Werk & Studie alle pijlers

Aan de slag met Wajong!

21-02-2017 12:31 1834 berichten
Motivatie- en steuntopic.

Ik ben vast niet de enige hier die met een Wajong (of WIA of WAO) wat probeert of moet proberen te werken. Zelf heb ik net te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd gaat worden, en zit ik dus per 1 april thuis.

Nu dacht ik: met een forum vol mensen, zijn er vast ook wel wat mensen in dezelfde situatie als ik. Dus dan kunnen we elkaar misschien wel motiveren en steunen! Even van je af kunnen praten of een succes komen vieren, beiden (en alles ertussenin) mogen hier!

Dus: wees welkom, sluit aan, voeg bij. Samen maken we er wat van!
anoniem_179756 wijzigde dit bericht op 11-12-2017 16:41
0.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds kort 49,8 % afgekeurd, na ongeluk. 50% dus zegt verzekeringarts. Is vanaf febr ingegaan. Loopt volledig door tot half 2019 (70% oude loon..net zoals ZW, iets minder door vakantiegeld) dus daar zit WW in etc.

Na half 2019 krijg ik alleen WIA deel.

In april heb ik weer contact met jobcoach ivm op maat gemaakt traject. Voor nu ff rust...t accepteren en afkeuren valt me best zwaar.

Mijn jobcoach was/is tof. Stelde dit zelf voor en heeft t goed omschreven in mijn werkplan.

Ik had echter, na 2 jaar ziek en revalidatie, gehoopt op betere eindstand.

Heb nu wel tijdelijk werk (ziekte vervanging) in eigen werkveld. Al best bijzonder aangezien mijn werk amper meer bestaat.

Dat fulltime doen lukt mij niet meer. Ik werk er zelf ook paar uur bij vanaf sept (ook eigen werkveld maar niet betaald) Maar dan doe ik iig iets en wat vrijwilligerswerk.

Mijn eerdere ( weinige) ervaringen met UWV waren niet denderend.

De arbeidsdeskundige en verzekeringsarts en jobcoach waren zeer prettig in omgang en namen ruim de tijd.

En hoe erg ik dit ook vind..goed gekeurd of onder 30% afgekeurd worden was een vreselijker scenario geweest. Nu heb ik berusting in dat ik niet 100% hoef te werken...want al wil ik dat, t lukt niet meer.

Dus ben blij met die erkenning (is ook vrij helder veehaal, ongeluk met been en zeer gecompliceerde enkelbreuk) ..ook al ben ik zelf nog niet zo ver (mentaal).

Sorrie..haha..lang verhaal.

Wel fijn ff hier te schrijven. Voor de buitenwereld is t al lang geleden en je ziet niet veel meer aan buitenkant= dus beter.
Lastig he, versnellingsbak!



Hier is het even ruk. Ik heb vanmiddag twee afspraken rondom werk en ik heb er GEEN zin in. Ene is bij het UWV ("hallo ik ben m'n baan kwijt", altijd leuk om te vertellen) en de ander is met een mogelijke coach (wat ik lastig vind, want de baan waar ik nu weg moet had ik zonder coach gevonden).



Ik hoop heel erg dat het UWV een lijntje heeft bij de bibliotheek hier. Ik zou daar dolgraag werken, maar zij willen mij niet
Lastige situaties, versnellingsbak en blueeyes. Blueeyes, succes straks!



Ik was heel bang dat het UWV bij deze nieuwe keuringen zou vinden dat ik wel arbeidsvermogen had. Aan de buitenkant zie je bij mij ook niets. Ik kreeg een brief thuis en die heb ik, samen met mijn man, naar waarheid ingevuld. Daarna hebben ze naar mijn man gebeld voor meer uitleg (ikzelf kan dat niet goed onder woorden brengen en snap niet altijd wat ze vragen). Daarna kreeg ik een brief thuis dat ik geen arbeidsvermogen heb. Ik heb gehuild van blijdschap, vooral omdat ze me serieus namen en ik niet op gesprek hoefde te komen. Ik heb het er behoorlijk moeilijk mee gehad dat ik nooit kan werken en dat ik nooit de baan van mijn dromen zal kunnen uitoefenen, maar dat is nu eenmaal zo.



Succes voor alle schrijvers hier!
Lastig he, Elfje! Wat doe jij nu verder in het dagelijks leven? En wat was (als ik vragen mag) jouw droombaan?



Ik had, in alle eerlijkheid, heel graag bij de politie gewerkt. Maar met Asperger, depressiegevoeligheid en ptss kom ik waarschijnlijk niet door de psychische keuring heen, en mijn motoriek (dankjewel Asperger) belemmert de fysieke keuring... Ik heb wel een opleiding om een burgerfunctie daar te doen (echt heel specifiek onderzoeksgebied bij de recherche), maar daar zoeken ze dan weer nooit iemand voor... Verder zou ik dus heel graag in de bibliotheek werken, maar ook daar zoeken ze nooit iemand (of alleen met tig jaar werkervaring en voor 40 uur per week... Gaat hem niet worden dus).
Blueeyes, zo rot ook! Ik hoop echt dat je een leuke baan kunt vinden!



Mijn droombaan was om in het ziekenhuis te werken. Maar dat is met mijn NLD dus ook niet te doen.



Ik werk nu voor een paar uurtjes in een verzorgingstehuis als vrijwilligster. Heel erg leuk en er zit totaal geen druk achter. Maar af en toe steekt het wel eens.

Ondanks dat ik veel thuis zit vermaak ik me prima.
Alle reacties Link kopieren
Elfje..NLD ?

Blueyes..bieb is leuk. Zou ik ook willen. Zie

ook best wel wat in mindere uren voirbij komen (blijkbaar andere regio).

Dat accepteren is nog niet helemaal gelukt mede ook door continue pijn en gerelateerde klachten die af en aan op komen zetten.

Letterlijk vermoeiend.



Blueeyes sukses vanmiddag met afspraken. Vanavond ben je er weer vanaf !
quote:Versnellingsbak schreef op 07 maart 2017 @ 13:14:

Elfje..NLD ?

Non Verbal Learning Disorder/Disability. Heeft een paar raakvlakken/overeenkomsten met autisme.
Alle reacties Link kopieren
Ahh..oke..dan zat ik goed. Dank je :-)

Jij verveeld je dus nooit ?
quote:Versnellingsbak schreef op 07 maart 2017 @ 13:29:

Ahh..oke..dan zat ik goed. Dank je :-)

Jij verveeld je dus nooit ?

Graag gedaan



Ik verveel me niet vaak. Ik sport twee keer in de week, doe vrijwilligerswerk en thuis zijn vind ik nu ook gewoon fijn. Ik onderneem ook wel vaak kleine uitstapjes, naar de stad, winkelcentrum, tuincentrum, op bezoek bij een vriendin of familie. Maar ook gewoon thuis zitten vind ik nu geen probleem en ook wel lekker vaak. Gewoon mijn eigen ding doen.
Alle reacties Link kopieren
Fijn. Klinkt goed.

Mij gaat dat niet zo goed af.

Dan voel ik me snel nutteloos.

En kan verzanden in neerslachtigheid.

Gelukkig werk ik dus wel (tijdelijk) en vul rest met vrijwilligerswerk etc.

Pieker ook vaak over toekomst.

Kortom..nog weinig berusting.
Alle reacties Link kopieren
@blueeyes: Ik heb een opleiding gedaan voor bibliotheek-assistent. Een theoretische opleiding zonder stages. Maar ik heb het nooit in de praktijk kunnen ervaren. Want er is geen werk in te vinden. Degenen die er werken gaan er blijkbaar ook niet weg.
quote:Versnellingsbak schreef op 07 maart 2017 @ 16:18:

Fijn. Klinkt goed.

Mij gaat dat niet zo goed af.

Dan voel ik me snel nutteloos.

En kan verzanden in neerslachtigheid.

Gelukkig werk ik dus wel (tijdelijk) en vul rest met vrijwilligerswerk etc.

Pieker ook vaak over toekomst.

Kortom..nog weinig berusting.

Dat is wel rot.



Ik heb geen keus en na al die jaren heb ik me erin berust. Dit is wat het is en het is goed zo. Ik kan niet werken en zal het ook niet kunnen, dus dit is mijn leven en ikvul het nu in naar mijn zin.
Ik ga hier even een dilemma neergooien.



Voor dat ips wil de beoogde coach contact met mijn behandelaar. De theorie is dat ze ook zonder dat ik het weet contact op kan nemen met mijn behandelaar, of zonder dat ik erbij ben gesprekken kan voeren met haar. Ik heb hier moeite mee. Met mijn begeleiding is de afspraak dat ze alleen met mijn medeweten en liefst met mij erbij (of mij in de cc) contact hebben met mijn behandelaar. Ook zou mijn coach inzage krijgen in mijn crisis/signaleringsplan.



Hoe zouden jullie hier tegenover staan? Het gaat dus om psychische behandeling, en over het algemeen doe ik al deze communicatie zelf, of ben ik op de hoogte van deze communicatie.
Ik zou daar ook niet zo blij van worden, Blueeye's . Ik weet niet of mijn therapeute daarin mee zou stemmen. Dat zou ik eens moeten vragen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch afspraak met zn 3-en plannen?

Of bedoel je dat je coach in toekomst ten alle tijde, zonder expliciete toestemming, contact op wil kunnen nemen ?

Ik zou willen dat ik daar elke keer van op hoogte gesteld word en t doel.

Maar ik vraag me af of je behandelaar dit uberhaupt gaat doen.
Behandelaar is nogal fan van deze methode, dus die werkt wss wel mee.



En ja, in theorie kunnen ze dan ten alle tijde, zonder dat ik het weet, overleggen met elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Mmmm..tja. t Ligt er heel erg aan wat voor gevoel ik zou hebben bij de coach (of diegene die dat vraagt). Heb ik idee dat er met respect met mn dossier en info wordt omgegaan en geen onnodige acties dan snap ik heus wel dat t allemaal wat sneller werkt dan telkens eerst weer toestemming vragen.

Dat vertraagd natuurlijk.

Kortom; bij heldere uitleg over t hoe en waarom en "oke" gevoel bij coach zou ik t wrs wel doen.

Ik ga er vanuit dat behandelaar ook de grenzen in de gaten houd.

Uiteindelijk is t allemaal in jouw beste belang.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou van dat "overleg" wel telkens ff een ter kennisgeving willen (kun je nog beetje proces volgen).
Maandag gesprek met een jobcoach, mag mijn cv wel opnieuw gaan maken want die moet mee! (is ook een mooi cv met allemaal gaten erin enzo )

Ben heel benieuwd, nog nooit bij een jobcoach geweest.
Alle reacties Link kopieren
Voordeel van een IPS-er is wel dat hij/zij verstand heeft van de ziekte. Mijn coach heeft dat niet, en voor het eerst afgelopen week hadden we wat wrijving.

Dat in zijn hoofd een andere logica zit dan in mijn hoofd. Namelijk: je bent moe dus je moet wat vrij nemen (hij) versus: Ik heb nu de structuur nodig van het werken.



Is geen antwoord op je vraag maar nu zie ik wel het voordeel van IPS. Ik zou ook voorstellen dat je zoveel mogelijk erbij bent als er over je gesproken wordt.

Verder zou ik een beetje op gevoel afgaan. Als je denkt dat beiden echt het beste met je voor hebben, je er ook maar op moet vertrouwen dat hun communicatie in jouw voordeel is. Heb je die IPS al ontmoet?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
By the way hebben mijn werkgever en coach ook wel eens contact buiten mij om. Volgens mijn maatschappelijk werker (dat is dus weer iemand anders ) is dat niet echt gebruikelijk. Het gebeurt niet vaak en nu ook al een aantal weken niet meer.



t Was meer een keer toen ze elkaar toch aan de telefoon hadden.



Heb wel gezegd dat ik t niet prettig vind maar ik ga er ook geen enorm ding van maken, mocht het nog eens voorkomen. Ik vertrouw namelijk wel dat ze beiden het beste met me voor hebben. Zo is ook de sfeer van de gesprekken en op zich hebben wel al best wat bereikt met elkaar.



Maargoed dat is een gevoelsding. Zou het ook niet met iedere coach of werkgever zo voelen.
Je kunt méér.
Vandaag was mijn laatste werkdag. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het er wel even moeilijk mee heb...
Alle reacties Link kopieren
Snap ik bleu eyes. Ik kwam thuis te zitten net voor de zomer. Nou ik kan je vertellen, vakantie of 'thuis' voelt echt heel anders...



Sterkte en blijf vooral schrijven als dat helpt.
Je kunt méér.
Sterkte blueeyes, snap dat het moeilijk is. Ik zou het ook erg moeilijk vinden om weer thuis komen te zitten. Heb je al zicht op iets anders? Hoe gaat het ips traject?



Mijn tweede jaarcontract is afgelopen week ingegaan. Voel me sindsdien ook gespannen. Ze zeggen wel dat ze voornemend zijn om een vast contract te geven maar zolang ik die niet heb blijf ik maar denken 'het kan zo voorbij zijn'. Voorlopig maar niet aan denken en lekker blijven werken.



Succes weer allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven