Geld & Recht alle pijlers

Schade betalen.

22-05-2024 09:34 99 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Benieuwd naar jullie mening.

Iemand heeft perongeluk een onderdeel van een machine van ons kapot gemaakt.
Het is een machine van 6 Jaar oud van ruim 5000 euro en werkte nog prima.

Natuurlijk niet boos geworden, hij deed het niet expres maar gezegd het nieuwe onderdeel te gaan bestellen en zodra het binnen is wij van ons zouden laten horen.

Nieuwe onderdeel is binnen en aangezien het een dure machine was zijn onderdelen ook niet goedkoop.
In dit geval 250 euro.

Ik verwacht dat die iemand dan keurig dit onderdeel betaald aan ons maar nu is er weigering omdat de machine 6 jaar oud is.
Terwijl de ouderdom niets met het kapotte onderdeel te maken heeft.
Zou die iemand het onderdeel niet kapot hebben gemaakt zou machine het nog tot in den treure hebben gedaan.

Dus graag jullie mening want had die iemand het niet kapot gemaakt hadden wij die kosten niet gehad.
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus degene weigert nu om te betalen, en nu moeten jullie een hele nieuwe wasmachine kopen? Oh nee lees verkeerd, zie dat hij het onderdeel niet wil betalen. Is er ook iets te regelen via de verzekering?
Alle reacties Link kopieren Quote
Een wasmachine van 5000,-? Sorry, sta gewoon even verbaasd te kijken.

Heb je de aankoopbon nog? Mijn mening is dat hij de 250,- mag betalen. Tenzij deze persoon er de financiële middelen er niet voor heeft, dan zou ik open staan voor een compromis. Je zegt zelf al dat het niet expres is gegaan dus deze persoon zal zelf ook flink balen. Als de wasmachine idd een eeuwigheid mee zou gaan zou ik zelf ook meebetalen. Het zou me geen ruzie waard zijn iig
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het in privésfeer gebeurd? Zo ja, dan vind ik het normaal dat diegene die het stuk heeft gemaakt betaald. Al dan niet via aansprakelijkheidsverzekering.
Ik heb ook weleens per ongeluk iets stuk gemaakt bij iemand. Via de verzekering werd dat vergoed (behalve stukje eigen risico).
Alle reacties Link kopieren Quote
Als de hele machine vervangen zou moeten worden dan snap ik dat je rekening houdt met de afschrijving. Hier betreft het een reparatie. Kan de persoon die de machine heeft stuk gemaakt aanspraak doen op zijn verzekering? Een persoonlijke aansprakelijkheids verzekering bijvoorbeeld?
En zijn er nog bijkomende kosten voor het vervangen van het onderdeel? Arbeidsloon? Dat komt er dan ook nog bij.
Als een rechtsbijstand verzekering hebt kun je daar advies vragen.
Ik vind jouw verwachting niet onredelijk.
Gaat u anders ondertussen even wat voor u zelf doen. (Viktor)
Alle reacties Link kopieren Quote
Olliebollie3 schreef:
22-05-2024 09:37
Dus degene weigert nu om te betalen, en nu moeten jullie een hele nieuwe wasmachine kopen? Oh nee lees verkeerd, zie dat hij het onderdeel niet wil betalen. Is er ook iets te regelen via de verzekering?
Waar lezen jullie dat dit een wasmachine is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er geen verzekering?

De meeste mensen hebben toch een aansprakelijkheidsverzekering?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja wij zouden dit via onze verzekering kunnen doen maar willen eerst die persoon afwachten.
Ook hij kan zijn verzekering inschakelen.
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik mis hier de rest van de omstandigheden, maar...

Stel, je hebt iemand gevraagd om een reparatie aan die machine uit te voeren, of om ermee te werken. Dan ligt de verantwoordelijkheid bij jou. Jij gaf namelijk opdracht/toestemming.

Ging het echt per ongeluk, als in: iemand struikelde over zijn eigen voeten, viel ertegenaan en daardoor brak er iets af, dan kan hij het eventueel bij zijn verzekering claimen.

En dan zegt die verzekering vervolgens: deze machine zou normaal tien jaar meegaan, is nu zes jaar oud, dus dan krijg je nog 150 euro.

Dus nee, ik zou ook niet zomaar betalen.
Ik heb wel eens per ongeluk een spiegel bij iemand gebroken. Maar omdat ik die spiegel op verzoek schoonmaakte (dame in kwestie heeft reuma en vraagt wel eens wat), zei mijn verzekering dus dat het bij haar lag, zij vroeg dat immers.
En mijn dochter heeft ooit een keer ergens met een vriendinnetje een deurtje van een antieke kast beschadigd. Toen zei de verzekering zelfs dat het de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de kast was (die stond bij vriendinnetje ivm reparatie). Hadden ze die kast maar naar een professioneel bedrijf met bijbehorende verzekeringen moeten brengen.
ceylon wijzigde dit bericht op 22-05-2024 09:46
33.18% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar staat dat het een wasmachine is?

De kapotmaker kan zijn/haar verzekering daarvoor inschakelen lijkt me.

Alle reacties Link kopieren Quote
Vollemaan schreef:
22-05-2024 09:39
Een wasmachine van 5000,-? Sorry, sta gewoon even verbaasd te kijken.

Heb je de aankoopbon nog? Mijn mening is dat hij de 250,- mag betalen. Tenzij deze persoon er de financiële middelen er niet voor heeft, dan zou ik open staan voor een compromis. Je zegt zelf al dat het niet expres is gegaan dus deze persoon zal zelf ook flink balen. Als de wasmachine idd een eeuwigheid mee zou gaan zou ik zelf ook meebetalen. Het zou me geen ruzie waard zijn iig
Ik lees nergens in de OP dat het om een wasmachine gaat?
Gaat u anders ondertussen even wat voor u zelf doen. (Viktor)
Alle reacties Link kopieren Quote
Roos92782 schreef:
22-05-2024 09:41
Waar lezen jullie dat dit een wasmachine is?
Het is ook geen wasmachine :-?
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
22-05-2024 09:41
Is het in privésfeer gebeurd? Zo ja, dan vind ik het normaal dat diegene die het stuk heeft gemaakt betaald. Al dan niet via aansprakelijkheidsverzekering.
Ik heb ook weleens per ongeluk iets stuk gemaakt bij iemand. Via de verzekering werd dat vergoed (behalve stukje eigen risico).
Ja in privésfeer.
Laten we het houden op lompigheid.
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Alle reacties Link kopieren Quote
dit lijkt me nou echt verzekeringswerk
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik*ben*ik schreef:
22-05-2024 09:45
Ja in privésfeer.
Laten we het houden op lompigheid.
Dan gewoon diegene aansprakelijk stellen voor de schade. Lijkt me niet meer dan normaal dat diegene het onderdeel dat stuk is vergoedt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik*ben*ik schreef:
22-05-2024 09:45
Ja in privésfeer.
Laten we het houden op lompigheid.

Shit happens. Maar bel eens met je eigen verzekering. Die kunnen je precies vertellen hoe je dit kunt oplossen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceylon schreef:
22-05-2024 09:42
Ik mis hier de rest van de omstandigheden, maar...

Stel, je hebt iemand gevraagd om een reparatie aan die machine uit te voeren, of om ermee te werken. Dan ligt de verantwoordelijkheid bij jou. Jij gaf namelijk opdracht/toestemming.

Ging het echt per ongeluk, als in: iemand struikelde over zijn eigen voeten, viel ertegenaan en daardoor brak er iets af, dan kan hij het eventueel bij zijn verzekering claimen.

En dan zegt die verzekering vervolgens: deze machine zou normaal tien jaar meegaan, is nu zes jaar oud, dus dan krijg je nog 150 euro.

Dus nee, ik zou ook niet zomaar betalen.
Ik heb wel eens per ongeluk een spiegel bij iemand gebroken. Maar omdat ik die spiegel op verzoek schoonmaakte (dame in kwestie heeft reuma en vraagt wel eens wat), zei mijn verzekering dus dat het bij haar lag, zij vroeg dat immers.
En mijn dochter heeft ooit een keer ergens met een vriendinnetje een deurtje van een antieke kast beschadigd. Toen zei de verzekering zelfs dat het de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de kast was (die stond bij vriendinnetje ivm reparatie). Hadden ze die kast maar naar een professioneel bedrijf met bijbehorende verzekeringen moeten brengen.
Ja zoiets :)
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Alle reacties Link kopieren Quote
Er mist zoveel informatie om er iets zinnigs over te zeggen. Is het vervangen onderdeel een slijtagedeel? Dan is het niet logisch om het volle pond te vragen.

Ook ben ik wel benieuwd naar hoe het stuk is gegaan. Echt verwijtbaar?

Is er een aansprakelijkheidsverzekering? Dan moeten die dat maar afwikkelen denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon verzekering, zou dat ook tegen de ander zeggen. Bel even je aansprakelijkheidsverzekering. En dan leg je het voor bij de jouwe. Wie moet wat doen?


En volgende keer, doe dat volgende keer van te voren, want kan zomaar zijn dat verzekering moeilijk gaat doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou in de volgende gevallen zonder aarzelen dat onderdeel betaald hebben:
- je hebt de machine aan mij uitgeleend zodat ik geen kosten hoef te maken om zelf zo’n machine te huren
- ik ben er per ongeluk tegen gevallen/gelopen/gereden
- mijn kind heeft er met de vingers aangezeten
- ik heb er iets mee kunnen maken/doen voor mijzelf

Ik zou alleen mijn wenkbrauwen optrekken bij:
- je vraagt mij iets voor jou te doen met jouw machine (bv. gordijnen omzomen met jouw computergestuurde megadure naaimachine) en ik heb de machine op een normale manier gebruikt

De restwaarde interesseert mij geen bal, als ik iets sloop moet je het ook weer vervangen. Dat is ook niet gratis. Als ik een machine uitleen aan een ander en diegene sloopt het, moeten ze bij mij ook niet aankomen met de restwaarde want dan is het de laatste keer geweest dat ik iets aan je heb uitgeleend.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat is de relatie tussen jou en de schade veroorzaker (geen arbeidsrelatie)? Dan is de schadeveroorzaker in beginsel aansprakelijk (betreft een onrechtmatige daad). Deze persoon is (niet) verzekerd?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
pokkewijf schreef:
22-05-2024 09:42
Ik lees nergens in de OP dat het om een wasmachine gaat?

Staat er ook niet idd haha. Dacht het te lezen/ nam het blijkbaar zo aan :facepalm: :-D
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het om bv een gaming pc gaat gaat de verzekering dit niet vergoeden aangezien de dagwaarde inderdaad nihil is. Bij interpolis bv is een desktop vanaf 750 na 7 jaar 0 euro waard en een laptop tot 1200 euro zelfs na 4 jaar.

Dan zou ik persoonlijk alsnog het onderdeel betalen hoor, maar de verzekering vergoedt nou eenmaal vaak de dagwaarde en bij sommige elektronica is die na 6 jaar gewoon erg laag.

edit: Kijk dus eens bij de afschrijflijst van je verzekeraar wat je machine waard is.

edit2: En ik zou dus niet gaan betalen als het nieuwe onderdeel een upgrade is tov het vorige.
greenladyfern wijzigde dit bericht op 22-05-2024 10:07
22.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik*ben*ik schreef:
22-05-2024 09:48
Ja zoiets :)
Dit vind ik wel een grappige reactie. Die user beschrijft een aantal scenario’s met verschillende uitkomsten om je te laten zien dat we hier niets op kunnen zeggen zonder meer info. En dit is je reactie ;)


Ik zou bij mijn eigen verzekering beginnen als ik dat geld terug wilde en de veroorzaker neemt geen initiatief. Zij sturen je wel naar een volgend loketje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
22-05-2024 09:50
Gewoon verzekering, zou dat ook tegen de ander zeggen. Bel even je aansprakelijkheidsverzekering. En dan leg je het voor bij de jouwe. Wie moet wat doen?

En volgende keer, doe dat volgende keer van te voren, want kan zomaar zijn dat verzekering moeilijk gaat doen.
Dit. Altijd eerst de verzekering bellen voor overleg, voordat je zelf actie onderneemt (in dit geval het nieuwe onderdeel bestellen).

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven