Werk & Studie alle pijlers

Aan de slag met Wajong!

21-02-2017 12:31 1834 berichten
Motivatie- en steuntopic.

Ik ben vast niet de enige hier die met een Wajong (of WIA of WAO) wat probeert of moet proberen te werken. Zelf heb ik net te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd gaat worden, en zit ik dus per 1 april thuis.

Nu dacht ik: met een forum vol mensen, zijn er vast ook wel wat mensen in dezelfde situatie als ik. Dus dan kunnen we elkaar misschien wel motiveren en steunen! Even van je af kunnen praten of een succes komen vieren, beiden (en alles ertussenin) mogen hier!

Dus: wees welkom, sluit aan, voeg bij. Samen maken we er wat van!
anoniem_179756 wijzigde dit bericht op 11-12-2017 16:41
0.52% gewijzigd
Vriendin van mij werkte 3 jaar in een tuincentrum en is enorm uitgebuit. Idd alle zon- en feestdagen ingeroosterd worden en niets extra's krijgen, maar ook dat de werkgever wist dat bepaalde taken nooit zouden kunnen (vandaar ook loondispensatie) maar dat na verloop van tijd wel eiste. Toen ze aangaf dat ze dat niet kon, werd haar contract niet verlengd. En ze had er 3 jaarcontracten op zitten, dus ze had een vast contract moeten krijgen.



Wat ik zelf ook uitbuiting vind, is iets wat ik al eerder aangaf: het gemak waarmee men/uwv zegt 'ga maar vrijwillig doen waar je eerder voor betaald werd'. En dan niet als proefplaatsing, maar echt als vrijwilliger.



Zelf heb ik even een dipje atm. Verstand en gevoel lopen ver uit elkaar. Ik weet bijvoorbeeld dat de afwijzingen erbij horen, maar ik vind ze niet leuk. En ik weet dat het verstandig is om een traject te starten, maar ik heb het er even heel moeilijk mee. Ik heb hiervoor namelijk zonder traject/jobcoach een baan gevonden. Het voelt voor mij dan ook even als een stap achteruit.



Heeft iemand hier trouwens ervaring met een ips-traject?
anoniem_179756 wijzigde dit bericht op 29-06-2017 20:50
11.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic. Herkenbaar ook. Zelf jaren thuis gezeten, vrijwilligerswerk gedaan (waar me een betaalde baan in het vooruitzicht werd gesteld echter die is er nooit gekomen) en nu 24 u per week aan de slag bij een 'normaal' commercieel bedrijf.



Wilde eerst nooit via UWV. Uiteindelijk heb ik zelf deze baan gevonden maar word ik wel begeleid door een jobcoach. Heb echt heel veel mazzel want ik heb een hele fijne coach.



Wil een andere keer graag meer schrijven maar t komt nu niet zo goed uit. (Dit is dan ook een verkapte terugvindpost )
Je kunt méér.
Moon, van mij mogen tvp-posts op die manier hoor!



Vandaag weer heel braaf naar vacatures gezocht, en er een sollicitatie uit gegooid. Wat me wel een beetje frustreert is dat de site die het uwv steeds tipt (niet alleen naar wajongers maar ook naar coaches) al een behoorlijke tijd niet meer geupdated is. Denk aan: meest recente vacature is van november vorig jaar... Nou heb je soms ook met gewone vacaturesites dat er oude vacatures staan, maar dan doorgaans pas na een aantal pagina's. Is toch een verschil.
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad slordig blueeyes. Ik heb zelf toen ik werk zocht op mijn FB heel veel vacaturegroepen open gezet. Dus mijn stad, steden in de omgeving, verschillende branches in andere steden. En sommige landelijke dingen dat je bijv alle communicatievacatures krijgt of alles in een bepaalde sector.



9 van de 10 is niks maar heb deze baan wel via FB gevonden, anders had ik er nooit van gehoord.



Ook vandaag weer een te lange dag om nog mijn hele verhaal te typen. Komt op een rustiger moment wel.



Ik had hele boze brief van UWV over dat ik mijn salarisstroken niet gestuurd had. Kennelijk heb ik daar in januari een papieren brief van gekregen. Nou heb ik die brief niet gezien. Ik check mijn post echt wel maar ik heb m echt niet gezien, denk dat ie nooit aangekomen is. Vind sowieso al die papieren brieven niet zo van deze tijd.

Maar dan krijg je dus een brief op een toon dat ze bij voorbaat al denken dat je de boel belazert met allemaal dreigementen over uitkering intrekken blabla (ik krijg deels nog wel Wajong eerste tijd) Terwijl ik met arbeidsdeskundige prima band heb en afspraken ben nagekomen. Maar dit is met contactpersoon 237 en die gaat alweer van het slechte in de mens uit.

Jammer hoor, zoveel mensen hebben hekel aan het UWV en ik snap dat wel zo.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Blueeyes, in welke regio zoek je werk?
Ik heb er een aantal jaar over gedaan om alle neuzen rondom mij bij het uwv dezelfde kant op te krijgen...



Overigens heb ik ook al eens een andere mega-prestatie voor elkaar gekregen: excuses van het uwv. Sterker nog: "duizend maal excuses".



O, en vorig jaar heb ik mijn zoektocht nog wel groter aangepakt dan alleen Facebook. Ik doe het nu stapje voor stapje, ben nu langzaamaan eerst m'n netwerk aan het inschakelen en vacatures aan het zoeken, een coach en een traject. Mijn contract loopt 1 april pas af, dus ik vind dat ik al erg goed bezig ben.
quote:Watiswel schreef op 28 februari 2017 @ 22:25:

Blueeyes, in welke regio zoek je werk?Utrecht. Max een uur reizen, geen rijbewijs (wel aan het lessen).
Alle reacties Link kopieren
Ik stuur je even een pb :-)
quote:Watiswel schreef op 28 februari 2017 @ 22:48:

Ik stuur je even een pb :-)Oe jippie!!
Alle reacties Link kopieren
Pb verstuurd :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik wil dit topic graag even volgen. Ik heb Wajong en ben tijdens de herkeuringen opnieuw volledig afgekeurd. Aan de ene kant fijn omdat het een hoop stress scheelt, maar aan de andere kant ben ik er eigenlijk wel aan toe om meer te doen dan thuis op de bank zitten. Ik weet dat er veel dingen zijn die ik niet kan, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat er niets is. Kan ik eigenlijk wel begeleiding krijgen bij het zoeken naar werk terwijl ik tijdens de herkeuringen weer afgekeurd ben? Ik heb ook maar een mavo-diploma dus ik vraag me af of er überhaupt wel opties zijn voor mij.



Ik twijfel of ik mezelf nu overschat, of dit weer zo'n impulsieve actie is als ik van mezelf gewend ben. Ik ga er dus nog maar even goed over nadenken en wil het ondertussen graag volgen hier.
Watiswel: je hebt antwoord!



Drackie: van harte welkom. En misschien is vrijwilligerswerk voor jou een goede start? Ik heb diverse dingen gedaan, van achter een balie zitten tot aan huiswerkbegeleiding en van nakijkwerk tot aan diverse commissies.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al best wat vrijwilligerswerk gedaan en na (helaas) twee gefaalde studies ben ik nu opnieuw bezig met het opstarten van vrijwilligerswerk, maar eerlijk gezegd geeft het me zo weinig voldoening. Ik zou zo graag voor het eerst van mijn leven mijn eigen geld verdienen, maar misschien loop ik wel weer te hard van stapel.
Bij een van de plekken waar ik vrijwilligerswerk deed (zorg-organisatie) kon je ook trajectbegeleiding krijgen.



En anders eerst op zoek naar vrijwilligerswerk waar je echt blij van wordt!
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 16 uur per week (4 ochtenden) bij een Sociale Werkplaats) en mijn salaris wordt aan gevuld met een Wajong. Vorig jaar heb ik weer een gesprek voor mijn herindicatie gehad en de situatie blijft hetzelfde. Ook ik was bang dat ik meer zou moeten gaan werken doordat je vanaf 2018 gekort zou worden op de Wajong. Maar omdat ik geen volledige uitkering ontvang geldt die verlaging blijkbaar niet. Ik vind het heel triest dat dat voor sommigen wel het geval is. We hebben niet om een handicap gevraagd en komen al veel moeilijker aan een baan. En er dan op afgerekend worden. Als ik toch meer zou moeten werken, gaat 20 uur de max. zijn voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Drackie ik snap je wel hoor. Werk kan ook invulling en voldoening geven.



Bij mij was het overigens zo dat ik niet direcht 'goedgekeurd' werd. Ik bleef 80-100 % afgekeurd en ben niet door een arts gezien. Wel een gesprek met arbeidsdeskundige die vaststelde dat ik arbeidsvermogen heb, aan de hand van een paar criteria. Maar arbeidsvermogen en 'goedgekeurd' is niet helemaal hetzelfde als ik goed begreep.



Ook dat arbeidsvermogen was nog even een 'op het randje' geval omdat ik bij mijn vrijwilligerswerk te horen had gekregen dat betaald werk waarschijnlijk te zwaar zou zijn voor mij. Maarja die hele organisatie was een zooitje en bij gebrek aan structuur ervaar ik gewoon stress.



Voor mezelf had ik duidelijk dat ik het in ieder geval wilde proberen, betaald werk zoeken. Ook omdat levenslang in de Wajong financieel niet echt een vetpot is. Ik woon alleen, moet alle lasten zelf betalen en zou gewoon graag iets meer te besteden hebben, op termijn.



Dus als je wilt werken, blijf proberen. Ook al begin je misschien onderop of met iets anders dan je zou willen. Voor gemotiveerde mensen is altijd ergens plek.



(en nu heb ik nog steeds niet het hele verhaal verteld... iets met een lange werkdag enzo, het komt nog )
Je kunt méér.
Hondenmens, die herkeuringen zijn in het leven geroepen omdat er a) heel veel mensen thuis zaten die prima kunnen werken maar dat niet willen (dat gekort worden is een soort dwangmiddel om hen toch aan het werk te krijgen) en b) werkgevers te 'dwingen' mensen met een beperking een baan aan te bieden. Het idee erachter is dus geen straf, en wie echt niet kan werken wordt ook niet gekort (als het goed is).



Moon, klopt. Arbeidsvermogen wil zeggen dat je meer kunt dan alleen in bed liggen. Het wil zeggen dat je iets kunt doen waar de maatschappij wat aan heeft. Of dat nou iets op de sociale werkplaats is, in een vrijwilligersfunctie of betaald werk, dat maakt niet uit. Het gaat erom dat jij een paar uur per week iets nuttigs kunt doen. Goedgekeurd wil zeggen dat je 100 % kunt werken (betaald werk), gedeeltelijk goedgekeurd wil zeggen dat je een aantal uur per week betaald kunt werken. Hoeveel, dat hangt af van hoeveel procent je goedgekeurd bent.



Hier vandaag te horen gekregen dat de vacature waar ik gister op gereageerd had reeds vervuld was. Fijn dat die vacaturesites up to date zijn...
Alle reacties Link kopieren
Ah wat jammer Blueeyes...



Dank je voor je toelichting. Ik had destijds een onprettig gesprek met een arbeidsdeskundige (heb nu gelukkig andere) en heb dit nooit zo helemaal begrepen. Dacht dat het echt aangaf dat je betaald werk kon/moest gaan doen.
Je kunt méér.
O, het UWV heeft een paar horken in dienst... Toen ik wajong had aangevraagd, was ik nog scholier (dit is dus oude wajong, laat dat even duidelijk zijn). Het ging niet eens om het geld, maar om de ondersteuning bij het vinden van werk. Die arbeidsdeskundige die had dus gewoon gezegd dat ik sowieso Wajong zou krijgen. Hij vroeg of hij mij mocht bellen als hij nog vragen had. Belde die idioot mij op school op mijn mobiel (en dan ook donderdagmiddag om half 2, dat is een tijdstip waarop de meeste scholieren wel op school zijn) en vroeg naar mijn vader (die was mee geweest naar het gesprek). Aangezien die man had gezegd dat hij alleen zou bellen als hij nog iets wilde weten, zei ik nee, maar vraagt u maar. Zegt die man 'ja, we hebben er nog eens over nagedacht en je krijgt toch geen wajong'. Let wel: hij had ook het nummer van mijn ouders, namelijk thuis. Dat heeft hij niet gebeld. Maar wel mij op school bellen met slecht nieuws... Mijn ouders hebben toen een klacht ingediend tegen deze man. Vooral omdat hij na 3 telefoontjes van mijn moeder nog steeds niet snapte wat hij nou anders had moeten doen...



Nu heb ik gelukkig ook een fijne, zou alleen fijn zijn als hij af en toe sneller ruimte had in zijn agenda. Het is namelijk best lang wachten, 3 weken...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor 55-65% afgekeurd.
Alle reacties Link kopieren
Blue-eyes wat rot idd... Maak dan een belafspraak (die man dan) waarbij jij en je ouders er voor klaar zitten...



Die van mij van vorig jaar was heel autistisch. Ik ken autisten in mijn omgeving en ik herkende dat ook bij hem. Bleef maar hameren op mijn gymnasiumdiploma en dat ik dus wel heel intelligent moest zijn. Terwijl ik dat in 2000 gehaald heb en er daarna nog heel veel andere jaren geweest zijn waarin ook van alles gebeurd is maar nee dat gymnasium daar bleef ie over doorgaan.

En als ik het had over 'vrienden' (wat ook vrienden van vroeger kunnen zijn of mensen van mijn vrijwilligerswerk of mijn vroegere buurmeisje maar je moet het gewoon ff een naam geven als je erover vertelt) bleef hij erg hangen op dat ik dan wel veel vrienden had en dat dat ondanks mijn stoornis best bijzonder was.

Denk dat hij zelf best eenzaam was en moeilijk contact kon leggen.

Eigenlijk zat hij gewoon heel openlijk met me te flirten maar ik kon geen kant op. Als ik weg zou lopen zou ik waarschijnlijk aantekening krijgen van 'niet meewerken'. Hij deed niks lichamelijks hoor maar ik vond hem verbaal erg intimiderend.

Herinner me nu dat ik het later uitlegde aan iemand als een ongemakkelijke speeddate van boer zoekt vrouw



Gelukkig werd ik daarna weer doorgeschoven naar een andere afdeling met een andere arbeidsdeskundige. Een vrouw die wel wat soiale skills heeft. Zij heeft me ook aan deze jobcoach geholpen en daar ben ik haar dankbaar voor.
Je kunt méér.
Vandaag werd ik door UWV gebeld en heel gezeik over dat ik gestopt ben met mijn studie en dat ik bewijzen op moet sturen. Ja, prima. Ik dus netjes het mailadres noteren.

Word ik nog geen twee minuten daarna weer gebeld dat ik ook bewijs moet sturen dat ik geen studiefinanciering meer ontvang... Dat had ik voor deze studie sowieso niet aangevraagd, en dat vond ze maar raar dus moest ik helemaal uitleggen...



MAAR! Als goed is, wordt wajong nu weer naar 75% getrokken en krijg ik halve maand terug.



Veel gedoe, voor best veel geld.
quote:blueeyes*3 schreef op 01 maart 2017 @ 20:55:

Hondenmens, die herkeuringen zijn in het leven geroepen omdat er a) heel veel mensen thuis zaten die prima kunnen werken maar dat niet willen (dat gekort worden is een soort dwangmiddel om hen toch aan het werk te krijgen)

Is dat zo?

Gaan mensen echt minder geld krijgen als ze zijn goedgekeurd voor werk en dan niet gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is zo.



Daremanda, vervelend he die hele papierwinkel. Ik vind vooral de toon van die brieven heel naar.
Je kunt méér.
quote:karin12345 schreef op 02 maart 2017 @ 17:25:

[...]



Is dat zo?

Gaan mensen echt minder geld krijgen als ze zijn goedgekeurd voor werk en dan niet gaan werken?

Als ze goedgekeurd zijn krijgen ze helemaal geen geld meer. Als ze arbeidsvermogen hebben en niet werken ofniet iets doen in ruil voor hun uitkering (werk/vrijwilligerswerk, als het maar is goedgekeurd door het UWV), worden ze vanaf 2018 5% gekort. Dat wil dus zeggen dat je van 75% van het minimumloon naar 70% van het minimumloon.



Mensen die voor een gedeelte of geheel zijn goedgekeurd krijgen alleen voor dat deel dat ze (nog) niet kunnen werken een uitkering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven