Werk & Studie alle pijlers

Cadeautjes voor collega's

29-05-2016 19:18 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn functie hoort het regelen van bloemetjes bij ziekte (wordt gefinancierd door het bedrijf), maar ook het regelen van cadeautjes. Voor de duidelijkheid: het is dus een opdracht van hogerhand om iets te regelen. Voor de cadeautjes wordt van iedereen een bijdrage gevraagd. Je snapt al waar ik tegenaan loop. Ik stuur meestal een mailtje met een idee (dat moet ik ook bedenken) om te geven en soms krijg ik een reactie ‘Ja leuk, ik doe mee!’ en soms wordt er zelfs niet eens gereageerd. Ik kan dan gaan informeren of diegene ook mee wil doen. Natuurlijk heeft niemand het geld dan gepast, zodat ik de volgende dag weer om geld kan vragen. Ik denk dat iedereen denkt dat het toch maar om een paar euro gaat… maar ze vergeten dat het bij elkaar best een aardig bedragje is wat ik voor moet schieten (en waarbij ik er soms bij inschiet omdat ik dan uiteindelijk ook vergeet dat ik nog geld moest krijgen). Ik vind het echt heel vervelend worden. Als ik nou verder niks te doen had, maar ik heb natuurlijk ook mijn normale werkzaamheden en dan blijft dit maar in m’n hoofd zitten omdat ik het niet meteen kan afhandelen. Ik vraag me echt af hoe dit dan in andere bedrijven gaat. Want overal is toch iemand die dit soort taken op zich moet nemen?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons gaat er eerst een enveloppe rond, en dan wordt er pas iets gekocht.... Ideetje voor jou misschien ook?
Alle reacties Link kopieren
Een lief en leed pot. Iedereen 20 euro erin en als het op is weer opnieuw.
Alle reacties Link kopieren
Nadat ik ook een keer zoveel moeite moest doen om mijn geld terug te krijgen, ben ik gestopt met voorschieten. Was er niet genoeg, ging ik naar mijn leidinggevende en gaf het cadeau idee aan en wat we te kort kwamen met de vraag of zij voorschiet of een ander cadeau. Meestal schoot zij voor en anders werd het gewoon een goedkoper cadeautje.



Voorschieten of lenen aan collega's is voor mij een ontzettende no-go geworden.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Misschien een cadeaupot (voor verjaardagen) of een lief en leed pot (voor ziekte ed) instellen? Dan maakt iedereen vantevoren bedrag x over en kan jij het geld daaruit halen zodra het nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Als je een idee hebt van wat je per jaar ongeveer uitgeeft aan zulke cadeaus zou je aan het begin van het jaar een pot kunnen maken. Dan hoef je maar 1 keer bij iedereen langs, iedereen legt een bedrag in en van die pot koop je de rest van het jaar alle cadeaus.



Bij ons gaan officiële cadeaus zoals bloemen bij jubileum oid gewoon op factuur van de afdeling, verjaardagscadeautjes voor collega's onderling regelen we samen, dan weer de een en dan weer de ander die het voorschiet. Dat laten we niet door de secretaresse doen of zo want het wordt ook niet met afdelingsbudget betaald.
Alle reacties Link kopieren
als opdracht van hogerhand is dan bij hen regelen dat jij een voorschot krijgt en er anders mee stoppen. Of zoals gezegd, dat zij een lief en leed pot voorstellen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Aankaarten bij hogerhand dat het quasi verplichte systeem niet werkt.

En ik zou eerst geld inzamelen en dan pas iets kopen.
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel. Bij ons op het werk hebben we een personeelspot, iedereen stort daar elke maand iets in, en daar worden de cadeautjes en kaartjes en bloemetjes van betaald bij gelegenheid.



Niks zo vervelend als keer op keer te moeten gaan leuren bij mensen die het steeds "vergeten".



Daar zou ik dan ook voor bedanken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Andere manier hiervoor zoeken, dit werkt dus niet. Inbrengen in volgend teamoverleg.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eigenlijk van plan om het geld wat ik heb gekregen in de kas te gooien, de bon in te leveren en dan het geld eruit te halen, minus mijn eigen bijdrage natuurlijk. Dan ligt het risico bij het bedrijf. Ik had vrijdag een bijdrage van 3 mensen en ze is maandag jarig. Veel mensen waren vrijdag vrij ook. De rest zal hopelijk morgen wel over de brug komen op het moment dat de collega met taart komt en het cadeautje wordt gegeven. Maar snap je, ik moest dus wel voorschieten omdat ik in het weekend het cadeautje moest kopen en dus maar moet raden hoeveel budget ik precies heb. Ik wil er ook niet aan verdienen, dat ik achteraf meer krijg toegestopt dan waar ik een cadeautje voor heb gekocht. Wat een gedoe eigenlijk!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij op het werk gaat ook een envelop rond. Deze envelop gaat 2 dagen rond (ivm parttimers) en wie wat gegeven heeft zet z'n initialen neer zodat je envelop niet 2 x keer op je bureau krijgt. Je bent niet verplicht iets te geven maar je naam op de bijbehorende kaart wordt uiterst op prijs gesteld. De leidinggevende is degene die hiervoor zorgt tenzij het voor de leidinggevende is, dan is er altijd wel iemand die het aanbiedt om het te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Voor de verjaardagen heb ik nog wel een handig idee voor je (dat scheelt misschien al veel?):



Tijdens het ""gebak eten" bij de verjaardag van A wordt steevast besproken wie de volgende is die jarig is (B).

A moet dan vervolgens de verjaardag (datum) van B zelf in de gaten houden en een leuk cadeau voor B kopen.

Als B jarig is, kijkt de groep wannneer C jarig is.

B koopt t.z.t. een cadeau voor C enzovoorts.



Iedereen is dan één keer per jaar aan de beurt om iets te kopen voor ongeveer ..... euro.

Koopt B een afschuwelijk cadeau voor C, dan staat B toch een beeje voor joker tijdens het gebak eten op C zijn verjaardag.

Aan komen zetten met geld of een cadeaubon, wordt ook meestal niet zo gewaardeerd.

Het leuke is dat iedereen nieuwsgierig is wat B voor C heeft uitgezocht (omdat het ook iets zegt over B en de moeite die hij heeft gedaan; geeft soms ook nog een leuk gespreksonderwerp op tijdens het gebak eten....).



Het is ook een eerlijk systeem: bij vertrek kan er iemand uitvallen, maar na B is er dan een nieuwe C.

Iedereen betaalt en krijgt een cadeau van ongeveer dezelfde waarde.

Bovendien is er niet één van de afdeling steeds de klos met inzamelen, kopen en voorschieten.



Voor incidentele gebeurtenissen en bij ziekte: 3 dagen een potje neerzetten en dan iets kopen waarvan de waarde de inhoud van het potje niet overstijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gebruna schreef op 29 mei 2016 @ 19:37:

Voor de verjaardagen heb ik nog wel een handig idee voor je (dat scheelt misschien al veel?):

Of nog beter, die onzin afschaffen.
quote:chocolol schreef op 29 mei 2016 @ 19:40:

[...]





Of nog beter, die onzin afschaffen.



Inderdaad! Zou voor mij zelfs een reden zijn een andere baan te zoeken. Belachelijk gedoe dit!



Sowieso vind ik verjaardagen niet de moeite om een cadeautje te regelen. Dat gaat het hele jaar door!
Sowieso heb ik er een hekel aan. Ik had een collega die om de klipklap ziek, zwanger en bevallen was. Dat heeft me een vermogen aan cadeautjes gekost.



Zeker op een afdeling met jonge meiden die gaan trouwen, kinderen krijgen etc maar andersom heb ik nooit iets te vieren. Ik was op die afdeling weleens €20,- per maand kwijt. Nou reken maar uit. En zelf nooit een cadeautje krijgen.



Nee, ik hou het op mijn werk graag wat zakelijker. Ik kom daar om geld te verdienen, niet om allerhande babies die ik nieteens ken van cadeautjes te voorzien.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij hoeft het ook niet... maarja, als je in zo'n bedrijfscultuur terecht komt dan moet je wel mee. Ik lees goeie tips, maar ik heb er helaas zelf niet zoveel over te zeggen omdat het 'mijn taak' is. En juist bedoelt om de leidinggevenden te ontlasten met dit soort onzin. Ik ben wel van plan om er iets van te gaan zeggen maar ik kan wel inschatten dat iedereen dat dan overdreven gezeur gaat vinden.
Hier wordt er gegeven wat er gekregen is.

Mijn collega stuurt 1 maal een mailtje en gaat 1 maal rond.

Wie daarna nog wil geven heeft een week de tijd om een mailtje terug te sturen (dan schiet ze voor) en / of langs haar bureau te komen.



Wie niet betaalt, staat niet op 't kaartje.



Voor verjaardagen wordt hier niets gegeven.

Enkel voor geboortes en huwelijken.



Daarnaast komt er sowieso een deel van het bedrijf bij huwelijken en geboortes.

En bij 25 jaar dienst.

Bij huwelijken en geboortes wordt dat rechtstreeks op je rekening gestort.

25 jaar dienst is een cadeau.



Hier is 't standaard 5 euro.

De meesten hebben dat "binnen de week" wel op zak.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gebruna schreef op 29 mei 2016 @ 19:37:

Voor de verjaardagen heb ik nog wel een handig idee voor je (dat scheelt misschien al veel?):



Tijdens het ""gebak eten" bij de verjaardag van A wordt steevast besproken wie de volgende is die jarig is (B).

A moet dan vervolgens de verjaardag (datum) van B zelf in de gaten houden en een leuk cadeau voor B kopen.

Als B jarig is, kijkt de groep wannneer C jarig is.

B koopt t.z.t. een cadeau voor C enzovoorts.



Iedereen is dan één keer per jaar aan de beurt om iets te kopen voor ongeveer ..... euro.

Koopt B een afschuwelijk cadeau voor C, dan staat B toch een beeje voor joker tijdens het gebak eten op C zijn verjaardag.

Aan komen zetten met geld of een cadeaubon, wordt ook meestal niet zo gewaardeerd.

Het leuke is dat iedereen nieuwsgierig is wat B voor C heeft uitgezocht (omdat het ook iets zegt over B en de moeite die hij heeft gedaan; geeft soms ook nog een leuk gespreksonderwerp op tijdens het gebak eten....).



Het is ook een eerlijk systeem: bij vertrek kan er iemand uitvallen, maar na B is er dan een nieuwe C.

Iedereen betaalt en krijgt een cadeau van ongeveer dezelfde waarde.

Bovendien is er niet één van de afdeling steeds de klos met inzamelen, kopen en voorschieten.



Voor incidentele gebeurtenissen en bij ziekte: 3 dagen een potje neerzetten en dan iets kopen waarvan de waarde de inhoud van het potje niet overstijgt.Dit is vragen om gezeik. Tenminste bij mij op het werk zou dat binnen de kortste keren vastlopen omdat C niet werkt op de verjaardag van D en dus niet voor een cadeautje zorgt, E heeft gemist dat ze aan de beurt was en dus de 'volgende' keer wel iets zal regelen en zo krijgt de helft wel cadeautjes en de andere helft zou er nog jaren op kunnen gaan wachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dubbz schreef op 29 mei 2016 @ 19:50:

Sowieso heb ik er een hekel aan. Ik had een collega die om de klipklap ziek, zwanger en bevallen was. Dat heeft me een vermogen aan cadeautjes gekost.



Zeker op een afdeling met jonge meiden die gaan trouwen, kinderen krijgen etc maar andersom heb ik nooit iets te vieren. Ik was op die afdeling weleens €20,- per maand kwijt. Nou reken maar uit. En zelf nooit een cadeautje krijgen.



Nee, ik hou het op mijn werk graag wat zakelijker. Ik kom daar om geld te verdienen, niet om allerhande babies die ik nieteens ken van cadeautjes te voorzien.



Eerlijk gezegd, was en is dat ook een ergernis op mijn werk. Uit de pot krijgen kinderen van collega's die 12 jaar of jonger zijn, per kind elk jaar een cadeautje van 12,50 met Sinterklaas, wordt op de zaak uitgedeeld, een collega speelt voor Sint, andere collega's voor Pieten, enz. Ook bij zwangerschap en geboorte en andere dergelijke dingen wordt er uitgekeerd.



Inderdaad ben ik dus een netto-betaler. Heb al jaren geen cadeautje of aardigheidje ontvangen, maar betaal alleen maar mee aan de lol van anderen, aan gezinnen die elk jaar voor 60 euro aan cadeaus komen opstrijken enzo.



Vind ik op zich niet erg, doe graag mee, maar er zijn ook collega's die daarom hun bijdrage aan de personeelspot hebben gestopt. Die echt zoiets hadden van "alleen andere profiteren ervan, en zelf krijg ik nog niet eens een bosje chrysanten van 2 euro op mijn verjaardag ofzo".
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons doen we cadeautjes alleen bij bijzondere gelegenheden (afscheid, jubileum, geboorte, bruiloft). Niet bij verjaardagen.

Meestal ben ik wel degene die dan iets regelt, dat vind ik wel leuk om te doen en na een paar keer verwacht iedereen dat ook.



Ik koop meestal een week vantevoren een kaartje en dan mail ik iedereen dat de kaart klaarligt om te ondertekenen plus envelop voor een vrijwillige bijdrage. Een dag of 3 vantevoren mail ik nog even een herinnering aan degenen die nog niet getekend hebben.

En dan zie ik wel wat de opbrengst is.



Niet iedereen wil meedoen en niet iedereen geeft evenveel. Dus soms heb je wat meer te besteden, soms wat minder. Dan wordt het een iets goedkopere bos bloemen of minder dure wijn (er worden gelukkig geen super originele cadeaus verwacht, al probeer ik wel vaak iets persoonlijks te vinden, afhankelijk van hoe goed ik de collega ken).



Voorschieten doe ik niet meer, als iemand geen geld bij zich heeft, moet hij dat maar bij een andere collega even lenen, of hij betaalt niet mee, dat mag ook.



Al met al kost dit me dus 5 minuten tijd om 2 mails te versturen en een keer een kwartier om het cadeau te kopen.

Je moet het gewoon niet te ingewikkeld maken.
quote:pejeka schreef op 29 mei 2016 @ 20:11:

[...]





Eerlijk gezegd, was en is dat ook een ergernis op mijn werk. Uit de pot krijgen kinderen van collega's die 12 jaar of jonger zijn, per kind elk jaar een cadeautje van 12,50 met Sinterklaas, wordt op de zaak uitgedeeld, een collega speelt voor Sint, andere collega's voor Pieten, enz. Ook bij zwangerschap en geboorte en andere dergelijke dingen wordt er uitgekeerd.



Inderdaad ben ik dus een netto-betaler. Heb al jaren geen cadeautje of aardigheidje ontvangen, maar betaal alleen maar mee aan de lol van anderen, aan gezinnen die elk jaar voor 60 euro aan cadeaus komen opstrijken enzo.



Vind ik op zich niet erg, doe graag mee, maar er zijn ook collega's die daarom hun bijdrage aan de personeelspot hebben gestopt. Die echt zoiets hadden van "alleen andere profiteren ervan, en zelf krijg ik nog niet eens een bosje chrysanten van 2 euro op mijn verjaardag ofzo".



Klopt ja. het wordt vaak als asociaal gezien wat ik nu gezegd heb, maar dat vind ik niet zo interessant. Ik ben blij dat ik nu in een klein team werk waar dit niet speelt. Alleen bij grote gebeurtenissen doen we iets kleins. Dat is afgelopen jaar 2 keer gebeurd, voor een totaal bedrag van €5,-



Ik snap dat spastische sociale gedoe nooit. Volgens mij is het voor veel meer mensen een ergernis, maar velen durven het niet te zeggen.
Bij mijn vorige werk was er een lief en leed lijst betaalt door de werkgever. Deze lijst was gericht op verjaardag, jubileum, geboorte, jubileum en trouwen. Dit waren geen hoge bedragen, maar bijv. Euro 25 aan bonnen. Voor de verjaardag bestelden we een bos bloemen.



Collega's die op poppeslok gingen kochten een cadeautje van hun eigen geld en namen de bon van het werk mee. Idem bij trouwen. Bij het afscheid van een collega gingen we met de pet rond. De een wilde wel geven en de ander niet. Dat maakt mij dan niet zoveel uit. Van het geld kochten we een bon.



Bij mijn huidige werk geven we een hand... gefeliciteerd! en dat is ook goed. Misschien nog wel fijner omdat er geen verwachtingen zijn.



Ik zou zeker niet zelf gaan voorschieten. En ik zou het makkelijk houden. Maak het jaar af voor wat verjaardagen betreft en start per 1 januari met het niet meer geven van cadeautjes.



Beste collega's,



We geven elkaar nu al een aantal jaren een cadeautje. Helaas is gebleken dat het mij ontzettend veel tijd kost en de animo bij de collega's afneemt voor wat betreft het geld inzamelen. Dit jaar maken we af, zodat iedereen dit jaar nog een pakje krijgt op zijn of haar verjaardag. Vanaf januari 2017 wil ik voorstellen om elkaar gewoon een hand te geven bij de verjaardag. Uiteraard zullen wij bij een afscheid nog wel met de pet rond gaan.



Mocht je toch graag het cadeau geven bij de verjaardagen willen voortzetten, dan draag ik graag het stokje aan je over.



Met vriendelijke groet,



Vivinnetje.
Alle reacties Link kopieren
Met verjaardagen doen we niks op de afdeling. Met afscheid, geboorte of langdurig ziekte doen we wel iets. De leidinggevende stuurt een mail wie er mee wil doen en de bijdrage is €5. Dan verzinnen we gezamenlijk een cadeau en een iemand koopt het cadeau. Je hoeft niet mee te doen, alleen als je wil.



In jouw situatie zou ik op 2 verschillende dagen (ivm parttimers) met een envelop rond gaan en met dat geld een cadeau kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Collega's die op poppeslok gingen kochten een cadeautje van hun eigen geld en namen de bon van het werk meeWat is dat en waar kom je vandaan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven