Canada met camper, tips?

19-04-2024 07:45 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij (mijn partner en ik) willen in augustus naar Canada met de camper, die we daar willen huren.
Door omstandigheden kunnen we ook pas last minute alles boeken.

Qua financiën is niks een probleem, ben me er van bewust dat de kosten flink op zullen lopen in augustus en last minute.

Ben op zoek naar tips, maar ook antwoorden op de volgende vragen:
- Kan je in Canada op de bonnefooi? Zijn er dus genoeg campingplaatsen in het hoogseizoen? Wij willen het liefst niks definitiefs vastleggen.
- Wat zijn jullie hoogtepunten geweest in Canada?
- En gewoon alle tips en ideeën zijn welkom.

Misschien is het plan wel onmogelijk, we kunnen met geluk pas in juli boeken.
Ben nu in de uitzoek fase :D

Dank alvast!
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar in Canada?
Bonnefooi lukt in west-Canada echt niet meer de afgelopen jaren. En ik vraag me af of je nog een camper kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn in juni 2023 naar Canada geweest met de camper. Wij hebben alle campings op voorhand moeten boeken, last minute gaat alles al vol zitten hoor, zeker in augustus en zeker in de meer bekende delen van Canada. Ik zou het mij persoonlijk niet riskeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
In augustus kan het heel lastig zijn om nog een plek te vinden, in de parken ben je al te laat om te reserveren, die gingen allemaal in januari in de verkoop. Je kan account aanmaken en kijken of er annuleringen zijn. Op commerciele campings heb je miscshien nog wel een plek maar in augustus ? Is het echt megadruk. Ik was er al 2 x ,1 x in augustus (alles was ramvol) en de tweede keer gingen we in september.. alles wederom vol. BIj de visitor centres werd mij verteld dat het hoogseizoen tegenwoordig tot oktober doorloopt.

Kortom. Ik zou andere bestemming kiezen, nog los van het feit dat het bizar duur is om nu nog een camper te gaan huren (als ze er al zijn) en je eigenlijk nergens meer terecht kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je in het hoogseizoen in Canada wil reizen met de camper, kan je ofwel lang vantevoren alles vastleggen, ofwel niet naar de highlights gaan maar naar de minder bekende parken.

Voor ons was dit een reden om niet met de camper te gaan: als we dan toch alles vantevoren moesten vastleggen, dan liever airnbn's en huisjes boeken, dan met een krappe camper (maar wij waren met kinderen, jij niet).

Ik zou overwegen om nu te gaan plannen voor zomer 2025.
Of kijken of je in September dit jaar kan gaan.

Een andere kennis ging buiten het hoofdseizoen (september) en met een klein trekkerstentje ipv camper. Die heeft alles last-minute gedaan, ook op de bekendste campings was toen wel plek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoogtepunten:

Heel west canada is voor mij 1 groot hoogtepunt.
Heel vancouver island .. echt zo vreselijk mooi Juan de Fuca NP.. echt..

Ben er nu 2 keer geweest in totaal zo'n 10 weken en ik zou morgen weer kunnen en dan weer allemaal nieuwe dingen vinden. Het is daar zo godsgruwelijk mooi.

Wij gingen overigens met auto en tent, camper vinden wij A onhandig en B bizar duur.

Wij boekten een jaar van te voren en in januari alle plekken in de parken. En dan is het echt om 16:00 klaar zitten en hopen dat er een plek is in jouw park. Dus om te denken dat je nu nog terecht kunt in de parken is echt whisfull thinking
Alle reacties Link kopieren Quote
aliana schreef:
19-04-2024 09:16
Als je in het hoogseizoen in Canada wil reizen met de camper, kan je ofwel lang vantevoren alles vastleggen, ofwel niet naar de highlights gaan maar naar de minder bekende parken.

Voor ons was dit een reden om niet met de camper te gaan: als we dan toch alles vantevoren moesten vastleggen, dan liever airnbn's en huisjes boeken, dan met een krappe camper (maar wij waren met kinderen, jij niet).

Ik zou overwegen om nu te gaan plannen voor zomer 2025.
Of kijken of je in September dit jaar kan gaan.

Een andere kennis ging buiten het hoofdseizoen (september) en met een klein trekkerstentje ipv camper. Die heeft alles last-minute gedaan, ook op de bekendste campings was toen wel plek.
September is ook nog hoogseizoen hoor, wij hebben al die parken in januari al vast moeten leggen. Two Jack Lake bijvoorbeeld was voor september in 5 minuten uitverkocht in januari. Lake o Hara kom je al helemaal niet in, die loting is ook zo k. u.t. Voor die paar x dat er een bus gaat melden zich 10.000 mensen aan.

Dit jaar moet TO uit haar hoofd zetten, gewoon 2025 gaan nu al de camper vast gaan leggen (ben je ook al relatief laat mee, goedkoopste prijzen zijn al weg)
Alle reacties Link kopieren Quote
West-canada heeft een heel actief forum op Tripadvisor. Wellicht kunnen ze daar tips geven voor minder bekende parken waar je flexibeler last-minute dingen kan doen. Maar ook dan: campers en ook huurauto's zijn waarschijnlijk gewoon niet meer beschikbaar als je pas in juli wil boeken voor augustus.

Je vraagt ook om hoogtepunten. Jasper, met lange wandelingen (Mt. Edith Cavell) en de rit over de Icefield Parkway. Op Vancouver Island de tidal pools bij Ucuelet en onze prive boottocht vanuit Campbell River (Orka's, beren, en uitzicht op de bergen). Moraine Lake en dan vooral de wandeling die we daar deden: het meer zelf was vol met toeristen maar na 2 uur wandelen waren we de enigen bij dat kleine bergmeertje. (ok, ik kan nog wel even doorgaan)

Overigens heb je wel 4 weken nodig om zowel naar vancouver island als naar de Rockies te gaan, als je korter zou ik kiezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee dat lukt je niet op de bonnefooi

A) Campers huur jke het beste een jaar van tevoren, dat scheelt echt bakken met geld. Nu nog een camper gaan huren kan je zo 1000 euro meer kosten

B Campgrounds in (in ieder geval) West Canada (british columbia) werken met reserveringssystemen die vaak in februari/maart per camping open gaan. Je zit dan massaal met duizenden mensen in de "wachtrij" en vaak is de camping die jij wil binnen een uur volgeboekt. Ik spreek uit ervaring. Ik had in december onze route voor volgend jaar september al uitgestippeld zodat ik in februari klaar kon zitten achter de computer om de felbegeerde campgrounds te boeken. Een aantal zijn gelukt, een aantal ook niet.

Oftewel: stel die reis gewoon een jaartje uit en ga dit jaar in augustus je camper al reserveren voor volgend jaar. Je reis wordt echt heel veel leuker als je wel gewoon nog op de mooiere campgrounds kunt staan (die ook nog betaalbaar zijn, want als je niet meer op de State Park campgrounds kan staan moet je particulier en dat is vaak veel duurder en ook niet altijd even mooi).

Wij hebben onderweg echt wel 1 of 2 keer nog iets op de bonnefooi geregeld, maar dat is echt lastiger (en wij waren er in september dus ook al iets buiten het echte piekseizoen)
Alle reacties Link kopieren Quote
en dan nu even ingaand op een leuke route:

Wij vlogen op Vancouver en zijn daarna 8 dagen op Vancouver Island geweest. Werkelijke fantastisch (maar bijvoorbeeld de Greenpoint Campground daar middenin het regenwoud, is echt binnen no time volgeboekt). Ik vond de Wild Pacific Trail bij Ucluelet echt heel mooi en ook de wandelingen die echt over boardwalks door het regenwoud voeren. Dat is heel bijzonder omdat je er echt een soort van in afdaalt, normaal kan je daar nooit zomaar komen omdat het nogal onbegaanbaar is.

Daarna terug naar vasteland en via E.C Manning NP, Penticton, Nelson, Revelstoke naar Yoho NP, en toen de Icefields Parkway naar Jasper en Banff uiteraard.
Ik vond de Rampart Creek campground halvewege de Icefields Parkway ook echt geweldig. We stonden recht aan de rivier in de wildernis, echt prachtig. Nelson vond ik echt een schattig stadje met een beetje zo'n western vibe en heel veel leuke winkeltjes en restaurantjes.

Probeer in Banff de Two Jake Lakeside campground te bemachtigen (again, gaat je nu niet meer lukken). Die is kleinschalig, ligt aan een meer en heeft veel meer sfeer dan de grootschalige Tunnel Campgrounds.

Dus echt, zet het voor dit jaar uit je hoofd en ga in augustus beginnen met het plannen van deze reis voor volgend jaar! Dan wordt het echt veel leuker Die reis gaart je bakken met geld kosten, dan is het zonde als je alleen maar stress hebt of de helft van de tijd op parkeerplaatsen staat te overnachten omdat er nergens plek meer was. Juist het wakker worden in de bossen of aan zo'n rivier is magisch. Dat is echt al de helft van je ervaring.
Alle reacties Link kopieren Quote
Superuser2023 schreef:
19-04-2024 08:31
Waar in Canada?
Bonnefooi lukt in west-Canada echt niet meer de afgelopen jaren. En ik vraag me af of je nog een camper kan krijgen.
Dit
Alle reacties Link kopieren Quote
En niks van te voren vast leggen is ook onmogelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Buiten West-Canada heeft Canada nog veel meer prachtige natuur, ook met Nationale Parken. Zelf (nog) geen ervaring mee, maar daar is het veel minder toeristisch en druk, dus misschien dat het daar dan nog wel lukt in augustus?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wauw wat al veel en fijne reacties!!
Denk zo op het eerste oog te lezen dat we Canada uit moeten stellen en in alle rust moeten plannen.

Heb nog niet alles goed gelezen, ben op werk. Ga vanavond uitgebreid mijn ruimte nemen.

Alvast veel dank!
Alle reacties Link kopieren Quote
Neuloosi schreef:
19-04-2024 10:47
Buiten West-Canada heeft Canada nog veel meer prachtige natuur, ook met Nationale Parken. Zelf (nog) geen ervaring mee, maar daar is het veel minder toeristisch en druk, dus misschien dat het daar dan nog wel lukt in augustus?
Yukon is ook druk in augustus, zelfs het deel bij Alaska (denali). Echt.. Canada moet je echt op tijd plannen , zeker als je in zomer wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
poldervrouw schreef:
19-04-2024 10:55
Yukon is ook druk in augustus, zelfs het deel bij Alaska (denali). Echt.. Canada moet je echt op tijd plannen , zeker als je in zomer wil.
Yukon en Alaska reken ik ook tot het toeristische westen. Ik zat meer te denken aan bijvoorbeeld de provincies Saskatchewan, Manitoba en Ontario, in het midden van Canada. Prachtige natuur, maar veel minder toeristisch (behalve dan het zuiden van Ontario, met o.a. de Niagara Falls).
Alle reacties Link kopieren Quote
gocanada.nl heeft nu al vroegboek 2025 aanbiedingen

Vroegboekseizoen 2025 van start

Traditiegetrouw gaan we weer vroeg van start! Het vroegboekseizoen 2025 is begonnen en dit betekent dat we de eerste aanvragen alweer in behandeling kunnen nemen. Zowel de Holland America Line als de camperverhuurders hebben de tarieven inmiddels gepubliceerd en de eerste boekingen zijn alweer verwerkt. De prijzen van de vliegtickets behandelen we door middel van ons early bird concept; we schatten de boekingsklasse, baseren daar de offerte op en gebruiken het daadwerkelijke tarief op het moment dat we dat kunnen prijzen. Dit is ongeveer 11 maanden voor de gewenste reisdatum mogelijk. De uiteindelijke boeking of offerte passen we daarna aan op basis van het daadwerkelijke tarief. Met onze ervaring zitten we meestal goed in de buurt hoor, waardoor we vrij accuraat een voorstel kunnen maken! Dus heb je plannen voor volgend jaar? Laat het ons weten, dan zijn we er allemaal als de ki
ppen bij!
Alle reacties Link kopieren Quote
Neuloosi schreef:
19-04-2024 11:23
Yukon en Alaska reken ik ook tot het toeristische westen. Ik zat meer te denken aan bijvoorbeeld de provincies Saskatchewan, Manitoba en Ontario, in het midden van Canada. Prachtige natuur, maar veel minder toeristisch (behalve dan het zuiden van Ontario, met o.a. de Niagara Falls).
daar is het minder druk maar wel vol met amerikanen, zeker in de zomer

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven