Werk & Studie alle pijlers

Chronische ziekte en werk

01-07-2016 20:37 59 berichten
Mijn man heeft Parkinson. Diagnose sinds een jaar. Hij is 42 dus heeft eigenlijk nog wat werkjaren te gaan. Hij werkt nog volledig en hoopt dit nog even te kunnen doen. Echter, maakt zich wel zorgen. Wanneer is het moment dat je minder uren gaat werken wat gebeurt er dan financieel, mogen ze je ontslaan met een diagnose, als hij zich ziek meld voor x aantal uren mag dan ontslag of niet? Er liggen dus toch een heleboel vragen en we weten niet goed waar we daarmee terecht kunnen. Bedrijfsarts of zijn er onafhankelijke instellingen?

Het gaat zich dus vooral om een stuk geruststelling zodat we weten wat er mogelijk is voor de toekomst
Heb je geen verpleegkundig consult als je naar de neuroloog gaat?

Ken t verhaal van dichtbij overigens, ook jong de diagnose. Vaak zijn aanpassingen wel noodzakelijk, bijv rusttijden enzo en uiteindelijk is afkeuring helaas vaak wel het geval.

Ik zou eerst maar es met bedrijfsarts gaan overleggen en kijken wat je via het ziekenhuis te weten kan komen.
Alle reacties Link kopieren
Bovenstaande. En ook info inwinnen via het UWV lijkt me zinvol.

Sterkte. Lijkt me erg heftig!!
Ga niet je info hier halen, maar ga gedegen te werk. deze chronische ziekte is immers progressief en zal steeds wat van je mogelijkheden gaan afsnoepen en je steeds opnieuw voor vragen zetten.



Sterkte trouwens!
Is de bedrijfsarts de juiste persoon hiervoor? Werkt die niet vooral voor de werkgever.
Man gaat regelmatig naar de neuroloog, niet naar een parkinsonverpleegkundige. De neuroloog kan wel zaken adviseren maar is niet arbeidskundig inhoudelijk uiteraard. We zijn op dit moment vooral op zoek bij wie we terecht kunnen voor advies rondom werkmogelijkheden. Wat moet je wel en wat moet je juist niet doen in zo'n situatie.
Zitten er sociaal raadslieden in jullie woonplaats? Zo ja, ga daar eens heen.
quote:lisbeth schreef op 01 juli 2016 @ 20:45:

Is de bedrijfsarts de juiste persoon hiervoor? Werkt die niet vooral voor de werkgever.Bedrijfsarts weet ook wat er gaat gebeuren als het niet meer lukt het werken. Maar kijk eens op de site van het UWV daar kan je veel info vinden.
Ik denk vooral dat het voor je man erg fijn is als hij een gesprek heeft met zijn baas. Dat hij dan uitlegt wat hij heeft en hoe zijn baas hem hierin tegemoet kan komen. Samen kom je verder dan alleen meestal. Ik ga er namelijk niet vanuit dat de baas bot zal reageren tenzij hij altijd al bot is geweest tegen hem...



Verder kan ik je hierover helaas niet meer vertellen, maar ik wou toch even reageren. Ik hoop voor jullie, vooral voor hem, dat hij nog een lange tijd lekker kan werken zonder dat hij al te veel klachten heeft of krijgt. Sterkte en succes!
Alle reacties Link kopieren
Voor dit soort ziektes heb je de WIA om een deel van inkomensterugval op te vangen als (volledig) werken niet meer gaat.



Sterkte op alle fronten!
Verdiep je eens in de wet Poortwachter. Daarnaast is er in voorkomende gevallen de mogelijkheid eerder afgekeurd te worden. Lees hier eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nicotientje schreef op 01 juli 2016 @ 20:44:

Ga niet je info hier halen, maar ga gedegen te werk. deze chronische ziekte is immers progressief en zal steeds wat van je mogelijkheden gaan afsnoepen en je steeds opnieuw voor vragen zetten.



Sterkte trouwens!



En dit.



En aub laat je man zijn grenzen goed aanhouden.
Werkgever weet van man zijn diagnose. Er is open over gesproken en vanuit leidinggevende zeker begrip. We weten dat er een tijd komt dat man niet meer kan werken, wanneer dat is is moeilijk te zeggen. hij wil vooral voor nu een gevoel hebben alles goed te regelen, voor hem, zijn werkgever en voor ons.
Ik had zelf heel veel aan de bedrijfsarts en de arbeidsdeskundige van het UWV. Zij konden mij precies uitleggen hoe alles in zijn werk ging. Daarnaast heb ik geïnformeerd bij de vakbond of alles wel volgens de regels verliep.



Sterkte.
Wat erg voor jullie trouwens to, zo jong dat vooruitzicht dat hij langzaam maar zeker steeds minder zal kunnen. Is je man nu kostwinner of ben jij ook financieel onafhankelijk?



(Vraag je niet maar bij goed regelen hoort ook jouw werk en dat kan je man ook meer vertrouwen geven in de toekomst)
Alle reacties Link kopieren
De bedrijfsarts is er echt (alleen ) niet voor de werkgever, hij/zij zal samen met je man en ook de leidinggevende kijken naar wat er mogelijk is. Wacht hier niet te lang mee, juist in een vroeg stadium is er nog veel mogelijk.

Het UWV is ook belangrijk inderdaad. Ik ben destijds afgekeurd, heb een opleiding op kosten van de baas en UWV gedaan, de elektrische rolstoel voor het werk is ook door UWV betaald.

Ik werk nu alweer 24 jaar op mijn werkplek, waarvan 14 jaar in de rolstoel. Ik werk maar 10 uur in de week maar hoor er toch bij, ook door de inhoud van mijn huidige werk.

Ik wens jullie, en vooral je man een goed begeleidingstraject toe, waarin hij zinvol werk kan blijven doen, niet voorbij zijn grenzen gaat en gehoord wordt. Het is pittig en verdrietig, maar het komt toch dus liever eerder aan de slag dan later met bedrijfsarts en UWV.

sterkte!
Hij werkt 4 x9 en ik drie dagen.

Ja ik weet dat die situatie ooit zal veranderen en als ik dan meer uren moet werken, wat moet dat moet.
We lezen dus bijvoorbeeld op de site van de parkinson vereniging dat ze aanraden meteen na diagnose contact op te nemen met de bedrijfsarts, om te bespreken welke aanpassingen mogelijk zijn. Er is vorig jaar wel telefonisch contact geweest maar man wilde toen verder niets bespreken. Het was ook te vers.

Ik ben vooral een beetje bang dat als je al zo vroeg contact op neemt met de bedrijfsarts dat dat ergens in je dossier terecht komt.
De bedrijfsarts is inderdaad de expert voor wat betreft de wetgeving en weet alles over de verplichtingen van werkgever en werknemer bij ziekte.



In principe moet een werkgever twee jaar lang het loon doorbetalen als iemand arbeidsongeschikt raakt. Na die twee jaar kan er een arbeidsongeschiktheidsuitkering (WIA) aangevraagd worden voor het deel van het werk waarvoor men arbeidsongeschikt is. (Mits dat boven een drempel van x% arbeidsongeschiktheid heen gaat).



Tijdens die twee jaar moet er samen gekeken worden naar aangepast werk (bij de eigen werkgever of, als dat niet kan, bij een andere werkgever). Dat kan een aanpassing zijn in werkuren of in werkzaamheden. De bedoeling van deze wetgeving is dat de werknemer zo lang mogelijk aan het werk kan blijven in eigen of in aangepast werk. Voor het aangepaste werk wordt je uiteraard via de werkgever uitbetaald. En ook daarbij geldt dat er na twee jaar een aanvulling kan zijn vanuit de WIA, als het over de drempel heen gaat met het % arbeidsongeschiktheid.



Hoe het financieel zit met loondoorbetaling en een eventuele verzekering voor verlies in inkomen verschilt per bedrijf, maar meestal staat dat in je arbeidsovereenkomst of in de CAO beschreven. Je kunt hiernaar ook eens informeren bij de HR afdeling van het bedrijf. Dat is echt geen rare vraag.
quote:lisbeth schreef op 01 juli 2016 @ 21:09:

Ik ben vooral een beetje bang dat als je al zo vroeg contact op neemt met de bedrijfsarts dat dat ergens in je dossier terecht komt.Waarom ben je daar bang voor? Het is juist goed als dit in het dossier komt. Een zieke werknemer wordt door onze wetgeving extra goed beschermd, dus het is juist prima om die status nu al te formaliseren. Daarnaast kan een bedrijfsarts goed meedenken, en zij kijken altijd vooral naar mogelijkheden (wat kan de werknemer nog wel, wat moet de werkgever eventueel voor hulp bieden om dat makkelijker/beter mogelijk te maken, enz.)
Fijn dat jij reageert NummerZoveel



TO, ik vond het juist prettig om meteen contact te hebben met de bedrijfsarts. Zo was zij meteen op de hoogte en kon de vinger aan de pols houden bij zowel mij als de werkgever. Het is toch niet erg als er iets in het dossier staat?
Man heeft de intentie om zolang mogelijk te blijven werken, hij doet het graag. Heeft gestudeerd en dit is belangrijk voor hem.

Omdat toevallig deze week een mindere week is hadden we het net erover. Mijn voorstel was al meteen blokkeer 1 dag dat je geen afspraken hebt, ga die dag rustig thuis werken. Maar blokkeer hem dan ook echt. Niet toegeven en toch op komen draven. Alleen ( en zo kwamen we hierop) regel je zo'n aanpassing informeel met je leidinggevende of regel je dit officieel via bedrijfsarts.
Is je man lid van een vakbond?

Mijn man en ik zijn beiden afgekeurd en we hebben heel veel aan het FNV gehad. Vakbonden zijn er niet alleen voor werkenden, maar ook o.a. voor mensen in de WIA. Mijn ervaring is dat er bij de vakbond heel veel kennis en ervaring is m.b.t. rechten en plichten van zieke werknemers t.a.v. werkgever en UWV. De begeleiding kan, als je dat wil, heel persoonlijk zijn (mee naar gesprekken bij UWV bijvoorbeeld) maar ook gewoon wat droge algemene informatie kan goed verschaft worden door een vakbond.

In het hele proces van gezond naar ziek naar afgekeurd vond ik het erg prettig dat er altijd iemand mee kon kijken die op de hoogte was van de laatste wijzigingen.



Lid worden van een vakbond en een patiëntenvereniging, beste beslissing die ik genomen heb in dat hele traject. Heeft bakken met kopzorgen gescheeld.



Sterkte!
quote:lisbeth schreef op 01 juli 2016 @ 21:16:

Man heeft de intentie om zolang mogelijk te blijven werken, hij doet het graag. Heeft gestudeerd en dit is belangrijk voor hem.

Omdat toevallig deze week een mindere week is hadden we het net erover. Mijn voorstel was al meteen blokkeer 1 dag dat je geen afspraken hebt, ga die dag rustig thuis werken. Maar blokkeer hem dan ook echt. Niet toegeven en toch op komen draven. Alleen ( en zo kwamen we hierop) regel je zo'n aanpassing informeel met je leidinggevende of regel je dit officieel via bedrijfsarts.Vraag eerst advies aan de bedrijfsarts (dat advies gaat dan zowel naar werknemer als naar werkgever) en regel het daarna in goed overleg samen met de werkgever. Dat is de juiste route voor dit soort dingen.
quote:-NummerZoveel- schreef op 01 juli 2016 @ 21:14:

[...]





Waarom ben je daar bang voor? Het is juist goed als dit in het dossier komt. Een zieke werknemer wordt door onze wetgeving extra goed beschermd, dus het is juist prima om die status nu al te formaliseren. Daarnaast kan een bedrijfsarts goed meedenken, en zij kijken altijd vooral naar mogelijkheden (wat kan de werknemer nog wel, wat moet de werkgever eventueel voor hulp bieden om dat makkelijker/beter mogelijk te maken, enz.)



Man is vooral bang voor ontslag en wie neemt nou een 40 jarige met parkinson aan. Maar hij is bang ons niet te kunnen 'verzorgen' . Hij is bang dat als er in ' zijn dossier' staat dat hij bepaalde zaken niet meer kan dat dat een reden voor ontslag is of voor ander werk zwaar onder zijn niveau.

Ik snap zijn zorgen maar ik dnek dat het meevalt, hij werkt voor de overheid en ik denk dat dat in dit geval een goed ding is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven