Werk & Studie alle pijlers

Als vrouw werken bij Defensie: wat wil jij weten?

06-06-2016 12:00 213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wereldwijd werken aan vrede en veiligheid: dat is de dagelijkse missie van Defensie. En nee, dat wordt niet alleen door mannen gedaan. Er zijn ook vrouwen die daar hun mannetje staan.

Ben je benieuwd wat voor functie je kunt vervullen als vrouw? Of je als militair ook recht hebt op zwanger- en ouderschapsverlof? Of je make-up mag dragen tijdens het werk?



Deze Defensie-vrouwen staan vanaf vandaag t/m vrijdag 10 juni om 18.00 uur in dit topic voor je klaar om al je vragen te beantwoorden en elk vooroordeel waarmee zij te maken krijgen te bespreken:



Jade (36) werkt als Hoofd Stafbureau van squadron 298, het squadron van de Chinook-helikopters van de Luchtmacht. Ze ging op uitzending naar Macedonië en Irak, en deed mee aan oefeningen in Duitsland en Polen. Als cabin-attendant vloog ze mee met evacuatievluchten, vluchten naar missiegebieden en vluchten om hulpgoederen in het rampgebied te krijgen na de Tsunami in Thailand.



Heike (22) is nu twee jaar werkzaam bij de Marine in de Logistieke Dienst. Op dit moment heeft Heike een walplaatsing, maar daarvoor was ze geplaatst op een mijnenjager, waarmee ze veel oefeningen draaide. Ze heeft nog geen echte missie gevaren.



Suzanne (39) is luitenant ter zee der 1e klasse bij de Marine. Ze is op uitzending geweest naar Afghanistan en nam deel aan een anti-piraterij missie voor de kust van Somalië. Door haar werk kwam ze ook in Noorwegen, Pakistan en Canada terecht.



Inge (26) werkt als chauffeur bij de Landmacht. Ze ging in 2010 een half jaar op uitzending naar Afghanistan en deed mee aan verschillende oefeningen voor de Nuclear Security Summit (NSS).



Wat wil jij van deze vrouwen met een missie weten?



De Defensie-vrouwen proberen zo snel en zo vaak als kan te reageren. Doordat ze werken bij een operationeel bedrijf (een schip moet plotseling bevoorraad worden, de helikopter krijgt een andere opdracht of een lading moet snel over de weg vervoerd worden etc.) moéten ze soms echt even weg. Maar ze komen zo snel mogelijk weer online!



Met vriendelijke groet,

Community Manager VIVA & Defensie



Dit topic is tot stand gekomen in samenwerking met Defensie.



Dit topic is gesloten. Hartelijk dank voor al jullie vragen en opmerkingen!
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er ook functies die je als vrouw niet mag vervullen?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
Betaalt Defensie voor zo'n topic om meer vrouwen aan te trekken? Daar ben ik dan wel weer nieuwsgierig naar
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit het met de seksuele intimidatie bij defensie?

Ik heb eens een documentaire gezien over seksuele intimidatie en verkrachting in het Amerikaanse leger, daar bleken 3x zoveel verkrachters rond te lopen (in het leger) dan in de gewone Amerikaanse maatschappij. Is dat in het Nederlandse leger ook zo? Er wordt namelijk zo weinig over gesproken en dat is in Amerika net zo. Voelen jullie je als vrouw veilig op uitzending en op training en dergelijke?
Alle reacties Link kopieren
quote:Monatala schreef op 06 juni 2016 @ 12:06:

Zijn er ook functies die je als vrouw niet mag vervullen?Beste Monatala, de enige functies die je als vrouw nog niet kan vervullen bij Defensie is bij de Onderzeedienst van de Koninklijke Marine. Heb ik je vraag zo goed beantwoord?
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames! Is de selectieprocedure/toelating voor vrouwen hetzelfde als voor mannen? (ook qua fysieke eisen e.d.)
Alle reacties Link kopieren
quote:defensie_suzanne schreef op 06 juni 2016 @ 12:30:

[...]



Beste Monatala, de enige functies die je als vrouw nog niet kan vervullen bij Defensie is bij de Onderzeedienst van de Koninklijke Marine. Heb ik je vraag zo goed beantwoord?Waarom mag dat niet? Heb je een piemel nodig om te functioneren?
Alle reacties Link kopieren
quote:_Doortje_ schreef op 06 juni 2016 @ 12:22:

Betaalt Defensie voor zo'n topic om meer vrouwen aan te trekken? Daar ben ik dan wel weer nieuwsgierig naar



Hey _Doortje_

Defensie opent dit topic in samenwerking met VIVA, niet alleen omdat wij het heel leuk zouden vinden dat er meer vrouwen zouden komen werken bij defensie, maar ook om iedereen (dus ook mannen) eens de kans te geven om ons alles te kunnen vragen! Dus heb je nog meer vragen wij staan klaar voor alle vragen!
Alle reacties Link kopieren
quote:defensie_suzanne schreef op 06 juni 2016 @ 12:30:

[...]



Beste Monatala, de enige functies die je als vrouw nog niet kan vervullen bij Defensie is bij de Onderzeedienst van de Koninklijke Marine. Heb ik je vraag zo goed beantwoord?En gelijk heeft defensie
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:defensie_heike schreef op 06 juni 2016 @ 12:32:

[...]





Hey _Doortje_

Defensie opent dit topic in samenwerking met VIVA, niet alleen omdat wij het heel leuk zouden vinden dat er meer vrouwen zouden komen werken bij defensie, maar ook om iedereen (dus ook mannen) eens de kans te geven om ons alles te kunnen vragen! Dus heb je nog meer vragen wij staan klaar voor alle vragen!Helder!
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het zo'n grappig interview bij Linda geloof ik, met de minister van defensie.



Ze kreeg als vrouw te maken met een brede mannelijke assistent die haar handtas ging dragen tijdens een missie bezoek, daar moeten we nog wat op verzinnen had ze toen gezegd, dit ziet er raar uit.



En dat haar panty gescheurd was en dat ze zeiden, we hebben alleen reserve stropdassen



Ze moesten even wennen aan een vrouwelijke minister van defensie. Vond ik erg grappig.
Waarom is het nodig om hier een topic over te openen?

Ik neem toch aan dat je precies hetzelfde werk doet als de mannelijke collega's.

De kop zou dus moeten zijn: werken bij defensie m/v; wat wil jij weten?
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af hoe vrouwen dat doen die last hebben van zware menstruaties? Ik meen dat serieus. Ik zou namelijk om die reden echt de pil moeten door slikken.



Je kan denk ik moeilijk verschonen tijdens een missie en zeker een patrouille of vuurgevecht.
Alle reacties Link kopieren
quote:cactusprik schreef op 06 juni 2016 @ 12:30:

Hoi dames! Is de selectieprocedure/toelating voor vrouwen hetzelfde als voor mannen? (ook qua fysieke eisen e.d.)



Hoi Cactusprik!

Om je vraag te beantwoorden: dit is afhankelijk van je functie. Voor de meeste functies zullen de eisen aangepast zijn op het fysiek en de lichaamsbouw van de vrouw. Echter, voor sommige functies zou het voor de uitvoering van de taken heel erg belangrijk kunnen zijn dat je fysiek net iets beter kan presteren.

Heb je zelf interesse in een functie Cactusprik? En zo ja, welke?



Groet Jade
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag (uit nieuwsgierigheid want hoewel de trainingen mij fantastisch lijken, geldt dat niet voor de baan). Sinds kort mogen vrouwen zich aanmelden voor het Korps Mariniers en het Korps Commandotroepen, mits ze aan dezelfde fitheidseisen voldoen als mannen. Dit lijkt mij een heel reeële eis. Echter moeten ze, net als mannen, ook minimaal 65 kilo wegen. Gezien de minimale lengte en de mate van fitheid die worden gevraagd vind ik dat best erg zwaar (ik zou bij de fittest best een eind komen, ben 1,78 dus dat is ruim voldoende, maar weeg toch echt maar 61 kg). Wat is jullie reden om dit gewicht als minimum te eisen?
Alle reacties Link kopieren
quote:defensie_jade schreef op 06 juni 2016 @ 12:40:

[...]





Hoi Cactusprik!

Om je vraag te beantwoorden: dit is afhankelijk van je functie. Voor de meeste functies zullen de eisen aangepast zijn op het fysiek en de lichaamsbouw van de vrouw. Echter, voor sommige functies zou het voor de uitvoering van de taken heel erg belangrijk kunnen zijn dat je fysiek net iets beter kan presteren.

Heb je zelf interesse in een functie Cactusprik? En zo ja, welke?



Groet Jade



Hoi Jade, bedankt voor je reactie. Ik heb niet direct interesse, was meer gewoon benieuwd!

Nog een vraagje; hoe is de verhouding man/vrouw bij defensie? En verschilt dat per onderdeel (luchtmacht, landmacht enzo)
Alle reacties Link kopieren
quote:Gele_Suikerspin schreef op 06 juni 2016 @ 12:39:

Ik vraag me af hoe vrouwen dat doen die last hebben van zware menstruaties? Ik meen dat serieus. Ik zou namelijk om die reden echt de pil moeten door slikken.



Je kan denk ik moeilijk verschonen tijdens een missie en zeker een patrouille of vuurgevecht.



Hoi Gele_Suikerspin,

Wat een goede vraag, ik kan me voorstellen dat je je dit afvraagt!

Het is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van het werk dat je doet - tijdens oefeningen en missies zijn er (tenzij je daadwerkelijk in missiegebied "de poort uit gaat") altijd wel sanitaire voorzieningen.

Ik heb er echter tijdens mijn uitzending (na consult bij de huisarts) voor gekozen om de pil door te slikken. Dit is een persoonlijke keuze geweest.



Ik hoop dat ik je vraag zo heb beantwoord, of zou je nog meer willen weten?



Groet Jade
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn nou de grootste vooroordelen die jullie tegen komen, binnen defensie, maar ook in de burgermaatschappij?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het leuk dat jullie dit doen! Ik ben altijd erg blij dat er mannen en vrouwen zijn die dit werk willen doen. Ik zou het zelf fysiek en emotioneel niet aan kunnen.

Dus fijn dat er mensen zijn die deze beroepen wel willen en kunnen beoefenen en zich inzetten voor dit werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lostit schreef op 06 juni 2016 @ 12:29:

Hoe zit het met de seksuele intimidatie bij defensie?

Ik heb eens een documentaire gezien over seksuele intimidatie en verkrachting in het Amerikaanse leger, daar bleken 3x zoveel verkrachters rond te lopen (in het leger) dan in de gewone Amerikaanse maatschappij. Is dat in het Nederlandse leger ook zo? Er wordt namelijk zo weinig over gesproken en dat is in Amerika net zo. Voelen jullie je als vrouw veilig op uitzending en op training en dergelijke?Zouden jullie deze vragen nog willen beantwoorden?
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 06 juni 2016 @ 12:33:

[...]



En gelijk heeft defensieWant? Wat maakt het dan mannen en vrouwen niet weken lang in 1 ruimte zouden kunnen zijn om daar samen te leven en te wonen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Hexx schreef op 06 juni 2016 @ 12:39:

Waarom is het nodig om hier een topic over te openen?

Ik neem toch aan dat je precies hetzelfde werk doet als de mannelijke collega's.

De kop zou dus moeten zijn: werken bij defensie m/v; wat wil jij weten?Beste Hexx, je hebt helemaal gelijk iedereen bij Defensie doet hetzelfde werk. De reden dat wij deze campagne zijn gaan starten heeft te maken dat er veel onbekendheid is bij heel veel vrouwen. Defensie heeft namelijk een diversiteit aan functies, zoals verpleegster, kok, jurist, etc.. En dat weten de meeste niet:-)
Alle reacties Link kopieren
[...]
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 06-06-2016 12:57
Reden: offtopic
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:sophiax schreef op 06 juni 2016 @ 12:41:

Ik heb een vraag (uit nieuwsgierigheid want hoewel de trainingen mij fantastisch lijken, geldt dat niet voor de baan). Sinds kort mogen vrouwen zich aanmelden voor het Korps Mariniers en het Korps Commandotroepen, mits ze aan dezelfde fitheidseisen voldoen als mannen. Dit lijkt mij een heel reeële eis. Echter moeten ze, net als mannen, ook minimaal 65 kilo wegen. Gezien de minimale lengte en de mate van fitheid die worden gevraagd vind ik dat best erg zwaar (ik zou bij de fittest best een eind komen, ben 1,78 dus dat is ruim voldoende, maar weeg toch echt maar 61 kg). Wat is jullie reden om dit gewicht als minimum te eisen?



Hoi sophiax,



Wat jammer dat je geen interesse hebt voor de baan! Wat vindt jij leuk?

Ik heb helaas geen antwoord op je vraag - ik weet niet wat de overweging is geweest om een minimaal gewicht dat gelijk is aan het gewicht van mannen te eisen, maar ik ben dan ook geen expert op dat gebied.

Welke trainingen doe je zelf sophiax?



Groet Jade
Alle reacties Link kopieren
quote:defensie_suzanne schreef op 06 juni 2016 @ 12:30:

[...]



Beste Monatala, de enige functies die je als vrouw nog niet kan vervullen bij Defensie is bij de Onderzeedienst van de Koninklijke Marine. Heb ik je vraag zo goed beantwoord?



ook hier kwam een vraag over die nog niet beantwoord is.



waarom kun je als vrouw niet bij de onderzeedienst vn de KM werken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven