Zwembadwater schoon houden

07-07-2015 19:38 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de kinderen een zwembad cadeau gegeven. Kunnen ze de zomer wel mee doorbrengen dacht ik.

Ik heb er nu al spijt van. Er zit een pomp bij(waarschijnlijk te zwak) ik heb chloortabletten en de ph controleer ik. Nu is het water vies. Het is troebel en voelt aan de randen glibberig. Ik heb geen zin om opnieuw te vullen, volgens mij gaat er 5000 liter in. Wie heeft er tips? Anders gaat ie op marktplaats.
Alle reacties Link kopieren
Chloortablet (je hebt teststrookjes om te kijken hoeveel er in het water zit/bij moet), anti-alg, dekzeiltje erover wanneer je het niet gebruikt en een teiltje om in te staan voor je erin gaat tegen modder/zandvoeten.
Zeg maar Spijker.
Hoe dikwijls en hoe lang laat je de pomp werken?



Hier ook zo'n bad van 5.000 liter, pomp draait dag en nacht, en elke dag het patroon vervangen. Wij hebben een tweede patroon, het vieze patroon spoelen we af onder de tuinslang en leggen we in een emmer met filterreiniger tot de volgende wissel.

Blaadjes etc. worden elke dag uitgevist en we gebruiken ook regelmatig zo'n soort 'stofzuiger' die met de tuinslang werkt.



Bad staat er al sinds vorige zomer, tijdens de winter werd het water wel groen (pomp lag toen stil) maar in mei een week 24/7 laten filteren en water was weer helder.
Alle reacties Link kopieren
http://www.e-see.nl/shop/ ... hloor-en-chemicalien.html
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een pad van 20.000 liter en het kan moeilijk zijn om je water optimaal te houden, zeker met die hoge temperaturen die we hebben gehad.



Hier heb je een overzicht met hetgeen er mis kan gaan met je zwembad.

https://www.top-zwembadsh ... niging/groen-helder-water (zie de opties links).



Glibberigheid kan een indicatie zijn voor algengroei maar ook gewoon viezigheid die "aankoekt" van de zonnebrandcreme bijvoorbeeld.



Hopelijk heb je wat aan die tips.

Algenspul kun je ook gewoon kopen in zo'n fles.



Een zoutwaterpomp schijnt ook heel goed te werken, beter dan chloortabletten. Elke dag twee uurtjes aanzetten en je hebt de hele zomer nergens last meer van. Volgens een collega die ook zo'n groot zwembad heeft.
Alle reacties Link kopieren
Chloorgehalte is goed, pomp staat gewoon aan. Ik maak hem om de dag schoon, zeil erover. Zo een zuiger of netje heb ik dan weer niet.

Misschien een zandfilter kijken.
Alle reacties Link kopieren
Heeft het dan nu nog zin om chemicaliën bij te doen of moet het water ververst?
Alle reacties Link kopieren
quote:muurbloempje66 schreef op 07 juli 2015 @ 20:18:

Chloorgehalte is goed, pomp staat gewoon aan. Ik maak hem om de dag schoon, zeil erover. Zo een zuiger of netje heb ik dan weer niet.

Misschien een zandfilter kijken.



Het kan zijn dat het water gewoon te warm is geworden, haal een vlokmiddel zodat het de viezigheid bindt en algenspul en dan de hele dag laten draaien.



Maak eens een foto
quote:MonicaGeller schreef op 07 juli 2015 @ 20:06:

Hoe dikwijls en hoe lang laat je de pomp werken?



Hier ook zo'n bad van 5.000 liter, pomp draait dag en nacht, en elke dag het patroon vervangen. Wij hebben een tweede patroon, het vieze patroon spoelen we af onder de tuinslang en leggen we in een emmer met filterreiniger tot de volgende wissel.

Blaadjes etc. worden elke dag uitgevist en we gebruiken ook regelmatig zo'n soort 'stofzuiger' die met de tuinslang werkt.



Bad staat er al sinds vorige zomer, tijdens de winter werd het water wel groen (pomp lag toen stil) maar in mei een week 24/7 laten filteren en water was weer helder.Zooo mag wat kosten!
Alle reacties Link kopieren
En vlokmiddel is tegen aanslag dan of zo? In de winkel zeiden ze dat er nikscaan te doen was met het warme weer.
Alle reacties Link kopieren
quote:muurbloempje66 schreef op 07 juli 2015 @ 20:27:

En vlokmiddel is tegen aanslag dan of zo? In de winkel zeiden ze dat er nikscaan te doen was met het warme weer.Vlokmiddel bindt de delen die je zwembad troebel maken, doe je dan een paar uur met de pomp aan goed circuleren en dan een aantal uur (nacht is het makkelijkst) niks doen zodat het op de bodem zakt en je het dan met zo'n zuiger en netje kan opzuigen).
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waar je woont maar bij ons heb je zo'n winkel waar ze veel zwembad spullen (en zwembaden) verkopen en daar mag je altijd een beetje water meenemen dat ze het daar kunnen testen en je zo precies weet wat je moet doen. Weet niet waar je je zwembad hebt gehaald maar anders zou ik het daar eens vragen of ze dat ook doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Snyggin schreef op 07 juli 2015 @ 20:38:

Ik weet niet waar je woont maar bij ons heb je zo'n winkel waar ze veel zwembad spullen (en zwembaden) verkopen en daar mag je altijd een beetje water meenemen dat ze het daar kunnen testen en je zo precies weet wat je moet doen. Weet niet waar je je zwembad hebt gehaald maar anders zou ik het daar eens vragen of ze dat ook doen?Oh dat is handig! Ik zal eens kijken of dat bij ons in de buurt ook is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven