Werk & Studie alle pijlers

Baan weigeren na arbeidsvoorwaarden gesprek?

28-09-2015 12:10 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Momenteel ben ik bezig met 2 sollicitatie procedures. Bij een van beide bedrijven heb ik morgen een arbeidsvoorwaarden gesprek. Bij de ander ben ik afgelopen vrijdag op 2e gesprek geweest en ben ik nog in afwachting van een reactie maar ik heb goede hoop dat ik ook daar voor een arbeidsvoorwaardengesprek wordt uitgenodigd.

Echter gaat mijn voorkeur uit naar het bedrijf waar ik nog geen uitsluitsel van heb ontvangen. Maar indien ik daar geen positieve reactie ontvang ga ik wel graag in zee met het eerste bedrijf. Ik wil hen dus niet afschrikken/afwijzen.



Kun je na het voeren van een arbeidsvoorwaarden gesprek nog terug? Het voelt niet netjes de procedure voort te zetten terwijl ik de intentie heb bij de andere partij in dienst te treden. Wat zouden jullie doen? Ik heb al geprobeerd dit arbeidsvoorwaarden gesprek te verplaatsen naar later deze week zodat ik wellicht antwoord heb van het bedrijf van mijn voorkeur maar dat is niet mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ja natuurlijk kan dat. Je kan er toch ook over onderhandelen?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
Zo lang je geen contract getekend hebt, kun je altijd terug. Daarna wordt het lastiger.
Speechless
Alle reacties Link kopieren
quote:muzemeisje schreef op 28 september 2015 @ 12:14:

Zo lang je geen contract getekend hebt, kun je altijd terug. Daarna wordt het lastiger.



Als je een proeftijd hebt, kun je binnen die proeftijd nog altijd zonder opgaaf van redenen en onmiddelijk vertrekken. Of het slim is, is een tweede.



Ga het gesprek aan, luister wat ze je aanbieden en zeg dat je binnen x dagen van je laat horen.
Alle reacties Link kopieren
Het is dus niet gebruikelijk dat er ter plekke een contract ter tekening op tafel ligt? Zo is dit altijd gegaan bij voorgaande werkgevers.



Want dan maak ik me druk om weinig en kan inderdaad gewoon bedenktijd vragen. Ik was in de veronderstelling dat het gelijk tekenen zou worden.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan, maar dan zou ik zeggen dat ik het contract nog even mee naar huis neem, zodat ik het rustig door kan lezen.
Speechless
quote:Zonnetje10-1981 schreef op 28 september 2015 @ 12:18:

Het is dus niet gebruikelijk dat er ter plekke een contract ter tekening op tafel ligt? Zo is dit altijd gegaan bij voorgaande werkgevers.

Je kan het contract nog niet tekenen en meenemen omdat je er nog over na wil denken.



Ik zou sowieso niet zeggen dat je nog in gesprek bent met een ander.
Alle reacties Link kopieren
Nee, aangeven dat ik nog elders in procedure ben lijkt me niet handig. Ze komen vast niet volledig mijn eisen die ik op tafel heb gelegd tegemoet dus dan is het wel legitiem bedenktijd te vragen.



Bedankt voor jullie advies!
Inderdaad het contract nog even thuis lezen. Of moet je voor het einde van de maand (woensdag dus) opzeggen bij je huidige werk? Dan is het natuurlijk wat raar dat je er nog langer over na wilt denken.
Alle reacties Link kopieren
Nooit gelijk tekenen. Ik vind het ook wel gek, want dan heb je dus niets meer te onderhandelen en schuiven ze je een kant en klaar contract onder je mik? Maar misschien is het gebruikelijk in jouw branche? Ik heb het in ieder geval nooit meegemaakt.

Ik zou ook aangeven dat je het contract (als dat gelijk on the spot wordt aangeboden) rustig wilt doornemen thuis en dus een later moment afspreekt om het te tekenen/later getekend opstuurt.

Mocht je dan positief nieuws van het andere bedrijf krijgen, dan heb je wat tijd extra. Ik zou het eerste bedrijf nooit afketsen voordat je een getekend contract bij het andere bedrijf hebt.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
quote:Zonnetje10-1981 schreef op 28 september 2015 @ 12:23:

Nee, aangeven dat ik nog elders in procedure ben lijkt me niet handig. Ze komen vast niet volledig mijn eisen die ik op tafel heb gelegd tegemoet dus dan is het wel legitiem bedenktijd te vragen.



Bedankt voor jullie advies!

Ik heb dat wel gedaan. Gewoon gezegd dat ik ergens anders ook nog bezig was, dat ik over 2 dagen uitslag zou krijgen en dat ik dan ging beslissen welke baan mijn voorkeur had. Ik werd inderdaad bij beide aangenomen, heb toen degene die ik in de wacht had gezegd uitgelegd wat mijn keuze werd. Ook mijn huidige werkgever had ik gewoon verteld dat ik meerdere dingen had lopen. Werkte best goed, want ik heb daardoor mijn loon aardig kunnen opkrikken.



Maar je hoeft het niet te zeggen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Let op! Een mondeling Ja kan rechtsgeldig zijn mbt het aangaan van een arbeidsovereenkomst. Geef dus wel duidelijk aan dat je er nog even over na wilt denken en dat je er nog op terug komt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 28 september 2015 @ 13:11:

Let op! Een mondeling Ja kan rechtsgeldig zijn mbt het aangaan van een arbeidsovereenkomst. Geef dus wel duidelijk aan dat je er nog even over na wilt denken en dat je er nog op terug komt.

Grutjes.



Want wat zou er dan gebeuren? Dat je het contract niet tekent en zegt dat je een andere baan hebt gevonden en dat zo'n werkgever dan zegt 'nee hoor, je zei ja! Dus je komt gewoon bij ons' en dat jij dan opzegt in de eerste dat van je proeftijd. Lijkt me niet. Werkgevers hebben keus zat. Die gaan heus niet dreigen met mondelinge toezeggingen en dat je wel zal moeten. Een werknemer die niet wil daar zit niemand op te wachten,
Alle reacties Link kopieren
Zonnetje, in een gemiddeld contract staat een proeftijd van 1 maand. Het is niet heel netjes, maar na ondertekening kun je er dus nog gewoon vanaf.



Hier een situatie op het werk gehad. HR had lang gezocht naar invulling van bepaalde vacature. Perfecte kandidaat gevonden, maar die zou pas over 3 maanden beginnen. Op de donderdag voor zijn eerste werkdag belde hij dat hij het toch niet deed. Baalden ze enorm van, maar juridisch is er niets aan te doen hoor.



Dus maak je niet te druk. Gewoon naar dat gesprek en eventueel contract mee naar huis nemen (je bent niet verplicht direct te tekenen en is hier ook nog nooit gebeurd - wel gekregen maar niet het tekenen). In deze tijden is het al lastig genoeg om een baan te vinden en zou de baan niet op het spel zetten als je nog niet zeker bent van de andere.
Alle reacties Link kopieren
Ja, druk maken ben ik goed in. Ik ga gewoon naar het gesprek en vraag bedenktijd. Dan zie ik het wel verder.

Het is gewoon dat ik denk dat het bedrijf denkt dat het in kannen en kruiken is. Ik heb na dat arbeidsvoorwaarden gesprek gelijk aansluitend kennismakingsgesprekken met 2 directieleden. Vandaar mijn twijfel mezelf dan nog terug te trekken uit de procedure.
Alle reacties Link kopieren
En dan zegt dat andere bedrijf nee tegen je en dan heb je niets, dat is wel erg onwijs om te doen. Je kunt echt wel zeggen dat je het contract thuis nog eens rustig door wil lezen, je hoeft niet te benoemen dat je bedenktijd wilt.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
In mijn branche hoef je zelf helemaal niks te tekenen (semi-overheid), maar krijg je een eenzijdige overeenkomst van hun kant. Je hebt wel een soort van arbeidsvoorwaardengesprek, maar daarbij valt er dus niks te tekenen of niet te tekenen. Ik moet dus altijd lachen om die 'eerst goed doorlezen en thuis bekijken' opties, die kennen wij helemaal niet.



Maar goed, on topic: als er een proeftijd is afgesproken kun je altijd in die proeftijd (of voordat je begonnen bent dus) alsnog zeggen dat je niet komt. Iemand hierboven schreef dat dat 'niet netjes' is. Tja, daar is die proeftijd voor. Als een bedrijf in die tijd een verandering ondergaat, zeggen ze ook vaak genoeg alsnog toekomstige medewerkers af. Dus waarom zou het dan ineens niet netjes zijn als jij dat doet? Zolang je het maar meteen doorgeeft als je het zeker weet, ik zou het wat lullig vinden als je wacht tot de dag dag je zou beginnen terwijl je al weken weet dat je niet komt. Een beetje bedrijf heeft ook de nummer twee van de procedure netjes afgezegd, zodat ze daar altijd alsnog naar toe kunnen. En als ze dat niet netjes gedaan hebben, is dat hun eigen probleem, en niet het jouwe.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb inmiddels alle gesprekken gehad en ervoor gekozen bij het eerste bedrijf niet te vermelden dat ik elders in procedure ben. Tijdens het arbeidsvoorwaarden gesprek aangegeven dat ik over het aanbod ging nadenken. Daarna gesprek gehad bij het bedrijf van mijn voorkeur en aangenomen! 1 november starten. Dus keurig laten weten dat ik niet bij het eerste bedrijf in dienst treed en de reden waarom.



Nou... dat werd me niet in dank afgenomen. Ik had moeten melden dat ik elders in procedure zat (ze hebben er ook niet naar gevraagd) want nu was kandidaat nummer 2 afgebeld. Dan hadden ze er rekening mee kunnen houden... Tja, ik denk dat het niet slim was om een kandidaat af te bellen voordat je rond bent met je eerste keuze.

Weer wat van geleerd. Volgende keer toch maar wel melden...
Alle reacties Link kopieren
Nu maak je van hun probleem jouw probleem. Zoals je zelf al zegt, zij hadden niet moeten afbellen voordat ze met jou rond waren. Dat hadden ze kunnen en moeten bedenken. Ik zou niets anders hebben gedaan als ik jou was geweest. Gefeliciteerd met je baan!
Alle reacties Link kopieren
quote:Zonnetje10-1981 schreef op 02 oktober 2015 @ 11:04:

Nou, ik heb inmiddels alle gesprekken gehad en ervoor gekozen bij het eerste bedrijf niet te vermelden dat ik elders in procedure ben. Tijdens het arbeidsvoorwaarden gesprek aangegeven dat ik over het aanbod ging nadenken. Daarna gesprek gehad bij het bedrijf van mijn voorkeur en aangenomen! 1 november starten. Dus keurig laten weten dat ik niet bij het eerste bedrijf in dienst treed en de reden waarom.



Nou... dat werd me niet in dank afgenomen. Ik had moeten melden dat ik elders in procedure zat (ze hebben er ook niet naar gevraagd) want nu was kandidaat nummer 2 afgebeld. Dan hadden ze er rekening mee kunnen houden... Tja, ik denk dat het niet slim was om een kandidaat af te bellen voordat je rond bent met je eerste keuze.

Weer wat van geleerd. Volgende keer toch maar wel melden...Je hoeft dat helemaal niet te melden. Voor hetzelfde geld komen jullie helemaal niet overeen over het salaris of secundaire arbeidsvoorwaarden. Natuurlijk is het voor dat bedrijf niet leuk maar zo gaat dat.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je nieuwe baan!
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je hier van moeten leren? Zij zouden er van moeten leren dat je je tweede kandidaat nog niet afbelt tot je met de eerste rond bent. En als je al afzegt, je dat op zo'n manier doet dat je altijd nog terug kunt bellen als nummer 1 toch niet doorgaat.

Kom nou zeg, onder het huidige klimaat is vrijwel iedereen die solliciteert met meer dan 1 ding tegelijk bezig. Dat is echt niet raar hoor. Wij vragen het meestal ook gewoon. Alleen als ik het heb gevraagd en iemand heeft echt duidelijk nee gezegd, en zegt dan toch af met zo'n verhaal, dan zou ik wel even goed balen. Maar dat komt meer omdat ik er nogal allergisch voor ben als iemand tegen me liegt. Niet om dat afzeggen.
quote:vaika schreef op 02 oktober 2015 @ 23:30:

[...]





Je hoeft dat helemaal niet te melden. Voor hetzelfde geld komen jullie helemaal niet overeen over het salaris of secundaire arbeidsvoorwaarden. Natuurlijk is het voor dat bedrijf niet leuk maar zo gaat dat.Idd. Ik heb ook wel eens een contract in huis gehad wat ik uiteindelijk toch niet heb getekend. Had er geen goed gevoel bij, onderhandelingen verliepen moeizaam en toen ze eeeindelijk iets op papier hadden gezet stalkten belden ze meteen meerdere malen per dag met de vraag wanneer ik nou ging tekenen. Na 2 dagen was ik het helemaal zat, en heb ik gezegd dat ik er vanaf zag. Vonden ze ook niet leuk, maar das dan jammer. Als sollicitant word je ook niet altijd netjes behandeld.



Gefeliciteerd met je nieuwe baan!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens een baan gehad, waarbij ik de 2e kandidaat was, omdat de 1e kandidaat toch nee had gezegd. En ze hadden mij ook al gebeld dat ik het niet werd. Dus maak je geen zorgen. Dit is het risico van het vak.
Ik heb het eerlijk aangegeven in het gesprek. Het was ook wel een bijzondere situatie, omdat in mijn sector de banen echt schaars zijn.

Uiteindelijk heeft het mij wel 1600¤ bruto meer loon opgeleverd omdat ik dus ook een procedure bij concurrent had lopen.



Dus het benoemen is nooit erg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven