Zoals je moeder of juist heel anders?

14-12-2014 15:15 58 berichten
--
Heeeeel anders. Mijn moeder was huisvrouw en had dus alle tijd om alles altijd heel grondig te doen, ik vind dat gewoon zonde van m'n tijd. Ik doe niet aan strijken, leef vaak voor 'n deel uit de droger als m'n laatste was handdoeken en ondergoed was. Vouw dus ook niet altijd alles op, laat staan netjes. Ben niet voor huisvrouw in de wieg gelegd.
Ik doe ook niet aan doekjes, maar gebruik Lotus Maestro stevig keukenpapier om m'n aanrecht of m'n badkamer/wc te poetsen. Kan gelijk na gebruik weg en hoef je niet te wassen.
Ik doe veel minder aan het huishouden dan m'n moeder, maar het is hier wel schoner, omdat hier veel minder troepjes staan. Hier geen vensterbanken vol met planten en beeldjes die niet bij elkaar passen, maar gewoon leeg.
Alle reacties Link kopieren
Ikeaverslaafd en dan een leeg huis??
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben een hulp in de huishouding en ik niet (helaas). Was opvouwen doe ik op mijn eigen manier, weet eigenlijk niet hoe m'n moeder dat doet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hadden ook een hulp in de huishouding en als ik kijk naar hoe ik mijn huishouden doe, kan ik me dat goed voorstellen.
Ouwe postduif
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 14 december 2014 @ 15:18:

Heeeeel anders. Mijn moeder was huisvrouw en had dus alle tijd om alles altijd heel grondig te doen, ik vind dat gewoon zonde van m'n tijd. Ik doe niet aan strijken, leef vaak voor 'n deel uit de droger als m'n laatste was handdoeken en ondergoed was. Vouw dus ook niet altijd alles op, laat staan netjes. Ben niet voor huisvrouw in de wieg gelegd.



Hier ook. Huisvrouw is niet mijn ding. Sowieso opruimen en schoonmaken niet. Een noodzakelijke kwaad. Ik heb helaas een paar dingen die gestreken moeten worden maar die worden ook weinig gedragen ( en pas gestreken vlak voor het aantrekken).

Opvouwen van kleding vaak wel maar soms trek ik het gewoon van de waslijn en aan ermee. Idem voor spul uit de droger.



Stofzuigen, dweilen, wc schoonmaken. Het is dat het erbij hoort en ik toch wel graag een schoon huis wil maar anders wist ik het wel. Jammer genoeg geen geld voor een hulp in de huishouding.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:Nouschi schreef op 14 december 2014 @ 15:24:

Ikeaverslaafd en dan een leeg huis??Ruimte is lekker! Dus niet zoiets:



Stofverzamelaars noem ik ze.
Mijn moeder is een beroerde huisvrouw en dat heeft ze nooit onder stoelen of banken gestoken. Ik ben ook geen mevrouw Helderder, maar volgens mijn moeder ben ik smetvrezerig

Ze is ook een belabberde kok(en mijn vader een notoire zeikerd over het meeste voedsel). Ik maak geen culinaire hoogstandjes, maar ik kook wel elke dag en ook nog gezond.

Toen ik nog thuis woonde ben ik op een gegeven moment het koken gaan overnemen, tot groot geluk van mijn ouders.

Maar mijn moeder heeft verder zoveel pluspunten dat ik me nooit heb geërgerd.
Mijn moeder hield er altijd 'n vaste routine op na wat elke week altijd gedaan moest worden, of het nu vuil uitzag of niet (stofzuigen bijv) Nu is dat wat minder strak geworden omdat m'n vader de zwaardere klusjes heeft overgenomen omdat m'n moeder 'n hernia heeft. Zelf stofzuig ik pas als ik me echt ga storen aan wat er op de vloer ligt. Bovendien heb ik dan tenminste eer van m'n werk. Een doekje over de badkuip halen terwijl niemand die week van 't bad gebruik had gemaakt vind ik ook iets totaal overbodigs.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is een heel afhankelijk type. Geen auto, geen rijbewijs, geen opleiding, geen werk en lange tijd ook geen hobby's (nu wel hoor) Mijn moeder stak dus al haar energie in het huishouden. Helemaal koekoek werden we er van. Nog steeds is het daar schoon. Met name ramen zemen is een ding wat ze elke twee drie weken haar hele ziel en zaligheid insteekt.



Ik heb me voorgenomen nooit zo te worden. Ik ben ook niet zo erg maar word wel onrustig als het een rommel is. Vanmorgen lag zoon op bed en dan word er dus schoongemaakt. Ik betrap mezelf erop dat ik af en toe net zo achterlijk doe als zij. Ik probeer er iets relaxter mee om te gaan. Ik doe wel alles op mijn eigen manier. Als ik geen baan, kind of vriendinnen zou hebben zou ik een kopie van mijn moeder zijn.
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Mijn moeder doet lekker alles op haar gemakje. Ze noemt het "een beetje rommelen". Ik ga als een bezetene tekeer om er zo snel mogelijk vanaf te zijn. Alleen de was ophangen doe ik neuriënd, daar word ik rustig van (gek trekje).
Oh god, als ik ergens een hekel aan heb is het wel ramen lappen. Afgelopen voorjaar heb ik het gedaan en waarschijnlijk is het volgend voorjaar weer eens tijd. Ik heb het wel eens gedaan bij mijn schoonouders, die hebben nog glas-in-lood in veel ramen, de horror. Met proppen krantenpapier elk raampje streeploos wrijven... Mijn moeder lapte de ramen door de tuinslang er op te zetten eens per jaar.
Oh nog zo'n verschil: ook al hebben m'n ouders 'n droger, ze hangen bij goed weer de was toch buiten op. Ik nooit.

Ook als ik een tijd thuis zit en dus alle tijd van de wereld heb, doe ik niet meer in 't huishouden dan normaal. Als ik iets poets wil ik er wel eer van hebben, dat heb je niet als je het allemaal wekelijks bijhoudt zodat 't uberhaupt niet vies was voor je er alweer 'n doek overheen haalde.
quote:Lughnasadh schreef op 14 december 2014 @ 15:50:

Mijn moeder lapte de ramen door de tuinslang er op te zetten eens per jaar.

Haha, zo wil ik 't ook nog wel 'ns doen ja!



Laatste keer dat ze serieus gedaan zijn is 1,5 jaar geleden. Toen heeft m'n vriendin 't voor me gedaan omdat ik haar had geholpen met klussen/verbouwen/verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Handdoeken uit de droger mik ik in een wasmand, daarvan pakken we wat we nodig zijn. Ondergoed mik ik in een gezamenlijke bak met ondergoed (staat er een in de douche, lekker makkelijk na het douchen ).



Stofzuigen om de dag, de andere dag de swiffer (of hoe die heet). Afstoffen doe ik niet aan, daar heb ik de schoonmaakster voor. Die dweilt ook. Badkamer en toilet zijn ook voor de schoonmaakster. Keuken wil ik zelf wel doen na het koken maar dan moet het wel snel, snel.



Vriend en ik werken beide fulltime. 4.30u gaan onze wekker, 5.30 vertrekken we beide richting werk. Ik ben dan pas om 16u thuis en vriendlief pas om 18u. Dan eten en sporten/sociale contacten etc. Dus voor schoonmaken geen tijd
bats!
4.30! Ik begin spontaan te gapen hier...
Alle reacties Link kopieren
Absoluut anders.

Mijn moeder had de pest aan poetsen. Ironisch genoeg was ze schoonmaakster van beroep

Maar in het ouderlijk huis was het ten alle tijden een zwijnenstal. Daar raakte ik als kind al gestrest van. De manieren van opruimen/poetsen/was doen heb ik mezelf aangeleerd. En daar ben ik best wel strikt in.
Vierentwintig jaar geleden deed ik de dingen zoals ik ze geleerd had thuis. Alleen handdoeken vouwen deed ik anders, mijn moeder had een diepe linnenkast en ik een heel ondiepe. Haar handdoeken gingen in de lengte in drieën de mijne in vieren. Daar moest mijn moeder wel altijd even naar kijken als ik dat deed en toen ze, jaren later, kwam oppassen deed zij het soms op haar manier en dan hadden we discussie over mijn vreemde manier van vouwen. En dan vouwde ik alles opnieuw op omdat het niet in de kast paste!



Inmiddels dus jaren verder en ik heb mij eigen manier van huishouden, heel leuk dat ik nu soms iets aan mijn moedere leer! Zoals ramen zemen, zonder zeem, maar met Jemako!
Alle reacties Link kopieren
Elninjoo het lijkt me heerlijk om dat te kunnen!

Ik doe dingen zoals stofzuigen en dweilen ook een beetje uit gewoonte niet omdat het noodzakelijk is.
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Deels hetzelfde, wij besteden het uit Daarnaast poets ik iedere dag de wc's net als haar. Maar tussen de poetsbeurten door ben ik snel tevreden, daar waar mijn moeder nog gaat stofzuigen, dweilen met ontsmettingspul en nog eens met een stoomreiniger. Ik ben er nog niet uit of dat beroepsdeformatie is of dat zij alleen werkzaam kan zijn in een zo goed als steriele omgeving .



Maar dat gehamer op hygiëne heeft wel een spoor nagelaten. Evenals slapen met pyjama aan ("Stel er breekt brand uit en je moet in je blote gat door het raam") en altijd setjes qua ondergoed (alsof iemand dat op de SEH zal interesseren maar goed, het zal maar eens een hulpverlener opvallen dat de BH niet matcht met de slip als ze de kleren van je lijf moeten knippen )
Nee heb je, ja kun je krijgen
Verder vond mijn moeder altijd dat je huis boven ook netjes moest zijn, je zou maar 's nachts een dokter nodig hebben. Meestal is het boven dus netjes als ik ga slapen, dat zijn we zo gewend, ik vind troep ook vreselijk.



Paar weken geleden:



Ik had 's morgens de trap niet meer kunnen zuigen omdat zoon thuis kwam voor de lunch. Daarna was ik het vergeten. Om tien voor bedtijd heb ik het ding dus maar naast mijn bed geparkeerd om het de volgende morgen te doen. Ook de was, die ik op de bank had zitten vouwen parkeerde ik, in de mand op het ladenkastje. Mijn kleren van die dag op een stoel en de kleren voor de volgende dag op een hangertje aan de deurgreep van de kast. Mijn handtas die normaal in de gang blijft stond op mijn nachtkastje, zonder reden. Voor mijn doen echt grote

troep! En toen had ik een ambulance nodig!



Gelukkig kijken die mensen nergens naar, alleen naar de patiënt!





Beetje als Lemoos dus!
anoniem_206165 wijzigde dit bericht op 14-12-2014 16:13
Reden: toevoeging laatste regel!
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jij had dus ook zo'n moeder Sandt . Toen de bevalling zich wat eerder dan verwacht aankondigde en mijn ouders de viervoeter kwamen ophalen heeft mijn moeder schijnbaar daarna nog de hele bovenverdieping gestofzuigd, gedweild en bed verschoond. En de wc natuurlijk. Want stel je voor zeg, wat zou de kraamhulp wel niet denken...
Nee heb je, ja kun je krijgen
Een vriendin van mij is ook zo dat ze alleen perfect matchend ondergoed draagt voor 't geval ze 'n ongeluk zou krijgen. Heel bizar vind ik dat. Lekker boeien wat ze van je denken. Idem wat m'n huis betreft. Ik zou het wel extra opruimen als ik visite verwacht die mijn huis helemaal willen zien ofzo, maar ik ga echt niet opruimen voor 't geval ik ooit 'ns een dokter nodig heb. Ja jammer dan dat m'n kleren gewoon in de slaapkamer op de grond liggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven