Werk & Studie alle pijlers

Aan de slag met Wajong!

21-02-2017 12:31 1834 berichten
Motivatie- en steuntopic.

Ik ben vast niet de enige hier die met een Wajong (of WIA of WAO) wat probeert of moet proberen te werken. Zelf heb ik net te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd gaat worden, en zit ik dus per 1 april thuis.

Nu dacht ik: met een forum vol mensen, zijn er vast ook wel wat mensen in dezelfde situatie als ik. Dus dan kunnen we elkaar misschien wel motiveren en steunen! Even van je af kunnen praten of een succes komen vieren, beiden (en alles ertussenin) mogen hier!

Dus: wees welkom, sluit aan, voeg bij. Samen maken we er wat van!
anoniem_179756 wijzigde dit bericht op 11-12-2017 16:41
0.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
edit
moon-alisa wijzigde dit bericht op 29-06-2017 17:23
98.50% gewijzigd
Je kunt méér.
Er moet inderdaad iemand ziek kunnen zijn Moon, op iedere afdeling en in ieder bedrijf! Tuurlijk, het kan een keer voorkomen dat het echt even niet uitkomt, maar dat zou dan een signaal moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ja we zijn een klein team en niet iedereen kan dat wat de ander ook kan.



Bovendien was beetje de afspraak dat ik mag uitvallen als ik voel dat dat beter is. Daar zijn de voorwaarden naar (loondispensatie). Maar ik kan het mijn collega's nu gewoon echt niet aandoen. Meestal kan ik het zelf ondervangen door in mijn vrije tijd heel rustig aan te doen. Maar straks als er in de zomer weer veel te doen is wil ik natuurlijk niet weer al mijn vrije tijd thuis zitten.



In deze situatie is het toch wel goed dat ik de coach heb. Was er even helemaal klaar mee maar dat kwam ook door andere dingen. Ik schrok dinsdag en woensdag even dat ook als ik aangeef dat het niet gaat, ik gewoon door moet.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
hoi, ik heb ook een wajong uitkering en binnekort een sollicitatiegesprek. ik vind het echt heel eng, vooral omdat ik zoveel gaten heb in mijn cv, niks afgemaakt wbt opleidingen...

hebben jullie tips hoe ik dit het best kan brengen?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Sneeuwvlokje, leuk dat je gaat solliciteren!



Ik ben er maar gewoon eerlijk over. Het gat is zo groot dat ik het niet meer kan verbloemen met 'sabattical' oid. Wel heb ik altijd veel vrijwilligerswerk gedaan en dat heb ik ook op CV staan. En ik kom er nu achter dat ik daar ook echt veel van geleerd heb.



Wanneer is je gesprek? Succes!
Je kunt méér.
Ik zou er ook eerlijk over zijn, als ze er naar vragen. En zet idd ook je vrijwilligerswerk of andere cursussen die je hebt gedaan op je cv zetten.



En, iets wat mij helpt, tegen jezelf zeggen dat je zenuwachtig mag zijn. Het is normaal om bij zo'n gesprek nerveus te zijn.



Wat is het voor functie? Vrijwilligerswerk of betaald?
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 05 april 2017 @ 17:55:

Moon Alisa...niet handig dat men je voor die gesprekken zo heeft laten wachten. Heeft men tijdens dat gesprek onderhandeld over loonkostensubsidie? Ik kan mij voorstellen dat de arbeidsdeskundige de financiële onderhandeling met de manager wilde doen. Daarvoor had men jou niet hoeven laten wachten maar beter 2 aparte afspraken inplannen. Klinkt vooral als onhandigheid waar jij dan stress van krijgt. Kenmerk van Wajong is dat je niet geheel zonder hulp het minimumloon kunt verdienen. Waarmee de inzet van loonkostensubsidie soms een logisch gevolg is.

Dit lees ik nu pas, was een crosspost.



Dank je (weet niet of jij dit nu nog leest). Ik heb dat inderdaad ook gedacht: Beter een aparte afspraak plannen op een dag dat ik er niet ben, voor het stuk dat ze zonder mij doen.

Voor hun is het natuurlijk iets van efficientie, dat als ze er toch met zijn allen zijn, ze beter alles in één keer kunnen doen.

Maar apart is dan beter, dan maakt het ook niet uit of het uitloopt, dan ben ik er gewoon niet. Ik ga dit voorstellen, zie mijn coach donderdag weer.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Heb hier en daar wat herkenbare dingen weggehaald. Ik zie nu zelf hoe ik volledig in de stress geschoten ben nu die gesprekken er weer aan komen over wel/niet contract verlengen en welke financiele constructie.



Het is gewoon kut dat je aan sommige dingen niks kunt doen en dat 'men' dan in gesprek gaat en je ook niks meer kunt uitleggen of toelichten.



Maar het heeft ook niet veel zin om er nog meer stress van te hebben. Ik ga gewoon voorstellen dat we de afspraken van afgelopen halfjaar doortrekken naar het komend halfjaar. Maar dan wel iets gaan regelen met 'achtervang' en een betere bezetting.



Hoe is/was jullie paasweekend?
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 15 april 2017 @ 22:47:

Ik zou er ook eerlijk over zijn, als ze er naar vragen. En zet idd ook je vrijwilligerswerk of andere cursussen die je hebt gedaan op je cv zetten.



En, iets wat mij helpt, tegen jezelf zeggen dat je zenuwachtig mag zijn. Het is normaal om bij zo'n gesprek nerveus te zijn.



Wat is het voor functie? Vrijwilligerswerk of betaald?

Het is nu nog vrijwilligerswerk op een kinderopvang, ook een compleet andere richting dan waar ik een opleiding voor heb gevolgd(en niet afgemaakt) weet dus niet goed hoe ik mezelf moet presenteren en wat ik kan verwachten... heb alleen in het verleden stage gelopen en daar kwam ik geen sollicitatiegesprek aan te pas. denk dat ze wel wat milder zullen zijn met de vragen aangezien het vrijwilligerswerk is?



bedankt voor jullie lieve reacties ik blijf dit topic ook volgen.
Dan zou ik vooral laten zien dat je enthousiast bent, Sneeuwklokje! Bij vrijwilligers is inzet en enthousiasme het belangrijkste. Wat kan helpen is om bijvoorbeeld wat vragen en antwoorden te bedenken. Verzin een leuke zomer-activiteit voor de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 17 april 2017 @ 12:07:

Dan zou ik vooral laten zien dat je enthousiast bent, Sneeuwklokje! Bij vrijwilligers is inzet en enthousiasme het belangrijkste. Wat kan helpen is om bijvoorbeeld wat vragen en antwoorden te bedenken. Verzin een leuke zomer-activiteit voor de kinderen.Leuke tip dankjewel. Ik maak mij alleen wel een beetje zorgen over mijn toekomst aangezien ik nog geen diplomas heb, leuk als ik vrijwilligerswerk mag doen bij de kinderopvang en altijd goed om de ervaring alvast te hebben, maar zal het uwv ook een eventuele opleiding bekostigen als ik het werk leuk vind? Het is uiteindelijk toch de bedoeling dat je klaar wordt gestoomd voor betaald werk. Ik heb van mijn jobcoach begrepen dat niet alle opleidingen vergoed worden...
Je doet sowieso werkervaring op, inclusief arbeidsvaardigheden. Dat scheelt ook al. Verder zijn er ook dingen die een werkgever kan betalen, die ook je 'marktwaarde' vergroten: ehbo, bhv, dat soort cursussen. Die komen in bijna iedere baan wel van pas.



Ik zou me niet te druk maken om diploma's of opleidingen nu. Eerst dit, zie het als een kans om weer te wennen aan het werkende leven. Dan kun je over een half jaar of een jaar weer verder kijken.
Alle reacties Link kopieren
Dat is waar. Bedankt voor de geruststelling. Doe je zelf ook vrijwilligerswerk blueyes?
Nee, ik begin 1 mei met een proefplaatsing bij een nieuwe baan!



Wel heb ik jarenlang vrijwilligerswerk gedaan, waardoor ik nu betaald werk kan doen. Mijn vrijwilligersbaantjes waren totaal andere dingen dan wat ik nu doe.
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 17 april 2017 @ 12:50:

Nee, ik begin 1 mei met een proefplaatsing bij een nieuwe baan!



Wel heb ik jarenlang vrijwilligerswerk gedaan, waardoor ik nu betaald werk kan doen. Mijn vrijwilligersbaantjes waren totaal andere dingen dan wat ik nu doe.O wat fijn. Dat geeft mij zoveel hoop... Werk je fulltime? Ik zal zelf eerst halve dagdelen gaan werken en steeds verder opbouwen. Heb er echt wel weer zin om mijn handen uit de mouwen te steken ookal is het vrijwilligerswerk. Hele dagen thuiszitten daar word je ook naar van.
Nee, 16 uur. Wil wel gaan opbouwen, maar ik vermoed dat ik met 24 uur aan m'n max zit.



Maar: wel betaald, op m'n niveau en op basis van m'n talent.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat wil ik uiteindelijk ook.
En ik vind het heel gezond dat je niet meer thuis wil zitten! Ik ken namelijk ook mensen die alles kunnen, maar geen minuut vrijwilligerswerk kunnen doen. Maar wel naar concerten kunnen, hobby's kunnen doen (en daar dan ook extra dingen voor kunnen doen), op vakantie kunnen.... maar nee, (vrijwilligers)werk is echt niet mogelijk hoor! Dan liever de hele dag thuis zitten!



Dus ik vind het Supergoed dat jij wat wil doen. Heel gezond! Met die instelling kom je er wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:blueeyes*3 schreef op 17 april 2017 @ 13:16:

En ik vind het heel gezond dat je niet meer thuis wil zitten! Ik ken namelijk ook mensen die alles kunnen, maar geen minuut vrijwilligerswerk kunnen doen. Maar wel naar concerten kunnen, hobby's kunnen doen (en daar dan ook extra dingen voor kunnen doen), op vakantie kunnen.... maar nee, (vrijwilligers)werk is echt niet mogelijk hoor! Dan liever de hele dag thuis zitten!



Dus ik vind het Supergoed dat jij wat wil doen. Heel gezond! Met die instelling kom je er wel.Dankjewel ik vind dat jij het ook goed doet en hoop heel erg dat je door de proefplaatsing heen komt.. mijn jobcoach had het er ook overdat de meeste clienten met een wajong uitkering allang blij zijn dat ze weer aan de slag kunnen velen zijn in een sociaal isolement terecht gekomen en doen helemaal niks meer op een dag. Ookal zouden ze wel willen werken ze zijn bang om de uitkering kwijt te raken dus blijven ze maar thuis zitten en niks doen. Vind het daarom heel goed dat de participatiewet er is gekomen... de regels zijn echt heel soepel vanuit het UWV. Je krijgt echt de kans om jezelf te ontwikkeln en iets te doen wat je zelf leuk lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Sneeuwvlokje succes! Vertel gewoon waarom je het leuk vindt met kinderen te werken en dat je heel graag iets wilt doen ipv thuiszitten. Trek iets aan waarin je je prettig voelt en ga ruim op tijd van huis. Dan komt het vast goed!



Zelf ben ik dus altijd vrijwilligerswerk blijven doen. En iemand zei een tijdje geleden dat ik een mooi CV heb. Ondanks de gaten van geen opleiding afgemaakt en geen betaald werk. Vrijwilligerswerk staat echt veel beter dan gewoon 'niks'.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moon-Alisa schreef op 17 april 2017 @ 13:53:

Sneeuwvlokje succes! Vertel gewoon waarom je het leuk vindt met kinderen te werken en dat je heel graag iets wilt doen ipv thuiszitten. Trek iets aan waarin je je prettig voelt en ga ruim op tijd van huis. Dan komt het vast goed!



Zelf ben ik dus altijd vrijwilligerswerk blijven doen. En iemand zei een tijdje geleden dat ik een mooi CV heb. Ondanks de gaten van geen opleiding afgemaakt en geen betaald werk. Vrijwilligerswerk staat echt veel beter dan gewoon 'niks'.Dankje wel moon en ik neem je tips mee. mooi compliment van je CV hoor... waarom heb jij ervoor gekozen om vrijwilligerswerk te blijven doen? Lukt het niet om betaald werk te vinden of een andere reden? de meeste mensen hier zijn al een stuk verder in het proces dan ik merk ik... vind het heel fijn om te lezen hoe het bij jullie er aan toe gaat en dat je met vrijwilligerswerk ookal een heel eind kan komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen mooi Cv maar wel een mooi koppie hopelijk nemen ze dat ook mee in de overweging hahaha (grapje)
Alle reacties Link kopieren
Sneeuwvlokje ik doe nu wel betaald werk. Maar er was een periode dat ik zelf nog niet zo goed wist hoeveel uur werk ik aankon en hoe groot de kans was dat ik weer ziek zou worden.

Ook deed ik liever wat ervaring op in een richting die ik echt leuk vond, dan iets te gaan doen wat wel betaald was maar niet goed bij me paste.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het. Vrijwilligerswerk is inderdaad perfect om uit te zoeken wat je nu echt leuk vind en wat je belastbaarheid is.
Sneeuwvlokje, we zijn allemaal ook ooit begonnen met vrijwilligerswerk, net als jij nu. Trek je er niets van aan dat wij 'verder' zijn. Jij volgt jouw proces en dat is prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven