Werk & Studie alle pijlers

Aangenomen in een nieuwe baan maar twijfel.

28-06-2016 14:24 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een nieuwe baan, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan.

Het is op basis van een 0 uren contract en dit blijft ook zo. Bovendien zit er naast het verzorgen en gezelschap houden van ouderen ook een stukje bij wat minder leuk is en best wel zwaar lijkt me. Zoals ook 's nachts bij deze mensen blijven, stervensbegeleiding en bij mensen met Alzheimer.

Ik heb best veel levenservaring. Dus ik zou het moeten kunnen. Maar het lijkt me een super zware job.

Kan en mag ik Nee zeggen? Er is nog niets getekend. Ik krijg nu sinds een half jaar voor het eerst in mijn leven een uitkering en de banen liggen met mijn leeftijd niet voor het oprapen. Vandaar mijn twijfel.
Alle reacties Link kopieren
Als je deze baan accepteert betekent dat niet dat je er de komende tien jaar moet blijven hè? Je kunt hem accepteren en dan in de proeftijd besluiten dat het niets voor je is. Je kunt blijven doorsolliciteren en opzeggen als je iets anders vindt. Het is sowieso maar de vraag hoe vaak je opgeroepen gaat worden natuurlijk, als het om een 0-urencontract gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je niet zomaar nee mag zeggen als je een uitkering krijgt. En je twijfel lijkt me normaal. Het is ook even spannend om ergens nieuw te starten.
Can you remember who you were, before the world told you who you should be?
Alle reacties Link kopieren
Dit moet je overleggen met degene van wie je de uitkering krijgt, uwv of gemeente.



Wees gewoon eerlijk, als jij denkt dat het emotioneel en fysiek te zwaar is, en je over een half jaar uitvalt met klachten zitten zij er ook mee.



Volgens mij mag je geen werk weigeren. Dus overleggen is je enige hoop volgens mij of snel iets anders vinden.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je op die baan gesolliciteerd als het je zo zwaar lijkt?
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 28 juni 2016 @ 14:34:

Waarom heb je op die baan gesolliciteerd als het je zo zwaar lijkt?

Omdat het van het UWV moet?

Datzelfde UWV zal denk ik ook zeggen dat je best nee mag zeggen, maar dat je WW dan stopt. Maar overleg het inderdaad vooral met het UWV.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 28 juni 2016 @ 14:38:

[...]



Omdat het van het UWV moet?

Datzelfde UWV zal denk ik ook zeggen dat je best nee mag zeggen, maar dat je WW dan stopt. Maar overleg het inderdaad vooral met het UWV.



Als je in de ww zit kun je op van alles solliciteren, maar je hebt ook min of meer de keuze om ergens niet op te solliciteren. Niemand weet toch dat jij die betreffende vacature onder ogen gehad hebt?

In de ww heb je bepaalde sollicitatieverplichtingen. Als jij het aantal haalt dan zal het UWV het een rotzorg zijn.



Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je maar wat moet doen alleen om aan je verplichting te voldoen.
Als je een ww-uitkering krijgt mag je geen nee zeggen tegen een baan. Zullen ze bij het UWV niet zo leuk vinden.



Waarom heb je er gesolliciteerd als de baan je uiteindelijk te zwaar lijkt?
quote:minnimouse schreef op 28 juni 2016 @ 14:49:

[...]





Als je in de ww zit kun je op van alles solliciteren, maar je hebt ook min of meer de keuze om ergens niet op te solliciteren. Niemand weet toch dat jij die betreffende vacature onder ogen gehad hebt?

In de ww heb je bepaalde sollicitatieverplichtingen. Als jij het aantal haalt dan zal het UWV het een rotzorg zijn.



Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je maar wat moet doen alleen om aan je verplichting te voldoen.Je moet een formulier invullen waar je op hebt gesolliciteerd en erbij zetten wat het geworden is (ja gesprek of nee afwijzing).
Alle reacties Link kopieren
quote:Woldertje schreef op 28 juni 2016 @ 14:55:

[...]





Je moet een formulier invullen waar je op hebt gesolliciteerd en erbij zetten wat het geworden is (ja gesprek of nee afwijzing).

Dat weet ik en dat bedoel ik helemaal niet.

Ik bedoel dat als je überhaupt niet solliciteert op die betreffende functie (in dit geval omdat de functie je te zwaar lijkt) er geen haan is die er naar kraait.

Je kunt er ook voor kiezen om te solliciteren op functies die je wél aanspreken en waarvoor je wel de juiste opleiding/werkervaring/ect. hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Woldertje schreef op 28 juni 2016 @ 14:55:

Je moet een formulier invullen waar je op hebt gesolliciteerd en erbij zetten wat het geworden is (ja gesprek of nee afwijzing).Een formulier? Dat kan toch gewoon online?
Alle reacties Link kopieren
Regelt jij baas nog iets aan inwerken en kun je begeleiding krijgen of opleiding waardoor je met de stervensbegeleiding kunt leren omgaan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:minnimouse schreef op 28 juni 2016 @ 14:56:

[...]



Dat weet ik en dat bedoel ik helemaal niet.

Ik bedoel dat als je überhaupt niet solliciteert op die betreffende functie (in dit geval omdat de functie je te zwaar lijkt) er geen haan is die er naar kraait.

Je kunt er ook voor kiezen om te solliciteren op functies die je wél aanspreken en waarvoor je wel de juiste opleiding/werkervaring/ect. hebt.Maar dat heeft ze dus wel gedaan. Waarom weet ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Woldertje schreef op 28 juni 2016 @ 15:01:

[...]





Maar dat heeft ze dus wel gedaan. Waarom weet ik ook niet.



Zucht ...

Dat was dus ook mijn vraag.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het nog niet eens geprobeerd; je weet dus nog helemaal niet of het zwaar is. Mijn moeder, die niet buitengewoon energiek is en wel buitengewoon gevoelig, heeft dit ook gedaan na haar 65e en vond het een makkelijke manier om af en toe wat bij te verdienen. Dus ik zou het vooral eerst zelf gaan ervaren.
quote:prik schreef op 28 juni 2016 @ 14:58:

[...]



Een formulier? Dat kan toch gewoon online?Het is dan ook alweer een hele tijd geleden dat ik het moest doen.
quote:minnimouse schreef op 28 juni 2016 @ 15:02:

[...]





Zucht ...

Dat was dus ook mijn vraag.Mijn vraag dus ook (zie paar posts erboven).
Alle reacties Link kopieren
Dan vul je het toch niet in op het formulier.



De baan proberen kun je ook doen, heb je een opleiding in die richting?

Ze gaan vast niet iemand zo voor de leeuwen gooien in die baan, waarschijnlijk wordt je hulpje of iets. Kan me niet voorstellen dat je met een 0 uren contact super veel verantwoordelijkheid hebt.



Wat zijn je taken?

Mensen voorlezen, helpen met eten geven, rondje buiten rolstoelduwen, thee koffie rondbrengen, bloemen op de vaas zetten.

Ik heb ooit zo'n vakantie baantje gehad, ook met mensen die gingen sterven, maar heb dat niet als heel zwaar ervaren. Juist mooi hoe liefdevol de families zijn en hoe goed er voor hun wordt gezorgd.



Wat worden jou taken?

Iemand die er niet voor heeft geleerd hoeft echt geen mensen uit bed te tillen, dit mag geeneens.

Misschien maak je je wel zorgen om niks?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit als vakantiewerk op een afdeling gewerkt waar mensen 'hun tijd uit kwamen zitten/liggen'.

Nu was dit op een kleine afdeling met max. 6 mensen. Maar dat was voor mij 'zorg zoals zorg hoorde te zijn', de hele dag lekker trutten met die mensen als ze dat wilde. Beetje nagels lakken en praten over allerlei ongein, of de krant lezen.

Ik was toen 28, maar heb het totaal niet als zwaar ervaren, juist ontzettend mooi en fijn om iets voor mensen te betekenen in de laatste weken van hun leven (letterlijk).
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Ik zou het aannemen, maar voor de rest blijven solliciteren.

Uiteindelijk kan het even goed zijn dat er heelder weken zijn dat je niet wordt opgeroepen en alsnog thuiszit.

Met ditto verdiensten.

Jarenlang een 0-uren-contract zou (naast het werk an sich) mijn ding niet zijn.
quote:minnimouse schreef op 28 juni 2016 @ 15:02:

[...]





Zucht ...

Dat was dus ook mijn vraag.



Dit dus.



Waarom heb je op die functie/vacature gesolliciteerd als het allemaal niet kan.



En bespreek met UWV hoe het zit qua WW en je rechten en hoogte van WW bij een nul uren contract.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb erop gesolliciteerd omdat het me leuk werk leek. Ouderen bezig houden. En dingen doen die zij leuk vinden. Dat is het natuurlijk ook, maar na een infomiddag vertelde ze dat dit er allemaal bij kwam. Natuurlijk krijg je cursussen enzo. En ik denk dat ik ben aangenomen om mijn levenservaring.

Het lijkt me alleen erg zwaar als je iemand begeleid in het sterven en je toch een band op hebt gebouwd.

En dat maak je dan ook nog vaker mee. Ik ben altijd een hele nuchtere geweest bij zulke dingen, teveel meegemaakt, maar drie weken geleden stierf mijn vriendin onverwachts en daar ben ik nog steeds kapot van. Daar herken ik mezelf al helemaal niet in. De sollicitatie was nog voor haar overlijden.

Ik ga het in ieder geval wel proberen.
Ik wil niet heel vervelend doen maar de werkzaamheden klinken normaal voor de baan en als je ouderen verzorgt gaat er wel eens eentje dood.



Nogmaals waarom solliciteer je op bepaald soort functies en gaat dan pas bedenken wat zo'n baan inhoudt.
Alle reacties Link kopieren
Logisch dat het nu extra lastig is. Doe het rustig aan nu je ook zelf rouwt. Ik heb ook een tijd met nabestaande gewerkt, toen mijn collega een ouder verloor hebben we een tijdje het werk anders verdeelt waarbij ik meer gesprekken deed. Later is dat weer terug gedraaid. Het lastige is dat je nieuw bent en je nog niet het krediet hebt opgebouwd. Ik zou overwogen om het overlijden van je vriendin met je leidinggevende te delen zodat zij er een beetje rekening mee kunnen houden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zoebie schreef op 28 juni 2016 @ 16:28:

Het lijkt me alleen erg zwaar als je iemand begeleid in het sterven en je toch een band op hebt gebouwd.

En dat maak je dan ook nog vaker mee. Ik ben altijd een hele nuchtere geweest bij zulke dingen, teveel meegemaakt, maar drie weken geleden stierf mijn vriendin onverwachts en daar ben ik nog steeds kapot van. Daar herken ik mezelf al helemaal niet in. De sollicitatie was nog voor haar overlijden.





Het overlijden van een vriendin met wie je een diepe emotionele band hebt (ga ik dan even vanuit) is echt anders dan de professionele band die je gaat opbouwen met je cliënten. Dat wil niet zeggen dat het niks met je doet, maar je moet eigenlijk altijd een beetje afstand houden. Ik heb het altijd zo uitgelegd, je hebt je persoonlijke grenzen en je professionele grenzen. Je moet er dus voor zorgend dat je professionele grens een stuk eerder bereikt is dan je persoonlijke grens. Op het moment dat iemand dan over je professionele grens gaat ben je nog in staat om hier op een goede manier mee om te gaan omdat je persoonlijke grens nog niet overschreden is.

Maar ik ga er vanuit dat je daar echt wel met je collega's/leidinggevende over kan praten en dat ze je hierin gaan helpen.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven