Zorgen om onze poes (15)

19-01-2017 19:25 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geloof ik nog nooit zoveel topics gepost als de laatste tijd. Net hetzelfde gepost op een poezenforum maar (nog) geen antwoord dus ik post toch maar weer hier...



Ik maak me zorgen over onze poes (15). Ik ben laatst bij de dierenarts geweest en het arme schaap heeft een nier die 2x zo groot is als de andere, en ze heeft (waarschijnlijk) botkanker in kaak en staart. Ze weegt nog maar 2.2 kilo en haar vacht is plukkerig (de donshaartjes op haar rug zijn uitgevallen)

De dierenarts vroeg of ik het verder wilde onderzoeken maar het beestje heeft een heel fijn en gelukkig leven gehad en ik wil haar al die onderzoeken en medicijnen niet aandoen.

Hij zei tegen me dat ik terug moest komen als ze te veel pijn krijgt.

Maar wat is te veel pijn? En hoe zie ik dat?

Ze is niet meer zo levendig als vroeger. Ze speelt niet meer. Ze slaapt meer, is rustiger, niet meer zo beweeglijk als ze op schoot ligt. Ze spuugt veel, dat was ook de reden dat ik naar de dierenarts ben gegaan in eerste instantie.

Ik wil gewoon niet dat ze (te veel) pijn heeft. Ik geef haar graag nog een fijne tijd en ik hou zoveel van haar dat ik haar natuurlijk eigenlijk niet kwijt wil. Maar het moet nog wel draaglijk voor haar zijn.

Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Als er een gedragsverandering komt.



Voorbeeld; ze komt nu bij je op schoot liggen om te slapen. Als ze nou over een tijdje ineens minder slaapt en meer spint, dan is dat een verandering. Spinnen is een teken van vertrouwen, dat doen ze als ze zich fijn voelen maar het kan ook betekenen dat ze pijn heeft en hoopt dat jij daar wat aan doet.



Een verandering kan ook zijn; geen brokjes meer willen, of juist meer eten. Niet meer naar buiten willen, onzindelijk worden. Niet meer opstaan voor het favoriete hapje. Je hebt de kat al lang genoeg, je merkt het echt wel.



Sterkte.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Het klinkt niet echt ok. Wat eet ze? Het kan helpen om haar zacht dieetvoer te geven speciaal voor de nierfunctie. Dat wordt altijd iom een arts voorgeschreven, maar kun je met een recept online stukken goedkoper bestellen. Ook hebben ze daar minder van nodig, waardoor ze wellicht ook wat minder last van haar kaak heeft. Misschien het proberen waard?
Ik denk eigenlijk dat kat wel zover is dat het lijf op is.



Pijn bij katten



Hoe merk je nu dat een kat pijn heeft? Soms zijn de signalen heel subtiel, dus het is belangrijk om je kat goed te observeren en haar gedrag en routines te kennen. Dan zie je afwijkingen in dat gedrag veel sneller. Sommige lichamelijke veranderingen zijn relatief makkelijk te zien, zoals bijvoorbeeld



vermageren

slechte vacht

een bepaald lichaamsdeel, bijv. een poot, niet willen gebruiken

niet meer ontspannen kunnen/willen zitten of liggen



Gedragsveranderingen kunnen echter ook wijzen op pijn. Als een kat ineens zonder aanleiding agressief wordt, is het van groot belang dat je haar naar de dierenarts brengt ter controle. Het is niet zo dat er meteen ‘iets mis is in het koppie’, zoals vaak gedacht wordt. Als een lieve, rustige kat ineens gaat krabben of bijten is dat niet noodzakelijk een gedragsprobleem!



Voorbeelden van gedragsveranderingen:



plotseling agressief worden zonder zichtbare aanleiding

agressief worden als je de kat op een bepaalde plaats aanraakt

veel likken of wassen op een bepaald deel van het lichaam

blazen of grommen naar een lichaamsdeel

onzindelijkheid

veel slapen

zich terugtrekken of zelfs verstoppen

niet meer willen spelen

meer of minder miauwen

niet meer op de bank willen springen
Vermageren en slechte vacht kunnen idd een teken zijn van pijn, maar het zijn ook symptomen van de verslechterde nierfunctie.
Alle reacties Link kopieren
Nou eerder kwam ze dus nooit op schoot liggen. Daar was ze veel te adhd voor. Als ze dan eenmaal lag en ik begon haar te aaien dan stond ze weer op om rondjes te gaan draaien en te spinnen op mijn schoot. Dus een van de grootste veranderingen is dat ze nu niet meer op staat als ze geaaid wordt.

Ze had ook medicijnen gekregen van de dokter 2x per dag 1 ml van iets... Daar ben ik na 3 dagen mee gestopt omdat ze ontzettend bang voor me was. Ik dacht zo wil ik niet dat je je laatste tijd bij ons slijt, bang van ons.
TO ik ben een paar jaar geleden inmiddels een 17 jarige poes kwijtgeraakt aan kanker in de kaak. Was laat bekend omdat er eerst een andere diagnose was gesteld. Ze ging heel snel achteruit, eten was zeer pijnlijk ( ging blazen als ze wat probeerde te eten) en al vrij snel naar helemaal niet eten. Als ik het eerder had geweten en ook over het verloop had ik sneller de beslissing genomen om haar in te laten slapen.
Misschien komt de dierenarts thuis om een spuitje te geven?

Dan zou ik daar mijn geld aan uitgeven. Want ik denk echt dat de kwaliteit voor het beestje onvoldoende is.

Nog een dagje extra verwennen en dan gewoon rustig thuis inslapen.



Sterkte wat je ook beslist
Alle reacties Link kopieren
quote:Asinum schreef op 19 januari 2017 @ 19:38:

Nou eerder kwam ze dus nooit op schoot liggen. Daar was ze veel te adhd voor. Als ze dan eenmaal lag en ik begon haar te aaien dan stond ze weer op om rondjes te gaan draaien en te spinnen op mijn schoot. Dus een van de grootste veranderingen is dat ze nu niet meer op staat als ze geaaid wordt.

Ze had ook medicijnen gekregen van de dokter 2x per dag 1 ml van iets... Daar ben ik na 3 dagen mee gestopt omdat ze ontzettend bang voor me was. Ik dacht zo wil ik niet dat je je laatste tijd bij ons slijt, bang van ons.Ik weet dat je dit niet wilt horen, maar ik denk dan toch dat ze aan het einde van haar leven is. Een kat die normaal niks van je moet weten en ineens aanhalig en knuffelig wordt, dat is niet zoals het hoort.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Toch he? Ze eet nog wel steeds, niet veel. En eigenlijk alles wat ze eet komt er weer uit. En ook drinkt ze ineens veel meer dan anders (natuurlijk ook door haar nierfunctie)

Ik wist het eigenlijk al. Wilde eigenlijk gewoon weten wat jullie in zo'n situatie zouden doen.

Ze was altijd wel aandachtsgek hoor! Kwam juist graag op schoot en graag kopjes en knaagjes geven als je ergens zit. Ze kon er niet genoeg van krijgen en had niet de rust om rustig te zitten/liggen. Nu wel. Nu ligt ze uren op mijn schoot. Ook als ik naar bed wil. Maar ik wil gewoon nog zoveel mogelijk tijd met haar doorbrengen, dus ik blijf zitten en ga zelfs niet naar de wc.

Ik hou zoveel van dit beestje
Alle reacties Link kopieren
Met alle respect kwaardaardoge kanker in de kop is in de regel einde oefening. Het groeit hard en doet vreselijk zeer. Je zou nog een biopt kunnen laten nemen wanneer de da niet zeker weet of het kwaadaardig is. Wanneer het dat wel is dan heeft zowel behandeling als voort zetten van het leven geen zin. Het is alleen lijden.



Mijn poes had op 5 jarige leeftijd een fysiologische reactie in de kaak. Blijk na biopt niet kwaadaardig. Ik heb het laten weghalen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Asinum schreef op 19 januari 2017 @ 19:47:

Toch he? Ze eet nog wel steeds, niet veel. En eigenlijk alles wat ze eet komt er weer uit. En ook drinkt ze ineens veel meer dan anders (natuurlijk ook door haar nierfunctie)

Ik wist het eigenlijk al. Wilde eigenlijk gewoon weten wat jullie in zo'n situatie zouden doen.

Ze was altijd wel aandachtsgek hoor! Kwam juist graag op schoot en graag kopjes en knaagjes geven als je ergens zit. Ze kon er niet genoeg van krijgen en had niet de rust om rustig te zitten/liggen. Nu wel. Nu ligt ze uren op mijn schoot. Ook als ik naar bed wil. Maar ik wil gewoon nog zoveel mogelijk tijd met haar doorbrengen, dus ik blijf zitten en ga zelfs niet naar de wc.

Ik hou zoveel van dit beestje

Het is ook heel verdrietig. Maar het is nog sneuer om een doodziek beestje in leven te houden omdat jij geen afscheid kunt nemen.



Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat haar tijd gekomen is. Wens je veel wijsheid en sterkte.
Alle reacties Link kopieren
quote:Asinum schreef op 19 januari 2017 @ 19:38:

Nou eerder kwam ze dus nooit op schoot liggen. Daar was ze veel te adhd voor. Als ze dan eenmaal lag en ik begon haar te aaien dan stond ze weer op om rondjes te gaan draaien en te spinnen op mijn schoot. Dus een van de grootste veranderingen is dat ze nu niet meer op staat als ze geaaid wordt.

Ze had ook medicijnen gekregen van de dokter 2x per dag 1 ml van iets... Daar ben ik na 3 dagen mee gestopt omdat ze ontzettend bang voor me was. Ik dacht zo wil ik niet dat je je laatste tijd bij ons slijt, bang van ons.

Dat laatste snap ik heel goed. Het is al verdrietig dat je kat ziek is en natuurlijk wil je niet dat ze ook nog bang voor jullie is.



Mijn kat had een verschrompelde nier en heeft nog ongeveer anderhalf jaar geleefd na de diagnose. Wel met medicatie, dat ging er bij hem redelijk goed in. Hij lustte geen dieetvoeding dus heb ik hem gegeven wat hij lekker vond want hij was ook zo mager en ik allang blij dat hij wat at. Op een gegeven moment kreeg hij epilepsie, eerst een keer per maand, daarna vaker. Toen de aanvallen steeds vaker kwamen wist ik dat het moment was gekomen om hem in te laten slapen.



Met dat nierprobleem zal ze het best nog even volhouden, de kanker (als het kanker is) en dan vooral in haar kaak is wel zorgelijk vind ik. Daardoor krijgt ze vast pijn met eten en tumoren in de kaak kunnen snel groeien.

Verwen haar nog flink met allerlei lekkers, maak mooie foto's en knuffel haar suf. En zorg voor een lekker warm plekje, ze is mager dus zal het sneller koud hebben. Wanneer de tijd is gekomen dat je haar moeten laten gaan zal je dit zelf goed aanvoelen, dit weet ik uit ervaring, hoe moeilijk ook.



Veel sterkte, het is echt rot als je beestje zo ziek is
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Asinum schreef op 19 januari 2017 @ 19:47:

Toch he? Ze eet nog wel steeds, niet veel. En eigenlijk alles wat ze eet komt er weer uit. En ook drinkt ze ineens veel meer dan anders (natuurlijk ook door haar nierfunctie)

Ik wist het eigenlijk al. Wilde eigenlijk gewoon weten wat jullie in zo'n situatie zouden doen.

Ze was altijd wel aandachtsgek hoor! Kwam juist graag op schoot en graag kopjes en knaagjes geven als je ergens zit. Ze kon er niet genoeg van krijgen en had niet de rust om rustig te zitten/liggen. Nu wel. Nu ligt ze uren op mijn schoot. Ook als ik naar bed wil. Maar ik wil gewoon nog zoveel mogelijk tijd met haar doorbrengen, dus ik blijf zitten en ga zelfs niet naar de wc.

Ik hou zoveel van dit beestje







Neem naar mee naar bed zolang ze er nog is.

En hoe moeilijk ook, maak toch die afspraak maar.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu dat ze nog wel wat eet maar veel overgeeft. Dit betekent dat je kat heel, heel erg misselijk is. En dus lijdt

Nu is er wel medicatie tegen misselijkheid maar als je haar dat niet aan wil doen omdat ze er zo bang van wordt dan moet je haar echt laten gaan
...
Alle reacties Link kopieren
Ik had haar bij deze diagnose en dit grwicht al in laten slapen. Het is klaar... hetbis verschrikkrlijk maar dit is geen leven voor haar... botkanker is heel pijnlijk. Sterkte!
Misselijkheid kan ook een symptoom zijn van nierfalen, in dit geval door kanker. Goed opletten dat ze niet naar buiten gaat want de kans is groot dat ze wegkruipt.

Heel veel sterkte ik weet nog hoeveel verdriet ik er van had, en nog wel, als ik aan die laatste levensfase van haar denk.
Waarom geef je de kat niks voor de pijn? Je moet gewoon meloxicam halen en iedere dag maximaal doseren. Je zal zien dat ze meteen enorm opknapt. Mogelijk kan je haar zo nog een paar fijne maanden erbij geven. Ik vond het zelf moeilijk voor mijn kat te beslissen dat haar levenskwaliteit onvoldoende was geworden. Ik wilde haar niet in laten slapen om er zelf vanaf te zijn (ik heb niet het idee dat jij dat doet hoor).
Het probleem bij kanker in de kaak is vaak dat je bij toediening van pijnstillers enige druk moet uitoefenen. Als je iets hebt wat door het eten moet is het de vraag of ze kunnen eten en in het geval van TO het eten er weer uit komt wellicht niet zinvol.
Alle reacties Link kopieren
Het is een oude kat en het einde komt in zicht... Ik kan me voorstellen dat het pijnlijk is maar nodeloos lijden voorkomen hoort ook bij het houden van een huisdier.
For whom the bell tolls
Alle reacties Link kopieren
Ze had ook medicijnen maar ze werd gewoon bang van me elke keer als ik haar wilde aaien rende ze weg. Zo zielig! Ik ga zo snel mogelijk een afspraak maken. Dank voor jullie input
Is er geen bloedonderzoek gedaan om vast te stellen wat de nierwaardes zijn? Het hebben van een schrompelnier of een vergrootte nier hoeft niet altijd te betekenen dat de nierfunctie heel slecht is. Ik zou dit dus persoonlijk wel willen weten. Als het wel heel erg hoog is dan weet je ook welke keuze je moet gaan maken. Wachten tot ze hersenverschijnselen krijgen is vreselijk. De symptomen die je beschrijft passen wel bij een nierprobleem.



Waar baseert de dierenarts de diagnose botkanker op? ZOnder aanvullend onderzoek lijkt me dat namelijk lastig.



Verder klinkt de conditie van jouw beestje niet goed, ik vind wel dat je nu iets moet gaan doen. Je kan haar niet zo laten lopen. Dat is egoïstisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss-Colorado schreef op 19 januari 2017 @ 23:33:

ik vind wel dat je nu iets moet gaan doen. Je kan haar niet zo laten lopen. Dat is egoïstisch.Misschien moet je even teruglezen.
quote:Kootsies schreef op 19 januari 2017 @ 23:36:

[...]





Misschien moet je even teruglezen.? Wat mis ik dan? Ik lees nergens dat er daadwerkelijk iets wordt gedaan. Enkel dat ze niet weet wat ze moet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven