Werk & Studie alle pijlers

0-urencontract

22-01-2017 12:40 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds half november vorig jaar werk ik als oproepkracht met uitgestelde prestatieplicht bij de werkgever. Toen ik aangenomen werd ben ik ervan uitgegaan dat ik zo af en toe opgeroepen kon worden. Nu is het zo dat ik structureel 4 dgn wordt ingezet en dagen maak van 7.30 uur tot 20.30 uur. Hierbij zit mijn reistijd nog niet inbegrepen en krijg voor 8 uur betaald. Omdat ik zelf een eigen bedrijf heb en 3 kleine kinderen wordt dit mij allemaal teveel. Heb dit meerdere keren aangegeven bij mijn werkgever maar hij zegt dat hij met een personeelstekort zit en dat ik tot half maart 4 dgn wordt ingezet. Mijn kinderen en mijn eigen werk lijdt hieronder. Nu is mijn vraag: mag ik met een 0- uren contract werk weigeren? In het contract staat namelijk dat je aan elke oproep gehoor moet geven met uitzondering van ziekte.



Alvast bedankt!
Als jij al meer dan 3 maanden structureel dezelfde uren werkt, heb jij sowieso recht op een contract met vaste uren.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso hoef jij niet te accepteren dat je maar 8 uur betaald krijgt als je er 12 a 13 werkt.
Je werkgever heeft gelijk. Alleen moet je wel gewoon alle uren betaald krijgen. Uurtje factuurtje.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou duidelijk maken dat je de uren werkt die je krijgt betaald. De slavernij is meer dan 400 jaar geleden afgeschaft.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je mag wel weigeren geloof ik, zou je cao erop naslaan.

Maar ik weet wel 100% zeker dat jij al je gewerkte uren betaald hoort te krijgen en als je een bepaalde tijd die uren werkt, je recht heb op die uren op contract. Dus: cao nalezen, zorg dat je weet wat je rechten en plichten zijn en dán naar je baas toe.
Zet t zwart op wit, en vraag of je uren die je niet betaald hebt gekregen uitgekeerd kan krijgen,

0 uren contract prima. Maar hij zegt toch ook niet, je werkt 10 uur per dag, maar je hebt een 0 uren contract dus je krijgt ook 0 uur betaald?

Gaat hij er niet in mee, de vakbond of rechtsbijstandsverzekering inschakelen.
Mag dat met een 0-uren contract niet altijd? Werk weigeren? Ik heb dat in het verleden heel erg vaak gedaan, zeker als ik gebeld werd of ik dezelfde dag nog kon komen. Ik heb ook wel eens andere plannen ipv alleen maar wachten of ik ingepland kan worden. Nu is dit alweer 10-12 jaar geleden en zat de organisatie destijds best goed in de invallers, maar heb dat best wel eens gedaan. Had dat feitelijk niet gemogen?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me dat je in elk geval mag weigeren meer uren te werken dan waar je voor wordt betaald.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarieAristocat schreef op 22 januari 2017 @ 12:52:

Maar ik weet wel 100% zeker dat jij al je gewerkte uren betaald hoort te krijgen en als je een bepaalde tijd die uren werkt, je recht heb op die uren op contract.



Dit inderdaad

Bedenk of je met uitbetaling van alle uren en op basis van een uren contract dit werk wil blijven doen
quote:NYC schreef op 22 januari 2017 @ 12:53:

Mag dat met een 0-uren contract niet altijd? Werk weigeren? Ik heb dat in het verleden heel erg vaak gedaan, zeker als ik gebeld werd of ik dezelfde dag nog kon komen. Ik heb ook wel eens andere plannen ipv alleen maar wachten of ik ingepland kan worden. Nu is dit alweer 10-12 jaar geleden en zat de organisatie destijds best goed in de invallers, maar heb dat best wel eens gedaan. Had dat feitelijk niet gemogen?Dit vraag ik me ook af.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk wel, niemand kan 40 uur beschikbaar blijven met een oproepcontract. Wat in het contract staat is leuk, maar cao gaat daarboven. Ik heb ook mijn vorige baas moeten vertellen dat ik met een min max contract mocht weigeren als ik het niet bepaalde tijd van tevoren hoorde.. meestal 1 dag ervoor. Als ik kon dan kon ik, maar zoniet mocht ik wel degelijk weigeren. Nuluren is anders dus nakijken!

Edit: https://www.cnvvakmensen. ... ennisbank/nulurencontract
Wat wordt er toch een misbruik gemaakt van personeel af en toe. Ik heb een tijdje geleden in een winkel gewerkt waar ik steeds voor een paar uur op kon komen draven, zonder reiskosten. En als ik tot 13.00 in werd geroosterd kreeg ik tot 13.00 betaald maar verwachtte men wel dat ik nog een kwartier tot twintig minuten uitwerkte. Pauzes werden ingehouden maar daar kwam je vaak gewoon niet aan toe. Op een baan van 16 uur werk je dan heel vaak voor niks. En geen greintje waardering ervoor, dat is nog het ergste. En tsja, iedereen accepteert het, dan is het lastig om keihard op je strepen te gaan staan. Ik ben echt heel blij dat ik er weg ben.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 22 januari 2017 @ 12:49:

Ik zou duidelijk maken dat je de uren werkt die je krijgt betaald. De slavernij is meer dan 400 jaar geleden afgeschaft.



Die wil ik toch even corrigeren. Nederland heeft (als een van de laatsten) de slavernij op 1 juli 1863 afgeschaft. Nog maar een 150 jaar geleden dus.

Verder helemaal eens. Uren die je werkt, moet je betaald krijgen.
Well behaved women rarely make history.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 22 januari 2017 @ 12:53:

Mag dat met een 0-uren contract niet altijd? Werk weigeren? Ik heb dat in het verleden heel erg vaak gedaan, zeker als ik gebeld werd of ik dezelfde dag nog kon komen. Ik heb ook wel eens andere plannen ipv alleen maar wachten of ik ingepland kan worden. Nu is dit alweer 10-12 jaar geleden en zat de organisatie destijds best goed in de invallers, maar heb dat best wel eens gedaan. Had dat feitelijk niet gemogen?Er zijn drie soorten oproepcontracten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Met een mup contract mag je niet weigeren tenzij je een goede reden hebt dit wel te doen.
Alle reacties Link kopieren
Bericht sturen naar loonadministratie dat je al je gewerkte uren uitbetaald wil krijgen.

Zo niet, had ik het gemeld bij Belastingdienst dat Je krijgt onderbetaald.



Daarnaast moet je in de contract kijken wat er is afgesproken.

Staat er u kunt op maandag tussen 8 en 17 uur worden opgeroepen, waarbij de werkgever dat minimaal 1 dag van te voren kenbaar maakt. Dan kan de werkgever uiterlijk zondag ervoor je oproepen voor de maandag. Liggen de uren niet binnen de 8 en 17 uur dan mag je de uren die daar buiten liggen weigeren.



Nakijken wat er in je contract staat en wat er is afgesproken dus!
Bij een nul uren contract kan het ook zo zijn dat je na een half jaar pas aanspraak kan maken op vaste uren. Of dat wettelijk klopt weet ik niet maar volgens mij kan een bedrijf er vanaf wijken. Werk zelf ook met een 0 uren contract en heb het aan het begin nagevraagd hoe dat zat en toen werd mij verteld dat het inzetten in overleg gaat. Ik heb ook weleens geweigerd toen ik in de ochtend gebeld werd of ik in de middag wilde werken.



Wat je ook zou kunnen doen is je beschikbaarheid aan laten passen. Heb ik ook weleens gedaan in de zomer toen het mooi weer was. Vond bedrijf vast niet zo leuk omdat er veel mensen op vakantie waren maar dan moeten ze maar een contract aanbieden met vaste uren.
quote:yajes schreef op 22 januari 2017 @ 12:43:

Als jij al meer dan 3 maanden structureel dezelfde uren werkt, heb jij sowieso recht op een contract met vaste uren.Is dat echt waar? Weet jij misschien ook dat als je ziek bent of vakantie neemt en je heb al anderhalf jaar een 0 uren contract maar je werkt elke week bv 15 uur of je dan ook gewoon uit betaald hoort te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovely7 schreef op 22 januari 2017 @ 14:17:

[...]





Is dat echt waar? Weet jij misschien ook dat als je ziek bent of vakantie neemt en je heb al anderhalf jaar een 0 uren contract maar je werkt elke week bv 15 uur of je dan ook gewoon uit betaald hoort te krijgen?



Een bepaald percentage van je normale loon hoor je dan tijdens ziekte voor die uren te krijgen inderdaad

Voor vakantie weet ik niet

Moet je wel structureel een aantal uur per week werken
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovely7 schreef op 22 januari 2017 @ 14:17:

[...]





Is dat echt waar? Weet jij misschien ook dat als je ziek bent of vakantie neemt en je heb al anderhalf jaar een 0 uren contract maar je werkt elke week bv 15 uur of je dan ook gewoon uit betaald hoort te krijgen?Verlofuren worden meestal als een toeslag in het loon berekend, bij ziekte hoor je uitbetaling te krijgen. Hierboven stond ook ergens een link van CNV, daar stond dat ook in. Als jij al anderhalf jaar structureel 15 uur per week werkt kun je een contract afdwingen voor die 15 uur.
quote:wilma36 schreef op 22 januari 2017 @ 14:39:

[...]



Verlofuren worden meestal als een toeslag in het loon berekend, bij ziekte hoor je uitbetaling te krijgen. Hierboven stond ook ergens een link van CNV, daar stond dat ook in. Als jij al anderhalf jaar structureel 15 uur per week werkt kun je een contract afdwingen voor die 15 uur.Dank je ga gelijk even die link bekijken
quote:_lady_ schreef op 22 januari 2017 @ 14:29:

[...]





Een bepaald percentage van je normale loon hoor je dan tijdens ziekte voor die uren te krijgen inderdaad

Voor vakantie weet ik niet

Moet je wel structureel een aantal uur per week werkenDank je
Alle reacties Link kopieren
quote:Zijdus schreef op 22 januari 2017 @ 13:05:

[...]





Die wil ik toch even corrigeren. Nederland heeft (als een van de laatsten) de slavernij op 1 juli 1863 afgeschaft. Nog maar een 150 jaar geleden dus.

Verder helemaal eens. Uren die je werkt, moet je betaald krijgen.Ik raak weleens wat in de war. Het heeft wel 400 jaar geduurd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Stop met zoveel werken terwijl je de uren niet betaald krijgt. Je werkt 4 x 12 (als je wel pauze krijgt), da's 48 uur. En je krijgt er 32 betaald. Wat gebeurt er met die andere 16 uur? Je baas heeft vast wel geld om je te betalen als het zo goed gaat met de zaak.

Waarom ga je niet gewoon naar huis als je 8 uur hebt gewerkt? Je hebt ook nog een priveleven toch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven