Geld & Recht alle pijlers

Deel kindgebonden budget overmaken aan ex?

08-05-2024 19:30 152 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal, ik heb een vraag: sinds kort krijg ik, al jarenlang uit elkaar en alleenstaand met 1 kind, kindgebonden budget. Ik was gek genoeg niet op de hoogte van het bestaan ervan en las hier een paar maanden terug, gelukkig!, dat het omhoog ging en ben toen het een en ander uit gaan zoeken. Wat bleek? Omdat mijn ex de aanvrager van de kinderbijslag was (we krijgen beiden de helft) kon ik het niet aanvragen. Mijn ex heeft nu dus geregeld dat ik de aanvrager ben en ik blijk recht te hebben op een behoorlijk leuk bedrag iedere maand.

Nu mijn vraag: mijn ex en ik hebben dus 1 kind. Hij is intussen hertrouwd met een vrouw met een riant salaris. Hij verdient zelf ook prima. Ik trouwens ook. De kosten voor onze dochter betalen we altijd 45/55, ik 45, hij 55 (omdat hij ook toen hij alleen was meer verdiende dan ik). In eerste instantie heb ik met hem besproken dat ik 45% van het kindgebonden budget naar hem overmaak, maar ik merk dat het me toch niet lekker zit. Hij is en niet alleenstaand en beiden verdienen (een stuk) meer dan ik. Nu is geld altijd wel een dingetje tussen ons en ik ben bang dat als ik die 45% niet naar hem overmaak, hij moeilijk gaat doen over het 55% betalen van de gezamenlijke kosten voor ons kind.

Wat zijn hierin mijn rechten? Is het onlogisch om het geld naar hem over te maken omdat ze samen zoveel meer verdienen dan ik? Ze hebben ook hogere kosten, bijvoorbeeld omdat ze een stuk groter wonen. Daar begint hij altijd over als we het over de verdeling van de kosten hebben. Wat vinden jullie? Ik heb geen zin in gedoe maar ook geen zin om geld over te maken waar hij geen recht op heeft.

Alvast bedankt!
blablachocoladevla wijzigde dit bericht op 09-05-2024 08:34
2.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat hij en zijn partner veel verdienen staat er toch los van?
T gaat erom hoeveel tijd t kind ook bij hem is denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou alleen 45 % van het standaard bedrag doen, niet van de verhoging die jij krijgt omdat je alleenstaande ouder bent. Die is om jou te ondersteunen omdat je alleen bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees de volgende voorwaarden:

- U hebt 1 of meer kinderen die jonger zijn dan 18 jaar.
- U krijgt kinderbijslag van de Sociale Verzekeringsbank(opent nieuw venster) (SVB).
- Uw (gezamenlijke) inkomen is niet te hoog. Hoe hoog uw inkomen mag zijn, hangt af van de samenstelling van uw gezin. Maak een proefberekening om te zien of u kindgebonden budget kunt krijgen.
- Uw (gezamenlijke) vermogen is niet te hoog.

Ik weet niet exact wat hun inkomen is, maar zijn vrouw is directeur bij een bedrijf en hij zit ook hoog in de boom bij hetzelfde bedrijf.

We hebben co-ouderschap trouwens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit kan je het beste laten (her) berekenen en vast laten leggen door de juiste mensen. Beste voor jullie beiden.

Gok zomaar dat er ook geen herindexering plaatsvind elk jaar?

Hij en jij kunnen van alles aanhalen maar er zijn gewoon duidelijke richtlijnen/regels voor.
Ook zou ik alvast nadenken en misschien bekijken of je wat kan vastleggen over de bedragen/kostenverdeling als kind groter is en meer kosten zijn, puberkleding, fiets en laptop ect zijn duurder dan gemiddeld groep 6 kind en wat gebeurt er na de middelbare mbt studiekosten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Loon van de partner van je ex lijkt me totaal irrelevant.

Dat ze samenwonen eveneens, ook al heeft hij dan minder kosten dan jij.

Dit had je op voorhand moeten bespreken. Voordat gezinsveranderingen als deze gingen opspelen
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
08-05-2024 19:38
Ik zou alleen 45 % van het standaard bedrag doen, niet van de verhoging die jij krijgt omdat je alleenstaande ouder bent. Die is om jou te ondersteunen omdat je alleen bent.
Er is geen standaard bedrag, het bedrag dat je krijgt is inkomensafhankelijk en voor mij verder dus ook geen verhoging. Ik heb het in het verleden gewoon nooit aangevraagd, omdat ik niet wist dat ik er recht op had. Helaas...
Alle reacties Link kopieren Quote
Kindgebonden budget gaat op inkomen van degene die de kinderbijslag heeft aangevraagd. Hij had er geen recht op toen hij kinderbijslag had, jij nu wel.
Het is dus geld voor jou om jouw deel van de kosten van jullie kind mee op te vangen. Het staat los van hem dus ik zou hem niks geven. Wel kun je voor de vorm zeggen dat je nu een clubje of de schoenen oid voor je rekening neemt.
Maar ik zou hem geen geld geven.
Het is niet voor hem bedoeld.
Je geeft hem toch ook je huurtoeslag niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het kindgebonden budget is deels compensatie voor een belastingkorting die alleenstaanden niet hebben en stellen wel. Je ex heeft straks en de belastingkorting en de -op jouw inkomen berekende en dus voor jou bedoelde - compensatie via de kgb.

Dus nee, ik vind het niet eerlijk dat hij daar een percentage van wil.

Ik vind overigens ook dat het hem niets aangaat hoe hoog jouw kgb is.

Heeft hij de afgelopen jaren wel de kinderbijslag met je gedeeld?
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.echtscheiding-wijzer.nl/her ... tatie.html

https://www.judex.nl/rechtsgebied/famil ... berekenen/

https://www.judex.nl/rechtsgebied/famil ... atie-2024/
Alle reacties Link kopieren Quote
Betaalde jouw ex ook een deel van het kindgebondenbudget en de kinderbijslag aan jou toen hij het kreeg?
Alle reacties Link kopieren Quote
Charlotte717 schreef:
08-05-2024 19:39
Loon van de partner van je ex lijkt me totaal irrelevant.

Dat ze samenwonen eveneens, ook al heeft hij dan minder kosten dan jij.

Dit had je op voorhand moeten bespreken. Voordat gezinsveranderingen als deze gingen opspelen
Dat is dus wel van belang en nee hoor, soms veranderen dingen en kan je de boel laten herberekenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja het is natuurlijk een beetje dubbel. Van de ene kant krijgen jullie puur de kgb omdat jouw salaris binnen de grenzen van ee kgb valt. Zijn salaris dus niet. Dat betekent dat jij de kgb nodig heeft en hij niet. Van de andere kant hebben jullie co-ouderschap en delen jullie de kosten en blijkbaar ook de kinderbijslag.
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben nu dus altijd een verdeling van 55/45 en dat vind ik prima. Het loon van zijn ex lijkt mij wel degelijk van belang, omdat ze getrouwd zijn en het (gezamenlijke) inkomen niet te hoog mag zijn. Ik kan dat niet voor hen berekenen. Ik zou hem kunnen vragen dat te doen, maar ik weet natuurlijk niet of hij dat eerlijk invult. Bij wat voor onafhankelijk persoon zou ik dit kunnen neerleggen? Dit extra inkomen is nieuw voor mij, met de oude regeling kon en kan ik prima leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablachocoladevla schreef:
08-05-2024 19:42
We hebben nu dus altijd een verdeling van 55/45 en dat vind ik prima. Het loon van zijn ex lijkt mij wel degelijk van belang, omdat ze getrouwd zijn en het (gezamenlijke) inkomen niet te hoog mag zijn. Ik kan dat niet voor hen berekenen. Ik zou hem kunnen vragen dat te doen, maar ik weet natuurlijk niet of hij dat eerlijk invult. Bij wat voor onafhankelijk persoon zou ik dit kunnen neerleggen? Dit extra inkomen is nieuw voor mij, met de oude regeling kon en kan ik prima leven.
Nogmaals, waarom niet gewoon laten herberekenen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is wat andere zeggen. Jij hebt met jouw inkomen recht erop. Het is om jou met de kosten te helpen. Hij heeft die hulp niet nodig want anders had hij in het verleden kgb kunnen aanvragen
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
08-05-2024 19:42
Tja het is natuurlijk een beetje dubbel. Van de ene kant krijgen jullie puur de kgb omdat jouw salaris binnen de grenzen van ee kgb valt. Zijn salaris dus niet. Dat betekent dat jij de kgb nodig heeft en hij niet. Van de andere kant hebben jullie co-ouderschap en delen jullie de kosten en blijkbaar ook de kinderbijslag.
Ik weet dus niet zeker of zijn salaris niet binnen de grenzen van het kgb valt, omdat hij het zelf ook nooit heeft aangevraagd (zegt hij). Het lijkt me dat zijn salaris er iig niet binnen valt, omdat ook het inkomen van zijn vrouw wordt meegerekend en zoals ik schreef verdienen ze beiden ver boven modaal. We delen inderdaad de kinderbijslag en delen de kosten. Ik ben bang dat ik gedoe met hem krijg als ik dit extra geld nu niet met hem deel, terwijl ik aan de andere kant (bijna) zeker weet dat hij er geen recht op zou hebben.. Lastig hè?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk vooral dat het belangrijk is om een betrouwbare ex-partner en ouder te zijn en iets beloven en het dan niet doen past daar niet bij.

Daarnaast is haar inkomen niet van jou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gok zomaar dat die verdeling die jullie nu hebben hem wel eens kan gaan tegenvallen....en de vraag laat vallen voor een deel van kgb. :roll:
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
08-05-2024 19:43
Nogmaals, waarom niet gewoon laten herberekenen?
Door wie zou ik zoiets onafhankelijk kunnen doen? Hij begint er dus altijd over dat zij ook veel hogere kosten hebben, omdat ze duurder wonen dan ik. Maar ja, hun huis is ook drie keer zo groot..
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablachocoladevla schreef:
08-05-2024 19:45
Ik weet dus niet zeker of zijn salaris niet binnen de grenzen van het kgb valt, omdat hij het zelf ook nooit heeft aangevraagd (zegt hij). Het lijkt me dat zijn salaris er iig niet binnen valt, omdat ook het inkomen van zijn vrouw wordt meegerekend en zoals ik schreef verdienen ze beiden ver boven modaal. We delen inderdaad de kinderbijslag en delen de kosten. Ik ben bang dat ik gedoe met hem krijg als ik dit extra geld nu niet met hem deel, terwijl ik aan de andere kant (bijna) zeker weet dat hij er geen recht op zou hebben.. Lastig hè?
Waarom niet goed laten berekenen en vastleggen en elke zoveel tijd laten indexeren/herberekenen?
Gaat hij dan moeilijk doen kan LBIO het innen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eerlijkheidshalve: ik kies zelf ervoor om niet alle geld te halen waar ik waarschijnlijk wel recht op heb. Ex verdient - voor zover ik weet- niet heel lekker en het kleine beetje extra wat het zou kunnen schelen, is me alle gedoe niet waard.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
08-05-2024 19:45
Ik denk vooral dat het belangrijk is om een betrouwbare ex-partner en ouder te zijn en iets beloven en het dan niet doen past daar niet bij.

Daarnaast is haar inkomen niet van jou.
Wat bedoel je precies? Dat ik in eerste instantie een deel van het bedrag naar hem over wilde maken? Ik heb er gewoon niet goed bij stil gestaan, was blij met het bedrag waar ik recht op had, en omdat ik het al had besproken met hem, omdat hij mij als aanvrager van de kinderbijslag moest aangeven, heb ik gezegd dat we het zouden delen. Pas nu besef ik me dat het raar voelt om geld naar hem over te maken waar hij waarschijnlijk geen recht op heeft. Haar inkomen is zeker niet van mij, maar wordt wel opgeteld bij zijn inkomen en op basis daarvan wordt bepaald of iemand recht heeft op dit extra budget.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablachocoladevla schreef:
08-05-2024 19:46
Door wie zou ik zoiets onafhankelijk kunnen doen? Hij begint er dus altijd over dat zij ook veel hogere kosten hebben, omdat ze duurder wonen dan ik. Maar ja, hun huis is ook drie keer zo groot..
Jurist. Advocatenkantoor, google maar eens een rondje.

En hij kan van alles verzinnen en zeggen, laat voor eens en altijd uitzoeken, ook voor jezelf, dat je begrijpt hoe het wel werkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pekka123 schreef:
08-05-2024 19:45
Ik denk vooral dat het belangrijk is om een betrouwbare ex-partner en ouder te zijn en iets beloven en het dan niet doen past daar niet bij.

Daarnaast is haar inkomen niet van jou.
Ja maar lijkt mij dat haar inkomen wel van belang is bij berekening van een kgb aan die kant. Dus als ex kgb zou hebben aangevraagd zou het salaris van zijn partner zijn meegewogen lijkt mij.
In dat geval zou hij waarschijnlijk er geen recht op hebben

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven