Een eenzame goudvis

11-05-2024 13:53 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Korte versie: Ik heb een kleine vijver (ik denk 150 liter), met een eenzame goudvis. Wat te doen?

Lange versie:
Jaren geleden kocht ik een huis met als tuin een grasveld met een lege vijverbak in het midden. Ik werd ziek, en werd verrast met wat plantjes in de tuin en een gevulde vijverbak inclusief vijf goudvissen.
Hartstikke leuk, al kwam het cadeau bij mij ook wel met een licht schuldgevoel aangezien de vijver niet geschikt was voor die vissen. Meteen andere beplanting gekocht, filter, en er volgden jaren aan vijveronderhoud, algenbestrijding, plantenresearch en vissenverhuizingen ivm een ondiepe vijver (en dus ongeschikt voor overwinteren, dacht ik).
Op een gegeven moment, door het introduceren van poelslakken en mosselen en uitsluitend inheemse planten gebruiken, kwam er daar een biologisch evenwicht. En inmiddels was de tuin ook steeds groener geraakt en ligt mijn vijver als een oase tussen de planten, met een waterloopje, vogelvoeders en heel veel bezoekers, zoals padden, egels, allerlei insecten en vogels.

De vissen dus. Ik had er vijf gekregen, in de winter verhuisd naar een kennis met diepe vijver. Niet erin geslaagd alle vissen weer op te scheppen in het tweede voorjaar (want het was een diepe vijver). Toch bleven de vissen het goed doen. Ze hadden namen gekregen. Ik raakte best een beetje aan ze gehecht, jaar na jaar, al bleef ik me een beetje schuldig voelen over het kleine formaat vijver. En ineens... was de vijver leeg. Een reiger.
Ik was verdrietig, maar misschien was het maar beter.

Het voorjaar daarop waren er visjes te zien! Blijkbaar toch wat kleintjes in de vijver, nazaten van mijn oude vrienden - die geen naam meer krijgen helaas.
En ik had dus geen flauw idee hoeveel visjes er in de vijver zaten. Wilde dingen, niet te vangen ook. Ik voerde ze niet, maar alles hield zich in evenwicht.
Soms komt er wel een reiger langs blijkbaar.

En nu, zit er dus 1 vis. Ongeveer 10 tot 15 centimeter. Het vijverwater is al dusdanig warm dat we denken er ondertussen wel anderen moeten hebben gezien. De vis is alleen. De vis kent alleen deze vijver. Waar doe ik nu goed aan? Een goudvis is toch een groepsdier? Maar ook territoriaal? Is de vis blijer in een andere vijver? Al moet ik zeggen dat ik denk de vis echt niet makkelijk te kunnen vangen. Toch meer vissen aanschaffen? Wie heeft er verstand van goudvissen en kan mij van advies dienen hoe mijn eenzame goudvis het beste leventje krijgt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Vooropgesteld dat ik de ballen verstand heb van vissen:

Ik zou een nieuw huisje zoeken voor de eenzame vis, een vijver met andere vissen. Ik zou niet nieuwe vissen erbij zetten als de vijver een buffet is voor reigers. Of de vijver eerst ‘reiger proof’ maken..
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
11-05-2024 14:28
Vooropgesteld dat ik de ballen verstand heb van vissen:

Ik zou een nieuw huisje zoeken voor de eenzame vis, een vijver met andere vissen. Ik zou niet nieuwe vissen erbij zetten als de vijver een buffet is voor reigers. Of de vijver eerst ‘reiger proof’ maken..
Ah, dat had ik misschien moeten vermelden. Er zit nu een vijverrooster overheen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ook opzoek gaan naar een buurvijver met goudvissen en de vis uitzetten
Alle reacties Link kopieren Quote
Google is your best friend

Kan een goudvis goed alleen zijn?
Een goudvis kan alleen, maar goudvissen zijn groepsdieren. Wil je een nieuwe goudvis bij een andere goudvis houden, pas dan wel op. Goudvissen kunnen ook territoriaal zijn. Dus als ze een poos alleen zijn geweest, dan zijn zij de baas van het territorium en laten ze niet snel andere vissen toe.

Toch zijn goudvissen eigenlijk geen geschikte vijvervissen. Deze vissen hebben namelijk twee grote nadelen: Goudvissen wroeten graag in de bodem, vooral de grotere exemplaren; Goudvissen vermenigvuldigen zich razendsnel, waardoor er al snel teveel vissen in de vijver komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan je hem niet gewoon opeten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
11-05-2024 15:36
Ik kan je hem niet gewoon opeten?
TO is geen reiger
Alle reacties Link kopieren Quote
@Theeleutje: Dat heb ik gedaan. Toch is mij niet duidelijk wat ik in mijn situatie het beste kan doen, wel overzetten dus?

Opeten is wel out of the box. Maar toch maar niet.

Iemand nog een briljante tip om de vis te vangen? Zeker aangezien er dus een rooster op zit en helemaal ingegraven en verankerd en beplant aan de zijkanten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
11-05-2024 15:45
TO is geen reiger
Mag TO dat zelf bepalen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jaahoor schreef:
11-05-2024 15:51
Mag TO dat zelf bepalen?
Ik weet dat zij geen reiger is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb hier 5 goudvissen die in een aquarium wonen. Mijn dochter kreeg ze als ieniemienie visjes cadeau maar ze bleven groeien en groeien. We zijn nu drie marktplaats bakken verder en inmiddels zijn ze zeker 10 a 15 cm. Ligt er aan of je de staart helemaal tot het puntje meerekent. Ik zoek nog een gezellige vijver voor ze mits wel afgeschermd tegen reigers.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ps ze heten Zed Sop Zonnebloem Vlekje en Goudje. Mijn dochter slaapt inmiddels op zolder en ze staan nu op wat nu de babykamer is en de enige die nog naar ze omkijkt ben ik. Hele gesprekken tijdens het vouwen van de was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik jou was, zou ik de ene goudvis maar overzetten naar een grotere vijver. Vangtip: een heleboel water uit je vijver scheppen (wel bewaren) en dan issie makkelijker te vangen. neem een ruim net.

Goudvissen blijven groeien, dus meer erbij zou ik in zo'n vijvertje niet doen. Ik heb altijd een grote en diepe vijver gehad en daar ging het prima! Nu een goudvisduo in een aquarium. Begonnen met kleine vissen en een wat kleiner formaat bak. We zijn nu twee formaten verder...en er zou een grotere moeten komen, of ook weer een vijver in de tuin. In een vijver waar ze lekker zitten, kunnen goudvissen flink oud worden. En ze worden ook mak, bij mij aten ze uit mijn hand, erg leuk. Ik stelde manlief voor om in de woonkamer een soort vijverhoek te maken, met als vijver een hele grote speciekuip, met een bankje eromheen. leuke planten erbij et voila! Hij vond het geen goed plan. 'jij ook altijd met die rare plannen, wie wil er nou binnen een vijver, voor twee van die vissen.' Het leek mij juist een briljant idee, maargoed dat is afgeschoten :cry:
Alle reacties Link kopieren Quote
Merkimer schreef:
11-05-2024 16:45
Ik heb hier 5 goudvissen die in een aquarium wonen. Mijn dochter kreeg ze als ieniemienie visjes cadeau maar ze bleven groeien en groeien. We zijn nu drie marktplaats bakken verder en inmiddels zijn ze zeker 10 a 15 cm. Ligt er aan of je de staart helemaal tot het puntje meerekent. Ik zoek nog een gezellige vijver voor ze mits wel afgeschermd tegen reigers.
Hoe groot is jouw bak? Mijn twee sluierstaarten zijn net van 55 liter naar 110 liter verhuisd. Dat is wel het maximum wat ik op mijn houten vloer durf te plaatsen.
De kennissen die ik heb met vijver hebben dermate giganten rondzwemmen dat ik ze daar niet heen durfde te doen. Straks worden ze voor voer aangezien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Merkimer schreef:
11-05-2024 16:45
Ik heb hier 5 goudvissen die in een aquarium wonen. Mijn dochter kreeg ze als ieniemienie visjes cadeau maar ze bleven groeien en groeien. We zijn nu drie marktplaats bakken verder en inmiddels zijn ze zeker 10 a 15 cm. Ligt er aan of je de staart helemaal tot het puntje meerekent. Ik zoek nog een gezellige vijver voor ze mits wel afgeschermd tegen reigers.
Ach wat leuk! Nee 6 vissen van die lengte is ZEKER te veel voor mijn kleine vijver.

Ik denk dat ik de achterbuurvrouw binnenkort aanschiet, die heeft ook een visvijver.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
11-05-2024 18:42
Hoe groot is jouw bak? Mijn twee sluierstaarten zijn net van 55 liter naar 110 liter verhuisd. Dat is wel het maximum wat ik op mijn houten vloer durf te plaatsen.
De kennissen die ik heb met vijver hebben dermate giganten rondzwemmen dat ik ze daar niet heen durfde te doen. Straks worden ze voor voer aangezien.
100 liter. En ook het maximum. En ze blijven maar groeien. Vandaar dat ik ze ter adoptie wil afstaan. Want een vijver is me te duur en geen optie met de baby die straks gaat kruipen en lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tuingravin schreef:
11-05-2024 17:11
Als ik jou was, zou ik de ene goudvis maar overzetten naar een grotere vijver. Vangtip: een heleboel water uit je vijver scheppen (wel bewaren) en dan issie makkelijker te vangen. neem een ruim net.

Goudvissen blijven groeien, dus meer erbij zou ik in zo'n vijvertje niet doen. Ik heb altijd een grote en diepe vijver gehad en daar ging het prima! Nu een goudvisduo in een aquarium. Begonnen met kleine vissen en een wat kleiner formaat bak. We zijn nu twee formaten verder...en er zou een grotere moeten komen, of ook weer een vijver in de tuin. In een vijver waar ze lekker zitten, kunnen goudvissen flink oud worden. En ze worden ook mak, bij mij aten ze uit mijn hand, erg leuk. Ik stelde manlief voor om in de woonkamer een soort vijverhoek te maken, met als vijver een hele grote speciekuip, met een bankje eromheen. leuke planten erbij et voila! Hij vond het geen goed plan. 'jij ook altijd met die rare plannen, wie wil er nou binnen een vijver, voor twee van die vissen.' Het leek mij juist een briljant idee, maargoed dat is afgeschoten :cry:
Zoiets had ik ooit in mijn studentenkamer lang geleden maar ze sprongen er uit. Geen succes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Welke flapdrol geeft iemand nu zomaar goudvissen cadeau?! Die kunnen ook nog eens best oud worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Merkimer schreef:
11-05-2024 20:30
100 liter. En ook het maximum. En ze blijven maar groeien. Vandaar dat ik ze ter adoptie wil afstaan. Want een vijver is me te duur en geen optie met de baby die straks gaat kruipen en lopen.
Oh dat is krap voor vijf grote vissen. Hopelijk kun je een nieuw huis voor ze vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eén goudvis heeft 250 liter water nodig om genoeg zuurstof te hebben.

In een vijver van 150 liter heeft hij dus permanent zuurstoftekort (en met een tweede erbij wordt dat dus nog groter). Een marteling dus.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren Quote
Merkimer schreef:
11-05-2024 16:45
Ik heb hier 5 goudvissen die in een aquarium wonen. Mijn dochter kreeg ze als ieniemienie visjes cadeau maar ze bleven groeien en groeien. We zijn nu drie marktplaats bakken verder en inmiddels zijn ze zeker 10 a 15 cm. Ligt er aan of je de staart helemaal tot het puntje meerekent. Ik zoek nog een gezellige vijver voor ze mits wel afgeschermd tegen reigers.
Goed om.te horen dat je een vijver voor ze zoekt! Goudvissen horen eigenlijk gewoon echt niet in een aquarium thuis. Het is echt schandalig dat ze nog steeds als aquariumvissen worden verkocht..
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
11-05-2024 18:42
Hoe groot is jouw bak? Mijn twee sluierstaarten zijn net van 55 liter naar 110 liter verhuisd. Dat is wel het maximum wat ik op mijn houten vloer durf te plaatsen.
De kennissen die ik heb met vijver hebben dermate giganten rondzwemmen dat ik ze daar niet heen durfde te doen. Straks worden ze voor voer aangezien.
Ik zou vooral investeren in een hele goeie filter voor in je bak.

Hoe groot zijn je sluierstaarten nu?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je schrijft erg lief over je goudvis, schattig. Zelf zou ik advies gaan vragen in een dierenwinkel en mijn hart zegt dat er toch wel wat gezelschap bij kan, maar daarom zou ik dus naar die dierenwinkel gaan.

Een vijver is zo leuk. Niet alleen de vissen, maar ook de kikkers, libelles die erop af komen, ik geniet enorm van onze vijver.
Alle reacties Link kopieren Quote
m-april schreef:
11-05-2024 23:06
Ik zou vooral investeren in een hele goeie filter voor in je bak.

Hoe groot zijn je sluierstaarten nu?
Om en nabij 10 cm. Het is dus nog steeds wel krap, maar alles bij elkaar weegt het aquarium ca 150 kilo. Misschien meer, en dat vind ik voor een houten vloer al spannend.
Alle reacties Link kopieren Quote
CleopatraVII schreef:
11-05-2024 22:52
Eén goudvis heeft 250 liter water nodig om genoeg zuurstof te hebben.

In een vijver van 150 liter heeft hij dus permanent zuurstoftekort (en met een tweede erbij wordt dat dus nog groter). Een marteling dus.
Met een goeie filter en genoeg goudvis-proof beplanting is dat nog wel op te vangen..

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven