Entertainment alle pijlers

Oplichters aangepakt geëscaleerd

15-05-2024 19:54 65 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vorige week was er een aflevering op van een man die een ouder echtpaar flink wat geld schuldig was. Inmiddels is de aflevering niet meer te zien, omdat de man die het geld schuldig was uit het leven is gestapt daags na de uitzending.

https://www.ad.nl/show/oplichter-overl ... ~acb08131/

Op de IG van Kees waren de meningen over de man niet mals en velen hebben hem benaderd om hem te laten betalen, intimideren, etc. Ze hadden zijn persoonlijke FB, de pagina van zijn bedrijf overal neergezet, hem gebeld, negatieve reviews geplaatst, dreigementen geuit en ga maar door.
Inmiddels heeft Kees alles gewist en een statement geplaatst op zijn IG, maar jeetje zeg ik vind dit toch echt wel heftig.

Zouden al die mensen die hem bedreigd en geïntimideerd hebben zich nu rot voelen? Of is dat voor hen part of the game?
cheshire-cat wijzigde dit bericht op 15-05-2024 19:59
Reden: Typo
0.22% gewijzigd
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn nu eenmaal trollen op internet en dat gedrag heeft ook iets zieks.

Ik denk dat weinig mensen spijt hebben van dat gedrag. Waarom zou je je anders op die manier bemoeien met een zaak die van jou is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aan de ene kant goed dat er aandacht is voor mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen. Geld innen en onderduiken is ook geen fatsoenlijk gedrag, dan kan het zomaar zijn dat ergens een steekje los zit in het hoofd.
Dat andere wildvreemde mensen hier zo op denken te moeten reageren en voor eigen rechter spelen, is dan wel weer triest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het erg voor die man dat hij geen andere uitweg meer zag maar aan de andere kant hij had gewoon geen mensen moeten oplichten. Nu krijgt dat echtpaar nooit hun geld terug. En natuurlijk verdiend de heksenjacht ook niet de schoonheidsprijs en had men zijn werkgever er buiten moeten laten want die heeft er niks mee te maken maar hoort dat niet bij het risico als je (de werknemer) iemand oplicht voor zoveel geld? Het is wel rot voor de werkgever natuurlijk. Persoonlijk zou ik het allemaal aan de rechters overlaten.

Ik las op nu.nl dat mensen het programma de schuld geven van de ellende en dat kees het niet zo had moeten aanpakken. Maar aan de andere kant, zonder het programma was er waarschijnlijk niks gebeurd en waren de slachtoffers zowiezo het geld kwijt en kon oplichter gewoon doorgaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die man die nu praat is niet zijn werkgever, maar een zakenrelatie.

De oplichter is terecht aangesproken en opgezocht, maar ik vind de heksenjacht echt te ver gaan.
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren Quote
Cheshire-cat schreef:
15-05-2024 21:17
Die man die nu praat is niet zijn werkgever, maar een zakenrelatie.

De oplichter is terecht aangesproken en opgezocht, maar ik vind de heksenjacht echt te ver gaan.
Dat heb ik dan waarschijnlijk niet goed gelezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn nu eenmaal ook mensen die sneller geneigd zijn tot zulke drastische stappen dan de rest.

Er is nu 1 mogelijke zelfmoord, wat zou percentage zijn mbt alle afleveringen van Kees door de jaren heen van alle programma's waar hij aan heeft gewerkt?
En dat percentage wegzetten tegen percentage zelfmoorden in het algemeen.

Of vergelijken met percentage zelfmoord onder mensen (maar dat is heel moeilijk om aan zulke cijfers te komen) die zijn opgelicht.

Denk dat nu 1x zoiets voorkomt niet aan Kees te wijten valt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit valt zo'n programma m.i. niet aan te rekenen. Deze programmareeks loopt al jaren en jaren, en dan heb/had je nog dat programma van Alberto Stegeman en Tros Opgelicht die hetzelfde doen, en voor zover ik weet is dit de eerste keer dat zoiets gebeurt(?). Daarbij zijn heel veel van die oplichters allang en breed bekend bij het publiek met hun echte naam, soms adres(sen), en gaan toch gewoon door met hun praktijken op andere aliassen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn teveel toetsenbord helden op de wereld. Dat is best treurig. Al die mensen die met hun capslock aan zitten te roeptoeteren. Maar hier op het forum vinden vele dat ze ook alles maar mogen neertikken onder het mom van vrijheid van meningsuiting.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eens met bovengenoemde. Wat ik ook begrepen heb is dat er altijd vooronderzoek wordt gedaan bij de slachtoffers en wanneer ze genoeg aanknopingspunten/bewijs hebben, ze dan pas een programma over maken. Het zijn echt geen onschuldige oplichters.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kijk Kees’ programma graag en hij had nooit kunnen vermoeden dat de man dit zou doen.

De interhelden zijn echt veel te ver gegaan. Het is ook heel gevaarlijk gedrag. Hebben jullie ooit de docu Don't F**k with Cats: Hunting an Internet Killer gezien?
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is echt iets van deze tijd dat mensen die totaal niks met een kwestie te maken hebben, de betrokken persoon digitaal helemaal kapot willen maken. Ziek ziek ziek. Staat natuurlijk los van de grote fouten die zo'n persoon maakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond het ook vrij naïef en niet slim van die mensen om zo’n gedrag ‘uit te lenen’ :nope: . En je hoort het zo vaak in andere programma’s. Ga geen grote bedragen geld uitlenen, al lijkt het zo aantrekkelijk met rentes blabla etc terug. Niet aan beginnen. Je bent toch geen bank?!
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
15-05-2024 22:25
Ik vond het ook vrij naïef en niet slim van die mensen om zo’n gedrag ‘uit te lenen’ :nope: . En je hoort het zo vaak in andere programma’s. Ga geen grote bedragen geld uitlenen, al lijkt het zo aantrekkelijk met rentes blabla etc terug. Niet aan beginnen. Je bent toch geen bank?!
Ja, joh, ga nog even de slachtoffers betichten van domheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
15-05-2024 22:30
Ja, joh, ga nog even de slachtoffers betichten van domheid.
Was het verstandig van ze dan? Het is gewoon de waarheid. Zulke bedragen leen ik nog niet eens uit aan mijn eigen familie…
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
GroenTuintje schreef:
15-05-2024 22:25
Ik vond het ook vrij naïef en niet slim van die mensen om zo’n gedrag ‘uit te lenen’ :nope: . En je hoort het zo vaak in andere programma’s. Ga geen grote bedragen geld uitlenen, al lijkt het zo aantrekkelijk met rentes blabla etc terug. Niet aan beginnen. Je bent toch geen bank?!
Al hadden ze hem een heel huis te leen gegeven.
De enige schuldige aan oplichting is toch écht de dader.

Die nu blijkbaar niet om kon met de - nogal heftige - gevolgen van zijn daden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
15-05-2024 22:35
Al hadden ze hem een heel huis te leen gegeven.
De enige schuldige aan oplichting is toch écht de dader.

Die nu blijkbaar niet om kon met de - nogal heftige - gevolgen van zijn daden.
Tja… als het om geld gaat, gaan mensen over lijken. Ik heb al te veel van dit soort over oplichters programma’s gezien en voorzie een patroon. Zogenaamd aardige mensen met een goede babbel en charmant voorkomen, die naïeve mensen veel geld aftroggelen.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
andnowwedance schreef:
15-05-2024 22:15
Het is echt iets van deze tijd dat mensen die totaal niks met een kwestie te maken hebben, de betrokken persoon digitaal helemaal kapot willen maken. Ziek ziek ziek. Staat natuurlijk los van de grote fouten die zo'n persoon maakt.
Ja ik vind dat ook best eng. Nu ging het dan over een oplichter maar het gebeurd helaas ook bij mensen die niks verkeerd hebben gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als er persoonlijke fouten gemaakt worden, blijft de persoon zelf verantwoordelijk. Als iemand zijn fouten niet kan dragen en ervoor kiest uit het leven te stappen, kun je daar niemand anders op aankijken. Dit staat los van hoe vreselijk zoiets is en de emoties die daarbij komen kijken. En wellicht gemiste interventies.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb de aflevering gekeken voordat ie offline werd gehaald. Hoorde het een aantal dagen geleden al en schrok er best van. Vond dat die man ook atypisch reageerde op alle beschuldigingen, hij zei eigenlijk maar heel weinig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bewear schreef:
15-05-2024 22:51
Ik heb de aflevering gekeken voordat ie offline werd gehaald. Hoorde het een aantal dagen geleden al en schrok er best van. Vond dat die man ook atypisch reageerde op alle beschuldigingen, hij zei eigenlijk maar heel weinig.
Ik heb de aflevering ook gezien, en idd hij bleef kalm en netjes, vergeleken met andere oplichters in dat programma
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
15-05-2024 21:25
Er zijn nu eenmaal ook mensen die sneller geneigd zijn tot zulke drastische stappen dan de rest.

Er is nu 1 mogelijke zelfmoord, wat zou percentage zijn mbt alle afleveringen van Kees door de jaren heen van alle programma's waar hij aan heeft gewerkt?
En dat percentage wegzetten tegen percentage zelfmoorden in het algemeen.

Of vergelijken met percentage zelfmoord onder mensen (maar dat is heel moeilijk om aan zulke cijfers te komen) die zijn opgelicht.

Denk dat nu 1x zoiets voorkomt niet aan Kees te wijten valt.

Goede punten. En mee eens dat het niet aan het programma te wijten is.

Deels wel aan de bedreigingen en intimidaties als dat klopt. Daarvan kun je je afvragen hoe je als beheerder van een pagina/IG-account moet optreden. Zet je er een rem op als je vermoedt dat het buiten de wettelijke kaders gaat, of al eerder?
En als IG en FB zijnde, kun je dan alle verantwoordelijkheid van je afschuiven onder het mom 'wij bieden alleen maar een platform'?
Alle reacties Link kopieren Quote
Graze schreef:
15-05-2024 22:44
Ja ik vind dat ook best eng. Nu ging het dan over een oplichter maar het gebeurd helaas ook bij mensen die niks verkeerd hebben gedaan.
Ja. Mensen zijn ook zo hongerig om de gegevens van zo iemand te achterhalen; dat zie je ook bij de reacties op filmpjes van Alberto Stegeman. Het wordt nog gedeeld ook.

Je zag hier al bij het topic over Joost Klein dat mensen- die ook nog eens totaal verkeerd geïnformeerd waren- als een stel hyena's de instagrampagina deelden van een mogelijk betrokkene.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh wauw wat heftig. Na de uitzending gebeurden er meteen twee dingen online; voor de gedupeerden werden verschillende crowdfunding acties opgezet, en de oplichter werd in z’n hemd gezet. In no time stond de naam van z’n bedrijf online, inclusief adres en beloofden allerlei mensen hem een bezoekje te brengen. Zn nummer kwam erbij, ideeën om hem via Google reviews te ruïneren etc etc.

Naar mijn idee waren de reacties veel heftiger dan anders, omdat er bij kijkers zoveel medelijden was met dit koppel. Wat ik snap, want ik werd ook een beetje woest. Maar ik begin altijd vanaf de bank tegen Kees te mopperen dat hij constructievere oplossingen moet zoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wojak schreef:
15-05-2024 21:29
Dit valt zo'n programma m.i. niet aan te rekenen. Deze programmareeks loopt al jaren en jaren, en dan heb/had je nog dat programma van Alberto Stegeman en Tros Opgelicht die hetzelfde doen, en voor zover ik weet is dit de eerste keer dat zoiets gebeurt(?). Daarbij zijn heel veel van die oplichters allang en breed bekend bij het publiek met hun echte naam, soms adres(sen), en gaan toch gewoon door met hun praktijken op andere aliassen.
Nee maar de mensen die online deze man hebben aangevallen, zijn facebook hebben gepubliceerd e.d. zijn, bedreigingen hebben geuit zijn wel verantwoordelijk voor hun gedrag.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven