Waar huis kopen?

15-04-2024 07:40 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal, ik lees al tijden mee maar nu zou ik zelf graag jullie advies en mening horen. Situatie is als volgt: vriend komt uit regio A, ik uit regio B. Inmiddels wonen we een paar jaar samen in regio B (huur). We willen graag gaan kopen maaaar.. waar? Ik wil graag in regio B. Vriend wil terug naar regio A. We hebben beiden familie in onze ‘eigen’ regio wonen. Vriend heeft daarbij een groot netwerk van vrienden/kennissen (in regio A). Mijn vrienden wonen meer verspreid.
Reden dat vriend terug wil is m.n. vrienden. Reden dat ik wil blijven is familie.
We hebben al voors en tegen afgewogen en zien beiden de voor en na delen van beiden plekken en kunnen ons daarin aanpassen maar de twee bovenstaande reden blijven voor ons alletwee ‘over’.
Hoe maak je hier een keus in, zodat we alletwee met een goed gevoel in een van de plekken gaan wonen? Hoe hak je die knoop door?
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er tussenin een optie? Of laat het team van kopen zonder kijken beslissen ;) tenminste dat was laatst in een aflevering.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe is het woningaanbod en de prijzen in beide regio’s? Dat kan ook jullie afweging zijn. Of in het midden gaan wonen inderdaad.

Hoeveel kilometer is de afstand tussen beide regio’s?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ook kijken of er halverwege niks interessants is?
Liggen de regio's ver uit elkaar?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou een regio C zoeken die tussen A en B in ligt. Heeft voor mijn vriend en mij heel goed gewerkt. Alles is nu vanuit ons gezien even ver (naar zijn familie/vrienden en naar die van mij).

Speelt natuurlijk ook wel mee of er genoeg aanbod is en wat je kunt betalen. Misschien nieuwbouw een optie? Dan heb je niet te maken met het hele overbieden-gedoe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las het eerst alsof je een huis in Fiji wilde kopen :)

Maar om je vraag te beantwoorden, zijn jullie banen bereikbaar vanuit beide regio’s? Dat zou voor mij de doorslag geven, dat je niet opeens uren extra reistijd kwijt bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tsja, misschien zijn er nog meer factoren die meespelen behalve familie en vrienden? Zoals banen, toekomstplannen, voorzieningen, omgeving, huizenprijzen, beschikbaarheid van huizen, reistijd, ov in de buurt, parkeergelegenheid et cetera.

Hoe zien jullie je toekomst? Blijf je leven zoals nu of zijn er plannen op het gebied van werk (meer/minder/anders), kinderen (wel/geen/veel/weinig), huisdieren...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ikzelf zou nooit kiezen voor iets er tussenin, daar ken je nl beiden niemand. Ikzelf ben ooit naar (inmiddels ex) vriend verhuisd, 150 km verderop. Dat vond ik destijds ook best moeilijk, maar het was voor hem geen optie naar mijn regio te verhuizen ivm eigen zaak en kind.

Hoeveel km liggen regio A en B uit elkaar? Nogal een verschil of dit 30 of 300 km is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je kinderen met hem wil kun je beter in de buurt van je familie blijven. Dat maakt je leven een stuk makkelijker. Als je geen kinderen wil dan kun je beter in de buurt van de vrienden gaan wonen. Familie blijft familie, ook als je verder woont, vrienden raak je kwijt.

Even kort door de bocht :)
If you need a hug, give it to someone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zaramorad schreef:
15-04-2024 11:35
Als je kinderen met hem wil kun je beter in de buurt van je familie blijven. Dat maakt je leven een stuk makkelijker. Als je geen kinderen wil dan kun je beter in de buurt van de vrienden gaan wonen. Familie blijft familie, ook als je verder woont, vrienden raak je kwijt.

Even kort door de bocht :)
Echte vrienden raak je niet kwijt hoor, althans, zeker niet mijn ervaring! Je ziet ze wellicht wat minder vaak, omdat je niet spontaan ‘even’ bij elkaar langs kunt gaan, maar daar tegenover staat dat ze misschien soms ook gezellig blijven logeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoever liggen regio A en B uit elkaar?
Hoe ziet het met werkgelegenheid in elkaars vakgebied in die regio's?

Kan je allebei makkelijk werk krijgen in elkaars regio's A en B of betekent het dat 1 van jullie lang moet gaan forenzen?


Hoe zijn de familiebanden? Wellicht met kinderen op den duur is het fijn om familie/schoonfamilie waar je goed mee klikt in de buurt te hebben. Daar kun je pas ook later over nadenken.

Goede vrienden zul je altijd hebben, maar een netwerk van meer oppervlakkige kennisen zul je opnieuw moeten opbouwen. Dat hangt natuurlijk erg van het individu af en de regio. Nu is het wellicht makkelijker om te "integreren" in een regio als 1 van jullie er al vandaan komt.

Ik denk uiteindelijk toch dat werk het zwaarst weegt. Als werk geen probleem is, dan ga je je vestigen in een regio/stad waar je je het prettigs voelt. Omdat je er een culturele binding mee hebt. En soms is het voor de een makkelijker om te compromissen dan de ander.

De "ultieme" oplossing, namelijk om allebei gelijke kansen te geven en dan in een regio C te gaan wonen kent eigenlijk alleen maar nadelen. Als je allebei langer moet reizen naar je familie en naar werk.
Doe dat alleen als regio C bijv. heel fijn is met werk of met huisvesting en wellicht wel bereisbaar vanaf regio A en B, dus echt in het midden. Als je kinderen krijgt en je hebt noch ouders of schoonouders om de hoek, heb je niks aan zo'n regio.

Het kan natuurlijk ook andersom werken als je juist liever NIet in de buurt woont van bijv. ouders/schoonouders.

Oja, een andere overweging kan ook zijn dat je ouders of schoonouders wellicht slecht kunnen worden en dat je er liever in de buurt bent. OF dat je geen andere broers/zussen hebt in de buurt van die ouders/schoonouders.

Maar ik kan me voorstellen dat van die overwegingen over kinderen of (schoon)ouders die oud worden nu nog niet zo belangrijk zijn en dat je bijv. liever in een regio C woont waar je goed carriere kan maken en geld kan verdienen.

Succes. (bij mij liggen regio A en B in andere landen).
Alle reacties Link kopieren Quote
GeweldigWeer schreef:
15-04-2024 11:41
Echte vrienden raak je niet kwijt hoor, althans, zeker niet mijn ervaring! Je ziet ze wellicht wat minder vaak, omdat je niet spontaan ‘even’ bij elkaar langs kunt gaan, maar daar tegenover staat dat ze misschien soms ook gezellig blijven logeren.
Ach, mijn ervaring is anders... het verwatert toch. Maar het hangt er ook vanaf hoe ver je gaat wonen natuurlijk.
If you need a hug, give it to someone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe zit het met werk? Dagelijks reistijd is wel essentieel. En als je kinderen wilt is familie en een ruim huis belangrijk. Waar kan dat het beste. Zeker als grootouders willen of gaan oppassen. Kinderen veranderen de band met vrienden ook. Je bent minder flexibel en hebt minder tijd, geld of energie.

Ik zou wel aanraden om beiden ingeschreven te blijven staan in de eigen regio. Mocht het verkeerd gaan.

Maar bedenk dat beiden veel moeten opgeven om ergens te gaan wonen waar je geen bindingen mee hebt, waar geen eigen vrienden en familie is. Dat zorgt best vaak voor problemen. Waarom zou latten geen optie zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kun jij je thuis voelen in Regio A en/of hij in Regio B?

Het praktische verhaal is heel leuk maar dat was voor ons het belangrijkst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je ertussen in gaat zitten heb je allebei niks.

Jullie zullen moeten kiezen. Kunnen jullie allebei in beide regio's werken? Waar kun je het mooiste huis krijgen? Is er prijsverschil? Welke grootouders zouden (veel) willen oppassen?

En misschien kunnen jullie een über/b&b-budget afspreken voor de verliezer.

En een logeerkamer inrichten

Ik ken meerdere mensen waarbij de familie van de wegverhuizer toch regelmatig komt oppassen en dan in de luxe logeerkamer slapen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap die aversie tegen er tussenin gaan zitten niet zo?

Voor ons zorgt dat er dadelijk voor dat wij beiden precies even ver van onze ouders af wonen. In plaats van dat ik in regio A op 150 km afstand zit van mijn ouders, en mijn partner op 150 km afstand van zijn ouders als we in regio B zouden wonen.

Voor ons was een regio C, er precies tussenin, dus perfect. Ook voor onze banen: beiden evenveel reistijd nu. En dat je niemand kent, tja… dan leer je weer nieuwe mensen kennen toch.
Alle reacties Link kopieren Quote
l2l89 schreef:
18-04-2024 19:14
Ik snap die aversie tegen er tussenin gaan zitten niet zo?

Omdat je echte netwerk dan altijd ver weg zit. De mensen die er altijd zullen zijn.

Mensen voor een bakkie of biertje vind je wel weer inderdaad, maar mensen waar je een hechte band mee hebt, dichtbij hebben is gewoon fijn.

Als je ouders straks slecht worden, kun jij niks op 75km afstand. 1 afspraak bij de dokter en je moet een halve dag vrij nemen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou niet voor regio C gaan waar je beiden niets mee hebt inderdaad.

Maar hoe jullie dan wel dit vraagstuk moeten oplossen, ik heb geen idee. Lastig lijkt me.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het ligt er natuurlijk wel aan hoe ver a en b uit elkaar liggen. Bij 40 km is beide 20 km best te doen. Bij 200 km is het anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
18-04-2024 19:50
Omdat je echte netwerk dan altijd ver weg zit. De mensen die er altijd zullen zijn.

Mensen voor een bakkie of biertje vind je wel weer inderdaad, maar mensen waar je een hechte band mee hebt, dichtbij hebben is gewoon fijn.

Als je ouders straks slecht worden, kun jij niks op 75km afstand. 1 afspraak bij de dokter en je moet een halve dag vrij nemen
Als je kinderen hebt, is beide (schoon)ouders op 75 km ook niet handig. Dan kun je nooit je ouders vragen om even op je kinderen te passen of ze van school of opvang te halen als ze onverwacht ziek worden.

Maar goed: het hangt van allerlei factoren af. Voor sommige mensen zal het juist een zegen zijn als er juist wel enige afstand is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat is de afstand van A naar B en waar werken jullie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je aan kinderen wilt gaan beginnen zou ik zeggen: in de buurt van familie.

Je vrienden gaan niet (vaak) oppassen. Familie wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
19-04-2024 11:10
Als je aan kinderen wilt gaan beginnen zou ik zeggen: in de buurt van familie.

Je vrienden gaan niet (vaak) oppassen. Familie wel.

Dit vooral.

En ga niet (NIET) in het midden wonen. Dan zie je niemand meer. Ja, ervaring. Als je uit de buurt woont, komt niemand spontaan langs voor koffie, dan ga je afspraken maken. En of je nu een half uur of drie kwartier moet rijden, maakt dan niet zoveel meer uit.
En ja, ik heb dit al vaker gezegd (paar jaar geleden nog tegen een nichtje) en ze gingen het toch doen. Resultaat: ze verhuizen komende zomer terug naar de buurt waar haar moeder woont, want die past op. Niks zo handig als je oppas dicht in de buurt te hebben. Als de kinderen straks iets groter zijn kunnen ze ook zelfstandig naar opa en oma. Met 'ertussenin' kun je echt niks.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zaramorad schreef:
15-04-2024 11:35
Als je kinderen met hem wil kun je beter in de buurt van je familie blijven. Dat maakt je leven een stuk makkelijker. Als je geen kinderen wil dan kun je beter in de buurt van de vrienden gaan wonen. Familie blijft familie, ook als je verder woont, vrienden raak je kwijt.

Even kort door de bocht :)
Ik ben geen vrienden kwijt geraakt door in een andere regio te gaan wonen. Maar vrienden woonden sowieso niet in de buurt. Juist familiebanden vind ik veel lastiger nu ik verder weg woon.

Ik zou eerst vooral kijken wat handig t.o.v. werk.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven