Werk & Studie alle pijlers

6e studiejaar

26-10-2016 10:36 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
Ik heb, oh horror, 6,5 jaar over mijn studie gedaan.

Dus ik was al aan het einde van mijn 6e jaar toen ik voor een stage solliciteerde.

Ik heb echter nooit gehoord dat dit een probleem was.

Je hebt toch gewerkt en gereisd tussendoor? Zet dat dan ook op je cv.

Dan is het logisch dat het wat meer tijd heeft gekost.



Ik heb tussendoor ook een half jaar fulltime gewerkt en ik heb in besturen gezeten die me vertraging kosten. Beiden hadden alleen maar een positief effect. Ik hoorde ook van werkgevers dat ze dat fijn vonden, ik was al wat volwassener en had al ervaring in bepaalde zaken.



Verkoop het als een pluspunt!
schop onder je kont nodig?

In je brief hou je het beknopt en geef je aan dat je een onderbreking van je studie hebt genomen waarin je onder andere hebt gewerkt en gereisd. Dat hoeft helemaal niet in je nadeel te werken, je hebt in die tijd andere ervaringen opgedaan die tijdens een stage ook van pas kunnen komen, en wellicht ben je wat ouder/volwassener als studiegenootjes die nu ook stage moeten lopen.

Als het in een gesprek later ter sprake komt kan je aangeven dat er ook persoonlijke omstandigheden waren die ervoor zorgden dat je de studie langer tijd hebt onderbroken. Dit zou ik niet direct in een brief zetten, en ook niet te veel over uitweiden met gesprek, behalve als er zaken zijn die nu nog spelen/van belang zijn.

van te voren bang zijn heeft natuurlijk geen zin, wie niet waagt, wie niet wint...

ga er gewoon voor, schrijf alles aan!

is je interesse in je studie nu wel weer ok? zou je hier ook in willen werken straks?



succes!
Tsja, je hoeft er natuurlijk helemaal niet uitgebreid op in te gaan bij soll.brieven en -gesprekken. Maar ik zou wel doorzetten, je bent zó dichtbij. Zoek je excuses om het niet af te maken, of wil je serieus advies om je te helpen dat wel te doen? Bedenk hoe trots je op jezelf zult zijn als je het afmaakt. We hebben allemaal wel eens flinke tegenslag in het leven. De vraag is hoe je ermee omgaat!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een afstudeerder gehad die in z'n 7 e jaar zat. Deze kerel heeft degelijk onderzoek uitgevoerd. Uiteraard is aan hem gevraagd hoe dat kwam. Hij vertelde kort dat hij op een bepaald moment is gaan werken omdat hij meer inkomen wou en z’n vaste lasten te kunnen betalen. Daardoor minder focus op studie, maar tijdens studie wel hoge cijfers behaald.



Ik heb zelfs twee vrienden die in hun 8ste jaar zitten. Ook zij hebben een plek gevonden en zijn nu aan het afstuderen.



Kortom, wees niet bang. Iedereen bewandeld zijn/haar pad anders.

De vraag krijg je geheid. Houd het kort en bondig en licht altijd iets positief uit. Maar ga a.u.b. niet ene verhaal over depressiviteit, onzekerheid, twijfel. O.i.d. ophangen.
Alle reacties Link kopieren
niet te veel aandacht aan besteden maar als je het dan toch wil vermelden draai het dan om naar een positief ding. Ervaring, zeker van je keus, verder ontwikkeld.



Hoe vaak ik en mijn studiegenootjes wel niet werden afgewezen omdat we te jong waren in vergelijking met de andere sollicitanten! Terwijl wij gewoon netjes na de HAVO direct aan de studie waren gegaan zonder vertraging.
TO, ik was 26 toen ik afstudeerde, door verkeerde studiekeuzes (derde bleek de juiste), een tussenjaar waarin ik gewerkt heb, studievertraging door langdurig ziekte, en heb gewoon een baan gevonden. Er is wel naar gevraagd, maar ik heb het vooral kort en positief gehouden.



Ik zou het niet in je brief vermelden. Uit je CV zal al blijken dat je een jaar gewerkt hebt en een lange reis hebt gemaakt. Als dat voor hen onduidelijk is, dan vragen ze er vanzelf wel naar, en dan kun je een korte toelichting geven over dat je graag wilde reizen en daar dmv de fulltime baan voor hebt gespaard (oid). Je hoeft echt niet alles uit de doeken te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben nu 23 (hbo) en ook al een keer van studie geswitcht. Door een verschrikkelijke stage, zag ik de opleiding niet meer zitten. Ik heb nu gelukkig wel weer de energie en motivatie gevonden om de opleiding door te zetten en heb zojuist een ontzettend leuke vacature gezien. Ben dus alleen zo bang dat als ze zien hoelang ik over de studie doe, ze mijn CV gelijk de prullenmand ingooien. Maar niet geschoten altijd mis. Ik ben in ieder geval blij om te lezen dat er meer zijn met die ervaring. Ik heb voornamelijk vrienden/kennissen die op de uni zitten, waarvan ik vaak te horen krijg (niet van allemaal) dat hbo niet meer serieus genomen wordt en zeker als je er zolang over doet!



En ik ga het inderdaad zo mooi mogelijk proberen te maken en niet focussen op de negatieve kanten uit die periode, bedankt voor de reacties
Het is maar net hoe je het verpakt. Mochten ze er naar vragen; iemand die vertelt dat ze de studie niet zag zitten en er depressief van werd, zal heel anders overkomen dan iemand die vertelt over haar tussenjaar waarin ze gereisd en gewerkt heeft en daardoor veel geleerd.



Je hebt de energie en motivatie weer teruggevonden. Je klinkt enthousiast over die vacature. Dat zijn positieve dingen, houd dat vast. Succes!
En je niet schamen voor je studievertraging dus!
Alle reacties Link kopieren
Zeker geen verhaal ophangen over depressies en problemen. Dat geeft namelijk een heel raar beeld af. Je bent nu dus dik vijf jaar bezig, dan zou ik er helemaal niks over zeggen. Er zijn zo veel studenten die een jaar uitlopen door verkeerde studiekeuze, jaar bestuur, extra vakken of stage buitenland enz enz. Dat zou me echt niet opvallen. Als je nou 12 jaar bezig bent, ok, maar dit is echt geen groot probleem hoor.

Ik zou dus zelf ook niet gaan beginnen over 'reizen en zelfontplooing' oid, dat doet bij mij juist alle alarm bellen af gaan voor wat betreft: hier probeert iemand ergens een positieve draai aan te geven.
Heb je een beetje een courante studie, en vind je dingen leuk waar toevallig serieus vraag naar is?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf langdurig ziek geweest tijdens mijn studie en ben afgestudeerd in mijn 6e jaar. Zonder problemen een baan gevonden.



Mijn nichtje heeft hbo gedaan en is in haar 10e studiejaar op haar 28ste nog op zoek gemoeten naar een afstudeerstage omdat haar studie niet was gelopen zoals gepland. Had nog een moeilijke opleiding om een stage voor te vinden ook. Was geen enkel probleem. Uiteindelijk kon ze nog kiezen ook want al die bedrijven vonden het wel fijn, een volwassener persoon ipv zo'n jong ding van voorin de 20.



Je leeftijd of studiejaar gaan denk ik geen probleem opleveren.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem zit eerder in je hoofd dan dat het daadwerkelijk voor werkgevers een issue is.



Als iemand maar goed en gemotiveerd is...en of hij/zij nu 4 of 6de jaars is...dan maakt mij niets uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven