Zo, wat nu? Stuiterbal in afvoer.

03-01-2014 17:22 32 berichten
Kind was met stuiterbal in de badkamer aan het spelen: in de afvoer van de wastafel hebben we zo'n plastic roostertje omdat het anders een gapend gat is. En ja hoor: zei ik net doe dat maar niet....Stuiterbal langs het plastic roostertje de afvoer in. En nu zit 'ie verstopt, ik weet niet waar precies maar ik kan er niet bij.

Iemand een gouden tip behalve de vloer openbikken?
Alle reacties Link kopieren
Als het goed is hangt er een sifon (=zwanenhals) onder de wasbak. Maak deze eens los.
quote:Dahlia74 schreef op 03 januari 2014 @ 17:24:

Als het goed is hangt er een sifon (=zwanenhals) onder de wasbak. Maak deze eens los.Oh sorry, vergat ik te vermelden: sifon heb ik er al afgedraait: daar zit 'ie helaas niet.
Alle reacties Link kopieren
Kan je de stuiterbal wel nog zien?

Misschien lukt het met een touwtje en een stuk kauwgom
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Nee, ik vrees dat stuiterbal ergens halverwege onder de vloer zit/drijft. Ga het straks proberen met zo'n kabel om afvoeren te ontstoppen.
Alle reacties Link kopieren
Een ontstoppingsveer proberen? Wie weet kan je de bal dan doorduwen naar de bredere rioolbuis.



Hoe breed is de diameter van de bal? En van de afvoer?
Alle reacties Link kopieren
Stofzuiger ?
Best lullig, maar ik zie het helemaal voor me en vind het zo grappig



Trekveer? En anders het ontstopbedrijf.
Dahlia, de stuiterbal is net een paar millimeter kleiner dan het eerste deel van de afvoer. De ontstoppingsveer ligt in de aanslag, de stofzuiger is ook een optie. Eerst even koken.
Alle reacties Link kopieren
Is de bal massief of hol ?

Als je hem hebt gelokaliseerd, dan kun je een holle bal misschien doorprikken met een hete haaknaald en dan terugtrekken ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Pas wel op dat je hem er niet juist verder induwt. Het zou werkelijk horror zijn als je hele afvoer open gelegd moet worden om die bal te verwijderen.
quote:Istar_ schreef op 03 januari 2014 @ 17:39:

Pas wel op dat je hem er niet juist verder induwt. Het zou werkelijk horror zijn als je hele afvoer open gelegd moet worden om die bal te verwijderen.Ja, dat is idd de afweging: maar als ik 't niet probeer met de veer dan blijft 'ie toch verstopt.
quote:redhothead schreef op 03 januari 2014 @ 17:42:

[...]





Ja, dat is idd de afweging: maar als ik 't niet probeer met de veer dan blijft 'ie toch verstopt.

Ik dank dat je dan toch echt beter zo'n rioolman (hoe heet dat ook alweer!) kan laten komen.

Ik weet niet hoe de leidingen bij jou lopen, maar bij mij gaat de afvoer door de muur heen naar beneden. Dan moet dus echt alles open gehakt worden.



Ik denk dat de afvoer niet ineens 30cm breed wordt, dus dat die bal alleen maar verderop weer vast gaat zitten, met nog grotere en duurdere gevolgen.



Bel anders even zo'n bedrijf voor advies.
Istar, daar heb je op zich een punt maar nu, in 't weekend zo'n bedrijf bellen? Ik denk dat ze maar al te graag langskomen...Ik ga 'r even over nadenken.
Hmm, heb je toevallig zo'n grote luchtpomp voor opblaasboten? Misschien die aansluiten in de leegzuigstand? Moet je wel alles goed luchtdicht kunnen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
een ontstopper, die je normaal voor je wc gebruikt



http://www.bol.com/nl/p/o ... 2032000999200000014557501
Alle reacties Link kopieren
2 liter gootsteenontstopper, vergeet je de handschoentjes niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of de bal er al uit is, maar zou hij niet naar boven komen drijven als je de kraan open zet? Mits niet lek natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Hoe staat het er mee?
Alle reacties Link kopieren
Waar de stuiterbal zit hangt er vanaf hoe je sifon eruit ziet. Doorgaans zal een stuiterbal niet door de zwanenhals/sifon komen. Daarbij zal een stuiterbal kunnen blijven drijven en dus nog bij de sifon moeten zitten.

Als de stuiterbal toch verder de leiding in is gegaan hoeft het niet gelijk tot problemen te komen. De afvoerleiding komt uit op een standleiding die veel groter is in diameter.

Mocht je wel een probleem hebben kan je een rioolveer gebruiken om te kijken of je de verstopping kan verhelpen.



Laatste tip, als je toch iemand gaat bellen probeer dan een

zzp-er, die hebben vaak geen weekend tarief en als het een goede is ook geen voorrij kosten. Bedrijven hebben dit wel.

Succes ermee.
Voor alles is een oplossing
Alle reacties Link kopieren
Stuiteren van woede dan maar, hè.
Alle reacties Link kopieren
In mijn wanhoop ooit een tip opgevolgd van googlesearch:



De wc-ontstopper (plopper?) kreeg ik niet luchtdicht op de afvoer. Toen de tip: een plastic zak (type pedaalemmerzakje, groot uitgevallen boterhamzakje), vullen met water. Leg de dit op de afvoer, zorg dat het de afvoer goed bedekt. Trek dan met een korte beweging de zak omhoog (zelfde geluid als met een 'plopper'). Kan wel een half uur duren, maar deze methode heeft nu al menige peuterverstopping opgelost (werkt ook goed als je kind iets in de wc gooit en doorspoelt...)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Lemoos, gewoon e en zak,me tv water op de afvoer leg ge n? En dan optillen? Hoe moet ik dat voor me Zien?
Alle reacties Link kopieren
quote:-teuntje- schreef op 03 januari 2014 @ 23:55:

Lemoos, gewoon e en zak,me tv water op de afvoer leg ge n? En dan optillen? Hoe moet ik dat voor me Zien?Beetje water in de zak doen. Dan de zak op de afvoer zetten en eventueel meer water toevoegen. Het water bedekt nu de afvoer (zak vormt zich precies). Leg dan veiligheidshalve een knoop boven in de zak. Trek met een 'ruk' de zak ineens omhoog (vacuüm trekken). Blijven herhalen. Als de verstopping los komt, hoor je een gorgelend geluid.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Het is dus een rubberen stuiterbal? Kan je er misschien een lange schroef indraaien en dan aan die schroef de stuiterbal er uit trekken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven