Zwanger zonder de juiste woonruimte

08-10-2015 12:44 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag forumleden,



Eigenlijk weet ik niet zo goed waarom ik het verhaal hier neerzet, misschien een beetje in de hoop dat iemand met het idee komt waaraan wijzelf nog niet hebben gedacht! En uiteraard zal ik het begrijpen als mensen slechts een boze conclusie over de situatie achterlaat, maar toch stiekem hoop ik op dat ene lichtpuntje...



Het zit namelijk zo. Mijn vriend en ik zijn nu 10 jaar gelukkig samen. Van de dokter 5 jaar geleden te horen gekregen dat een zwangerschap zeer moeilijk zou gaan. Dus samen met vriendlief afgesproken om "het traject" in te gaan als wij beide rond de 35 zouden zijn, tussendoor gebruikte wij condooms (want waarom vrijwillig hormonen slikken als de dokter er zo verzeker van is dat mijn eierstokken niet goed zijn!).



Momenteel zijn wij 31 en 32 jaar, 4 jaar geleden op vakantie gegaan naar een camping met vaststaande huisjes. Heerlijke tijd gehad! 3 jaar geleden kwamen we terug, in hetzelfde huisje en na goed overleg met de eigenaar van de camping het huisje op afbetaling gekocht. Het is immers ons favoriete plekje. Het is een soort van studio woning, met een keuken, badkamer en natuurlijk een klein slaapkamertje een tuintje erbij en een bootje, alles wat wij ons kunnen wensen. Maar totaal niet kindvriendelijk! Ongeveer 2 maanden per jaar wordt het water afgesloten op de camping. Voor ons is dit nooit een ramp geweest, wij gebruikte dit om al onze vakantiedagen op te maken en een maand naar het buitenland te vertoeven, een weekje (tijdens werk) met de ouders naar een vakantieplekje in nederland te gaan en de rest sliepen wij bij broers/zussen en vrienden. Dit waren altijd gezellige weken waarin iedereen het naar zijn zin had. Uiteraard zodra het eind februari was gingen wij weer terug naar onze geliefde camping.



Afgelopen juli kwam ik erachter dat ik zwanger ben! Wat vonden wij dat leuk! Hup! Gauw opzoek naar woonruimte! Maar wat ik dat moeilijk?!?! Mijn ouders hebben al aangegeven dat zij de afbetaling van ons huisje gaan overnemen, ze vinden het zelf ook een heerlijke plek en willen er nu ze net gepensioneerd zijn graag gebruik van maken. Dat probleem was dus al snel opgelost. Mijn vriend en ik verdienen gezamelijk 2700 euro, geen vetpot, maar prima om van te leven denken wij zo, er zijn er die het veel slechter hebben! Uiteraard hebben wij ons op de wachtlijst gezet bij de gemeente, maar momenteel is die 8 jaar lang, dus daar verwachten wij eigenlijk niets van.



Ik merk in de particuliere huur wel dat niemand ons eigenlijk "wilt" . Bij 4!!! zijn we afgewezen op studiowoningen (ook niet ideal) van 600 euro omdat wij niet 5x die 600 euro per maand verdienden. Vol verbazing heb ik gevraagd of mensen die echt een inkomstenbron van 3000+ per maand gewillig in een studio gaan zitten van 600 euro per maand gaan zitten, dit was zeker het geval. Lager dan 600 euro verhuurde zij geen woningen, dus bij alle 4 vielen af.



Wijzelf vinden dat we makkelijk 1000 euro per maand in een huurwoning kunnen stoppen, we willen immers het beste van het beste! En verder is de hele kinderkamer inboedel ook al aanwezig, maar nog steeds geen huis... En het wordt al bijna december en meestal wordt het water medio/eind december afgesloten.



Wat doen we verkeerd? We zijn nette huurders, eigenlijk heel erg saai, je hoort en ziet ons niet! We houden ervan op onszelf te zijn. We hebben nog nooit 1 maand huur gemist of achterstand gehad en hebben beide werk. (Hoewel mijn vriend sinds 8 maanden ZZP'er is met 2 grote opdrachtgevers die tevens zijn beste vrienden zijn, aan alle kanten krijgt hij elke verklaring los die er maar nodig is om aan te tonen dat hij toch echt genoeg werk heeft).

Behalve die 4 worden we bij meerdere afgewezen en nu ik 3 maanden zwanger ben word ik behoorlijk nerveus....



Hiervoor had ik nooit moeite met woonruimte vinden, zelfs niet toen ik nog studeerde en geen inkomsten had.



Wat oh wat doen wij toch fout? Waar kijken we niet? We zijn totaal niet kieskeurig! En kijken uiteraard ook elders in randgemeenten enzo. Mijn vriend wilt ook meer gaan werken, sterker nog, dat doet hij al sinds een maand om zo ons inkomen naar boven te praten. Maar er wordt nogal gekeken naar het verleden en dan is het toch echt gemiddeld ¤2700 per maand waarop we uitkomen.



Veel te lang en veel te warrig... Mijn excuses hiervoor.. En misschien zelfs de verkeerde pijler... Ook dan excuses...



Maar ik weet het gewoon niet meer en stress er enorm over. Sterker nog, mijn liefde voor het huisje waar ik nu zit begint langzaam om te zetten in een naar gevoel, terwijl het altijd ons plekje geweest is de afgelopen maanden...



Iemand een idee? :( Alvast bedankt (ook voor het lezen! want eigenlijk is dit echt te lang...)
Ik kan er niet echt iets van maken sorry.

Wat is precies je vraag kort geformuleerd?

Ik ben zwanger van de 2e en ook een kamer tekort.

Maar wij gaan verhuizen, wel pas na de kleine geboren is.

Een kindje kan wel een poosje op je kamer hoor
Alle reacties Link kopieren
Recreatiewoningen zijn niet bestemd voor permanente bewoning, in de meeste gemeentes mag dat gewoon niet.
verba volant, scripta manent.
quote:liefzoontje schreef op 08 oktober 2015 @ 12:47:

Ik kan er niet echt iets van maken sorry.

Wat is precies je vraag kort geformuleerd?

Ik ben zwanger van de 2e en ook een kamer tekort.

Maar wij gaan verhuizen, wel pas na de kleine geboren is.

Een kindje kan wel een poosje op je kamer hoorZe woont in een vakantiehuisje waar elk jaar het water een paar maanden wordt afgesloten. Vroeger losten ze dat op een andere manier op (logeren, buitenland), maar dat is met een kind wat lastiger waardoor ze nu op zoek zijn naar een huurhuis. Blijkbaar is het erg lastig een (particulier) huurhuis te vinden en zoekt ze daar tips voor.
Alle reacties Link kopieren
Woningbouwverenigingen verhuren toch ook boven de 750,00. Kun je daar dan niet terecht met teen huur voor 900 a 1000?
Alle reacties Link kopieren
Als je nu drie maanden zwanger bent, dan kun je toch net weer in je huisje tegen de tijd dat de baby komt? Die kan inderdaad het eerste jaar makkelijk bij jullie op de kamer en dan kun je tot die tijd rustig verder zoeken en genieten van je huisje :-)
Dus jullie wonen nu in een recreatiewoning studio ding? Daar zou ik niet zwanger niet eens willen wonen, laat staan met een baby en zonder stromend water. Maar goed, dat is je vraag niet.



Misschien kun je een makelaar in schakelen? Zoekopdracht daar plaatsen?

Vrienden vragen om voor jullie uit te kijken?

Ouders vragen om voor jullie uit te kijken?

En opzich kun je inderdaad best wel even met de baby in je eigen kamer slapen. Maar zonder stromend water lijkt me gewoon niet echt heel handig. Weet je wanneer het dit jaar wordt afgesloten? Hebben jullie wel verwarming?



Edit: oh ik zie nu medio december. Nou dan is jullie kindje er nog niet, dus dat zou je dit jaar prima nog kunnen overbruggen op dezelfde manier als dat je nu doet. Dan heb je nog ruim een jaar om wel een huisje te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Je zoekt woonruimte maar het lukt niet om een huurwoning te vinden?



Waarom niet voorlopig in de vakantiewoning blijven? Een wiegje neemt niet heel veel plek in en dan heb je meer tijd om een geschikte woning te vinden?



Waarom is het zo ongeschikt voor een baby?
Before you assume, there is this thing called asking.
quote:nerdopviva schreef op 08 oktober 2015 @ 12:52:

[...]





Ze woont in een vakantiehuisje waar elk jaar het water een paar maanden wordt afgesloten. Vroeger losten ze dat op een andere manier op (logeren, buitenland), maar dat is met een kind wat lastiger waardoor ze nu op zoek zijn naar een huurhuis. Blijkbaar is het erg lastig een (particulier) huurhuis te vinden en zoekt ze daar tips voor.Dankje! Ik heb ook gewoon niet goed gelezen..
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je zo dringen op zoek naar nieuwe woonruimte? Het duurt nog zes maanden voor je moet bevallen. Deze winter kan je dan overwinteren zoals je de afgelopen jaren gedaan hebt. Tegen de tijd dat je moet bevallen, is het water weer aangesloten. De eerste tijd kan de baby makkelijk bij jullie op de slaapkamer.



Ik begrijp dat je het lastig vind om met een kind te overwinteren bij vrienden ed, maar voor het zover is, ben je maar liefst een jaar en twee maanden verder. Tijdens deze periode kan je rustig uitkijken naar een nieuwe woning/extra inkomsten/een andere oplossing.



Maak je niet te veel zorgen, stress is niet goed voor je op dit moment en ik denk dat je veel beren ziet die er eigenlijk nog niet zijn.



Veel succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Ja, begrijp ik... Liefzoontje Ben ook vreselijk in de war! Sorry!



Eigenlijk is het probleem dat het vakantiehuis waar ik woon gewoon niet geschikt is voor een kind en eigenlijk ook niet tijdens de zwangerschap. (Zonder water en verwarming voor minimaal 2 maanden).



We worden alleen overal afgewezen voor een woonruimte! Ons maakt het totaal niet uit hoe groot of klein, als het kind maar ingeschreven kan worden bij de gemeente en gewoon het hele jaar door water en verwarming heeft. Het huisje waar we nu zitten is gewoon niet geschikt voor een baby.

Kindje voorlopig bij ons op de slaapkamer houden is voor ons ook geen enkel probleem... Het probleem is het vinden van woonruimte omdat A) 5x de huurprijs aan inkomsten wordt gevraagd (en we dus te weinig verdienen voor een huisje van ¤600 al! We verdienen 2700 gezamelijk). Of ze geven aan dat mijn vriend te kort ZZP'er is waardoor zijn inkomsten niet eens meegeteld wordt.



We reageren op zoveel huizen en zoveel makelaars zijn al afgevallen omdat ze ons niet willen.

Anti kraak (willen we niet) mag niet met een kind

Veel studiowoningen wordt gezegd dat kinderen niet toegestaan zijn en vallen we dus af omdat we zwanger zijn.



Waar kan ik nog meer zoeken? Wat doe ik in godsnaam verkeerd dat de rest van nederland het wél lukt om normale huurwoningen te vinden? Wat zie ik over het hoofd?



Excuses nogmaals voor de onduidelijkheid!



Hooo ik zie dat er meer reacties zijn!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon blijven wonen, wiegje erbij (of kind in de kinderwagen slapen) en rustig zoeken naar een huis. December/jan is het kindje er nog niet, dus kun je doen wat je altijd deed. Dan heb je tot volgend jaar december om een huis te zoeken. Komt goed!
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Is kopen geen optie?
verba volant, scripta manent.
Ik snap je stress wel want het eerste jaar samen in die recreatiewoning zou wel gaan mits er niet 2 maanden in dat jaar het water afgesloten zou zijn! Een baby heeft niet veel ruimte nodig en kan bij jullie op de slaapkamer.



Ik weet dat je bij particuliere huur soms gigantisch veel moet verdienen wil je überhaupt in aanmerking komen.

Zijn er geen woningbouwverenigingen waar je niet op een wachtlijst hoeft te staan? Hier in Limburg hebben we een hele grote woningbouwvereniging, daar moet je op een wachtlijst staan, hoe langer op die lijst, hoe meer kans dat je de woning krijgt waar je op reageert. Daar staan wij met ons gezin al jaren bij ingeschreven voor het geval we eens willen/ moeten verhuizen.

Dan hebben we hier nog een grote woningbouwvereniging en daar wordt er gewoon gekeken wie het beste in aanmerking komt voor de woning. Als er een woning op de site van hun staat en er reageren 20 mensen bijvoorbeeld dan kijken ze bij wie de woning het beste past, ze kijken naar de gezinssituatie en de financiën natuurlijk.



Zo hebben wij 2,5 jaar geleden deze woning gekregen, we hadden ons zondag 12 Mei ingeschreven op die site en in de avond gereageerd op dit huis, maandag de 13de werden we al uitgenodigd voor een gesprek en de 23ste kregen we de sleutel al!

Dat ging ontzettend snel maar we waren de enigen die echt in aanmerking kwamen, we hadden wel het geluk dat er maar 5 mensen op de woning gereageerd hadden.



Ik hoop dat er ook zo'n woningbouwverenigingen in jullie buurt zijn? Het beste is je overal inschrijven en gewoon op alles reageren wat jullie aanspreekt, je kan zomaar geluk hebben! Succes!
Is kopen geen optie? De prijzen zijn momenteel vrij laag en met jullie inkomen zou het moeten kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het niet zo goed. Waarom kun je er al jaren wonen maar nu je zwanger bent niet?



Zonder water is niet fijn maar dan is er baby er nog niet. Dus dat is geen probleem. Ik verdien minder dan jullie en heb gewoon een huurwoning.



De dochter van een vriendin van mij woont anti kraak met man en baby. Dat kan ook nog.
Before you assume, there is this thing called asking.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat je 5x de maandhuur bruto moet verdienen. Ik neem aan dat de door jou genoemde 2700 netto is?

In dat geval is het bruto bedrag veel hoger wat bijna wel moet betekenen dat ze je vriends inkomsten niet mee willen rekenen, wegens kort zzp-er zijn.

Is het misschien een optie dat hij toch in loondienst ergens gaat? Ik denk dat je dan veel sneller een particuliere huurwoning zal vinden...
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
@Mariannedavids: Ehh bedankt voor je bijdrage... Hier zijn we volledig van op de hoogte hoor! Daarom ook een reden om te verhuizen. In nederland moet je minimaal 2 weken aaneen niet aanwezig zijn in een eigendoms vakantiehuisje. Wij zijn dat niet daar wij vaak voor 2 maanden vertrekken. Maar nogmaals bedankt! :D



@nerdopviva: Dankjewel!



@Waterval: Dat vinden wij geen probleem, echter geeft men in de particuliere huur vaak aan dat wij hiervoor te weinig verdienen omdat ze een inkomenseis van 5x de huurprijs vragen.



Verder lees ik heel veel tips om te blijven zitten. We willen ook niets liever, het is echt een prachtige plek! Maar het kind kan dan niet ingeschreven worden op dat adres en wij staan bij onze ouders ingeschreven in een totaal andere woonplaats. Het voelt gewoon niet goed om "te liegen" voor het kind. (Hoewel deze woonruimte inderdaad geschikter is dan menig antikraak appartement maar terzijde).

Komt er ook nog bij dat winkels en doktoren minimaal 30 minuten verderop zitten (het is heerlijk in de middle of nowhere) en dat vind ik eerlijk gezegd ook niet prettig...



Ik zal medio april bevallen, dus weet ik ook niet of ik puf heb om continu van logeeradres naar logeeradres te gaan als ik 6/7,5 maand zwanger ben. Ik reis met het openbaar vervoer en in het verleden had ik er geen problemen mee om 3 uur per dag te reizen van het tijdelijke adres naar werk en visa versa maar ik weet gewoon niet of ik dat kan als ik 6/7,5 maand zwanger ben. (Misschien wel, misschien niet...) daarbij kondigt hetzelfde probleem zich volgend jaar weer aan. Nu kunnen we bij vrienden en familie terecht in de winter, maar niet iedereen zit te springen om een baby in huis voor een maand.



Naja dillema's in ieder geval. En ik denk écht dat ik iets verkeerd doe qua zoeken of we zijn armer dan we dachten ;)



Wel lief jullie reacties, bedankt
Alle reacties Link kopieren
En kopen?
quote:haastje schreef op 08 oktober 2015 @ 12:56:

Ja, begrijp ik... Liefzoontje Ben ook vreselijk in de war! Sorry!



Eigenlijk is het probleem dat het vakantiehuis waar ik woon gewoon niet geschikt is voor een kind en eigenlijk ook niet tijdens de zwangerschap. (Zonder water en verwarming voor minimaal 2 maanden).



We worden alleen overal afgewezen voor een woonruimte! Ons maakt het totaal niet uit hoe groot of klein, als het kind maar ingeschreven kan worden bij de gemeente en gewoon het hele jaar door water en verwarming heeft. Het huisje waar we nu zitten is gewoon niet geschikt voor een baby.

Kindje voorlopig bij ons op de slaapkamer houden is voor ons ook geen enkel probleem... Het probleem is het vinden van woonruimte omdat A) 5x de huurprijs aan inkomsten wordt gevraagd (en we dus te weinig verdienen voor een huisje van ¤600 al! We verdienen 2700 gezamelijk). Of ze geven aan dat mijn vriend te kort ZZP'er is waardoor zijn inkomsten niet eens meegeteld wordt.



We reageren op zoveel huizen en zoveel makelaars zijn al afgevallen omdat ze ons niet willen.

Anti kraak (willen we niet) mag niet met een kind

Veel studiowoningen wordt gezegd dat kinderen niet toegestaan zijn en vallen we dus af omdat we zwanger zijn.



Waar kan ik nog meer zoeken? Wat doe ik in godsnaam verkeerd dat de rest van nederland het wél lukt om normale huurwoningen te vinden? Wat zie ik over het hoofd?



Excuses nogmaals voor de onduidelijkheid!



Hooo ik zie dat er meer reacties zijn!



Geeft toch niet, ik had zelf ook niet goed gelezen!

Trouwens erg gefeliciteerd met je zwangerschap!!

Wat een lastige situatie!!

Maar betekent dat dat niemand met een salaris van ¤2700 een normale woning kan huren in jullie omgeving? En is zwanger zijn tegenwoordig geen urgente situatie meer?

Nergens particulieren te vinden die voor een redelijke prijs een huis verhuren?

Of kopen een optie?

Wij zitten waarschijnlijk ook even zonder huis als we ons huis snel verkocht hebben

Maar hier genoeg huizen via particulieren te huur.

Mijn man is ook ZZPer en wij verdienen samen ongeveer ¤3500 netto.
Even off topic, maar leuk, ik ben 11 april uitgerekend
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook gemeenten waar amper wachtlijsten zijn voor huurwoningen via de woningbouw.
Alle reacties Link kopieren
Kopen.... Pff.. eng.. haha. Dat zou echt de enige reden zijn. Gewoon eng!

Verder zijn er geen schulden aanwezig ofzo.

Maar durven we dat aan? Én een kind én een woonhuis in hetzelfde jaar?



Daarbij gaat het nu goed met het bedrijfje van vriend (en vrienden) maar het is in de bouw (hij administratief, dat wel) dus dat kan zomaar ineens in elkaar knallen!



Klopt inderdaad dat 2700 netto is trouwens. Het is inderdaad mede door het ZZP verhaal van vriendlief dat het moeilijk loopt ook. Loondienst hebben we ook aan gedacht, maar dat zou betekenen dat hij zekerheid van werk opgeeft voor een tijdelijke baan (hij kreeg een drie maanden contract aangeboden) waarbij hij plusminus ongeveer hetzelfde zou verdienen als nu.



PS: Ik sta versteld van de reacties! Geeft stof te nadenken! Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Waar zoek je iets? Verder marktplaats, funda, krant etc. Plaats een oproepje op facebook. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Het grootste probleem is dus eigenlijk dat je illegaal op een vakantiepark woont. Nu snap ik de stress. Op sommige parken mag je wel permanent wonen.



Van huis ruilen met je ouders?
Before you assume, there is this thing called asking.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven