Werk & Studie alle pijlers

Baas noemt ons moppie

03-01-2017 06:54 397 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik heb sinds 1 december een nieuwe baan bij een groot bedrijf. Alles gaat goed, de mensen zijn aardig en hartelijk.



De manager en teamleider, beide mannen van ongeveer 40 jaar, noemen ons standaard: dames, lady's of 'de meiden'. Ik irriteer mij daar mateloos aan. Hoezo nou weer de meiden. Als een stel kerels daar hadden gezeten, had hij dan gezegd, de jongens? Ik betwijfel het. Ook zegt hij vaak, dank je meid of he meid. Gister noemde hij een collega moppie, omdat ze iets niet helemaal goed had opgepakt. Ze bedoelen het helemaal niet slecht of denigrerend maar ik kan er niet tegen. Ben ik nou een zure Opzij lezer dat ik hier niet tegen kan? Wat vinden jullie. Mn collega's snappen mij niet en mijn omgeving ook niet echt.
Alle reacties Link kopieren
Moppie vind ik persoonlijk ook niet fijn.

Meid, is op t randje.

Dames is wel veel gebruikt bij ons.

Niet zozeer tegen mij, maar wel de dames van de administratie of de dames van boven (MA's).

In gebruik dus om een groep vrouwen met bepaalde functie aan te duiden.

En hoewel ik ook mijn wenkbrauwen er bij optrek is het wel geaccepteerd bij bepaalde groepjes.

Maar het wordt niet tegen de groep vrouwelijke beleidsmedewerkers gezegd....
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het probleem ook niet. Ze gaan dus informeel met elkaar om. Vind ik juist prettig. Ik neem tenminste aan dat jullie hun ook jongens kan noemen of klaas of piet ipv meneer.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij op de zaak hebben we het ook weleens over de jongens. Nou moet ik zeggen dat we hier alleen dames, meiden, vrouwen op kantoor hebben. Maar toch. Als het verder een leuke baan is en er geen fysieke zaken zoals tik op de bil of te lang aanraken gebeurt zie ik niet in waarom 'de meiden' zo denigrerend is.
Alle reacties Link kopieren
De dames, de ladies of de meiden vind ik niet raar en zou ik ook niet irritant vinden. Op mijn werk hebben we bijvoorbeeld een klein team dat de administratie doet en dat alleen uit vrouwen bestaat, zij worden ook altijd 'de dames van de administratie' of kort 'de dames' of 'de meiden' genoemd en ik geloof niet dat iemand op mijn werk daar problemen mee heeft. Idem op mijn vorige werk, wij waren nu eenmaal 'de dames van de servicebalie'.



Dat je collega moppie werd genoemd en dan zeker in een situatie waar ze wat fout heeft gedaan daar kan ik me wel bij voorstellen dat het denigrerend over kan komen. Maar ik vind het aan je collega om daar eventueel wat van te zeggen als ze daar niet van gediend is.
Het gaat er niet om waar de grens van een ander ligt, maar waar jouw grens ligt.

Als jij het niet prettig vindt, dus vooral bespreken met de manager en teamleider.

Grote kans dat ze zich niet eens realiseren hoe een woord als moppie op de ander over kan komen.
Alle reacties Link kopieren
En mijn ex ging ook 'met de meiden' op stap dus ik vind het een beetje zoals in Amerika met het N woord. Onderling gebruiken zat vrouwen het tegen elkaar deze woorden die jij noemt maar wee je gebeente als een man het doet.
Alle reacties Link kopieren
Nou precies, we hebben ook een team bedrijfsjuristen die toevallig allemaal vrouw zijn en die noemen ze echt niet de meiden. Als hij tegen mij moppie zegt zeg ik zeker dat ik dat niet op prijs stel. Ik trok iig mn wenkbrauwen op gister, collega begreep het niet.
Ik heb me professioneel bezig gehouden met diversiteit op de werkvloer en het zichtbaar maken van bewuste/onbewuste discriminatie. En zelfs ik zie het probleem niet bij "de meiden" of "de dames".



Moppie is een ander verhaal, want dat is echt geen gepast taalgebruik voor op de werkvloer. Als het toch wordt gebruikt, dan hoeft dat overigens helemaal niet slecht bedoeld te zijn. Er zijn zat bedrijven waarin het heel normaal is geworden om elkaar aan te spreken met dergelijke bewoordingen. Het gebruik van dergelijke taal neemt echter de natuurlijk professionele afstand weg, en dat kan ervoor zorgen dat (meestal de wat jongere of wat minder weerbare) collega's zich ongemakkelijk of zelfs onprettig gaan voelen. En dat is uiteraard niet de bedoeling in een werkomgeving.
Alle reacties Link kopieren
C'est le ton qui fait la musique.
Moppie zou ik echt niet trekken en zelfs voorleggen bij de vertrouwenspersoon (als ik al niet zelf daar wat van zou durven zeggen).

Hier ook klanten die over de telefoon schutteren met 'mevrouwtje', 'meisje', 'vrouwke', etc. Als 't even kan zeg ik daar ook wat van. Super denigrerend.
Alle reacties Link kopieren
quote:MiniMe3 schreef op 03 januari 2017 @ 07:19:

Moppie zou ik echt niet trekken en zelfs voorleggen bij de vertrouwenspersoon (als ik al niet zelf daar wat van zou durven zeggen).

Hier ook klanten die over de telefoon schutteren met 'mevrouwtje', 'meisje', 'vrouwke', etc. Als 't even kan zeg ik daar ook wat van. Super denigrerend.Zeg je daar iets van tegen klanten?
ladi-dadi fucking everybody..
Nah, die is makkelijk. Dan zou ik voortaan, heeeee pik! Tegen hem zeggen. Of, daar heb je de ouwe lullen weer. Ja eh, we zijn toch informeel, dus waarom zou dat dan te ver gaan? Okee, je kunt beginnen met, heeee daar heb je de jongens/jongemannen weer. Als dat niet helpt ter zelfreflectie, zou ik echt iets gaan zeggen zoals, hee pik, hee ouwe, hee kale, hee jongen, hee knul, hee jochie, etc. Moet je zien, hoe snel ze iets anders gaan zeggen. O! Nog leuker, met z'n allen instuderen dat je terugroept tegelijkertijd: goeiemorgen straatschoffies.



Je kunt het natuurlijk ook diplomatiek doen, hou ik niet zo van maar goed. Bv tijdens een vergadering het aankaarten en zeggen, ik zou het prettig vinden als ik met mijn vrouwelijke collega's niet meer op 1 hoop wordt gegooid met benamingen zoals dames, lady's, schatjes, poepies, etc. Mijn naam is ****, zo heet ik, ik heet geen lady, dame, schatje of lieverd. Dat zijn namelijk koosnaampjes en ik ben je lieverdje niet. Ik wil graag professioneel met jullie omgaan en verwacht dat dus ook van jullie, dat jullie mij professioneel behandelen.



Ik zou toch voor de eerst versie gaan persoonlijk. Maar goed, ik werk ook bij een benzinepomp.
Alle reacties Link kopieren
Moppie vind ik niet kunnen, maar meiden is toch net zo iets als jongens? Ik zie daar het probleem niet van. Meisjes vind ik ook niet kunnen.
quote:poolparty schreef op 03 januari 2017 @ 07:17:

C'est le ton qui fait la musique.

Dit.

En 'moppie'? Ach dan moet ik denken aan de Amsterdamse marktkooplui die mij zo noemen als ik er fruit en groente koop, kan daar echt geen kwaad in zien.
Alle reacties Link kopieren
En wat is er mis met dame???
Alle reacties Link kopieren
De meiden, de jongens, de dames en de heren zijn volgens mij best veel voorkomend. Als je daar door gekwetst bent moet je misschien eens nadenken over hoe weerbaar je bent als persoon.
Alle reacties Link kopieren
Moppie gaat misschien wat ver maar dames en dat soort benamingen vind ik wel kunnen.
ladi-dadi fucking everybody..
quote:dennishoudvankim schreef op 03 januari 2017 @ 07:23:

[...]



Zeg je daar iets van tegen klanten?Mag ik antwoord geven? Reken maar! Als jij me denigrerend behandelt, kom ik je graag tegemoet hoor. En return the favor. Hee schatje! krijg je van mij Hee pik! terug. Vindt mijn baas niet erg want die houdt ook niet van dat denigrerende naar vrouwen toe. We kennen elkaar niet, dus dan zeg je mevrouw/meneer, alstublieft en dankuwel, tot ziens, net als ik. En anders, krijg je terug wat je geeft. Nooit een probleem gehad met mijn baas daarover.
Alle reacties Link kopieren
Gezamenlijk klagen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:Ameliaaa schreef op 03 januari 2017 @ 07:30:

[...]





Mag ik antwoord geven? Reken maar! Als jij me denigrerend behandelt, kom ik je graag tegemoet hoor. En return the favor. Hee schatje! krijg je van mij Hee pik! terug. Vindt mijn baas niet erg want die houdt ook niet van dat denigrerende naar vrouwen toe. We kennen elkaar niet, dus dan zeg je mevrouw/meneer, alstublieft en dankuwel, tot ziens, net als ik. En anders, krijg je terug wat je geeft. Nooit een probleem gehad met mijn baas daarover.

Pik vind ik eigenlijk niet denigrerend.

Moppie of meisje ook niet.

Het woord poes vind ik wel denigrerend en zal ik ook niet tegen een vreemde vrouw gebruiken.
ladi-dadi fucking everybody..
Als het bij ons om de installatie gaat waar alleen mannen werken heb ik het ook over de heren van de naam installatie. Als ik ze persoonlijke spreek bij naam.

Dus om je vraag te beantwoorden ja ik noem mijn collega's dus ook heren.



Met het woord dame(s) zie ik ook niets mis. Meid vind ik wat minder. Moppie laat ik me niet noemen. Dit laatste ondermijnt ook mijn gezag welk ik wel nodig heb voor mijn functie, dus dat laat ik niet toe. Niet dat ik dat ook genoemd ben.
Alle reacties Link kopieren
Wel degelijk seksistisch.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:dennishoudvankim schreef op 03 januari 2017 @ 07:29:

Moppie gaat misschien wat ver maar dames en dat soort benamingen vind ik wel kunnen.



In het algemeen heb je wel gelijk maar in deze situatie, leidt het tot vervelendere benamingen en dan zou ik er wel bezwaar tegen maken. Kijk, jij bent geen vrouw he. Het is lastig uit te leggen maar mannen kunnen heel denigrerend zijn, zeker op de werkvloer. Alleen als er een reden is, om dames te zeggen, bv omdat je iedereen toespreekt, vind ik het okee.



Maar het woord kan ook gebruikt worden om te denigreren, echt. Als je dame wordt genoemd in een 1 op 1 situatie, vind ik het wel vervelend. Ik heb een naam, onthou die gewoon. Gooi me niet op 1 hoop met andere vrouwen, tenzij de reden met werk te maken heeft. En ik wil niet half flirtend aangesproken worden. Het is idd de toon die de muziek maakt.
quote:dennishoudvankim schreef op 03 januari 2017 @ 07:37:

[...]



Pik vind ik eigenlijk niet denigrerend.

Moppie of meisje ook niet.

Het woord poes vind ik wel denigrerend en zal ik ook niet tegen een vreemde vrouw gebruiken.Okee, eh.. als jij dat normaal vindt, om elkaar moppie en pik te noemen, denk ik dat een discussie met jou nutteloos is hierover.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven