Zoals je moeder of juist heel anders?

14-12-2014 15:15 58 berichten
--
Mijn schoonmoeder stond met weeën en al de ramen te lappen want die moesten echt nog schoon voordat ze naar het ziekenhuis ging. Ik heb nooit enige nesteldrang of schoonmaakdrang gehad tijdens mijn zwangerschappen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 14 december 2014 @ 15:50:

Oh god, als ik ergens een hekel aan heb is het wel ramen lappen. Afgelopen voorjaar heb ik het gedaan en waarschijnlijk is het volgend voorjaar weer eens tijd. Ik heb het wel eens gedaan bij mijn schoonouders, die hebben nog glas-in-lood in veel ramen, de horror. Met proppen krantenpapier elk raampje streeploos wrijven... Mijn moeder lapte de ramen door de tuinslang er op te zetten eens per jaar.Met krantenpapier? Die truc ken ik niet. Zou juist verwachten dat dat vlekken geeft (inkt en water en zo)
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Ik ben een stuk rommeliger dan mijn moeder. Juist dingen als stoffen en zuigen doe ik veel minder, bij mij is nog wel eens een stoflaag te vinden Ramen zemen doe ik bijna nooit.



En toch, áls ik mijn ramen zeem doe ik het precies hetzelfde als mijn moeder. Als ik mijn was opvouw ook. Het is dat ze nog strijkt, verder is mijn moeder best effectief en waarom moeilijk doen als ik een makkelijke manier geleerd heb?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk fulltime in wisselende diensten dus bij mij is het een beetje afhankelijk van welke dienst ik heb. Als ik avonddiensten heb doe ik meer in het huishouden dan wanneer ik dagdienst heb. Maar alles wordt 1x per week gedaan (behalve de wc, die vaker). Gelukkig heb ik een klein huisje en ben ik maar alleen, dus echt vies is het nooit.



Verder doe ik veel dingen zoals mijn moeder, we zijn beide van de microvezeldoekjes en schoonmaken als je in de ruimte bent. Ik sta dus op zaterdag in mijn ondergoed de badkamer te soppen en dan lijk ik dus net mijn moeder. Al heeft mijn moeder altijd nog wel wat te zeuren als ze bij me is, maar ze heeft het maar te accepteren...



Nu ik eraan denk is het eigenlijk best hilarisch...
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
No way dat ik het zo als mijn moeder doe. Zij deed elke donderdag de bovenboel en elke vrijdag de benedenboel en dan kwam echt alles van zijn plek.



Afgelopen jaren vaak de huisarts en ambulancepersoneel thuis gehad en me er geen moment druk om gemaakt hoe mijn huis/ slaapkamer uitzag.



Mijn ex schoonmoeder was echt bizar met ondergoed voordat ze naar de winkel ed ging verschoonde ze zich van onderen want stel dat je onderweg wat gebeurde.
Mijn moeder is niet zo'n beste huisvrouw en ik ook niet. Gelukkig hebben we allebei dezelfde fantastische hulp in de huishouding!
Ik lijk verbazingwekkend veel op mijn moeder qua huishouden.. Tot verbazing van ons beiden :P. Nooit gedacht dat ik zoveel tijd aan schoonmaken zou besteden ( wat heel erg meevalt, maar gezien de staat waarin mijn slaapkamer altijd verkeerde, hield mijn moeder haar hart vast voor het moment dat ik zelf een huishouden moest runnen :P). Ik vind het ook prettig, een schoon fris huis, maar dat heeft ook grotendeels te maken met het feit dat alles nieuw is. Volgend jaar zal het vast al anders zijn.



Al met al heb ik (on)bewust toch veel opgeslagen/meegekregen van de dingen die mijn moeder altijd deed. En echt niet dat het bij ons thuis altijd tip top in orde was..



Beiden hebben we niet zoveel met strijken, alleen het hoognodige. Stofzuigen ben ik wel grondig in, van mijn moeder meegekregen. Altijd even de banken en stoelen aan de kant, zodat ik alles meeneem.

Opvouwen doen we hetzelfde, van haar afgekeken, net zoals het strijken van blouses.



Ramen lappen laat ik doen, mijn moeder heeft dat nu van mij overgenomen..



En verder is het gewoon bijhouden, ik wil niet al te veel tijd kwijt zijn aan huishouden, moeder had hetzelfde. Werk verdelen, snel werken en je hebt het grootste deel van het weekend voor jezelf. Al met al verbaas ik mezelf nog wel eens :P
Alle reacties Link kopieren
No way dat ik het precies zo doe als mijn moeder, ik zou er meer dan een dagtaak aan hebben! Zij was elke dag aan het afstoffen, stofzuigen vaak meerdere keren per dag, want ojee, er lagen kruimels op de vloer na het eten. Gordijnen gingen ook heel vaak in de was, beddengoed zeker elke week, in de zomer nog vaker. Zelf ben ik meer van niet moeilijker doen dan nodig is. Ik poets dus als dat nodig is, stofzuigen om de dag, en dan is het ook wle nodig met vijf mensen en een huisdier in huis. Bedden doe ik als het nodig is, in d ewinter dus minder vaak dan ' s zomers. Ik denk eens per twee of drie weken ( oeh, als m'n moeder dat eens wist). Ramen lappen doe ik twee keer per jaar. De was werk ik bij wanneer de manden uitpuilen en manlief klaagt dat hij geen onderbroeken meer heeft. Het is hier altijd schoon maar geen toonzaal zoals bij mijn ouders. Er wordt geleefd en dan is het weleens een bende, die daarna weer wordt opgeruimd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder was heel erg vaak bezig met poetsen, strijken, ramen lappen. Het was er altijd schoon, opgeruimd en netjes. Ik sta er niet hetzelfde in als mijn moeder.



Ik ben selectief opruimerig. Het mag van mij rommelig zijn, zolang het maar schoon is. De ramen zijn vies en ik heb geen strijkplank, maar mijn aanrecht is leeg want ik sta wel 4 of 5 keer per dag af te wassen. Als ik stof zie liggen ga ik met een sopje rond, maar mijn slaapkamer is volgestrooid met kleding. De toilet is schoon, de badkamer een zooitje. Dat geeft wel een goede balans.
Mijn moeder is geen huisvrouw, nooit geweest ook ondanks dat ze fulltime thuis was. Koken kon en kan ze wel als de beste. Ook altijd kleding gemaakt voor ons, inclusief super creatieve carnaval creaties. Mijn ouder waren ook niet van het opruimen - spullen weggooien. Alles bleef bewaard van babyschoentjes tot boeken-tijdschriften, zelfs collegedictaten van 50 jaar geleden. Stoffen deed ze nooit, stofzuigen mijn vader 1x per week.



Ik ben opgeruimder en hou het veel beter schoon. Alles heeft een plek, dat geeft rust. Wel ontploft mijn kledingkast regelmatig, die orden ik 1x per 3 maanden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gemakkelijker dan mijn moeder, maar volgens Viva normen maniakaal.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Absoluut anders dan mijn moeder. Mijn moeder was altijd heeeeeel erg precies. Ze zag het direct als een dingetje op tafel 2cm verschoven was. Werd direct teruggezet. Mijn moeder had een linnenkast met daarin het linnen en de handdoeken keurig opgevouwen op kleur en alles werd netjes gestreken. De was hing lekker buiten en ze haalde het op tijd binnen als het ging regenen.



Ik ben helemaal niet precies. Ik ben meer van ach.. dat komt volgende week wel. Als ik de was eens per ongeluk buiten heb hangen en het gaat regenen dan denk ik.. he moet mijn was niet vergeten en ga dan met wat anders bezig. Mijn moeder dronk ook nooit iets met mij want ze was altijd aan de poets. Als de kinderen uit school komen dan drinken we eerst iets en dan gaan we weer verder met waar we mee bezig waren.



Mijn linnenkast.... is een aanfluiting. Het is een ladekast van Ikea. In eerste instantie vouwde ik ze netjes op, maar aangezien ze ook zo weer uit de kast worden gehaald vouw ik ze niet meer op maar mik ze in de la en doe de la dicht. Erg efficient.
Alle reacties Link kopieren
Heeeeel anderss........... Mijn moeder houd van goedbedoelde rotzooi, en ik van strak en recht..... Ik heb ook honden en katten, en een groter huis, en daardoor ook een poetsmevrouw.... En meer kinderen....
Er zullen wat overeenkomsten zijn maar die berusten op toeval
'Je kinderen weten later niet meer hoe schoon het thuis was, wel hoe gezellig!'



Dat is mijn lijfspreuk voor als het eens minder netjes is dan ik zou willen. Sandtman heeft wel herinneringen aan hoe schoon het bij hem thuis was, maar die behoren niet tot zijn mooiste jeugdherinneringen.



Ik werk dus zelden nog aan het huishouden als de kinderen uit school komen. Deed mijn moeder ook nooit. In de vakanties poets ik wel om ze heen of moeten ze helpen, maar dat is dan vaak weer heel gezellig!
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 december 2014 @ 17:26:

Ik ben gemakkelijker dan mijn moeder, maar volgens Viva normen maniakaal.Ik ook. Houd van een schoon huis maar minder van poetsen. Kan wel genieten van een blinkende keuken en schone was. Mijn moeder had een heel poetsschema, op jaarbasis Aan de werkzaamheden en het eten kon je dag, tijd en seizoen ontleden Ik ben veel makkelijker, mijn dochter lijkt weer erg op mij. De ene dag alles laten verslonzen om de volgende dag de plinten met een tandenborstel te staan raggen.
Ye ken.
Ik doe heel weinig hetzelfde als mijn moeder.

Ik ben iets gemakkelijker. Ik ben 5 dagen in de week weg van 7 uur 's ochtends tot 7 uur 's avonds. Ik doe mijn was in de droger en vouw het dan direct op. Mijn moeder heeft meer tijd en hangt de was op en strijkt het dan allemaal. Mijn moeder heeft ook andere prioriteiten. Terwijl het hele huis een bende is gaat zij de vriezer ontdooien, en dat doet ze dan best vaak per jaar.

Helaas heb ik het qua bende het zelfde als mijn moeder. Bij mij is het ook een bende. Mijn moeder houdt er van. Ik hou van een opgeruimd huis maar vind het opruimen en schoonmaken echt niet leuk. Maar als ik dan aan de poets ben, dan doe ik het ook heel nauwkeurig en grondig.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het anders als mijn moeder, mijn moeder is altijd huisvrouw geweest, dus elke week werd alles grondig gedaan.

Handdoeken, thee en vaatdoeken vouw ik op dezelfde manier op.

Nu kan mijn moeder niet veel meer, en wat ze nog kan, wil ik niet dat ze dat aan het huishouden besteed maar aan leuke dingen.

Dus kom ik ze een à twee keer in de week helpen en pak ik alles grondig aan, zodat zij alleen de afwas op moeten ruimen en een keer de stofzuiger door het huis doen.



Ik ben meestal heel overdreven in het huishouden, ik poets dus echt alles en vaak omdat ik snel vies van dingen ben, dus daarin ben ik erger als mijn ouders.

Zij denken veel makkelijker en zeggen altijd "dat stofje in de hoek valt je niet aan hoor".
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het heel anders dan mijn moeder! Die boeide het totaal niet, denk ik. (ze had er ook geen tijd voor trouwens, ze studeerde en werkte en dat met 2 kinderen zonder man)



Wat ik wel jarenlang zoals zij deed, was alles poetsen met een schuursponsje. Tja, dan krijg je dus overal krassen. Daar kwam ik achter toen ik op mezelf ging. Snapte al nooit waarom het thuis allemaal zo dof was.



Ik ruim altijd alles direct op. Kan totaal niet tegen rommel. Daarbij: als alles een vaste plek heeft hoef je nooit te zoeken. Ik ben dus nooit iets kwijt.



Toen ik nog geen gezin had poetste ik bijna de hele dag door, bij wijze van spreken. En ik was (ben) dol op vers gestreken beddengoed. Nu met man en kind lukt het gewoon niet meer om alles elke dag te doen. Het kostte me wat tijd om er achter te komen maar inmiddels probeer ik er wat relaxter mee om te gaan. (dat lukt aardig maar om de 2 maanden heb ik er genoeg van en moet iedereen wegwezen want dan maak ik grondiger dan grondig schoon) Wel stofzuig ik dagelijks, soms wel 2 of 3 keer op een dag. Ik heb een pesthekel aan pluisjes en rommel op de grond. Speelgoed tolereer ik alleen netjes in bakken en opgeruimd in de woonkamer. Zoon snapt dat gelukkig heel goed en ruimt zelf ook op. Slaapkamers luchten doe ik meteen na het opstaan en daarna maak ik de bedden netjes op.



Badkamer en toilet zou ik vaker willen doen, maar geen tijd. Wel haal ik er om de paar dagen standaard een doekje doorheen. Ramen lappen doe ik om de 3 maanden of zo.



En last but not least. We zijn nu aan het klussen/verhuizen. Nadat we de sleutel gekregen hadden heb ik eerst het héle huis gepoetst voordat we aan de slag gingen. Alles heb ik gedaan. Ik kan niet tegen een vies huis en dit huis was VIES. En dan óók nog eens viezigheid van een ander. Bah. Ook ruim ik op en maak ik alles weer schoon nadat de stukadoor is geweest, haha.



Vandaag zei ik nog tegen mijn man: maar goed dat ik zo van schoonmaken hou. Ik zou er bijna mijn beroep van willen maken!
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder stofzuigde bijna elke dag. Ik twee x in de week. Mijn moeder zorgde ervoor dat het huis spik en span was. Moet je echt niet bij mij wezen. Ik haat het huishouden doen. Ik doe het hoognodige. En het opdoen van de bladeren, daar kan ze over klagen. En dan zeg ik `welke mens heeft verzonnen dat er geen bladeren in de tuin mogen liggen??? Dat is DE NATUUR, dat er bladeren liggen!`. En dan zegt ze, `ja eigenlijk heb je nog gelijk ook`. Maar ze stangt zichzelf nog steeds met alle dingen die ze moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Tantejo, ik nodig je van harte uit om bij mij langs te komen. Ik ga dan de kroeg in zodat je het poetsrijk voor je alleen hebt
Ye ken.
Alle reacties Link kopieren
quote:GrannyWeatherwax schreef op 14 december 2014 @ 20:31:

Tantejo, ik nodig je van harte uit om bij mij langs te komen. Ik ga dan de kroeg in zodat je het poetsrijk voor je alleen hebt Hahaha, ik zou het zo doen. Maak wel vaker bij anderen schoon omdat ik er zomaar zin in heb. (en omdat het in mijn ogen nodig is)
Totaal anders.

Bovendien heeft mijn moeder al 30 jaar poetshulp.



Ik eet hier niet van de vloer, maar van een bord.

Poetsen gebeurt hier dus gewoon als het uitkomt en het vuil is.

Zonder dat er een ritme in zit. Het boeit me ook echt niet.

Strijken doe ik niet.



Elke keer zit mijn moeder te zeuren dat er meer ritme moet in zitten.

En dat ze "wel es zal langskomen" (lees: de boel in mijn plaats doen). Ik ben er stilaan Oost-Indisch doof voor.

Haar eisen liggen gewoon anders dan de mijne.



Ze is hier overigens welkom voor een kop koffie (en ik ruim altijd vooraf op, maar dan zeurt ze nog - het is nooit goed genoeg voor haar). Maar komen poetsen ... hell no!
Alle reacties Link kopieren
Ik zie mensen schoonmaken als het niet vies is. Zo ben ik niet. Het moet echt vuil zijn, en dan ga ik schoonmaken. En dan zie ik ook duidelijk verschil.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huis moet schoon zijn. Ik heb geen smetvrees, als er kleine kinderen over de vloer zijn, lig ik niet wakker van een paar kleverige vingers op de tafel, en ik loop niet met een kruimeldief te hollen om ieder stofje weg te werken. Maar een laag stof van 3 weken onder een bank bijv. vind ik niet nodig. Of plinten die in geen maanden een stofdoek hebben gezien. Dat moet gewoon schoon zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven