Gezondheid alle pijlers

Gehoorverlies en piep in oor

03-05-2024 19:48 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Vanochtend werd ik wakker met fors verminderd gehoor aan mijn rechter oor en ruisend geluid. Ik belde de huisarts en kon meteen terecht.
Hij zag een ingetrokken trommelvlies en dacht dat er vocht achter zit. Ik kreeg Neusspray en een Prednison kuur voor 5 dagen

Sinds vanmiddag hoor ik weer, maar hoor ik wel een super harde hoge eentonige piep.
Ik word hier onrustig van en raak er lichtelijk van in paniek.
Als ik een muziek aan zet oid, is het iets naar de achtergrond, maar in redelijk stilte is het om gek van te worden.

Zojuist belde ik de HAP. Aan de telefoon hoorde ze niks verontrustends dus moest afwachten.

Ik ben er niet gerust op. Herkend iemand deze klachten? Is dit toen vanzelf weggegaan?
carpe-diem94x wijzigde dit bericht op 03-05-2024 20:04
10.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wauw, ga jij naar de paardenkdokter?

Geef het tijd. Meestal gaat het vanzelf weg. Wat white/grey noise van helpen om je minder van de piep bewust te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je de laatste tijd veel stress ervaren? Mijn moeder heeft het ook gehad tijdens een stressvolle periode, uiteindelijk trok het wel weg.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
*
lemon wijzigde dit bericht op 04-05-2024 20:47
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
03-05-2024 19:53
Wauw, ga jij naar de paardenkdokter?

Geef het tijd. Meestal gaat het vanzelf weg. Wat white/grey noise van helpen om je minder van de piep bewust te zijn.
Nee, ik weet dat het tijd nodig heeft

Maar helaas ken ik ook mensen waarbij zo’n piep voor altijd bleef.
Ik ben niet angstig aangelegd, maar hier word ik wel heel onrustig van, omdat het continue heel hard aanwezig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lemon schreef:
03-05-2024 19:56
Heeft je huisarts aangegeven of om sudden deafness gaat? Gezien de stootkuur prednison vermoed ik dat dat het geval is. Heel goed dat je huisarts dat heeft herkent en een stootkuur prednison heeft gegeven, want dat is het vaak het enige dat je gehoor terugbrengt wanneer je het snel genoeg krijgt. Gelukkig dat dat lijkt te zijn gelukt! Vaak missen huisartsen die diagnose waardoor je kostbare tijd verspilt met neusspray.
Of de tinnitus nog verdwijnt is niet te voorspellen. Het kan zeker nog verbeteren. Maak vooral de stootkuur prednison af.
Ja die verdenking was laag. Maar voor de zekerheid gaf hij de prednison stootkuur.

Ik hoor gelukkig weer normaal. Maar word echt gek van de hoge harde piep. Raak er beetje van in paniek.
Alle reacties Link kopieren Quote
*
lemon wijzigde dit bericht op 04-05-2024 20:47
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lemon schreef:
03-05-2024 20:01
Prijs jezelf gelukkig dat je je gehoor weer terug hebt.
Tinnitus is heel vervelend, maar het is geen reden voor paniek. Paniek maakt het erger. Zoek afleiding en zorg dat je omgeving niet helemaal stil is zodat je het makkelijker kunt negeren. Ik weet het, negeren is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar je moet nu eerst afwachten of het door de medicatie minder wordt. En zo niet, dan kun je leren hoe je er mee om kunt gaan. Ik leef al jaren met zo'n piep, dus ik weet heel zeker dat het mogelijk is.
Ik kreeg Prednison voor 5 dagen dus maak die sowieso af, icm neusspray.

Vreselijk lijkt me het, altijd zo’n piep hebben. Waardoor kwam dat?
Alle reacties Link kopieren Quote
*
lemon wijzigde dit bericht op 04-05-2024 20:47
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lemon schreef:
03-05-2024 20:13
Bij mij ook door sudden deafness. Alleen ik had niet zo'n 'paardendokter' en kreeg dus geen stootkuur prednison, maar alleen neusspray en het advies het even aan te kijken. Toen ik van de KNO-arts hoorde van de prednison was de periode waarin dat kon helpen al voorbij. Bij mij is het gehoorverlies gebleven en als bonus kreeg ik bovendien een harde piep in dat oor.
Heel jammer dat jouw huisarts niet adequaat handelde.. het had dus eigenlijk wellicht kunnen beteren.
Heb je geen last meer van die harde piep?

Ik merk vooral dat ik heel bang ben dat het iets ernstigs is… oorzaak kanker of andere ernstige dingen.

En ook bang dat het niet meer weg zal gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Carpe-diem94x schreef:
03-05-2024 20:40
Heel jammer dat jouw huisarts niet adequaat handelde.. het had dus eigenlijk wellicht kunnen beteren.
Heb je geen last meer van die harde piep?

Ik merk vooral dat ik heel bang ben dat het iets ernstigs is… oorzaak kanker of andere ernstige dingen.

En ook bang dat het niet meer weg zal gaan.
Je merkt al verbetering toch. Dan heeft je huisarts je dus de juiste medicatie gegeven. En dan is het dus geen kanker, want dat zou echt niet sterk verminderen van prednison en neusspray.

Ik lees je wel vaker hier en volgens mij heb je aardig wat stress van het proberen zwanger te worden. Tinnitus wordt erger van stress. Wellicht kun je voor jezelf kijken of je iets kunt bedenken om he stressniveau wat te verlagen? Weet je voor jezelf waar je van ontspant? Sporten, in de tuin werken, lezen, knutselen, wandelen, koken, sauna?
Alle reacties Link kopieren Quote
aikidoka schreef:
03-05-2024 21:04
Je merkt al verbetering toch. Dan heeft je huisarts je dus de juiste medicatie gegeven. En dan is het dus geen kanker, want dat zou echt niet sterk verminderen van prednison en neusspray.

Ik lees je wel vaker hier en volgens mij heb je aardig wat stress van het proberen zwanger te worden. Tinnitus wordt erger van stress. Wellicht kun je voor jezelf kijken of je iets kunt bedenken om he stressniveau wat te verlagen? Weet je voor jezelf waar je van ontspant? Sporten, in de tuin werken, lezen, knutselen, wandelen, koken, sauna?
Het verminderde gehoor is weer weg, voor mijn gevoel hoor ik weer goed.
Maar die piep had ik de hele dag nog niet, die is gekomen nadat het gehoor weer terug kwam. Ik vind de piep hinderlijker als het doffe gehoor.

Ik ben net een rondje gaan wandelen en probeer wat muziek te luisteren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook sudden deafness gehad. Alleen ik kreeg niks. Huisarts heeft tijdens mijn consult met de KNO gebeld en die zei dat we het aan moesten kijken en stoppen met medicatie die ik op dat moment gebruikte. Dus ik meteen gestopt met de medicatie en toen kwam het gehoor langzaam weer terug en verdween de piep. In elk geval wel die piep, want tinnitus had ik sowieso al. :lol: Die bleef vrolijk achter haha. Gelukkig hetzelfde als ervoor.

Het herstel kan trouwens rustig dagen duren. Geen oordopjes of zo in doen of koptelefoon op, zet des noods witte ruis op als je wil slapen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
03-05-2024 21:24
Ik heb ook sudden deafness gehad. Alleen ik kreeg niks. Huisarts heeft tijdens mijn consult met de KNO gebeld en die zei dat we het aan moesten kijken en stoppen met medicatie die ik op dat moment gebruikte. Dus ik meteen gestopt met de medicatie en toen kwam het gehoor langzaam weer terug en verdween de piep. In elk geval wel die piep, want tinnitus had ik sowieso al. :lol: Die bleef vrolijk achter haha. Gelukkig hetzelfde als ervoor.

Het herstel kan trouwens rustig dagen duren. Geen oordopjes of zo in doen of koptelefoon op, zet des noods witte ruis op als je wil slapen.
Fijn dat het terug gekomen is!

Wat hoor jij met tinnitus?

Ik hoorde tijdens het gehoorverlies een soort ruis. Maar sinds ik weer enigszins hoor, is die harde piep er. Vind het echt vervelend.
Toen ik ging googlen las ik dat het vaak blijft…

Welke medicijnen slikte je? Ik ben maandag met de pil begonnen, maar denk niet dat het hieraan ligt haha.
Alle reacties Link kopieren Quote
Carpe-diem94x schreef:
03-05-2024 21:29
Fijn dat het terug gekomen is!

Wat hoor jij met tinnitus?

Ik hoorde tijdens het gehoorverlies een soort ruis. Maar sinds ik weer enigszins hoor, is die harde piep er. Vind het echt vervelend.
Toen ik ging googlen las ik dat het vaak blijft…

Welke medicijnen slikte je? Ik ben maandag met de pil begonnen, maar denk niet dat het hieraan ligt haha.
Toen ik sudden deafness had was het een harde piep en het geluid was dof en helemaal vervormd. Ik slikte al 3 maanden een kuur tegen kalknagels die bekend staat als een vrij heftige kuur (je mag het ook niet slikken als je lever niet 100% oké is).

De tinnitus die ik al had en nog heb komt door schade van een concert. Ken je dat geratel van een computer uit de jaren 90 als hij na denkt? Dat, maar dan in piep vorm. Dus piepieppieeep piep piep piepiepiep piep pieeeeeep, onregelmatig dus. Ik hoor het alleen als het stil is en ben er aan gewend dus ik heb er geen problemen meer mee. Maar ik herken je paniek en onrust, het is in het begin echt geen pretje. Hou jezelf bezig en let er niet te veel op, hoe minder aandacht je het geeft hoe sneller je hersenen het gaan negeren/wegfilteren/verminderen (er zijn hypothesen dat het geluid door de hersenen zelf bedacht wordt ipv een verkeerd signaal uit het oor zijn).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
03-05-2024 21:34
Toen ik sudden deafness had was het een harde piep en het geluid was dof en helemaal vervormd. Ik slikte al 3 maanden een kuur tegen kalknagels die bekend staat als een vrij heftige kuur (je mag het ook niet slikken als je lever niet 100% oké is).

De tinnitus die ik al had en nog heb komt door schade van een concert. Ken je dat geratel van een computer uit de jaren 90 als hij na denkt? Dat, maar dan in piep vorm. Dus piepieppieeep piep piep piepiepiep piep pieeeeeep, onregelmatig dus. Ik hoor het alleen als het stil is en ben er aan gewend dus ik heb er geen problemen meer mee. Maar ik herken je paniek en onrust, het is in het begin echt geen pretje. Hou jezelf bezig en let er niet te veel op, hoe minder aandacht je het geeft hoe sneller je hersenen het gaan negeren/wegfilteren/verminderen (er zijn hypothesen dat het geluid door de hersenen zelf bedacht wordt ipv een verkeerd signaal uit het oor zijn).
Ah Terbinafine waarschijnlijk (ben zelf verpleegkundige). Dat is een heftig middel idd.

dat geluif ken ik idd. Heftig dat dat er altijd al is. Wel goed dat je ermee om kan gaan.
Ik hoor nu hetzelfde als wat ik hoor na een festival, wanneer ik in bed lig. Exact dat geluid.

Hoop dat het wegtrekt. Voel soms ook een soort “druk” op mijn slaap, aan die kant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn om te lezen dat dit zo goed aangepakt is door je meteen een stootkuur te geven!

Tinnitus tips hierboven sluit ik me bij aan;
Tinnitus kan een signaal van je lichaam zijn dat je teveel stress hebt. Dus goede zelfzorg door ontspanning en afleiding is belangrijk.
Niet teveel erop focussen voor zover dat lukt, hoe meer aandacht je eraan geeft hoe meer last je ervan hebt.
Vergeet niet dat er veel mensen zijn die tinnitus hebben en ermee hebben leren leven, maar dat heeft tijd nodig. Verwacht dus niet van jezelf dat je dat nu al kunt maar probeer je aandacht te verleggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het idee dat er misschien een beetje tevéél aandacht is voor tinnitus. Wat (misschien) fijn is voor de mensen die er aan lijden maar niet zo fijn voor mensen die - zoals jij - een zoals het klinkt heel onschuldige reden van oorsuizen hebben, maar wel finaal in paniek raken van al die dramatische gevallen.

Een ingetrokken trommelvlies lijkt me een prima reden van klachten. Beetje slijm of zwelling rond je buis van Eustachius. Vooralsnog een heel normaal verhaal. Verder onderzoeken kan altijd nog. Met die prednison voor alle veiligheid erbij, is alles voor nu wel zo’n beetje onder controle, toch?

Ik heb na een verkoudheid als alles weer open lijkt vaak ook nog minstens een week een lage brom in m’n oor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Charlie591 schreef:
03-05-2024 22:00
Ik heb het idee dat er misschien een beetje tevéél aandacht is voor tinnitus. Wat (misschien) fijn is voor de mensen die er aan lijden maar niet zo fijn voor mensen die - zoals jij - een zoals het klinkt heel onschuldige reden van oorsuizen hebben, maar wel finaal in paniek raken van al die dramatische gevallen.

Een ingetrokken trommelvlies lijkt me een prima reden van klachten. Beetje slijm of zwelling rond je buis van Eustachius. Vooralsnog een heel normaal verhaal. Verder onderzoeken kan altijd nog. Met die prednison voor alle veiligheid erbij, is alles voor nu wel zo’n beetje onder controle, toch?

Ik heb na een verkoudheid als alles weer open lijkt vaak ook nog minstens een week een lage brom in m’n oor.
Je verhaal is onduidelijk. Tinnitus is geen aandoening maar een symptoom. De brom in je oor na je verkoudheid smook tinnitus, evenals het gesuis en gepiep wat veel mensen hebben na een concert (ik heb dat nooit trouwens, alleen mijn olijke permanente vriend na 1 concert opgelopen). Tinnitus kan prima tijdelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt gelukkig de Prednison gekregen en merkt al een significante verbetering. Sjappoo voor jouw huisarts!! Ik werk op de poli kno, sudden deafness wordt veroorzaakt door meestal een virusinfectie die slaat op het middenoor, vandaar de Prednison, een sterke ontstekingsremmer. Een infectie zorgt vaak voor een reactie op een zwakke plek in het lichaam, Je schrijft dat je al iets van tinnitus ervaarde voordat dit speelde.
Geeft de Prednison de tijd, de verbetering is er, dat de irritante harde piep er nog wel is…het lichaam kan niet alles tegelijk. Het heeft dan ook geen enkele zin hiervoor de hap of meerdere keren de huisarts te bellen. Geduld…moeilijk maar probeer het, het gaat niet sneller als je meerdere keren belt dat neemt juist jouw frustratie toe wat de tinnitus weer verergert.
We willen allemaal dat na inname van ern dag medicatie alles verdwenen is…dat is niet zo. Het hoofd van mensen is zo snel geprogrammeerd tegenwoordig dat alles naar wens is met ern druk op de knop, maar zo werkt het niet met ziek zijn. Herstel kost tijd.
Als na een maand de piep onveranderd is, kun je je eventueel door laten verwijzen naar de kno of als jouw huisarts hiervoor de juiste verwijzingsmogelijkheid heeft een audiologisch centrum voor de begeleiding bij tinnitus die verergerd is en blijft.

Hou wel rekening met een wachttijd van ern maand of 3 voor de kno en vaak meer dan 9 maanden bij een audiologisch centrum.

Beterschap!
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
03-05-2024 22:47
Je verhaal is onduidelijk. Tinnitus is geen aandoening maar een symptoom. De brom in je oor na je verkoudheid smook tinnitus, evenals het gesuis en gepiep wat veel mensen hebben na een concert (ik heb dat nooit trouwens, alleen mijn olijke permanente vriend na 1 concert opgelopen). Tinnitus kan prima tijdelijk zijn.
Dat weet ik. Maar als term wordt het vooral vaak gebruikt voor de meest dramatische langdurige gevallen en met die angst komen mensen vaak ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Carpe-diem94x schreef:
03-05-2024 21:40
Ah Terbinafine waarschijnlijk (ben zelf verpleegkundige). Dat is een heftig middel idd.

dat geluif ken ik idd. Heftig dat dat er altijd al is. Wel goed dat je ermee om kan gaan.
Ik hoor nu hetzelfde als wat ik hoor na een festival, wanneer ik in bed lig. Exact dat geluid.

Hoop dat het wegtrekt. Voel soms ook een soort “druk” op mijn slaap, aan die kant.
Gebruik je wel oordopjes dan? Daar zou ik sowieso mee starten. Want je gehoor is dus al aan het beschadigen als je tijdelijk een piep blijft horen na een festival.
Alle reacties Link kopieren Quote
Carpe-diem94x schreef:
03-05-2024 19:56
Nee, ik weet dat het tijd nodig heeft

Maar helaas ken ik ook mensen waarbij zo’n piep voor altijd bleef.
Ik ben niet angstig aangelegd, maar hier word ik wel heel onrustig van, omdat het continue heel hard aanwezig is.

Dan is het wel heel raar dat je meteen naar kanker springt bij een piep in je oor. Je bent bij de HA geweest, hebt met de HAP gebeld, er is je verteld dat ze niets ernstigs horen in je verhaal. Het is heel vervelend die piep en het is te hopen dat die met de tijd weer overgaat, maar die angsten zijn het echte probleem op dit moment.
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
04-05-2024 09:01
Dan is het wel heel raar dat je meteen naar kanker springt bij een piep in je oor. Je bent bij de HA geweest, hebt met de HAP gebeld, er is je verteld dat ze niets ernstigs horen in je verhaal. Het is heel vervelend die piep en het is te hopen dat die met de tijd weer overgaat, maar die angsten zijn het echte probleem op dit moment.
Inderdaad. Of als je het niet angstig vindt, in ieder geval wel erg doemdenkend. Als je verkouden wordt dan is het ook niet in 1 dag weer over. Geef je lijf wat hersteltijd en hopelijk gaat het dan over een paar dagen een stuk beter met je.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn stiefvader is volledig doof geworden en had exact dezelfde klachten als ik had, vandaar dat hij me op het hart drukte om de hap etc te bellen. Hij vond het dan ook gek dat de hap wilde afwachten. Bij hem was het beleid ook “afwachten” en verschillende kuren, maar uiteindelijk dus volledig doof aan een kant. Dus dan word je vanzelf beetje angstig.

Anyway, de piep is sinds ik vanochtend wakker werd zo goed als weg, hoor hem nog heel zachtjes als het stil is. Hoor wel mijn eigen ademhaling in mijn oor, maar dat is met vlagen. Het is iig al een flink stuk beter en dat is fijn.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven