vakantie gaan gaat hij altijd naar zijn logeer adresje en daar kan hij wel naar buiten(groot balkon/terras) maar dan maakt meneer een rondje en rent weer naar binnen.
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je de aanschaf van een kat overweegt! Wij hebben er twee en zijn gek met ze

De poes is 6 jaar en de kat is 2. De poes heeft vier jaar bij ons alleen in een appartement gewoond zonder ooit naar buiten te gaan (op ritjes naar de dierenarts na) en dat was geen probleem. Ze had haar plekjes waar ze graag zat, we hadden grote ramen en ze keek graag naar buiten en we speelden veel met haar. Nu wonen we in een huis met tuin, maar ze heeft niet zo`n behoefte om naar buiten te gaan. Maakt af en toe eens een rondje om het huis maar dat is het.



De kat is bij ons komen aanlopen en is meer een buitenkat en een jagertje. Hij gaat graag naar buiten, vooral `s nachts en blijft dan een paar uurtjes weg. Maar soms is hij ook al weer snel terug. Wij zijn lange dagen van huis en dan zijn ze gewoon samen alleen thuis en dat geeft geen problemen. Als we langer dan twee dagen weggaan regelen we dat er even iemand langskomt om eten te geven.



Wij zouden ook graag een hond willen maar daar zijn we gewoon te vaak voor van huis en dan zijn katten een prima oplossing. Wij hebben veel plezier en gezelligheid van onze pluizenbeestjes, het zijn echt onze huisvriendjes
Alle reacties Link kopieren
Tsja, als je een hond gewend bent, blijft een kat wel surrogaat. Mensen kunnen nu wel beweren dat katten ook lief en aanhankelijk zijn etc etc, maar er is geen een levend wezen dat zijn mensen zo probeert te doorgronden en te begrijpen als een hond.



En ik kan me voorstellen dat je een binnenkat wilt, maar ook voor katten is een frisse neus halen belangrijk. Dus ik zou dan wel proberen de tuin af te rasteren zodat hij wel naar buiten kan.



en als je een hond gewend bent, neem dan een soort kat die wat socialer is dan de meeste, en mensgerichter. Zoals bijvoorbeeld een siamees of ragdoll. Van deze katten wordt wel eens gezegd dat het "de honden onder de katten" zijn.



Maar ook katten hebben aandacht nodig, zoals elk dier. Je moet er wat voor over hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:GinnyJones schreef op 18 april 2017 @ 15:22:

[...]





Klopt, en mogelijk vergiftigd worden door een buurman die een hekel heeft aan katten, mishandeld worden door de buurtkinderen, aangereden worden door verkeer, opgesloten raken in een schuur en verhongeren, verdwalen en eindigen als zwerver. Nee echt toppietop hoor, dat leuke en veilige buiten.Ik beweer ook niet dat het toppietop is. Maar ik heb liever dat mijn kat 5 jaar lang elke dag naar buiten kan en dan vergiftigd word en sterft, dan dat ik het dier voor eigen plezier en meer zekerheid 15 jaar lang veilig binnen hou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vance schreef op 18 april 2017 @ 20:47:

[...]





Ik beweer ook niet dat het toppietop is. Maar ik heb liever dat mijn kat 5 jaar lang elke dag naar buiten kan en dan vergiftigd word en sterft, dan dat ik het dier voor eigen plezier en meer zekerheid 15 jaar lang veilig binnen hou.Er komt meer bij kijken dan dat. Je neemt een kat voor eigen plezier en scheept er de buren mee op die er niet op zitten te wachten. Dat is evengoed egoïstisch. Niet naar de kat, maar naar andere mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 18 april 2017 @ 20:54:

[...]



Er komt meer bij kijken dan dat. Je neemt een kat voor eigen plezier en scheept er de buren mee op die er niet op zitten te wachten. Dat is evengoed egoïstisch. Niet naar de kat, maar naar andere mensen.Daar heb je zeker een punt.
En dat is nou juist de mentaliteit die ik nooit zal snappen. Je geeft toch om je kat? Hoe kun je het nou OK vinden dat ie na vijf jaar op een zeer akelige manier aan z'n eind komt? Er is niks mis met katten binnen houden, zolang ze de kans hebben om een (veilige) frisse neus te halen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Izzy_ schreef op 18 april 2017 @ 20:56:

En dat is nou juist de mentaliteit die ik nooit zal snappen. Je geeft toch om je kat? Hoe kun je het nou OK vinden dat ie na vijf jaar op een zeer akelige manier aan z'n eind komt? Er is niks mis met katten binnen houden, zolang ze de kans hebben om een (veilige) frisse neus te halen.Natuurlijk geef ik om mijn kat. Zoveel dat ik liever verdriet om een vroege dood heb dan dat ik ze binnen op sluit een leven lang. Ik wil dat mijn kat kan jagen, met andere buurtkatten rond kan hangen, uren op avontuur kan gaan. Maar niet alle katten zijn hetzelfde en ik begrijp het ook als mensen hun kat wel binnen houden. Aan beide kanten zitten voor- en nadelen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk en goed dat je hiermee bezig bent. Mijn ervaring is dat als jullie gaan kijken, ga zitten en kijk welk kat, poes of kitten naar jullie toekomt en 'contact maakt'. Je denkt dat je het baasje bent maar het is andersom. Je wordt gekeurd en uitgekozen



Geen idee waar je woont maar in de hoofstad zit de poezenboot. Wellicht de moeite waard.



Denk ook zeker na over verzekering, oppas/vakantie, dierenarts etcetera.
Laatste stand van zaken.......heb man dit topic laten zien en hij loopt vooralsnog niet over van enthousiasme voor een kat.





Ik keek zojuist naar buiten en zag in onze achtertuin een kat die mij bekeek en daar echt de tijd voor nam. In aan de voorkant van ons huis keek ik naar huis van de nieuwe bewoners in de straat waar de kat op de vensterbank al stond te genieten van de dageraad.



Stiekem dacht ik: wat grappig.....we hebben veel overeenkomsten. Vroeg opstaan, genieten van het rustigste moment op de dag terwijl iedereen nog onder zeil is en genieten van de opkomende zon en de fluitende vogeltjes.



Maar goed.......een huisdier moet welkom zijn in een huis waar beide baasjes evenveel achter de komst van het beestje staan. Anders werkt het niet.



Vooralsnog geen nieuw huisdier dus. Maar wie weet....bedankt voor jullie input!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikhouvanmijnbed schreef op 19 april 2017 @ 04:42:

Leuk en goed dat je hiermee bezig bent. Mijn ervaring is dat als jullie gaan kijken, ga zitten en kijk welk kat, poes of kitten naar jullie toekomt en 'contact maakt'. Je denkt dat je het baasje bent maar het is andersom. Je wordt gekeurd en uitgekozen



Geen idee waar je woont maar in de hoofstad zit de poezenboot. Wellicht de moeite waard.



Denk ook zeker na over verzekering, oppas/vakantie, dierenarts etcetera.Dat is een beetje een onzinadvies. Mijn allerliefste hartendiefje was een kat-uit-de-boomtype, die kwam echt niet naar me toe in het nestje, maar zodra ze me kende waren we onafscheidelijk. Bezoek viel het altijd op hoe zwaan-Kleef-aan ze was.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 19 april 2017 @ 06:35:

[...]





Dat is een beetje een onzinadvies. Mijn allerliefste hartendiefje was een kat-uit-de-boomtype, die kwam echt niet naar me toe in het nestje, maar zodra ze me kende waren we onafscheidelijk. Bezoek viel het altijd op hoe zwaan-Kleef-aan ze was.



Grappig dat je mijn ervaring afdoet als onzin advies. Goed dat jullie een match zijn geworden.



Troeteltje dank voor de update!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikhouvanmijnbed schreef op 19 april 2017 @ 06:53:

[...]





Grappig dat je mijn ervaring afdoet als onzin advies. Goed dat jullie een match zijn geworden.



Troeteltje dank voor de update!Leuk dat het voor jou een positieve ervaring was, maar het wordt heel vaak als advies gegeven, maar het is een onzinadvies. Of een kat wel of niet naar je toekomt heeft meer met karakter van de kat te maken dan met of jij of de kat je uitzoekt.
Alle reacties Link kopieren
Vance, enig idee hoeveel (zeldzame) vogels te lijden hebben van jagende katten? Ik vind het prima dat onze goedzak buiten komt maar zodra ik merk dat hij slachtoffers maakt krijgt hij echt wel een bandje met belletjes om.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik moet bekennen dat ook ik altijd dacht dat een kat zijn baas uitzoekt en niet andersom. Dat zou dan niet kloppen!



Menigeen heeft dit meermaals duidelijk gemaakt........een kat zoekt jou uit. Andersom werkt niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al mijn katten zelf uitgezocht. Heb ze vanuit het nest. En ze zijn allemaal superlief en aanhankelijk.



Moet zeggen dat we nu 2 katten hebben die allebei niet naar mij trekken. Onze kater is heel gek op mijn man en onze jonge poes heel gek op onze kinderen. Het is niet dat ze niet bij me komen, maar ik ben wel altijd 2e keus . Dat vind ik soms wel een beetje jammer want onze vorige poes die in de zomer overleden is, was vooral gericht op mij. Die wilde altijd bij me liggen en die we nu hebben komen alleen als er verder niemand in huis is. Maar goed, ik heb ze wel allemaal van kitten af aan, misschien is het bij een asielkat anders.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 19 april 2017 @ 08:51:

Ik moet bekennen dat ook ik altijd dacht dat een kat zijn baas uitzoekt en niet andersom. Dat zou dan niet kloppen!



Menigeen heeft dit meermaals duidelijk gemaakt........een kat zoekt jou uit. Andersom werkt niet.

Nee joh, zo zwart-wit is het niet, het is meer een interactie. Als je het karakter van je kat kan faciliteren, kan het ook werken.



Ik heb twee katten gehad, die echt elkaars tegenpolen waren. En beide zelf in huis gehaald. De eerste wilde alleen maar binnen zijn, durfde niet eens in de buurt van de deur naar buiten te komen als die open stond. Hij wilde niet geaaid worden, maar waar ik ook was, als ik om me heen keek zag ik hem in de buurt liggen. Op veilige afstand, tussen de 1 en de 2 meter, net iets verder dan de lengte van een arm . Hij vond zichzelf overal te goed voor en weigerde alles. Ook eten. Tenzij hij bijna verging van de honger. Ik had dus de hele dag voer klaar staan, maar het beestje heeft nooit meer dan 3 kilo gewogen.



Mijn huidige kat is een echte schrokop en eet het liefst de hele dag door. Hij zit dan ook tegen overgewicht aan, ook al zit hij op een streng dieet. Hij is veel buiten, jaagt veel, is soms een paar dagen van huis, maar komt ook graag op schoot liggen. Als het hem uitkomt, natuurlijk. Hij heeft een belletje om, maar komt toch vaak met muizen thuis. Hij heeft uitgevonden dat hij dat belletje kan gebruiken om mijn aandacht te trekken. En ik heb hem zelf ook een paar trucjes kunnen leren.



Twee totaal verschillende katten, die beide erg gelukkig en tevreden lijken en die mij niet zelf hebben uitgezocht.



De overeenkomsten tussen de katten zijn dat ze allebei graag alleen zijn, geen andere katten verdragen (ik had ze na elkaar, niet tegelijk), graag naar buiten kijken en heel veel slapen!
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje is het geen idee om te informeren of iemand in jullie buurt af en toe een hond wil uitlenen of soms een oppas zoekt? Dan kunnen jullie de hond wellicht af en toe in huis nemen, of er mee wandelen. Of misschien is er een dierenasiel in de buurt waar ze hondenuitlaters zoeken?



Goed dat jullie zo weloverwogen de keuze maken! Ik heb al jaaaren katten in huis, maar twijfel of ik er in de toekomst nog één wil opvangen. De huidige kat is super lief, maar vraagt veel aandacht (logisch) en die eeuwige kattenharen overal kan ik ook missen als kiespijn. Staat tegenover dat het knuffelen en spelen met de kat echt heel leuk is.
Alle reacties Link kopieren
Onze kat komt heel graag buiten, maar als we een weekend weg gaan blijft ze binnen en wordt ze door een buurmeisje verzorgd.

Kat gaat graag mee een rondje wandelen , maar we moeten dan geen hond tegenkomen, want daar heeft ze het niet zo op.

Ze valt uit naar honden die te dichtbij komen.

Verder is onze asiel kat een enorme knuffel doos.

Ook heeft ze dus een belletje om, want alles wat door de tuin loopt is niet veilig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 19 april 2017 @ 08:51:

Ik moet bekennen dat ook ik altijd dacht dat een kat zijn baas uitzoekt en niet andersom. Dat zou dan niet kloppen!



Menigeen heeft dit meermaals duidelijk gemaakt........een kat zoekt jou uit. Andersom werkt niet.



Hier wel hoor



Tot 2 x toe een kitten opgehaald die over was uit een nest. Allebei laten zich vasthouden als baby's en zijn super aanhankelijk. Enige verschil is , is dat de een echt een buitenkat was en deze die we nu hebben, niet.

Oh en wat je man betreft; mijn man was ook geen liefhebber ( nog net geen anti), maar kon de eigenwijze foto op markplaats toch waarderen van onze knuffeldoos. En eenmaal in huis, was het liefde op het eerste gezicht
Alle reacties Link kopieren
Hier was de 1e kat die ons uit koos, (rende meteen op mij af in de kennel en sprong op schoot toen ik op mijn hurken ging zitten) de tweede is bij ons gebracht en na een opwarm periode ook helemaal goed op haar plek.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er 1tje uitgezocht, want dat vonden we een leuk beestje, met een leuk karakter. En toen hebben we gevraagd wie van zijn broertjes en zusjes het best samen kon met de kat die wij hadden gekozen.

Gelukkig kon het gastgezin van het asiel daar een goed antwoord in geven
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje, ik ben benieuwd met wie je volgend jaar de bank deelt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven