Werk & Studie alle pijlers

Afstuderen- Wat in het literatuuronderzoek?

08-09-2007 15:00 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik loop een beetje vast met het afstuderen, ik ga maandag beginnen met mijn literatuuronderzoek, maar het is me nog een beetje onduidelijk wat daar nou precies in moet komen.

Waar kan je het beste mee beginnen?

Iemand die me een beetje opweg kan helpen?



Het is vast heel simpel maar ik ben een beetje de kluts kwijt 8-P



Alvast bedankt!



Dani
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik weet totaal niet wat je studeert, maar je begint altijd met een theoretisch kader. Dus wat is er al over het onderwerp geschreven? Wat zijn de belangrijkste wetenschappelijke theorieen over dit onderwerp?

Stel dat jij een scriptie schrijft over het vlekkenpatroon van koeien. Dan schrijf je eerst dat drs. koekkoek in de jaren twintig dacht dat die ontstaan door het langdurig liggen in de modder. Tegenwoordig is de gangbare mening dat het genetisch bepaald is terwijl hoogleraar zusenzo in de jaren zestig dacht dat het allemaal psychisch was.

Literatuuronderzoek is altijd leuk. Dan hoef je nog niet zelf na te denken, maar kan je gewoon opschrijven wat anderen vinden. Maar kan je begeleider je hier niet mee helpen? Die is daar voor hoor. In de boekhandel van de hogeschool/universiteit kun je ook bergen boeken over 'hoe schrijf ik een scriptie vinden'. Heel erg handig.

Zelf heb ik mijn scriptie voor het hbo in een weekend en die voor de universiteit in twee maanden geschreven. Erg snel dus. Het belangrijkste is dat je van te voren heel goed weet wat je wilt onderzoeken. Een duidelijke vraagstelling zorgt ervoor dat die scriptie bijna zichzelf schrijft. Ik maakte ook altijd weekschema's voor mijzelf met elke twee weken een deadline waarbij ik een nieuw hoofdstuk naar mijn begeleider stuurde. Door zoveel deadlines te stellen, hou je jezelf aan het werk. En dat is heel handig als je dreigt vast te lopen.

Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Hey Hanky,



Bedankt voor je reactie!

Wat goed zeg in een weekend en in 2 mnden, hoe heb je dat zo kunnen doen? Ik wil zelf namelijk ook aardig snel (liever minder dan 6 mnden) hier over doen.

Ik heb mijn begeleider inmiddels ook al gemailt, maar heb nog geen reactie gekregen..nu zit ik het weekend een beetje te nietsen omdat ik niet weet hoe ik verder moet en daar baal ik van want ik wil aan de slag!!

Ik snap je uitleg, alleen vindt ik het erg moeilijk om de juiste gegevens voor mijn onderwerp te vinden. Ik ga een onderzoek doen naar de mogelijkheden om voor een bedrijf extra inkomsten binnen te krijgen, waarbij de kwaliteitsbeleving ook een rol speelt.

Klopt het ook dat je hier in de verschillende begrippen een definitie geeft of gebruik je dat pas bij het uitwerken in je scriptie?



Hoop dat je me nog even op weg wilt helpen?!



Dani
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij dat je eerst je doelstelling formuleert, met bijbehorende (sub)vraagstellingen en dat je vervolgens zoekt op de termen die daarmee te maken hebben. De definities van de gebruikte termen verwerk je dan in je verslag.



Toch begrijp ik het niet. Als het nu om je afstuderen gaat, heb je toch wel eens eerder werkstukken/opdrachten gemaakt en literatuuronderzoek gedaan? Hoe kan het dat dit opeens nieuw voor je is?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Boeket,



Ik heb de doelstelling, deelvragen enz allemaal al geformuleerd. Het is bij ons de omgekeerde richting ipv eerst literatuur dan opdracht formuleren.

Ik vindt het moeilijk omdat ik van alle kanten andere dingen te horen krijg over wat er nu in het literatuuronderzoek moet, vandaar mijn oproepje.



En nee ik heb nog nooit eerder een literatuuronderzoek hoeven doen, wel werkstukken en opdrachten...
Alle reacties Link kopieren
Tja, het is natuurlijk logisch dat jouw begeleider niets van zich heeft laten horen. Ik werk ook niet in het weekend.



Boeket heeft gelijk, je moet eerst de vraagstelling op papier hebben. In jouw geval iets als hoe kan een bedrijf meer inkomsten verdienen terwijl de kwaliteit gelijk is. (Dat is de hoofdvraag)

Dan zijn de subvragen iets als:

- Wat is kwaliteit (subvragen daarvan zijn weer: wat zijn de minimale eisen voor kwaliteit, hoe bewaakt je kwaliteit en hoe belangrijk is de kwaliteitsbeleving)

- Wat zijn mogenlijkheden om meer inkomsten te krijgen (subvragen: verschillende manieren om die te krijgen als nieuwe markt aanboren, prijs verhogen, meer produceren etc).

- Vervolgens bekijk je van de manieren die je bij vraag 2 hebt genoemd tegen de kwaliteitseisen van vraag 1.

Conclusie schrijven en tada: je scriptie is af.

Heb je ook zelf onderzoek bij bedrijven gedaan? Anders kun je elk hoofdstuk beginnen met de theorie en vervolgens over de praktijk beschrijven.

(Let op: ik heb nooit economie gestudeerd, dit is maar een voorbeeld van hoe je je hoofdvraag in subvragen kunt breken)



Bij elke subvraag (die je prachtig in hoofdstukken kunt verdelen, elk hoofdstuk een vraag) geef je dan de definities.



Bij alle stappen van je probleemstelling zoek je boeken. Dus boeken over kwaliteitsbehoud/beleving en boeken over het maximaliseren van winst. Elke hbo/universiteit heeft een bibliotheek waar de bibliothecaris je wel de weg wijs wilt maken.



Ik vind het ook wat vreemd dat je hier zo'n moeite mee hebt. Heb je voorheen vooral met anderen samengewerkt aan opdrachten?

Ik zou in elk geval niet zelf heel lang rondmodderen, maak zo snel mogelijk een afspraak met die begeleider.



Ik heb mijn scripties zo snel geschreven omdat ik telkens keurig binnen de tijd moest afstuderen (een keer omdat ik na de zomer meteen naar de universiteit door wilde en aan de universiteit omdat mijn lening op zou houden: geweldige motivatie is de IBG).



Maar verder zorg ik altijd voor een heel strak werkplan. Ik plande altijd een week vooruit wat ik elke dag zou doen: 's ochtends naar de bibliotheek, 's middags werken enz. Omdat ik mij heel goed aan mijn schema hield, kon ik altijd het weekend vrijnemen. Zo was ik ook niet zo gestressed.



Maar vandaag kun je toch wel werken? Probeer een vraagstelling op papier te zetten en elke vraag weer in deelvragen te breken (zoals ik heb voorgedaan).
Alle reacties Link kopieren
Hoi Hanky,



Bedankt voor je uitgebreide reactie!



Ik heb dus al de probleemstelling/hoofdvraag en de deelvragen die daarbij horen. De tweede stap is dat ik dus een literatuuronderzoek moet doen. Het is me al duidelijker wat daarin moet staan(thanks).

Ook wat je verder beschrijft over de verdeling van je scriptie is duidelijk.

Bij mij komt er dus nog wel onderzoek bij een bedrijf bij en heb ik veel meer deelvragen die uitgewerkt moeten worden. Het is dus niet beantwoord deze vragen en tada hij is af(was 't maar zo).

Ik heb inmiddels al wat meer lopen zoeken en rondvragen en ben aan de slag!

Heb een globale planning op papier staan en heb van de week een afspraak met mijn begeleider!



Zoals ik ookal aangaf bij Boeket ik heb dus nooit eerder een literatuuronderzoek hoeven doen...hoe gek dat misschien ook klinkt!



Dani
Alle reacties Link kopieren
Hanky heeft je al een hoop nuttige info gegeven.



Misschien heb je nog wat aan deze link: http://stuwww.uvt.nl/tilt2/
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dani84,



Goed dat je je al aan de slag bent. Met dit soort dingen moet je gewoon beginnen en je niet door onzekerheid tegen laten houden.

Een scriptie schrijven is gewoon heel moeilijk. Omdat je zelf veel dingen moet uitzoeken en omdat je toch over elke stap van de weg twijfelt of je het wel goed doet. Daarom helpt zo'n schema. Als je je aan je eigen deadlines houdt, moet je wel werken. Hoewel stofzuigen en Oprah kijken in plaats van braaf achter de computer zitten altijd verleidelijk is.



Nog een tip van mij. Mocht je toegang hebben tot een universiteitsbibliotheek; laat je dan het zoeksysteem goed uitleggen. Wanneer je verschillende zoektermen gebruikt, blijken er altijd meer boeken boven water te komen dan je dacht. Overal is al eens over geschreven. Mocht je in de universiteit achter de computer zitten, gebruik dan ook Picarta. Dat is een zoeksysteem dat alle boeken in alle bibliotheken in Nederland kan vinden. Misschien staat dat ene boek dat je zoekt net in jouw locale bibliotheek.



Oh en dan nog een tip omdat ik het niet kan laten. Noten zijn heel belangrijk. Bij alles wat je uit een boek citeert of parafraseert, moet je een noot zetten. Je wil niet weten hoeveel studenten jaarlijks van plagiaat beschuldigd worden omdat ze vergeten bij hun stukken een nootje te zetten. Maak bij alles wat je tikt meteen een noot. Dat is veel werk. Maar geloof me, het is nog veel meer werk om het aan het einde van je scriptie alsnog de noten in te voegen. Dat moet je alles terug zoeken in de boeken. Daar is een vriendin van mij nog twee maanden extra mee bezig geweest. Geen leuke klus.
Alle reacties Link kopieren
@ Boeket: Bedankt voor de link er heb er net even naar gekeken en denk dat ik daar wel iets mee kan!



@Hanky: Het is idd dat de onzekerheid me tegenhoudt, ik heb veel liever dat iemand tegen met zegt dit zijn de stappen en zo moet je het doen. (dit heb ik alleen met de studie) Ik heb nu een globale opzet naar mijn begeleider gestuurd met hoe ik de deelvragen ga beantwoorden wat ik daarvoor moet doen enz.

Voor het literatuuronderzoek heb ik aangegeven wat ik wil behandelen enz.

Dus ik wacht nu even haar reactie af, zij gaf zelf ookal aan dat iedereen zijn eigen weg hier in moet vinden en dat ik niet te lang met dingen moet blijven rondlopen...



Ben dus op de goede weg!



In ieder geval allebei erg bedankt voor de uitleg,tips en adviezen!!



Dani
Alle reacties Link kopieren
En hier een tip van mij: laat je (deel)teksten steeds nalezen door iemand voordat je ze naar je begeleider stuurt. Ik zie dat je wat spelfouten maakt die echt niet kunnen in een scriptie (to be). D's en t's verkeerd schrijven komt dom over en dat is (juist!) niet de bedoeling lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Aansluitend bij Spinster: als je een (deel)tekst opstuurt, maar niet de gelegenheid hebt gehad die te (laten) controleren op spelling of dat pas wilt doen als je wat betreft de inhoud groen licht hebt gekregen, zet dat er dan bij. Ik heb van de week een eerste versie ingeleverd en daarbij opgeschreven wat er in ieder geval nog moet gebeuren. Daaronder vallen in ieder geval een paar redactierondes... Sowieso goed om het ook door anderen te laten lezen. Je leest zelf toch snel ergens overheen. In mijn geval is de valkuil meer dat ik af en toe te informeel ga schrijven, omdat ik me dan kennelijk beperkt voel.



Literatuurverhaal is inderdaad het theoretisch kader. Over mijn onderwerp concreet is niet echt wat geschreven, maar over de thema's (de subvragen) die ik behandel is er wel een en ander te vinden. Dat heb ik dan ook gebruikt.



Ik op mijn beurt vind het wel weer bijzonder dat kennelijk nog niet rond is hoe de deelvragen beantwoord gaan worden. Voor mijn gevoel gaat dat samen met de vraagstelling.



Veel succes in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
En wat betreft de tijdsduur: hangt er natuurlijk ook vanaf wat je ernaast nog doet. En als ik het goed begrijp moet je je onderzoek nog uitvoeren? Ik weet niet of Hanky dat ook meerekende. Ik heb uiteindelijk ook ongeveer 2 maanden erover gedaan om tot een eerste versie te komen, maar daarvoor wel het onderzoek gedaan, de onderzoeksvragen en een stuk literatuurstudie. En ik deed het in de zomervakantie, dus geen studie verder, maar wel discipline! Ik kan nog niet zeggen in hoeverre het bij mij oke is, want ik wacht op beoordeling van de eerste versie...
Alle reacties Link kopieren
@ Spinster: laat het zeker door iemand nalezen, niet alleen vanwege de spelfouten maar ook voor de zinsopbouw enz. Lijkt me altijd goed om een ander naar je werk te laten kijken, maar bedankt voor de tip!



@Laura: Ik heb ook dat er concreet niet veel over mijn onderwerp is geschreven maar de aspecten in mijn deelvragen wel. Dat ga ik dan ook uitwerken naast de theoretische modellen.

Je laatste zin over het beantwoorden van de deelvragen.... zie berichtje naar boven. Heb inmiddels een globale opzet gestuurd daarover dit had ik inderdaad nog niet.



Het valt me op dat jullie allemaal erg verbaasd zijn dat ik niet weet hoe ik een scriptie moet schrijven. Ik heb ook echt geen idee, van school is de begeleiding heel beperkt. Krijg ook steeds antwoorden dat je zelf je weg moet vinden enz. Ik snap best dat iedere scriptie anders is, maar het is toch wel mogelijk om een soort van stappenplan te krijgen met dit moet je doen of aan geven wat er in moet en wat niet. School heeft dit namelijk altijd zo gedaan met andere opdrachten en wordt nu wordt je heel erg in het diepen gegooid.

Dus alle tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn studie gebruikten we DIT boek. Erg handig!



Maar ik vind het ook vreemd hoor, in elke universitaire opleiding hoort dat toch bij de academische vaardigheden die je leert?
-
Ik heb Engelse taal en cultuur (voorheen taal en letterkunde) gestudeerd, en daarin werden we al vanaf dag 1 gedrild in het opzetten en maken van werkstukken en scripties (o.a. thesis, beargumentering, structuur, etc. etc.). Het was onmogelijk om niet te weten hoe je dat moest doen. Vaag dat ze dat bij jouw opleiding niet aanbieden. Je hebt het over school; volg je een HBO opleiding of een universitaire opleiding? En misschien heb je het al ergens vermeld, maar welke opleiding volg je?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ze hbo doet. Het is ook mijn ervaring met hbo dat je daar veel minder op het echte schrijfwerk wordt voorbereid. Goed literatuuronderzoek bijvoorbeeld heb ik pas op de universiteit geleerd. De bibliotheken van hbo-instellingen vallen ook erg tegen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,



Ik doe dus idd een HBO opleiding, de school zelf heeft niet eens een bibliotheek, daarvoor moet ik dus naar de uni-bibliotheek van de stad waar ik studeer. Ik heb inmiddels een aantal boeken gevonden waarmee ik kan werken!
Alle reacties Link kopieren
Geen bibliotheek? Wat een waardeloze instelling zeg. Ik val hier bijna van mijn stoel. Geen wonder dat je nooit literatuuronderzoek moest doen. Die docenten weten ook wel dat de meeste studenten geen zin hebben om een paper te schrijven waarvoor ze naar een universiteitsbibliotheek (UB) moeten.

Dani84, ben je goed geholpen in de UB? Hebben ze je een duidelijke uitleg gegeven? In sommige bibliotheken werden nogal norse types, maar er is ook altijd een aardige bibliothecaris bij. Het is de kunst om de juiste uit te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dani,



Ik zie dat je je scriptie gaat schrijven over extra inkomsten voor een bedrijf waarbij kwaliteitsbeleving van belang is. Weet je al hoe je aan input voor je onderzoek wilt komen? Ga je bijvoorbeeld mensen interviewen of een enquete uitzetten of ga je een vergelijkend onderzoek doen bij concurenten bijvoorbeeld?



Ik denk dat het handig is dat je je eerst verdiept in theorie die gaan over kwaliteitsbeleving en welke factoren daarop van invloed zijn. De uitwerking van de theorie moet jou hadvatten bieden om een vragenlijst te maken die je daarna in de praktijk wilt stellen.



Je theorie moet dus relevant zijn voor je verdere onderzoek. Ga je uitwijden over een bepaald markteingmodel in je theoretisch kader en in de uitvoering van je praktijgedeelte doe je daarn niks meer mee, dan is de theorie dus ook niet van belang en kan je het net zo goed verwijderen uit je theoretisch kader. Snap je?



Er moet dus een duielijk rode draad zitten in je verhaal: waarom is een bepaalde theorie belangrijk en hoe zie je dat terug in je praktijkonderzoek? Vanuit je theorie moeten de vragen ontstaan die je wilt toetsen in de praktijk!



Als je geen toegang hebt tot de database van een bilbiotheek is www.googlescholar.com ook een goed adres om aan theorie te komen. Ik heb even voor je gezocht op de trefwoorden consumenten/kwaliteitsbeleving en kwam op dit artikel over kwaliteitsbeleving van groente en fruit (en zo zijn er nog duizenden!):



3.1 Wat is kwaliteitsbeleving?

Kwaliteitsbeleving wordt in de marketingliteratuur doorgaans beschreven vanuit het bekende ‘gap’-model (Zeithaml, Parasuraman and Berry 1990). De consument baseert daarin zijn oordeel op een afweging tussen de verwachte kwaliteit en de werkelijk ervaren kwaliteit (de ‘gap’). De verwachting van de consument is volgens dit model gebaseerd op kwaliteitsignalen die de consument waar neemt: productkenmerken of vormen van communicatie die de consument in zijn beleving relateert aan een bepaald kwaliteitsniveau. Die signalen kunnen worden ingedeeld in verschillende categorieën, namelijk:

1. Signalen die betrekking hebben op de kwaliteitsbeleving van een gehele productcategorie (bijvoorbeeld de kwaliteit van groenten in glas ten opzichte van die van diepvries groenten).

2. De perceptie van kwaliteitslabels en merken binnen de categorie (bijvoorbeeld de invloed het merk HAK).

3. De kwaliteitsbeleving van een specifiek product, de productattributen (zoals bijvoorbeeld de milieu-impact van een product, de prijs en de versheid).

4. Indirecte signalen zoals referenten, mond-tot-mond reclame en overige informatiebronnen voor de consument.



De marketingliteratuur over kwaliteitsbeleving is zeer uitgebreid. Daarom zullen we ons hier concentreren op een aantal studies op het gebied van voedingsmiddelen (Bededict et al. 2000)



Dit is de complete link naar het hele artikel:



http://www.atoapps.nl/kli...20consumentenbehoefte.doc



Een goed model om kwaliteitsbeleving te beschrijven is dus zoals uit dit artikel blijkt het zogenaamde ´gap´model! Op basis van de verschillende signalen die kwaliteitsbeleving bepalen, zoals in het artikel te lezen is, kan je dan je vragen opstellen die je in de praktijk wilt stellen. Bijvoorbeeld stellingen met betrekking tot de signalen van een totale procutcategorie:



In zou eerder groenten uit pot kopen dan uit de diepvries? eens/oneens

Ik vind groenten uit pot lekkerder dan groenten uit de diepvries? eens/oneens

De kwaliteit van groenten uit pot is beter dan die uit de diepvries eens/oneens



Het is natuurlijk wel van belang dat je vragen bedenkt die op het product van jou bedrijf slaat. In wat voor soort producten ´doet´ jou bedrijf?



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
@Hanky: Ik had idd een norse, kreeg een plattegrond en daar moest ik het maar mee doen. Maar heb zelf voor elkaar gekregen om met de juiste boeken naar huis te gaan. Joepie! Heb vandaag al het een en ander op papier kunnen zetten.Nog even terugkomend op mijn opleiding, ik ben ook helemaal niet (meer) te spreken over de gang van zaken,daarom stort ik me nu ook op het afstuderen. Ik wil dat papiertje en dan ben ik ervan!



@ ieniemienie20: Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben inmiddels al aardig aan de gang, na 2 dagen piekeren,boeken en theorieen zoeken. Heb gekeken op scholar en kwam daar dingen tegen die ik zeker kan gebruiken.



Super!!

Dani
Alle reacties Link kopieren
Hanky schreef op 08 september 2007 @ 17:08:

Tja, ik weet totaal niet wat je studeert, maar je begint altijd met een theoretisch kader. Dus wat is er al over het onderwerp geschreven? Wat zijn de belangrijkste wetenschappelijke theorieen over dit onderwerp?

Stel dat jij een scriptie schrijft over het vlekkenpatroon van koeien. Dan schrijf je eerst dat drs. koekkoek in de jaren twintig dacht dat die ontstaan door het langdurig liggen in de modder. Tegenwoordig is de gangbare mening dat het genetisch bepaald is terwijl hoogleraar zusenzo in de jaren zestig dacht dat het allemaal psychisch was.

Literatuuronderzoek is altijd leuk. Dan hoef je nog niet zelf na te denken, maar kan je gewoon opschrijven wat anderen vinden. Maar kan je begeleider je hier niet mee helpen? Die is daar voor hoor. In de boekhandel van de hogeschool/universiteit kun je ook bergen boeken over 'hoe schrijf ik een scriptie vinden'. Heel erg handig.

Zelf heb ik mijn scriptie voor het hbo in een weekend en die voor de universiteit in twee maanden geschreven. Erg snel dus. Het belangrijkste is dat je van te voren heel goed weet wat je wilt onderzoeken. Een duidelijke vraagstelling zorgt ervoor dat die scriptie bijna zichzelf schrijft. Ik maakte ook altijd weekschema's voor mijzelf met elke twee weken een deadline waarbij ik een nieuw hoofdstuk naar mijn begeleider stuurde. Door zoveel deadlines te stellen, hou je jezelf aan het werk. En dat is heel handig als je dreigt vast te lopen.

Succes ermee!
Zo, dat is mooi! Ik ben in de beginfase van mijn scriptie HBO Personeelsmanagement. Heb al wel een Plan van Aanpak klaar dat is goed gekeurd, maar het daadwerkelijk beginnen hè....Wil jij hem niet voor mij in een weekend schrijven...tegen royale vergoeding uiteraard!!!!
Alle reacties Link kopieren
he helmy, niet verder vertellen, maar ik heb ooit een paper voor mijn zusje geschreven. Ze zou al stoppen met die opleiding en ze moest nog een vak halen, anders moest ze stufi terug betalen. Ze heeft me 25 gulden betaald en een negen gehaald (ze vreesde nog dat haar docenten het bedrog meteen door zouden hebben, ze had nooit negens).

Maar helaas, mijn uurloon is tegenwoordig ongeveer 45 euro. Dan loont het voor jou waarschijnlijk meer om het zelf te schrijven...
Alle reacties Link kopieren
Hè, jammer dat je voor mij geen vriendenprijsje rekent...
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik vrees ook dat je iets minder aan mij hebt. Ik kan geweldig goed schrijven en plannen, maar ik weet weer niets van personeelsmanagement...

Wat wel helpt om aan het werk te komen is zelf een deadline te stellen en met je begeleider afspreken dat je je daar aan houdt. Dat zorgt voor een stok achter de deur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven