Werk & Studie alle pijlers

Buschauffeuse of distributiechauffeuse, graag ervaringen

15-02-2017 12:28 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn hier vrouwen (en/of mannen) die als buschauffeuse of distributie-/vrachtwagenchauffeuse werken? Ook die dit op latere leeftijd (30+) zijn geworden? Ik zou graag ervaringen willen horen hoe jullie het werk vinden. Was het makkelijk om alles te halen en daarna aan een baan te komen?



Ik ben namelijk bezig met een carriereswitch en de keuze gaat hiertussen. Aangezien er voor beide een ander rijbewijs nodig is moet ik een keuze maken. Distributiechauffeuse spreekt mij aan omdat het me leuk lijkt een route af te leggen en winkels/horeca te bevoorraden en daarbij het contact met de klanten.
Alle reacties Link kopieren
Ja een kennis van mij heeft zich omgeschoold. Het hoe en wat weet ik verder niet. Alleen dat het haar goed bevalt.

Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder is nu ook buschauffeur, is het op latere leeftijd (40) geworden. Bevalt erg goed en heeft gelijk een baan kunnen vinden.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Is een chauffeuse wat anders dan gewoon chauffeur? En serieus, is 30+ nu al 'oudere leeftijd'?



Als buitenstaander lijkt de distributie me lichamelijk zwaar, sjorren met karren met goederen. Aan de andere kant heb je niet te maken met agressief publiek.
Alle reacties Link kopieren
quote:Erizon schreef op 15 februari 2017 @ 12:40:

Is een chauffeuse wat anders dan gewoon chauffeur? En serieus, is 30+ nu al 'oudere leeftijd'? Misschien moet jij eens beter lezen: ze zegt latere leeftijd, waar verzin jij dat oudere bij?
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
quote:Erizon schreef op 15 februari 2017 @ 12:40:

Is een chauffeuse wat anders dan gewoon chauffeur? En serieus, is 30+ nu al 'oudere leeftijd'?



Als buitenstaander lijkt de distributie me lichamelijk zwaar, sjorren met karren met goederen. Aan de andere kant heb je niet te maken met agressief publiek.



Ik denk dat je wel weet dat chauffeuse de vrouwelijke vorm is. Maar waarschijnlijk niet anders zou je de vraag niet stellen.



30+ is geen oudere leeftijd, ik zei inderdaad latere leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 15 februari 2017 @ 12:39:

Mijn schoonmoeder is nu ook buschauffeur, is het op latere leeftijd (40) geworden. Bevalt erg goed en heeft gelijk een baan kunnen vinden.



Wat goed om te horen. Ik vind het ook knap want het is toch een heel apparaat dat je bestuurt en door de stad, wijken heen.



Vond ze het makkelijk om alles te halen, heeft ze er lang over gedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Smiley007 schreef op 15 februari 2017 @ 12:46:

[...]





Wat goed om te horen. Ik vind het ook knap want het is toch een heel apparaat dat je bestuurt en door de stad, wijken heen.



Vond ze het makkelijk om alles te halen, heeft ze er lang over gedaan?Ja ze had het gelijk al heeft ook veel aanleg om goed te kunnen rijden. Ik weet niet ofjij die aanleg ook hebt???Maar zo ja,, dan is het mooi meegenomen
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Alle reacties Link kopieren
Collega van mij is sinds kort buschauffeur (personenvervoer), hij is 50+, kon direct aan de slag en het bevalt hem goed.
Geen ervaring, maar als distributiechauffeur heb je geen contact met klanten. Hoogstens met winkelpersoneel en zelfs dat niet altijd, als het gescheiden aanlevering is.

Volgens mij is er een tekort aan distributiechauffeur, ik weet niet hoe dit in het openbaar vervoer is?
Alle reacties Link kopieren
quote:Boquiabierto schreef op 15 februari 2017 @ 12:51:

Geen ervaring, maar als distributiechauffeur heb je geen contact met klanten. Hoogstens met winkelpersoneel en zelfs dat niet altijd, als het gescheiden aanlevering is.

Volgens mij is er een tekort aan distributiechauffeur, ik weet niet hoe dit in het openbaar vervoer is?



Een kennis van me werkt in de horeca en heeft juist altijd contact met haar distributiechauffeur. Dit is natuurlijk ook verschillend per klant en chauffeur. Ik vind dat overigens ook niet het belangrijkste van het vak.



Chauffeur openbaar vervoer komt de komende jaren veel vraag naar omdat merendeel van de chauffeurs ouder is en er relatief weinig nieuwe chauffeurs bijkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ladygaga_xx schreef op 15 februari 2017 @ 12:49:

[...]



Ja ze had het gelijk al heeft ook veel aanleg om goed te kunnen rijden. Ik weet niet ofjij die aanleg ook hebt???Maar zo ja,, dan is het mooi meegenomenIk rij al 15 jaar, vindt rijden erg leuk, mijn opa had een autorijschool. Ze zeggen dat ik goed rij, de aanleg heb ik misschien wel. Vind dat moeilijk om van mezelf te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Wat me ergens fijn lijkt aan distributiechauffeur is dat je alleen rijdt en alleen onderweg bent, dat lijkt me wat relaxter aan de ene kant.
Alle reacties Link kopieren
quote:Boquiabierto schreef op 15 februari 2017 @ 12:51:

Geen ervaring, maar als distributiechauffeur heb je geen contact met klanten. Hoogstens met winkelpersoneel en zelfs dat niet altijd, als het gescheiden aanlevering is.

Volgens mij is er een tekort aan distributiechauffeur, ik weet niet hoe dit in het openbaar vervoer is?



Is niet waar hoor! Ook als distributiechauffeuse heb je contact met klanten! Als mijn collega vrij is en in de stad loopt waar hij rijd wordt hij constant door zijn klanten uitgenodigd om koffie te drinken hahaha! De klanten lopen echt met hem weg.

Denk wel wat je dan wil rijden als distributiechauffeusse? En hou er ook rekening mee dat het doms druk is, voor 11u het centrum uit moet bijv.

Als je ook je C rijbewijs heb is er grote kans dat je zo bij ons aan de slag kan trouwens. Er is een gebrek aan goede chauffeurs met C-Rijbewijs.
Alle reacties Link kopieren
Distributiechauffeur is hard werken. Lange dagen maken en fysiek ook vaak zwaar (trekken met zware lading, huif opbouwen of afbreken enz.). Maar daar zijn natuurlijk ook verschillen in per bedrijf waar je komt te werken.

Zou zelf denk ik voor buschauffeur gaan. Werktijden zijn wat meer ingeperkt en het is fysiek niet zwaar.

In beide beroepen is nu al vraag naar jonge aanwas en dat gaat de aankomende tijd alleen maar toenemen (door de vergrijzing).
Ik doelde op het bevoorraden van winkels/supermarkten, niet op horeca. Verder ben ik het eens met groenebroek, ik zou ook voor buschauffeur kiezen omdat het minder zwaar werk is en betere werktijden zijn.
Ik weet niet of je fulltime zou willen werken? Ik weet dat dat als chauffeur in het ov soms lastig is. En qua werktijden, ik denk dat distributiechauffeur regelmatigere werktijden kent? Een buschauffeur moet een rooster volmaken van 's ochtends behoorlijk vroeg tot 's avonds laat en ook in het weekend.
De distributiechauffeurs die ik ken maken dagen waar je akelig van wordt, heel vroeg beginnen en rustig 12 uur per dag werken. Dat zou voor mij de reden zijn om voor buschauffeur te kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is vrachtwagenchauffeur en geeft aan dat veel bedrijven zitten te springen om jonge gemotiveerde chauffeurs. Vrouwen komen helemaal snel aan de bak. Hij heeft zelf totaal niks met distributie omdat dit niks heeft van de vrijheid die hij zoekt in het werk. Strakke planningen, alle taken en communicatie via de boordcomputer, hij zegt zich dan meer robot dan chauffeur te voelen. Wel is distributie veel regelmatiger dan andere transport sectoren, vastere planningen en ook een vaste vrije dag vaak mogelijk. Houd er wel rekening mee dat alle grote supermarkten in het weekend open zijn en bevoorraad worden. Maar dat is bij bus natuurlijk niet anders. Werkdagen van een vrachtwagenchauffeur zijn wel langer maar daar volgt dan ook aardig inkomen uit. Geen informatie vanuit persoonlijke ervaring maar wat ik van mijn vriend hoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:arcobaleno schreef op 16 februari 2017 @ 22:48:

Mij Werkdagen van een vrachtwagenchauffeur zijn wel langer maar daar volgt dan ook aardig inkomen uit. Geen informatie vanuit persoonlijke ervaring maar wat ik van mijn vriend hoor!Komt alleen door alle overuren en toeslagen die je krijgt voor nachten overblijven e.d., het basisloon is helaas nog steeds bedroevend laag. Aan de lopende band in de fabriek verdien je meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:groenebroek schreef op 21 februari 2017 @ 10:14:

[...]



Komt alleen door alle overuren en toeslagen die je krijgt voor nachten overblijven e.d., het basisloon is helaas nog steeds bedroevend laag. Aan de lopende band in de fabriek verdien je meer.Klopt helemaal, dat had ik er idd bij moeten zetten. Goed salaris bij lange werkweken..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven