Werk & Studie alle pijlers

BSN geheim houden als zelfstandige

22-02-2017 20:07 42 berichten
Ik zit net te praten met een zzp'er en die heeft haar btw-nummer niet op haar website en in haar standaardbedrijfsinformatie staan. Zij doet dit omdat haar btw-nummer hetzelfde is als haar BSN. Volgens haar kunnen criminelen met haar BSN leningen en andere dingen aanvragen en kan zij slachtoffer worden van identiteitsfraude. Gaat dat echt zo gemakkelijk? Het verbaast mij dat de overheid die koppeling niet loslaat. Waarom is dat?
Toch wel, helaas
BTW nummer is niet hetzelfde als bsn. Beide nummers zijn verschillend.
quote:Filee schreef op 22 februari 2017 @ 20:19:

BTW nummer is niet hetzelfde als bsn. Beide nummers zijn verschillend.Ik lees via Google dat het een combi is en dat daar dus wel je bsn instaat.
quote:Filee schreef op 22 februari 2017 @ 20:19:

BTW nummer is niet hetzelfde als bsn. Beide nummers zijn verschillend.Bij eenmanszaken is je BTW nummer je BSN nummer. Met als enige toevoeging B01
Alle reacties Link kopieren
Voor een eenmanszaak niet.



Heeft zij wel haar haar bsn nummer op haar facturen staan? Dat is verplicht. https://www.belastingdien ... factuureisen/factuureisen
Alle reacties Link kopieren
Uit het BTW nummer is inderdaad je BSN af te leiden. Is al jaren reden van geharrewar tussen zzpers en ministerie & Belastingdienst.



Om de zoveel tijd ligt er weer een wetsvoorstel om die twee nummers te ontkoppelen, en dat komt er dan toch niet van, omdat zgn uit het BSN nummer geen persoonlijke informatie is af te leiden. Dat klopt niet, maar het ministerie is daar blijkbaar moeilijk van te overtuigen.
Alle reacties Link kopieren
Ja dit is al jaren een heel irritant punt waar weinig aan gedaan wordt

Ik heb mijn BTW nummer ook niet op mijn website.
Ik heb het nummer ook niet op mijn website. Vind het heel vervelend dat die nummers hetzelfde zijn.
Ook nooit je paspoort afgeven voor een kopie bv bij niet-overheidsinstellingen als bv campings etc. Als je weet dat je een kopie moet hebben maak er zelf een en maak het bsn zwart...
Alle reacties Link kopieren
.
ladymadonna wijzigde dit bericht op 23-05-2018 16:20
91.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
ladymadonna wijzigde dit bericht op 23-05-2018 16:20
97.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
ladymadonna wijzigde dit bericht op 23-05-2018 16:20
97.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
https://www.belastingdien ... mer_vermelden_op_website/





BTW nummer op website zetten is verplicht
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 22 februari 2017 @ 21:23:

https://www.belastingdien ... mer_vermelden_op_website/





BTW nummer op website zetten is verplicht

Dat kan je eenvoudig omzeilen. Ik ben een zelfstandige zonder website, hehe. zzp en zzw.



Heb verder wel overal het BTW nummer op staan. Op de factuur, op visitekaart en ook in mailwisseling als er een factuur gestuurd wordt. Als iemand werkelijk wil frauderen zijn er voldoende andere manieren om mijn gegevens te achterhalen. Dus over het BSN in je BTW nummer lig ik niet wakker. Over een kopie van mn paspoort in een hotel trouwens ook niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 22 februari 2017 @ 21:23:

https://www.belastingdien ... mer_vermelden_op_website/





BTW nummer op website zetten is verplicht



ik heb vriendelijk gemeld dat ik helaas niet aan die verplichting kan voldoen, vanwege de fraudegevoeligheid. en om een ander btw nummer gevraagd dat niet overeenkomt met mijn bsn, en die met liefde wél op mijn website zal zetten

maar ik wacht al 5 jaar!
Alle reacties Link kopieren
Het staat wel op mijn website want het is nu eenmaal verplicht. Je staat ook gewoon vindbaar bij de website van het KVK, dus weglaten op je website heeft weinig zin.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er cijfers van misbruik bekend?
Ik vind het een bezopen toestand. Maar wat viva1966 zegt. Zijn er gegevens van misbruik bekend?
quote:kerol schreef op 22 februari 2017 @ 21:23:

https://www.belastingdien ... mer_vermelden_op_website/





BTW nummer op website zetten is verplichtalleen als je een webwinkel hebt
Maar voor een lening heb je toch geen BSN nummer nodig of begrijp ik iets niet?
Alle reacties Link kopieren
Als dat echt zo was had zij toch allang via de juiste weg en met de juiste onderbouwing een ander btw nummer aangevraagd.
quote:PattyJupiter schreef op 22 februari 2017 @ 23:34:

Maar voor een lening heb je toch geen BSN nummer nodig of begrijp ik iets niet?een legitimatiebewijs wel, daar staat je bsn op. Maar met alleen een nr. krijg je heus geen lening
Alle reacties Link kopieren
quote:KennyBee schreef op 22 februari 2017 @ 23:38:

Als dat echt zo was had zij toch allang via de juiste weg en met de juiste onderbouwing een ander btw nummer aangevraagd.dat kan dus niet als je zzp-er bent
Alle reacties Link kopieren
Er is trouwens in 2013 gesproken over het loskoppelen en in grote lijnen is er toen gezegd dat het te ingewikkeld en foutgevoelig zou zijn om alle btw nummers van alle zzp-ers te veranderen dus dat ze het maar zo lieten, geloof ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven