Werk & Studie alle pijlers

aantal vakantiedagen als je in het HBO werkt?

30-04-2014 12:06 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik overweeg om te gaan solliciteren bij een HBO school (niet als docent, maar in een ondersteunende functie).

In ben benieuwd hoeveel vakantiedagen je dan hebt (net zoveel als de docenten??)

In de CAO staat dit en daar snap ik niks van:



Artikel J-4 Vakantie

De werknemer met een werkweek van:

• 36 uur heeft per kalenderjaar recht op 219 uur vakantie met

behoud van salaris

• 38 uur heeft per kalenderjaar recht op 323 uur vakantie met

behoud van salaris

• 40 uur heeft per kalenderjaar recht op 428 uur vakantie met

behoud van salaris

Voor de werknemer met een deeltijdbetrekking wordt het aantal

vakantie uren naar evenredigheid vastgesteld. Gedeeltes van uren

worden naar boven op halve uren afgerond.



Dit kan toch niet kloppen? Bij 36 uur heb je omgerekend 6 weken verlof en bij 40 uur, ruim 10 weken.....



Wie weet hoeveel verlofweken je in de praktijk hebt?
Alle reacties Link kopieren
Vooropgesteld: Ik weet niet hoe het officieel zit. Die 6 weken bij 36 uur (en bij meer uren meer vakantie) kan ik me echter wel voorstellen, omdat het schoolgebouw in de vakanties vaak dicht zit. Daar zal bij de loonbepaling wel rekening mee zijn gehouden. Ik verwacht echter dat je hierdoor deels op verplichte dagen je vakantiedagen moet gebruiken.
I choose happy!
Alle reacties Link kopieren
poef
anoniem_182036 wijzigde dit bericht op 27-07-2014 18:58
Reden: poef
% gewijzigd
Bij 38 en 40 uur werk je blijkbaar tijd voor tijd. Dus hetzelfde salaris als bij 36 uur, alleen meer verlofuren. 52 keer 2 uur is 104 uur. Dat is het verschil in verlofuren.
Maar ben je dan niet verplicht vakantie op te nemen in periodes dat het hoogseizoen is, waardoor je dus geen reet aan die extra vrije dagen hebt? Of mag je ook gewoon 6 weken opnemen in februari en nog 4 in oktober?
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat het hezelfde is op een universiteit.



En nee, verplichte vakanties bestaan niet. Als jij bijvoorbeeld op de studentenadminitstratie werkt zul je in de zomervakantie juist heel hard nodig zijn. Je werkt gewoon door in de schoolvakanties als je dat wil.



Vaak heb je wat verplichte vakantiedagen. Zoals de vrijdag tussen hemelvaart en het weekend. Dat mogen er max 3 per jaar zijn.





Bij een fulltime dienstverband werk je 40 uur en krijg je 38 uur uitbetaald. Dat betekent dus dat je 13 dagen per jaar overwerkt. Als je part-time werkt kun je er voor kiezen om al je uren te werken of ook mee te doen aan deze regeling door bijvoorbeeld 30-32 voor 34-36 te kiezen.



Niks te klagen dus. Ik had in totaal 42 vakantiedagen bij een vast diensverband. Nu weer de norm 25, wat mis ik die tijd!
Alle reacties Link kopieren
In het onderwijs wordt over het algemeen met een jaartaak van een x-aantal uur (per jaar) gewerkt en heb je niet echt "vakantiedagen". Als je dus 40 uur per week werkt, kom je sneller aan die jaartaak, dan wanneer je "maar" 36 uur in de week werkt. Effectief heb je dus bij 40 uur in de week meer "vakantiedagen".



Hoewel schoolgebouwen tijdens vakantieperiodes over het algemeen gesloten zijn, lopen de werkzaamheden van ondersteunende functies (niet direct onderwijsgerelateerd) gewoon door. Over het algemeen ben je ook niet verplicht je vakanties op te nemen tijdens de schoolvakanties.



(zelf 7 jaar in een ondersteunende functie gewerkt in het onderwijs).
Alle reacties Link kopieren
Het kan per hogeschool (of universiteit) verschillen. Er zijn hogescholen die in de zomervakantie een week of drie dichtgaan. Dan moet je verplicht je vakantie opnemen. Andere hogescholen zijn gewoon het hele jaar door open, met uitzondering van bijvoorbeeld een week tussen Kerst en Oud & Nieuw. Dan moet je opnieuw die dagen verplicht opnemen.



Raadzaam dus om niet alleen de HBO-CAO erop na te slaan, maar ook te vragen wat gebruikelijk is binnen die betreffende hogeschool.



In de regel mag administratief personeel de vakantiedagen opnemen zoals in het bedrijfsleven, in overleg met de leidinggevende en collega's. Bij een studentenadministratie is het juist wenselijk dat je in de zomer doorwerkt.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
haha, wat een grap. Je werkt dus 40 uur, maar krijgt 36 uur salaris...tja, dan snap ik dat je meer 'vakantie-dagen' hebt. Sigaar uit eigen doos dus.



Jufmafkees, jij zegt dat 38 uur de standaard is en ellka heeft het weer over 40 uur.

Op welk aantal uren zijn dan de salaristabellen gebaseerd?
Alle reacties Link kopieren
quote:mariap schreef op 30 april 2014 @ 12:51:

haha, wat een grap. Je werkt dus 40 uur, maar krijgt 36 uur salaris...tja, dan snap ik dat je meer 'vakantie-dagen' hebt. Sigaar uit eigen doos dus.Heb ik ook en het bevalt me eigenlijk wel zeer goed dat ik makkelijk verlof op kan nemen! heb er toch genoeg van
Alle reacties Link kopieren
36 urige werkweek is bij OOP volgens mij de standaard en heb je dus 6 weken vakantie. (ook niet verkeerd). Werk je meer dan spaar je tijd voor tijd. Dat is dus geen sigaar uit eigen doos, dat is een extra arbeidsvoorwaarde. Andere bedrijven laten je extra vakantiedagen kopen, dan moet je dus ook extra werken om je netto-maandsalaris op je bankrekening te krijgen.



Ik ben zelf docent in het HBO, dus ik werk omgerekend volgens een 42 urige werkweek (salaris volgens 36 uur). En heb 11 weken schoolvakantie en kan een 12e week flexibel opnemen mits lang van tevoren aangegeven. Want dan moet ik in die betreffende week roostervrij gemaakt worden.



Echter werk ik vanwege de werkdruk vaak door in de schoolvakanties. Je hebt ze qua tijd voor tijd al bijelkaar gewerkt, moet je in de vakantie nog door om je taken rond te krijgen. Maar werkdruk als onderwerp wordt nu eindelijk in veel hogescholen als 'issue' erkend.
quote:mariap schreef op 30 april 2014 @ 12:51:

haha, wat een grap. Je werkt dus 40 uur, maar krijgt 36 uur salaris...tja, dan snap ik dat je meer 'vakantie-dagen' hebt. Sigaar uit eigen doos dus.

En zo werkt het dus ook in het basisonderwijs bijvoorbeeld. Elke week overwerken zonder ervoor betaald te krijgen zorgt ervoor dat de schoolvakanties vrij zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt max betaald voor 38 maar je werkt 40. Je spaar dus 2 uur in de week op die je zelf kan opnemen wanneer je wilt.



Je uren zijn dus niet anders in het bedrijfsleven maar je loon en vakantiedagen wel



Je kan waarschijnlijk bij 36 uur 4x9 werken. Dan ben je één dag in de week vrij ipv een halve.



(overigens zie je deze regeling steeds vaker in het bedrijfsleven terug komen)
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt! Alleen bij ons moet je minimaal 2 weken in de zomer opnemen (is dan rustig; geen docenten en geen studenten) en 1 korte week (voorjaar-, mei- of herfstvakantie).

En ja, ik werk 40 uur en krijg voor 36 uur betaald, maar heb wel lekker vaak vrij!

Ik wil nooit meer anders! Ja, wel wat hogerop natuurlijk...
Alle reacties Link kopieren
Maar nu snap ik nog niet hoe het met de salaristabel zit. Stel in de tabel in de CAO staat schaal X minimaal 2400 maximaal 3600.

Bedoelen ze dan max 3600 al sje 38 uur werkt? of 36 uur.

Deze baan is voor 24 uur. Moet k dan 24/40 van die tabel rekenen, of 24/36? of 24/38 scheelt nogal!



verder ben ik het helemaal eens met die vele verlofuren hoor. Lijkt me heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Die zijn altijd gebaseerd op een full-time werkweek dus in dat geval 38 uur.
Alle reacties Link kopieren
OK, dank je ellka! Kan ik daarme gaan rekenen!
Alle reacties Link kopieren
quote:mariap schreef op 30 april 2014 @ 12:51:

haha, wat een grap. Je werkt dus 40 uur, maar krijgt 36 uur salaris...tja, dan snap ik dat je meer 'vakantie-dagen' hebt. Sigaar uit eigen doos dus.



Jufmafkees, jij zegt dat 38 uur de standaard is en ellka heeft het weer over 40 uur.

Op welk aantal uren zijn dan de salaristabellen gebaseerd?Niets sigaar uit eigen doos. Je kan gewoon meer uren werken, waardoor je meer vrije tijd kan opnemen. Je kan ook gewoon 36 uur werken - volgens jouw voorbeeld - alleen heb je dan iets minder dagen.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
En je hebt een 13e maand :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven