Gezondheid alle pijlers

Vastendieet (IF) verre van gezond

20-05-2024 15:52 21 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Doe er je voordeel mee

https://scientias.nl/vastendieet-helema ... hareaholic
Alle reacties Link kopieren Quote
Je weet dat er een zoekfunctie is?

lijf-lijn/intermittent-fasting-onder-vu ... ges/504899



Zulke topics bestaan al
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Interessant stuk. Ik mis wel een hoop context.

En daaruit kwamen schokkende resultaten naar voren: mensen die al hun voedsel in minder dan acht uur op een dag consumeerden hadden 91 procent meer kans op overlijden door hart- en vaatziekten en periodiek vasten verkleinde de kans op sterfte door andere oorzaken niet. Wie hart- en vaatziekten of kanker heeft, moet extra uitkijken: vasten vergroot de kans op overlijden, zelfs bij tien uur per dag eten. En wie kanker had en meer dan zestien uur per dag at, liep minder risico om dood te gaan aan de ziekte.


91% meer kans dan de mensen die niet aan IF doen ga ik dan vanuit. Maar: hoe groot was die groep IF'ers? Waar bestond die groep IF'ers uit? Waren dat mensen met morbide obesitas? En waar bestond de groep niet-IF'ers uit, procentueel net zoveel mensen met morbide obesitas?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorrelies schreef:
20-05-2024 16:04
Je weet dat er een zoekfunctie is?

lijf-lijn/intermittent-fasting-onder-vu ... ges/504899



Zulke topics bestaan al
Dank je, die had ik inderdaad gemist.!
Alle reacties Link kopieren Quote
En hoe lang hebben ze beide groepen gevolgd? Waren de vergelijkingsgroepen identiek, deden ze behalve wel/niet vasten ook andere dingen precies hetzelfde?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Jammer. Ik dacht dat dit nog weleens zou kunnen werken. Nouja...*neemt nog wat m&m's*
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat kan je allemaal vinden in het onderzoek. Onder andere;

Study details and background:

- The study included approximately 20,000 adults in the U.S. with an average age of 49 years.

- Study participants were followed for a median length of 8 years and maximum length of 17 years.

- The study included data for NHANES participants who were at least 20 years old at enrollment, between 2003-2018, and had completed two 24-hour dietary recall questionnaires within the first year of enrollment.

- Approximately half of the participants self-identified as men, and half self-identified as women. 73.3% of the participants self-identified as non-Hispanic white adults, 11% self-identified as Hispanic adults, 8% self-identified as non-Hispanic Black adults and 6.9% of adults self-identified as another racial category, including mixed-race adults and adults of other non-Hispanic races.


The study’s limitations included its reliance on self-reported dietary information, which may be affected by participant’s memory or recall and may not accurately assess typical eating patterns. Factors that may also play a role in health, outside of daily duration of eating and cause of death, were not included in the analysis.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
In de kop staat al mogelijk, dus mogelijk ook niet.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
20-05-2024 16:20
Jammer. Ik dacht dat dit nog weleens zou kunnen werken. Nouja...*neemt nog wat m&m's*
:rofl:
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
20-05-2024 16:20
Jammer. Ik dacht dat dit nog weleens zou kunnen werken. Nouja...*neemt nog wat m&m's*
Goed plan!

Schept nog eens extra op.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
20-05-2024 16:22
Dat kan je allemaal vinden in het onderzoek. Onder andere;

Study details and background:

- The study included approximately 20,000 adults in the U.S. with an average age of 49 years.

- Study participants were followed for a median length of 8 years and maximum length of 17 years.

- The study included data for NHANES participants who were at least 20 years old at enrollment, between 2003-2018, and had completed two 24-hour dietary recall questionnaires within the first year of enrollment.

- Approximately half of the participants self-identified as men, and half self-identified as women. 73.3% of the participants self-identified as non-Hispanic white adults, 11% self-identified as Hispanic adults, 8% self-identified as non-Hispanic Black adults and 6.9% of adults self-identified as another racial category, including mixed-race adults and adults of other non-Hispanic races.


The study’s limitations included its reliance on self-reported dietary information, which may be affected by participant’s memory or recall and may not accurately assess typical eating patterns. Factors that may also play a role in health, outside of daily duration of eating and cause of death, were not included in the analysis.
Ligt het aan mij of maakt dit zinnetje de hele conclusie waardeloos.

Het is toch zeer aannemelijk dat de mensen die aan IF doen aan overgewicht en gezondheidsproblemen lijden. Anders ga je niet op zo'n dieet. En zeer aannemelijk dat ze daardoor dus eerder overlijden dan mensen die geen overgewicht hebben/geen IF doen.

Wat zegt dat dan over het resultaat van IF, niets behalve dat het ze niet onsterfelijk heeft gemaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
20-05-2024 17:35
Ligt het aan mij of maakt dit zinnetje de hele conclusie waardeloos.

Het is toch zeer aannemelijk dat de mensen die aan IF doen aan overgewicht en gezondheidsproblemen lijden. Anders ga je niet op zo'n dieet. En zeer aannemelijk dat ze daardoor dus eerder overlijden dan mensen die geen overgewicht hebben/geen IF doen.

Wat zegt dat dan over het resultaat van IF, niets behalve dat het ze niet onsterfelijk heeft gemaakt.

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Mensen beginnen ook aan IF omdat ze denken dat het een gezonde leefwijze is, en het hen zal behoeden voor gewichtstoename. Daar ken ik er tenminste al 2 van. Hartstikke slank en gezond maar toch aan de IF
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
Milestone schreef:
20-05-2024 17:45
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Mensen beginnen ook aan IF omdat ze denken dat het een gezonde leefwijze is, en het hen zal behoeden voor gewichtstoename. Daar ken ik er tenminste al 2 van. Hartstikke slank en gezond maar toch aan de IF
Het hoeft idd niet.
Vooral nu mensen overal hebben gehoord dat vasten gezond zou zijn.

Maar 20.000 mensen, data van jaren, en voor geen enkele andere factor controleren. Dat is gewoon de wet van de grote getallen, je vindt dan altijd wel een verschil tussen welke twee groepen dan ook. Binnen de IF groep zal je ook enorme verschillen vinden in levensverwachting, neem ik aan.

Binnen de IF groep checken op de factoren BMI en bestaande gezondheidsaandoeningen zou het al vele malen interessanter maken. Maar waarschijnlijk vonden ze niets ofzo. Anders neem je dat toch altijd mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
20-05-2024 17:35
Ligt het aan mij of maakt dit zinnetje de hele conclusie waardeloos.

Het is toch zeer aannemelijk dat de mensen die aan IF doen aan overgewicht en gezondheidsproblemen lijden. Anders ga je niet op zo'n dieet.
Ze waren niet op dieet. Dit was hun eetgewoonte. Hun gewicht en wat ze aten is niet meegenomen.

Zat mensen die een ongezond eetpatroon hebben waarbij ze ontbijt overslaan en daarna overeten aan troep.
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
20-05-2024 16:15
En hoe lang hebben ze beide groepen gevolgd? Waren de vergelijkingsgroepen identiek, deden ze behalve wel/niet vasten ook andere dingen precies hetzelfde?
Dat staat in het artikel. Van 2003 tot 2018
Alle reacties Link kopieren Quote
Surebaby schreef:
20-05-2024 16:20
Jammer. Ik dacht dat dit nog weleens zou kunnen werken. Nouja...*neemt nog wat m&m's*
Oh lekker! :angel:
Je pense donc je suis
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
20-05-2024 17:54
Ze waren niet op dieet. Dit was hun eetgewoonte. Hun gewicht en wat ze aten is niet meegenomen.

Zat mensen die een ongezond eetpatroon hebben waarbij ze ontbijt overslaan en daarna overeten aan troep.
Is ook zo.
En ook nog enkel zelfrapportage.
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
20-05-2024 17:35
Ligt het aan mij of maakt dit zinnetje de hele conclusie waardeloos.

Het is toch zeer aannemelijk dat de mensen die aan IF doen aan overgewicht en gezondheidsproblemen lijden. Anders ga je niet op zo'n dieet. En zeer aannemelijk dat ze daardoor dus eerder overlijden dan mensen die geen overgewicht hebben/geen IF doen.

Wat zegt dat dan over het resultaat van IF, niets behalve dat het ze niet onsterfelijk heeft gemaakt.
In het artikel staat ook dat mensen 2 keer een vragenlijst invulden in het eerste jaar dat ze meededen. Ze hebben niet onderzocht of die mensen al die jaren daarna überhaupt nog IF deden of allang op een andere manier aten. Voor langetermijn effecten zou je eigenlijk ook langere tijd het eetpatroon van de deelnemers moeten volgen.

Lijkt me typisch zo'n onderzoek waarbij ze achteraf big data uit het archief hebben geplukt om er wat statistiek op los te laten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Door het intermittent fasting te noemen doen ze net of deze mensen bewust zo eten, maar iedereen vast periodiek. De meesten halen 12 uur wel.

Als ik zou zeggen 'ik laat mijn kinderen 14 uur periodiek vasten', bel je jeugdzorg.

Maar we hebben ons avondeten om 17.30. Om 19u/19.30 naar bed en hun eerstvolgende maaltijd is hun ontbijt tussen 7.30 en 8, dus netto komt het daar wel op neer.
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
20-05-2024 19:30

Lijkt me typisch zo'n onderzoek waarbij ze achteraf big data uit het archief hebben geplukt om er wat statistiek op los te laten.
Dat idd. Maar het mag wel wetenschap heten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
21-05-2024 08:59
Door het intermittent fasting te noemen doen ze net of deze mensen bewust zo eten, maar iedereen vast periodiek. De meesten halen 12 uur wel.

Als ik zou zeggen 'ik laat mijn kinderen 14 uur periodiek vasten', bel je jeugdzorg.

Maar we hebben ons avondeten om 17.30. Om 19u/19.30 naar bed en hun eerstvolgende maaltijd is hun ontbijt tussen 7.30 en 8, dus netto komt het daar wel op neer.

Haha zo waar! Ik eet na 19:00 niets meer, snacken in de avond zit niet in mijn systeem. En ik ontbijt om 8:00 dus dan ben ik 11 uur verder. Als ik niet hoef te werken eet ik vaak pas na 9:00.
En wat je zegt, iedereen vast als ze slapen. Daarom heet het ontbijt in het Engels ook breakfast.
Je wordt pas nat als het regent

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven