Klachten oren na 1 x vliegen

23-04-2024 12:26 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in mijn hele leven, 42 jaar...., 1 x gevlogen en ik had daarna mijn oren dicht zitten voor 2 dagen. Ik kon gewoon niets horen. Op dat moment was dat eng.

Om die reden durf ik nu niet zo goed te vliegen. Ik heb toen ook kauwgom gegeten en alles.

Ik ben niet bang om te vliegen oid maar wel dat ik niets hoor als ik aankom en de hele vakantie daar stress over heb.

Kan het zo zijn dat zoiets blijvends is? Kan ik hier iets aan doen op voorhand?

Tips iemand? :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
De huisarts bellen voor medisch advies. Die kan inschatten of het wel door het vliegen komt, of het nu weer gaat gebeuren etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh ja echt totaal niet eens over nagedacht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is waarschijnlijk volstrekt normaal wanneer je gaat vliegen met een lichte verkoudheid.

Lees dit informatief stukje eens, dan snap je wat er ‘mis’ is gegaan tijdens jouw vlucht en wat je er aan kan doen.

https://www.doof.nl/hoorproblemen/vlieg ... ontsnappen.

(En nee, kauwgum kauwen of bekertjes op je oren helpen niet. Je kunt jezelf wel voorbereiden als je weet dat je oren en voorhoofdsholtes gevoelig zijn voor verstopping, zoals Otrivin neusdruppels tijdens de daling om de zwelling te verminderen waardoor de luchtdruk makkelijker wegstroomt).
fairway wijzigde dit bericht op 23-04-2024 12:42
20.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Probeer ook te bedenken wat je toen gedaan hebt om je oren te klaren. En: Was je misschien verkouden (aan het worden of ervan aan het herstellen)? Zat je neus wat meer dicht ivm een allergie? Krijg je ook snel last van je oren als je bv in het water duikt?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
En je hoeft niet eens meer actief verkouden te zijn! Ook de overblijfselen van een verkoudheid, iets waar je normaalgesproken niet bij stilstaat, zoals een beetje snot in de neus en keelholtes is al voldoende om je oren te blokkeren waardoor het klaren moeilijker gaat. Vandaar dat ik nooit maar dan ook nooit ga vliegen zonder Otrivin.

Hoe dan ook, het valt of staat bij tijdig klaren. Bij de één gaat het haast vanzelf wanneer ze hun mond bewegen (vandaar de mythe over kauwgum kauwen), maar de meeste mensen moeten er toch op z’n minst voor slikken of gapen. En hoe langer je wacht, hoe groter de druk wordt, hoe moeilijker en pijnlijker het klaren wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in het verleden veel gevlogen en had altijd verschrikkelijk veel pijn en nog dagen lang verstopte gehoorgangen. Dit kwam doordat mijn buizen van Eustachius nauwer zijn dan gebruikelijk. Hierdoor kan ik mijn gehoor niet 'klaren'.
Inmiddels vlieg ik al jaren niet meer, mede doordat ik het te pijnlijk vind.
Alle reacties Link kopieren Quote
neusspray does the trick
Alle reacties Link kopieren Quote
Oordopjes met ventieltjes hielpen mij.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb van die speciale oordopjes voor vliegen, die helpen echt heel goed, daarna nooit meer last van mijn oren gehad na het vliegen. Oh ja, en ik neem ook altijd lollies of kauwgom mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kun je normaal wel je oren klaren?
Tijdens vliegen doe ik dat zodra ik het voel dicht gaan (niet als het al helemaal dicht zit). Dat doe ik dan dus heel regelmatig met stijgen en landen. Eenmaal in de lucht eigenlijk niet meer nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus je hebt geen probleem, als je maar niet vliegt... Moet je per se vliegen dan?
If you need a hug, give it to someone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook ik heb altijd last erg veel last van mijn oren tijdens de daling, echte doofheid daarna niet maar wel dof geluid en veel gekraak in oor. Dit is meestal na 1 dag bijna over.

Wat mij inmiddels beste helpt is 1 dag voor vliegen beginnen met goede neusspray, Otrivin zoals al geopperd, mijn op maat gemaakte oordoppen met speciaal filter en vooral blijven drinken (en dus slikken) tijdens daling.

Die oordoppen heb ik niet speciaal voor vliegen laten maken maar dragen zeker bij, ik heb een heel smalle gehoorgang en normale doppen passen niet. Heb jaren geleden aan 1 kant een buisje in oor gehad en dat was voor vliegen geweldig, had toen nergens last van.

Na landing proberen te snuiten waardoor je oren ook weer opengaan. Ik heb wel gemerkt dat het scheelt of het een korte steile daling is of 1 met wat langere aanloop. Vooral die steile geven erg veel druk op oren en dus meer pijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dit meerdere keren gehad, soms ook met flinke oorpijn. Inmiddels gaat het jaren goed, en of het daardoor komt weet ik niet, maar ik heb neusdruppels bij me en die gebruik ik voor elke vlucht.

Die trucjes als kauwgom kauwen hielpen bij mij totaal niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen ‘medisch advies’ maar gewoon eigen ervaring: ik heb dat al mijn hele leven.
Zelfs mijn neus snuiten na een landing doet erg veel pijn. Ik hoor ook een tijdje niet goed. Na een tijdje ‘ploppen’ mijn oren en zijn ze weer open. Gedurende de hele landing heb ik ook stekende pijn van in mijn oren naar het midden van mijn hoofd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zaramorad schreef:
23-04-2024 14:33
Dus je hebt geen probleem, als je maar niet vliegt... Moet je per se vliegen dan?
Had ik geen zeer dichte familie in het buitenland….
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn eigen ervaring.
Ik vloog toen ik 12 was de 1e x. Mijn oren hebben de hele vakantie dicht gezeten. Vreselijk.
En de keren daarna heb ik er eigenlijk geen last meer van gehad. Af en toe mijn neus en mond dicht knijpen en hard blazen. Dan ploppen ze open.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren Quote
Oordopjes speciaal voor het vliegen hielpen bij mij. Ik had ook altijd last van mijn oren tijdens het vliegen. Kauwgom etc hielp niet en nog minstens een dag last na het vliegen. Door die dopjes niet meer.

Heb ze destijds bij Kruidvat gehaald maar ik zie ze nu niet meer op de site, hema heeft dezelfde:
https://www.hema.nl/mooi-gezond/gezondh ... lsrc=aw.ds

Alpine enzo heeft er ook speciaal voor in het vliegtuig.

Het enige nadeel was dat sommige mensen me raar aankeken toen ik die dopjes in deed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je je oren weleens schoon laten spuiten? ik vind het geen pretje, maar als je ziet wat voor oorsmeer eruit komt, snap je dat je er last van kunt krijgen.
Heb je vaak last van water in je oren als je gezwommen hebt?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Graze schreef:
23-04-2024 17:03


Het enige nadeel was dat sommige mensen me raar aankeken toen ik die dopjes in deed.
Waarom zouden mensen daar raar van opkijken? Het zou me niet eens opvallen, tegenwoordig al helemaal niet meer, iedereen loopt te pas en te onpas met van die grote doppen rond, of van die appledingetjes.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
23-04-2024 17:48
Waarom zouden mensen daar raar van opkijken? Het zou me niet eens opvallen, tegenwoordig al helemaal niet meer, iedereen loopt te pas en te onpas met van die grote doppen rond, of van die appledingetjes.
Geen idee. Ik had ze gewoon de hele tijd in tenzij ik een film aan het kijken was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb hier ook last van, bij het dalen. Ik neem een paar uur van tevoren neusspray en tijdens het dalen nog een keer.
Geen motto
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
23-04-2024 17:47
Heb je je oren weleens schoon laten spuiten? ik vind het geen pretje, maar als je ziet wat voor oorsmeer eruit komt, snap je dat je er last van kunt krijgen.
Heb je vaak last van water in je oren als je gezwommen hebt?
Dit heeft voor het vliegen geen zin hoor. Aangezien het probleem aan de binnenzijde van het trommelvlies zit en je met schoonspuiten alleen bij de buitenkant komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat die dopjes betreft: die dopjes helpen alleen in die zin dat ze het drukverschil wat vertragen waardoor je wat meer tijd hebt om te klaren. En dat is op zich prima. Maar meer doet het dus niet, vroeg of laat komt er druk op je oren te zitten.

Als je oren echt verstopt zitten door een verkoudheid, dan helpen die dopjes dus niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven