bikepacken

22-05-2024 00:50 14 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallotje

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met bikepacken?
Zo ja, hoe maak je een route, welke fiets hebben jullie, waar moet je aan denken? Ga je naar campings en op plekken waar het mag wildkamperen? Hoe is dat als je alleen bent?
En vooral hoe vonden jullie dit? Ik heb twee weken vrij dit jaar en ik hou van fietsen(moet wel even wat leren over repareren van fietsen) en ik vind de vrijheid op de fiets heel fijn. Niet wachten op vervoer. Je bent veel minder ergens afhankelijk van.
Voor de mensen die het niet kennen bikepacken is eigenlijk backpacken, maar dan op de fiets.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Routes kun je zelf maken maar ook vinden op websites voor fietsvakanties of bikepacking. Denk aan bikepacking.com maar ook die van de anwb, oppad etc. Zoveel opties.
Je zou ook eens kunnen kijken bij de wereldfietser.nl Daar is ook een forum en er worden activiteiten met elkaar georganiseerd. Een leuk clubje om je bij aan te sluiten wellicht.

Veel.succes
Alle reacties Link kopieren Quote
Routes kun je samenstellen op de app van komoot bijvoorbeeld.
Leuk dat je ook een fietsliefhebber bent!
Laat je het weten als je een plan hebt?
Ik lees graag mee, want zoiets staat ook op mijn wensenlijstje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelf nooit gedaan maar ken verschillende mensen die in binnen en buitenland hebben gefietst. Zij boekten oa bij vrienden op de fiets en bij b&b's langs de route. Volgens mij hadden ze in alle gevallen wel alle overnachtingen en routes van te voren bepaald dus niet op de bonnefooi. En dan soms bleven ze ergens 2 nachtjes waar dan ook een wasmachine was.
Van een weet ik dat ze op haar gewone elektrische fiets is gegaan.
Mij lijkt het ook best leuk maar nog niet echt serieus over nagedacht. Is een gevalletje " misschien ooit"
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb gewoon een tourfiets (geen e-bike) met 27 versnellingen. Een klein reparatiekitje mee, maar eerlijk gezegd houd ik niet zo van banden plakken. Er zijn heel goede fietsbanden die (bijna) niet lek kunnen, wel wat duurder maar dat loont. En altijd een beetje kettingolie mee.
Ik heb een lichtgewicht tentje, dat met slaapzak en matje in één fietstas past. De andere fietstas is voor kleding en toilettas en andere benodigdheden (powerbank bv.).

Routes maak ik op Komoot, maar ik houd me er zelden aan. In de praktijk volg ik liever de wegwijzers, dan hoef ik niet zo vaak op mijn telefoon te kijken. Ik kijk van tevoren of er een camping is in de buurt van mijn bestemming en bel dan even op of er plek is (ik woon in het buitenland, waar ik woon zitten de campings snel vol en soms mag je er dan met je kleine tentje niet eens bij).

Afgelopen weekend heb ik nog een tweedaagse tour gemaakt. Er zijn hier heel mooie plekken waar je met je tent direct aan een meer kunt staan: 's ochtends na het opstaan eerst even een duik nemen, heerlijk!

Ik neem altijd een noodrantsoen eten mee (studentenhaver, fruit) en voldoende water, want er zijn hier heel landelijke gebieden waar je zelfs geen supermarkt of restaurant hebt, en dan sta je daar, doodmoe van een dag fietsen en niks te eten! Dat is een les die ik wel geleerd heb de afgelopen jaren.

Als je een langere route plant, moet je natuurlijk ongeveer inschatten hoeveel km je per dag kunt fietsen. Ik vind het prettig om langzaam op te bouwen en na twee of drie dagen een rustigere dag in te bouwen (later opstaan, tussendoor een beetje sightseeing of vroeg aankomen om te chillen), dan kun je een beetje regenereren.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dit gedaan, maar ga nu liever lopend.
Bijna wildkamperen gaat heel goed in Duitsland, dan bel je aan bij een boer of een landhuis en dan vraag je of je tentje er een nacht mag staan. Dan sta je dus legaal en beschermd, vooral in het begin heel fijn. Meestal lukt het me wel bij de eerste of tweede die ik vraag. Juist als je een vrouw alleen bent zijn ze erg vriendelijk en behulpzaam en zit je voor je het weet s morgens aan een uitgebreide ontbijttafel. In Schotland en Scandinavië kan je echt wildkamperen. Maar daar vind ik lopend dus veel fijner en veiliger omdat je dan echt van de weg af staat. Ik heb altijd een waterfilter mee, zodat ik zeker weten kan drinken. Gevriesdroogde maaltijden en een klein brandertje voor als ik niks vers kan kopen.
Mijn tip: neem een paar lekkere wandelsandalen mee die tegen water kunnen. Dan kan je s avonds je fietsschoenen uit doen. En je kan zo een beek inlopen om je even te wassen.
Verdiep je ook eens in ultralight, met fietsen heb je het minder nodig, maar het is wel een fijne mindset. Ik heb bv alleen een klein pannetje mee, daar kan ik ook uit eten, dus geen bord nodig. Afwassen van dat pannetje doe ik met een sponsje en een drupje afwasmiddel. Voor mezelf neem ik een shampoo bar die bijna op is mee, daar was ik ook mijn lijf mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Paar keer gedaan. Route bepaalde ik mede op basis van beschikbare overnachtingsplaatsen ivm af te leggen kilometers ertussen. Soms een korte of juist langere dag. Ik had geen tent mee, maar heb gekozen voor trekkershutten. Vooraf geboekt.

De precieze route bepaalde ik ter plekke, afhankelijk van het weer en de benen kon dit een omweg worden richting volgende overnachting of juist de snelste route.
Bordjes volgde ik liever dan een route op de telefoon. Dat laatste deed ik vooral als ik weinig kilometers wilde maken ivm weersomstandigheden.

Repareren van een fiets kon ik niet, maar was gelukkig ook niet nodig. Een band plakken had ik wel gekund, maar ook niet nodig gehad.

Ik vond het een geweldige ervaring en zou het graag weer doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bikepacken, ik wist niet dat dat een woord was. Ik noemde dat altijd "fietsvakantie". Drie keer gedaan, in Nederland, waarvan twee keer met kinderen.

Hoe maak je een route
In Nederland plan ik met fietsknooppunten en landelijke fietsroutes. beide zijn aangegeven, dus dan hoef je niet op een app/kaart te kijken. Alleen nummertjes op je hand schrijven.

Welke fiets hebben jullie?
een gewone tourfiets. Met kinderen een robuustere fiets, omdat er een kind achterop zat en het tempo omlaag mocht.

Ga je naar campings en op plekken waar het mag wildkamperen? Hoe is dat als je alleen bent?

Ik ben altijd op campings geweest en/of logeeradressen via Vrienden op de Fiets. Wildkamperen in Nederland ben ik niet bekend mee. Als je op een camping staat, is dat juist prima als je alleen bent, want dan ben je dus niet alleen. Genoeg mensen voor een praatje of vergeten item.

En vooral hoe vonden jullie dit?
Heerlijk. Het is dat ik de kinderen niet meer meekrijg (en mijn man sowieso al niet), maar ik vind het heerlijk om veel buiten te bewegen en zo een land of gebied te ontdekken.


Fietsreparatie

Ik zou niet op cursus gaan, hoor. Het is handig als je een band kunt plakken en een bandenplaksetje bij je hebt. In het ergste geval moet je een stuk lopen naar een fietsenmaker. Ook daar heb ik ervaring mee en dat komt ook wel goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt. IK ga naar een andere fiets kijken en een lichtgewicht tent. Beiden stonden toch al op mijn verlanglijstje. Ik denk dat ik het eens week ga uitproberen.
Vorig jaar kwam ik erachter dat ik backpacken niet zo tof vond en me net een pakezel voelde dus eens kijken of ik het op de fiets het beter vind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maakt het merk ook nog uit? Stel dat ik helemaal fan wordt en vooral veel in het buitenland dit wil doen dan zit je met aanschaf van onderdelen. Misschien met de aanschaf van een fiets(ik wil zeker geen e-bike) wel iets om rekening mee te houden.
Ik twijfel even tussen Cube en Trek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijk liever naar de uitrusting van de fiets dan naar het merk, dus: goede componenten (versnellingen, remmen), een stevige bagagedrager, licht, etc. Als er goede onderdelen op zitten, dan zit het met het merk meestal ook wel goed. En die onderdelen hebben ze overal in Europa.

Als je in het buitenland bergen op wilt gaan fietsen, moet je ook zorgen dat je voldoende kleine versnellingen hebt.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren Quote
Fietsbel schreef:
22-05-2024 14:39
Maakt het merk ook nog uit? Stel dat ik helemaal fan wordt en vooral veel in het buitenland dit wil doen dan zit je met aanschaf van onderdelen. Misschien met de aanschaf van een fiets(ik wil zeker geen e-bike) wel iets om rekening mee te houden.
Ik twijfel even tussen Cube en Trek.
Ik zou gewoon eerst een weekje gaan met de spullen die je hebt en afhankelijk van je ervaring een betere fiets e.d. aanschaffen. Ik ken beide merken niet, maar die Cubes zien er wel robuust uit. Je hebt eerder een stevige fiets nodig (vanwege de bagage), dan een snelle fiets.

Het eerste wat je waarschijnlijk wilt hebben zijn goede fietstassen. Die zijn al duur genoeg! (Als heb ik gewone tassen bij de HEMA gekocht, die werkten ook). Qua tent en andere handige kampeerspullen kun je in eerste instantie best bij de Decathlon terecht.

Pas na je eerste ervaring zou ik investeren in betere/duurdere spullen. Maar dat ben ik. Als ik je zo lees over reparaties en onderdelen lijkt je er alsof je een soort wereldreis wilt maken op de fiets. Dan heb ik wellicht een ander beeld van bike packen dan jij en heb je ook niet veel aan mijn adviezen op basis van max een weekje fietsen in Nederland.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb qua fiets een stokoude Gary Fisher mountainbike en iets wat het meest lijkt op een stationsfiets. Met beiden zie ik me eerlijk gezegd niet op fietsvakantie gaan.

Een nieuwe fiets wilde ik toch al. En lichtgewicht tent zal ik in eerste plaats inderdaad gewoon bij de decatlon zijn gaan kopen.
Ik kan nog geen band plakken. Een tent wilde ik ook al hebben, omdat ik meer op natuurcampings wil staan.
Ik zal ook gewoon in tourfiets hebben gekocht, zeker nu niet iets over de €1000. Ik denk dat ik sowieso rond de € 600 tot € 800 kwijt ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leren band plakken is idd wel handig, verder zal je bij een nieuwe fiets niet veel reparaties hoeven doen. En in Nederland, Duitsland en Belgie zijn genoeg fietsenmakers te vinden.
Ik zou zeggen: fiets pakken en gaan. Lichtgewicht tent inderdaad, en self-inflating matje en goede warme slaapzak.

hoe maak je een route,
Wij hebben een paar bestaande routes gefietst zoals deze:
https://www.dezwerver.nl/r/europa/duits ... en-pirola/
en een soortgelijke route in Schotland. Dat was erg handig, pre-internet tijdperk, in het boekje stond aangegeven waar overnachtingsplaatsen en winkels waren. Het is nu wat makkelijker. Ik zou een bestaande route kiezen om te gaan fietsen omdat je dan vaak langs mooie plekjes komt die je anders misschien voorbij zou fietsen. Knooppuntroutes of lange-afstand fietsroutes.

welke fiets hebben jullie, waar moet je aan denken?
gewoon een stevige fiets die lekker fietst. Mijn eerste fietsvakanties (alleen) deed ik op een standaard terugtraprem-fiets zonder versnellingen, niet in de bergen of heuvels. Daarna werden mijn fietsen steeds beter :-). Doe een fietsbroek aan met "zeem", dat scheelt je een hoop zadelpijn! En zorg ook dat je een goed zadel hebt, bij veel fietsenmakers kan je dat laten aanmeten.

Ga je naar campings en op plekken waar het mag wildkamperen?
Voornamelijk campings, in Schotland ook wel wild gekampeerd en/of op een village-green gestaan (waar het mocht: dat stond in dat fietsroute-boekje). Ik heb ook geregeld een hotel of B&B genomen bij slecht weer. Wildkamperen is op zich leuk maar je hebt dan natuurlijk geen voorzieningen zoals drinkwater.

Hoe is dat als je alleen bent?
Dat is geen probleem. Op campings kan je vaak wel aanspraak krijgen en uitnodigingen voor een kop thee of koffie.

En vooral hoe vonden jullie dit?
Heerlijk. Lekker er uit en de tijd aan jezelf, weggaan als je klaar bent en pauze als je er zelf zin in hebt. Fietsvakantie met partner en/of kinderen is ook prima hoor.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven